Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
TimV
lid
Installatie Land: België

Re: Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Bericht door TimV » 11 mar 2019, 14:31

3 fase 25A.

De Nissan Leaf bvb kan op 2 fase laden. Is dubbel zo snel als op 1 fase.

Dit hangt allemaal af van wagen tot wagen.

Hieronder een website met PHEV en EV wagens die ook de laadmogelijkheden geeft. En laadtijden. Let wel. De echte laadtijden zijn iets langer dan op de website want dit zijn de theoretische laadtijden.

https://evbox.nl/elektrische-autos/

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 11 mar 2019, 14:58

Het verschil in prijs voor een 1f en 3f laadpaal, lees wallbox of liever EVSE, niet zo groot zo'n 120+€.
In die 3f wallbox zitten er normaal gezien iets meer veiligheden.
De meeste EV's laden momenteel slechts met 1f, Tesla, zoe en i3 zijn uitzonderingen (de tijden van 43kVA, 22kVA 3f lijken stilaan ten einde)
De prijs van 3f+N+T kabel is +/+4,5€/lm wat nu ook niet zoveel verschilt voor 1f+N+T.
Een 3f wallbox kan perfect op 1f werken.
Een aantal (PH)EV's hebben wel een probleem met een 3 f zonder N.

Voor diegene met een lage 3f+N aansluiting (25A, 20A of 16A in NL) dan bestaat er een 'mobiele wallbox', die 2f+N gebruikt om 1f te maken (via speciale trafo) om een hoger vermogen bv 2*13A om een 6kW te bekomen, is te krijgen tot 8kW (werkt met licht verhoogde spanning)
Uiteraard is ook een 3f naar 1f via een 3f trafo mogelijk maar duur.
DC laders op 3f bestaan ook in 10kW en 20kW echter DC laders zijn stroombronnen om uw laadvermogen te berekenen moet je kijken voor welke spanning die gemaakt zijn. Dan kan je de max stroom berekenen. En die max stroom met de spanning van je eigen EV batterij pack kom je aan het max oplaadvermogen voor je EV.
Voor de eNiro komt een 10kW mobile DC lader niet boven de 8kW uit, in vergelijking met de interne 1f kader van 7,2kW zijn 3600€ niet waard.
De 20kW DC lader is ongeveer de prijs van een goedkope ICE.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 mar 2019, 16:19

ivob schreef:
11 mar 2019, 13:53
...
tov een monofase (interne omvormer EV beperkt tot AC 7,2 kW). Snelladen zou alleen via DC kunnen (tot 75/80 kW).
7,2 kW laden is 32 Ampere door je hoofdzekering van 40 Ampere sleuren. De laadpaal meldt aan de EV tot welke max. stroom die mag laden en daar gaat de EV zich aan houden , dus .... instelbaar.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 17:11

TimV schreef:
11 mar 2019, 14:31
3 fase 25A.

De Nissan Leaf bvb kan op 2 fase laden. Is dubbel zo snel als op 1 fase.

Dit hangt allemaal af van wagen tot wagen.

Hieronder een website met PHEV en EV wagens die ook de laadmogelijkheden geeft. En laadtijden. Let wel. De echte laadtijden zijn iets langer dan op de website want dit zijn de theoretische laadtijden.

https://evbox.nl/elektrische-autos/
Bedankt.
Die tabel had ik ook al gevonden.
Vandaar dat ik tot het besluit kwam dat ik niet sneller kon laden met 3 fase dan met monofase gezien de EV het vermogen beperkt:
https://evbox.nl/elektrische-autos/kia/kia-niro-ev
Met 3-fase 25A zou ik maar zo snel kunnen laden dan met monofase 16A en met monofase 32A even snel als met 3-fase 32A (met deze wagen).
Het laadvermogen hangt dus eerder van de omvormer in de EV af + aantal A van de hoofdzekering dan van het aantal fasen? Of maak ik een verkeerde conclusie?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 17:20

bruma schreef:
11 mar 2019, 14:58
Het verschil in prijs voor een 1f en 3f laadpaal, lees wallbox of liever EVSE, niet zo groot zo'n 120+€.
De meeste EV's laden momenteel slechts met 1f, Tesla, zoe en i3 zijn uitzonderingen (de tijden van 43kVA, 22kVA 3f lijken stilaan ten einde)
De prijs van 3f+N+T kabel is +/+4,5€/lm wat nu ook niet zoveel verschilt voor 1f+N+T.
Een aantal (PH)EV's hebben wel een probleem met een 3 f zonder N.
Hier ligt monofase +N 40A
De wallbox wordt geplaatst door een firma binnen budget van de EV.
Kan dus zelf niet beslissen over de aankoop.
Als ik je goed begrijp:
- Maakt het voor de laadsnelheid niet uit of ik een 32A 3-fase of monofase +N laat installeren?
- Kies ik (indien toegelaten binnen budget en indien beschikbaar bij installateur => Eneco) best voor een 3-fase omvormer, gewoon uit veiligheidsoverwegingen?

TimV
lid

Bericht door TimV » 11 mar 2019, 17:30

Over welke wagen gaat het?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 mar 2019, 17:52

ivob schreef:
11 mar 2019, 17:20
- Kies ik (indien toegelaten binnen budget en indien beschikbaar bij installateur => Eneco) best voor een 3-fase omvormer, gewoon uit veiligheidsoverwegingen?
Snap ik niet ! Ge zijt toch ook van de domste niet, dus waarom zou een 3-fase "omvormer" ( ???? ) veiliger zijn ? Ge moet dan wel over die drie fazen vanuit je tellerkast al ter beschikking hebben. Is dat al zo of heb je alleen maar een 40 Ampere monofaze uitgang ?

Bij een buitenlaadpaal moet je al allesezins een extra leiding voorzien naar een eigen "kastje" met een schakelaar , smeltveiligheden en een verliesstroomschakelaar, ongeacht of je monofazig of driefazig wilt laden , en van daaruit naar de laadinrichting kabelen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 18:57

TimV schreef:
11 mar 2019, 17:30
Over welke wagen gaat het?
Kona Ev en e-Niro (zoals ik reeds in de configuratie van EVbox hierboven had ingevuld).
Ze hebben beiden een ingebouwde omvormer die het laadvermogen beperkt tot 7,2 Kw.
De wallbox moet overigens van Eneco zijn. Heb geen vrije keuze.
Kwestie om me wat, met kennis van zaken, voor te bereiden als die mannen hier plots voor de deur staan. :D
Laatst gewijzigd door ivob op 11 mar 2019, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 18:59

Christiaan schreef:
11 mar 2019, 17:52
Snap ik niet ! Ge zijt toch ook van de domste niet, dus waarom zou een 3-fase "omvormer" ( ???? ) veiliger zijn ?
Weet ik veel.
Omdat ik dat hier meende gelezen te hebben en geschreven door iemand die meestal weet waar hij het over heeft.
Waarschijnlijk verkeerd begrepen dan. Daarom vroeg ik ook bevestiging.
Edit:
Bij nalezen van eigen tekst merk ik nu dat ik een fout geschreven heb. Bedoelde uiteraard een 3-fase wallbox of 1 fase wallbox. Geen omvormer.
Sorry.
of heb je alleen maar een 40 Ampere monofaze uitgang ?
Inderdaad.

Ik baseerde me voor mijn vraag op volgende info:
Ik ging er dus vanuit dat een 3f wallbox iets meer veiligheden heeft en perfect kan werken op 1f
Daarom de vraag of ik, ondanks een monofase 40A aansluiting niet beter voor een 3f wallbox zou kiezen ipv een 1f wallbox.
Sneller zal hij niet laden, gewoon voor de extra ingebouwde veiligheden.

TimV
lid

Bericht door TimV » 11 mar 2019, 19:18

ivob schreef:
11 mar 2019, 18:57
Kona Ev en e-Niro (zoals ik reeds in de configuratie van EVbox hierboven had ingevuld).
Ze hebben beiden een ingebouwde omvormer die het laadvermogen beperkt tot 7,2 Kw.
De wallbox moet overigens van Eneco zijn. Heb geen vrije keuze.
Kwestie om me wat, met kennis van zaken, voor te bereiden als die mannen hier plots voor de deur staan. :D
Beide wagens zijn inderdaad maar 1 fase 32A. Deze hebben geen mogelijkheid om via 3 fase te laden.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 mar 2019, 19:40

ivob schreef:
11 mar 2019, 18:59

Sneller zal hij niet laden, gewoon voor de extra ingebouwde veiligheden.
Die zijn er eigelijk niet. Je kan je die ombouw naar een 3 fazen binnenaansluiting gerust uitsparen, en volgens TimV kan je zelfs niet eens met 3 fazen laden. Persoonlijk raad ik iedere EV rijder ook een mobiele lader aan. Er bestaan types die je kan instellen op 16 , 10 of 8 ampere ( met Mennekes type 2 stekker - bvb. dit https://www.evchargeking.com/en/type-2- ... harger-32a ). De communicatie met EV's is in Europa reeds gestandardiseerd, en zo'n flexibele lader werkt zo goed als voor alle types EV die er voor 't ogenblik rondrijden. Uiteraard vooraf te checken ....

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 11 mar 2019, 19:53

Even toelichten met mijn mobile EVSE

Safety features 3f (gekocht 699€):

RFID access control

RCD with DC fault detection, 30 mA AC, 6 mA DC

Phase and voltage checking of input voltage

Post-contactor phase checking

3-phase current sensor

Customer-replaceable fuse for internal electronics (tripped by incorrectly connected supply line)

Adapter detection with 16A reduction.

Safety features 1f (579€):

RFID access control

Phase and voltage checking of input voltage

Post-contactor phase checking

current sensor

Customer-replaceable fuse for internal electronics (tripped by incorrectly connected supply line)

Adapter detection with 16A reduction.

Indien je vast hangt aan een vaste provider zou ik niet twijfelen en alles laten voorzien voor 3f én niet vergeten te vragen naar de load balancing (managementsysteem dat de beschikbare stroom gebruikt) in NL is dat quasi standaard.
Men meet de stroom, kent de hoofdzekering en de lader van de wagen wordt bijgestuurd volgens beschikbare stroom of je nu aan t koken (af/wasmachine, e.a.) bent of net niet.
Indien je moet kiezen eerder load balancing (soms load management genoemd) dan 3f.

Wil je over dit laatste meer weten zoek een op zappi

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 20:01

TimV schreef:
11 mar 2019, 19:18
Beide wagens zijn inderdaad maar 1 fase 32A. Deze hebben geen mogelijkheid om via 3 fase te laden.
Bedankt dat was me duidelijk. Staat ook zo in hun handleiding.
Het gaat me er ook niet om (punt van Christiaan) om mijn monofase thuisinstalatie te gaan ombouwen naar een 3-fase. Dat ben ik zeker niet van
plan.
Mijn vraag ging eerder over het type wallbox (met referentie naar de bijdragen van Bruma).
Dat een 3-fase wallbox ook 1-fase kan laden maar veiliger is of meer veiligheden heeft.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 20:11

bruma schreef:
11 mar 2019, 19:53

Indien je vast hangt aan een vaste provider zou ik niet twijfelen en alles laten voorzien voor 3f én niet vergeten te vragen naar de load balancing (managementsysteem dat de beschikbare stroom gebruikt) in NL is dat quasi standaard.
Men meet de stroom, kent de hoofdzekering en de lader van de wagen wordt bijgestuurd volgens beschikbare stroom of je nu aan t koken (af/wasmachine, e.a.) bent of net niet.
Indien je moet kiezen eerder load balancing (soms load management genoemd) dan 3f.
Inderdaad, vaste provider: Eneco eMobility => Eneco zakelijk laadpunt + verreken thuislaadpunt van Eneco Mobility Services + Eneco laadpas
(Eneco Benelux, EV-Box, New Motion, Blue Corner, Allego en Fastned).
Het is het tweede toestel dat aan de woning wordt geplaatst.
Mobiele laders is alleen voor PHEV rijders.

Ik onthoud:

Keuze 1. 3f + load balancing.
Keuze 2. 1f + load balancing.

:tu:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 20:38

bruma schreef:
11 mar 2019, 19:53
Wil je over dit laatste meer weten zoek een op zappi
Doorgenomen. Lijkt me een handig toestel voor een goede prijs.
Spijtig genoeg geen vrije keuze.

Plaats reactie