Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Bericht door janus » 10 mar 2019, 23:19

Zomaar efkens de drie draden aan mekaar koppelen , bedoel je dat ? Ik zou dat toch niet durven te proberen.
Waarom niet?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

TimV
lid
Installatie Land: België

Bericht door TimV » 10 mar 2019, 23:22

janus schreef:
09 mar 2019, 23:20
En mogen we het kostenplaatje ook weten?
Tussen 13000 en 15000 euro. We schatten een besparing van 1000€/jaar. Tussen 13 en 15 jaar terugverdiend. Als de electriciteitsprijzen niet stijgen (en dat zullen ze wel doen).

Ten opzicht van geïnstalleerde zonnepanelen van zelfde vermogen kost tussen 8000 en 9000 euro. En dan sparen we 500€/jaar uit. Tussen 16 en 18 jaar zonder een prijsstijging van elektriciteit.
janus schreef:
10 mar 2019, 22:45
Als je de drie fase kortsluit hou je maar 1 fase over wat het eenvoudiger maakt om ze te voeden.
Dat bedoelde ik.

Christiaan schreef:
10 mar 2019, 23:06
janus schreef:
10 mar 2019, 22:45
Als je de drie fase kortsluit hou je maar 1 fase over wat het eenvoudiger maakt om ze te voeden.
Zomaar efkens de drie draden aan mekaar koppelen , bedoel je dat ? Ik zou dat toch niet durven te proberen.

In plaats van met twee zware Victron multiplus 48Volt te werken zou hij dan beter met 3 Multiplussen met een lager vermogen werken, elk aangesloten op één faze , en de uitgangen ervan aan mekaar koppelen tot één faze ( als die toestellen dat aan kunnen tenminste - maar ik vrees van niet omdat ze op bepaalde momenten simpelweg de ingang naar de uitgang doorschakelen ).
Ik verander de binnehuisinrichting naar 1 fase door vlak na de meter af te koppelen. Daar is enkel nog been backupswitch voor netgekoppeld de wagens te laden. En een mogelijkheid om de accu via het net te laden.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 mar 2019, 00:17

janus schreef:
10 mar 2019, 23:19
Waarom niet?
:vraag: Al zelf eens geprobeerd ? Als het al geen vonken geeft gaat elke faze zijn stroom via de andere fazes terug het net opsturen :? Er zal van de "ene" faze voor eigen gebruik niet veel overschieten aan vermogen. Je weet toch dat de sinusvormige wisselspanningen van die drie fazes met 120 graden van mekaar verschoven zijn.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 mar 2019, 08:12

Uiteraard wel eerst van het net loskoppelen ;-)
Dat schrijft Timv toch ook.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 11 mar 2019, 09:22

Ik denk ook dat de situatie als volgt is:
3f Fluvius-net (Met N)
3f binneninstallatie
Loskoppelen van binneninstallatie van Fluvius-net en de 3f binneninstallatie aan elkaar koppelen zodat alle verbruik op 1f zit
Deze 1f koppelen aan een off-grid omvormer.

Alternatief had herkablering binneninstallatie kunnen zijn maar bij noodgevallen kan je dit, naar verbruik, niet zomaar terug aan het Fluvius-net koppelen. Nu wel is gewoon oude toestand herstellen.

Door off-grid met 1f te werken kan je makkelijker alle vermogens afdekken en stand-by verliezen beperken.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 mar 2019, 09:42

janus schreef:
11 mar 2019, 08:12
Uiteraard wel eerst van het net loskoppelen ;-)
Dat schrijft Timv toch ook.
Rare situatie ! En wat met de toestellen die echt wel die drie fazen gebruiken ? Een electrisch kookfornuis wordt doorgaans voor drie fazen ingesteld. Hoe gaat dat reageren als die plotseling drie spanningen binnenkrijgt die netjes "in faze" zijn ? In mijn woning is het electrische fornuis mono-faze gekoppeld tussen L1 en N en afgezekerd met 32 Ampere. L2 en L3 komen binnen in de tellerkast maar zijn daar ook nergens met iets verbonden. Ik vrees dat die "kortsluiting" niet de AREI keuring zal passeren. :shock: Als er ergens een driefazenmoter geinstalleerd is ( een waterpomp bvb. ) kan je die "kortsluiting" wel echt vergeten.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 09:51

@TimV: heb je topic nog eens van voor tot achter doorgenomen.
Begrijp ik het goed dat het je plan is om:
- Off grid via thuisbatterij uitsluitend voor verbruik in de woning. Ben je volledig elektrisch (SWW, CV, huishouden) of heb je nog andere
energiebronnen? (gas, ZB,....).
- On grid voor het laden van een PHEV en een EV (jaarconsumptie tussen 6000 kWh en 7000 KWh

De besparing van 1000 €/jaar slaat dan ook uitsluitend op het verbruik van de woning neem ik aan?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 mar 2019, 10:59

Persoonlijk zou ik de binnenhuisinrichting laten zoals die nu is, en de "off-grid" met zijn multiplussen + batterij + zonnepanelen ( of een deel ervan ) dan uitsluitend voor het opladen van de EV's gebruiken. Heb je in de winter dan nog steeds te weinig stroom voor het opladen , dan kunnen de Multiplussen die stroom vanuit één faze van je driefazen net halen. Er hoeft dan niet eens geschakeld worden. Eén en ander is afhankelijk van hoeveel je EV's aan kWh per dag gaan verbruiken. Als je persé de EV's met drie fazen wilt opladen omwille van het "sneller" laden er van , dan zou ik zeggen , niet doen. Snelladen gaat de batterijen van de EV's een korter leven bezorgen. Als je Multiplussen via een stopcontact met het net verbindt ( hmm.. ) moet je in princiep die bijbouw niet eens AREI laten keuren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 11:25

Voor zover ik het heb kunnen uitpluizen is door de band genomen driefasen laden in een thuisnet niet sneller dan monofase laden.
AC laden wordt meestal toch beperkt door de omvormer in de EV (meestal 7,2 kWh) . Driefasen heeft meestal ook een lagere A dan monofase.
Kom je in de praktijk meestal op hetzelfde uit.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 11 mar 2019, 11:46

Rare situatie ! En wat met de toestellen die echt wel die drie fazen gebruiken ?
Dan gaat het uiteraard niet.
Maar ga er vanuit dat Tim dat wel nagezien heeft.
.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 mar 2019, 12:46

TimV schreef:
10 mar 2019, 23:22
janus schreef:
09 mar 2019, 23:20
En mogen we het kostenplaatje ook weten?
Tussen 13000 en 15000 euro.
Eventjes tussen haakjes : De 24 V 180 Ah 4,75 kWh LiFePO4 Li-ion batterij van Victronenergy koste in 2018 €5.186,00 Euro. In hun prijslijst van 2019 staat die nu te koop voor .... niet verschieten ... slechts €2.757 Euro. Die Nederlanders toch ....

De prijs van mijn "concept" daalt hierdoor al meteen van 120.000 Euro naar 100.000 Euro :lol:

TimV
lid

Bericht door TimV » 11 mar 2019, 13:15

ivob schreef:
11 mar 2019, 09:51
@TimV: heb je topic nog eens van voor tot achter doorgenomen.
Begrijp ik het goed dat het je plan is om:
- Off grid via thuisbatterij uitsluitend voor verbruik in de woning. Ben je volledig elektrisch (SWW, CV, huishouden) of heb je nog andere
energiebronnen? (gas, ZB,....).
- On grid voor het laden van een PHEV en een EV (jaarconsumptie tussen 6000 kWh en 7000 KWh

De besparing van 1000 €/jaar slaat dan ook uitsluitend op het verbruik van de woning neem ik aan?
De bedoeling is om de grootste tijd van het jaar offgrid te zijn. Het volledig huis zal vermoedelijk 100% offgrid zijn heel het jaar rond. De PHEV en de EV zullen in de betere maanden ook via het offgrid systeem geladen worden. Immers in de zomer bij de betere maanden kunnen we wel eens 40kWh per dag produceren. In de winter zullen de wagens met het grid geladen worden.
Ik verwarm en kook op gas.

TimV
lid

Bericht door TimV » 11 mar 2019, 13:23

Christiaan schreef:
11 mar 2019, 10:59
Persoonlijk zou ik de binnenhuisinrichting laten zoals die nu is, en de "off-grid" met zijn multiplussen + batterij + zonnepanelen ( of een deel ervan ) dan uitsluitend voor het opladen van de EV's gebruiken. Heb je in de winter dan nog steeds te weinig stroom voor het opladen , dan kunnen de Multiplussen die stroom vanuit één faze van je driefazen net halen. Er hoeft dan niet eens geschakeld worden. Eén en ander is afhankelijk van hoeveel je EV's aan kWh per dag gaan verbruiken. Als je persé de EV's met drie fazen wilt opladen omwille van het "sneller" laden er van , dan zou ik zeggen , niet doen. Snelladen gaat de batterijen van de EV's een korter leven bezorgen. Als je Multiplussen via een stopcontact met het net verbindt ( hmm.. ) moet je in princiep die bijbouw niet eens AREI laten keuren.
Wij gaan de ZOE niet te snel laden. Elke dag bij thuiskomst wordt deze met 1 fase 16A geladen. 0-100% is 15uur. Dit zal de standaard zijn voor laden. We komen in 95% van de gevallen hier mee toe. Lithium mag je zonder schade in levensduur in 3 uur tijd opladen.
Mijn snel laden is 3 fase 16A. Laadtijd is dan van 0-100% 4uur en half. Ik kan thuis upgraden naar 32A. In 1 fase is de laadtijd dan 7uur 18 minuten. Of 3 fase 32A in 2 uur 40 minuten.

Zoals je ziet is mijn snel laden maar de helft van wat de ZOE aankan. Dus ik denk niet dat dit schadelijk is.

TimV
lid

Bericht door TimV » 11 mar 2019, 13:25

janus schreef:
11 mar 2019, 11:46
Rare situatie ! En wat met de toestellen die echt wel die drie fazen gebruiken ?
Dan gaat het uiteraard niet.
Maar ga er vanuit dat Tim dat wel nagezien heeft.
De 3 fase aansluiting lag hier vroeger al door het elektrisch kookvuur. Dit is tijdens de volledige renovatie gewisseld naar gas. Uiteraard is de voorziening er om over te kunnen schakelen naar elektriciteit. Moest gas spontaan gigantisch duur worden. De leidingen liggen er. Alles in het huis is 1 fase. Behalve de 3 fase laadpaal. Dus mijn plan is voorlopig nog foutloos.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 11 mar 2019, 13:53

Hoeveel A is de aansluiting van je hoofdzekering dan?
Zelf heb ik monofase 40A. En zou graag (nu ik moet) een thuis laadpaal installeren.
Ik zou er, als ik goed ben ingelicht, inzake laadsnelheid geen voordeel mee doen om een driefasige laadpaal (indien al mogelijk) te voorzien
tov een monofase (interne omvormer EV beperkt tot AC 7,2 kW). Snelladen zou alleen via DC kunnen (tot 75/80 kW).
Je bent blijkbaar al veel verder :tu: dus misschien weet je hier ook al het fijne van?

Plaats reactie