Gasverbruik

Alles wat niet met energie te maken heeft
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Gasverbruik

Bericht door Christiaan » 07 feb 2019, 16:08

Sorry ... heb grote vergissing gemaakt bij de bewering dat

Als de wagen 50 km per dag rijdt wordt dus 66 % van de 3 liter benzine of 30 kWh x 66/100 = 19,8 kWh aan warmte in de atmosfeer geblazen. Daarmee kan je al twee dagen je huis aan 7-10 kWh/dag gasverbruik volledig opwarmen!

7-10 m3 aan gas komt overeen met 70-100 kWh. Des-al-niet-te-min , als je vijf opeenvolgende dagen 50 km per dag aflegt , heb je dezelfde energie verspilt om je huis 24 uur warm te houden. Diegenen die 250 km en meer per dag afleggen weten dus al alleszins dat ze één dag aan huiselijke warmte de lucht in jagen.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 07 feb 2019, 21:07

Christiaan schreef:
07 feb 2019, 15:26
Als deze tendens zich de komende 40 jaar voortzet ( meer dan 3 graden ! ) zitten we niet alleen met een stijging van de zeespiegel waardoor Antwerpen het Venetië van Vlaanderen wordt ...
En Brugge als de Atlantis van Vlaanderen en de Vlamingen als climate refugees in Wallonië, als ze nog binnen mogen tenminste :D :D :D
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 feb 2019, 22:29

YveST3 schreef:
07 feb 2019, 21:07
Christiaan schreef:
07 feb 2019, 15:26
Als deze tendens zich de komende 40 jaar voortzet ( meer dan 3 graden ! ) zitten we niet alleen met een stijging van de zeespiegel waardoor Antwerpen het Venetië van Vlaanderen wordt ...
En Brugge als de Atlantis van Vlaanderen en de Vlamingen als climate refugees in Wallonië, als ze nog binnen mogen tenminste :D :D :D
Bart De Wever zal dan al zeker al heel eenzaam op zijn schoon verdiep mogen achterblijven. :lol:

Ik heb zonet het "Klimaatbetoog" op Canvas gevolgd. Het begin was wetenschappelijk correct , de maatregelen die WIJ zouden moeten nemen zijn dan weer zo typisch .... en toch een beetje naloperij van wat sommigen propageren. WIJ moeten zonnepanelen plaatsen , en WIJ mogen geen vlees meer eten wegens de methaanuitstoot door de koeien. Maar niemand denkt er bvb. aan dat de overproductie die zonnepanelen kunnen produceren helemaal niet verbruikt geraakt , dat een mens echt vlees nodig heeft , en dat een vegetarier ook meer methaan uitstoot dat een vleesetend persoon. :D , en dat de mensen zoals ik hiervoor schreef op zich veel te veel warmte produceren. Oplossingen zoals deelrijden ( Cambio ) is geen oplossing als de Vlaamsche mens geen goed functionerend openbaar vervoer aangeboden krijgt. Die Cambio wagen gaat immers evenveel km's afleggen als dat al die bestuurders met hun eigen wagen zouden gedaan hebben ... Men is ferm bezig om de verantwoordelijkheid van gans de problematiek op de burgers door te schuiven terwijl de echte verantwoordelijken onaangetast energie gaan mogen blijven consumeren. Denk nog eens wat een fossiel auto per dag aan warmte produceert zoals ik hierboven aangaf, en dat terwijl we bijna verplicht worden om te isoleren wat ons slechts enkele KWh per dag opbrengt. Hoor je iemand praten over het afschaffen van de subsidies van fossiele salariswagens ? Nee hoor .... Het verbranden van hout en pellets is ook al helemaal niet CO2 sparend , en dus niet "groen". De kap van bomen langs onze wegen door onze gewezen en schreiende minister van ontbossing is en ramp. Die bomen zijn pas terug na 30 jaar groei ergens vervangen , en tegen die tijd is Brugge inderdaad het Antlantis van Vlaanderen geworden.

w0ut3
junior lid

Bericht door w0ut3 » 01 mar 2019, 21:48

Hier alleen aardgas verwarming en warm water voor bad (doorstromer)

Half-open bebouwing 1999, matig geisoleert , 3 gezinsleden, partner werkt in weekend. ( 3 v.d. 7 dagen is er iemand thuis).

Exact jaar verbruik in kubieke meter.
2015: 1598
2016: 1762
2017: 1639
2018: 1564

Juist 4 oude veluxen vervangen.
En plannen dit jaar nog extra isolatie (20cm) op zolder. Nu een 7-8cm maar heel slecht afgewerkt (gaten etc)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 mar 2019, 23:07

w0ut3 schreef:
01 mar 2019, 21:48
Hier alleen aardgas verwarming en warm water voor bad (doorstromer)

Half-open bebouwing 1999, matig geisoleert , 3 gezinsleden, partner werkt in weekend. ( 3 v.d. 7 dagen is er iemand thuis).

Exact jaar verbruik in kubieke meter.
2015: 1598
2016: 1762
2017: 1639
2018: 1564

Juist 4 oude veluxen vervangen.
En plannen dit jaar nog extra isolatie (20cm) op zolder. Nu een 7-8cm maar heel slecht afgewerkt (gaten etc)
Bedankt ! Achter die waarden zet ik nu een "nul" en dan krijg ik de waarden in KWh. Stel dat je gemiddeld 1500 m3 , dus 15000 kWh aan gas verbruikt ( een heel realistische waarde trouwens ), dan zou je met een warmtepomp met gemiddelde COP=3 drie maal minder kWh per jaar verbruiken, maar dan wel aan electriciteit. Met zo'n warmtepomp zou je dus 5000 kWh aan electriciteit EXTRA bovenop je huidige electriciteitsfactuur betalen. Ik laat het aan u over wat het goedkoopst is.

nota bene : als je de zolder zelf niet bewoont of ingericht hebt is het weinig zinvol om die te isoleren. Beter is dan om de plafonds boven de kamers zelf te isoleren ( tussen kamers en zolder ). Je hebt er niets aan dat de zolder opwarmt door warmteverlies langs het plafond, die gaat er alleen zelf warmer door worden, en die warmte blijft dan onbenut gevangen door de dakisolatie. Alleen de muizen kunnen er plezier aan beleven. :D

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 08:52

Christiaan schreef:
07 feb 2019, 22:29
Bart De Wever zal dan al zeker al heel eenzaam op zijn schoon verdiep mogen achterblijven. :lol:
Daar spreekt dan niemand meer over.
Christiaan schreef:
07 feb 2019, 22:29
Ik heb zonet het "Klimaatbetoog" op Canvas gevolgd. Het begin was wetenschappelijk correct , de maatregelen die WIJ zouden moeten nemen zijn dan weer zo typisch .... en toch een beetje naloperij van wat sommigen propageren. WIJ moeten zonnepanelen plaatsen...
Tja, het was dan ook een Vlaams programma. Ze kunnen moeilijk gaan zeggen wat ze in China en India moeten gaan doen (die weten dat daar blijkbaar al veel beter dan wij).
dat een mens echt vlees nodig heeft , en dat een vegetarier ook meer methaan uitstoot dat een vleesetend persoon.
:D :D :D Ik kom niet meer bij. Wat een onwetendheid. :roll: Ooit al eens zelf in de praktijk gebracht of volg je weer blindelings wat berekeningen (die nadien moeten bijgesteld worden) vanachter de tekentafel?
Oplossingen zoals deelrijden ( Cambio ) is geen oplossing als de Vlaamsche mens geen goed functionerend openbaar vervoer aangeboden krijgt. Die Cambio wagen gaat immers evenveel km's afleggen als dat al die bestuurders met hun eigen wagen zouden gedaan hebben ...

Toch niet goed opgelet. Ook de instelling van de autogebruiker moet wijzigen. Met je eigen auto rij je al gemakkelijker naar de winkel om de hoek dan daarvoor een deelwagen te reserveren. Niemand beweert dat het ZONDER moeite zal gaan.
Iedere poging tot verandering vanachter een pc afbreken vraagt inderdaad helemaal geen inspanning.
Men is ferm bezig om de verantwoordelijkheid van gans de problematiek op de burgers door te schuiven terwijl de echte verantwoordelijken onaangetast energie gaan mogen blijven consumeren.

Ach, ach die anderen toch. Voor wie worden al die goederen geproduceerd en door wie geconsumeerd? Al die "wij de massa" consumenten zijn wel in de meerderheid tov de enkele begoeden. De industrie is al lang bezig met de reductie van energieconsumptie. Dat brengt hen immers dubbele winst op. De gemiddelde Vlaming blijkt daarentegen niet zo goed te kunnen rekenen.
Denk nog eens wat een fossiel auto per dag aan warmte produceert zoals ik hierboven aangaf, en dat terwijl we bijna verplicht worden om te isoleren wat ons slechts enkele KWh per dag opbrengt.

Zelf al doelmatig geïsoleerd? Nu ik al jaren en het stopt nog niet. Kost in verhouding een peulschil met wat je er mee uitspaart. En jaar na jaar mee BLIJFT uitsparen. Alles wat je niet verbruikt kan ook niemand belasten.
Hoor je iemand praten over het afschaffen van de subsidies van fossiele salariswagens ? Nee hoor ....
Ja hoor. Het verschil tussen een identieke ICE salaris 2018 en 2019 is significant. De voordelen van een salaris EV 2019 tov een ICE bijna ongelooflijk.
Iedereen die een beetje kan rekenen weet de beste uitkomst als hij tenminste zijn ingebakken gewoontes wat wil/kan wijzigen.
Je praat blijkbaar weer niet vanuit de praktijk maar vanuit veronderstellingen.
Het verbranden van hout en pellets is ook al helemaal niet CO2 sparend [/quote]
Het ontgaat je misschien dat er ook snelgroeiend hout is (berk, populier,....) En dat bomen in de groeifase een veelvoud van CO2 uit de lucht halen tov een volgroeide boom.

Alle oplossingen beginnen bij jezelf. Alle stagnatie wordt in stand gehouden door met het vingertje naar anderen te wijzen en te hopen dat zij de kastanjes voor je uit het vuur gaan halen.

ps. In 2018 (cijfers laatste volledig jaar) was ons jaarverbruik in elektriciteit (praktijkcijfers, geen geleuter door cijfers van derden te extrapoleren naar onbestaande situaties) zelfs lager dan de extra's die jij hier aanhaalt (incl. WP) en al zeven jaar volledig gedekt door de productie PV.
Om het eenvoudiger en begrijpelijk voor te stellen: al 7 jaar een energie "+" rekening ipv te moeten betalen via gas. Ik denk niet dat er al iemand in geslaagd is via gas een nulenergierekening te bekomen, laat staan er winst mee te maken.
Je moet ook goed gek zijn om als jong persoon in een nieuwbouw of grondige renovatie nu nog te kiezen voor gas (laat staan stookolie). Hernieuwbare energiebronnen worden met de dag performanter en goedkoper terwijl gas steeds meer uitgefaseerd wordt. Wind- en zonnenenergie heeft Vlaanderen genoeg (alleen is er nog te veel weerstand van de Calimero's om daar vol op in te zetten). Fossiel hebben ze niet. Volledig afhankelijk van onstabiele derden. Zelfs een land als Nederland, met eigen gasreserves, draait de kraan dicht. Een bij voorbaat verloren strijd dus om daar nog op in te zetten.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 mar 2019, 12:26

ivob schreef:
02 mar 2019, 08:52
Tja, het was dan ook een Vlaams programma. Ze kunnen moeilijk gaan zeggen wat ze in China en India moeten gaan doen (die weten dat daar blijkbaar al veel beter dan wij).
Maar iets positiefs voorstellen zoals energie bufferen in batterijen of valmeren in zee deed men niet. Alleen moeten WIJ minder vlees eten ( mogen de boeren dus ook geen vlees meer voor de export produceren ) , moeten WIJ gaan fietsen , moeten WIJ maar beter isoleren terwijl nieuw opgetrokken kantoorgebouwen partijen glasramen hebben waardoor het er in de winter snikheet wordt en de airco's massa's energie verspillen. Laat staan dat ze 's nachts nog her en der de verlichting en hun reclame panelen aanlaten. DAAR heb ik iets op tegen.
dat een mens echt vlees nodig heeft , en dat een vegetarier ook meer methaan uitstoot dat een vleesetend persoon.
:D :D :D Ik kom niet meer bij. Wat een onwetendheid. :roll: Ooit al eens zelf in de praktijk gebracht of volg je weer blindelings wat berekeningen (die nadien moeten bijgesteld worden) vanachter de tekentafel?
"Misschien" een ietsje overdreven, maar heb jij onze darmflora al eens bekeken als ge spruitjes hebt gegeten :-) . De farmaceutische industrie vaart er alleszins wel bij door de verkoop van vitamine B12.
Oplossingen zoals deelrijden ( Cambio ) is geen oplossing als de Vlaamsche mens geen goed functionerend openbaar vervoer aangeboden krijgt. Die Cambio wagen gaat immers evenveel km's afleggen als dat al die bestuurders met hun eigen wagen zouden gedaan hebben ...

Toch niet goed opgelet. Ook de instelling van de autogebruiker moet wijzigen. Met je eigen auto rij je al gemakkelijker naar de winkel om de hoek dan daarvoor een deelwagen te reserveren. Niemand beweert dat het ZONDER moeite zal gaan.
Iedere poging tot verandering vanachter een pc afbreken vraagt inderdaad helemaal geen inspanning.
De bevolking dwingen in de richting van minder comfort is hen dwingen naar een maatschappij anno 1900. Dit is een vorm van repressie ... Degelijk, snel, bereikbaar en goedkoop openbaar vervoer is DE oplossing om CO2 uitstoot te vermijden door ICE wagens. A propos, moet ik mijn gedrag in de richting van cambio rijden ook wijzigen als ik met een EV rijdt ?
Zelf al doelmatig geïsoleerd? Nu ik al jaren en het stopt nog niet. Kost in verhouding een peulschil met wat je er mee uitspaart. En jaar na jaar mee BLIJFT uitsparen. Alles wat je niet verbruikt kan ook niemand belasten.
binnenmuren : snelbouw baksteen in gebakken klei ( 14 cm dik , lambda = 0,1 )
spouw : lucht , ik ga me niet laten vergiftigen door formaldehydes
buitenmuur : "boerkens"
isolatie boven de kamers + zoldervloer met 2 cm dikke volle planken belegd. Kamers worden verwarmd door de opstijgende lucht vanuit het gelijkvloers.
Hoor je iemand praten over het afschaffen van de subsidies van fossiele salariswagens ? Nee hoor ....
Ja hoor. Het verschil tussen een identieke ICE salaris 2018 en 2019 is significant. De voordelen van een salaris EV 2019 tov een ICE bijna ongelooflijk.
Dus, volgens jou gaan er hier binnen vijf jaar 200.000 EV salariswagens rondrijden. Ik ben benieuwd !
Het verbranden van hout en pellets is ook al helemaal niet CO2 sparend
Het ontgaat je misschien dat er ook snelgroeiend hout is (berk, populier,....) En dat bomen in de groeifase een veelvoud van CO2 uit de lucht halen tov een volgroeide boom.
Dikke leugen. De hoeveelheid CO2 dat een boom uit de lucht haalt is recht evenredig met de oppervlakte aan bladgroen ( bladeren ). Een jonge boom met weinig blad haalt zijn groeistoffen voornamelijk uit de bodem.
Die zever maakt men ons wijs om de houtkap langs de wegen goed te praten.
Alle oplossingen beginnen bij jezelf. Alle stagnatie wordt in stand gehouden door met het vingertje naar anderen te wijzen en te hopen dat zij de kastanjes voor je uit het vuur gaan halen.
Ik wijs vooral met een dikke vinger naar de overheid die zelf geen bal uithaalt op het gebied van CO2 en enrgiebesparing. Wie vloog daar weer met een militair vliegtuig om zich efkens te verplaatsen ? Wie rijdt er al met een EV i.p.v. met een Audi of BMW ?
ps. In 2018 (cijfers laatste volledig jaar) was ons jaarverbruik in elektriciteit (praktijkcijfers, geen geleuter door cijfers van derden te extrapoleren naar onbestaande situaties) zelfs lager dan de extra's die jij hier aanhaalt (incl. WP) en al zeven jaar volledig gedekt door de productie PV.
Om het eenvoudiger en begrijpelijk voor te stellen: al 7 jaar een energie "+" rekening ipv te moeten betalen via gas. Ik denk niet dat er al iemand in geslaagd is via gas een nulenergierekening te bekomen, laat staan er winst mee te maken.
Ok , dus de kerncentrales mogen van vandaag op morgen gesloten worden. Dat weet ik nu ook weeral.
Je moet ook goed gek zijn om als jong persoon in een nieuwbouw of grondige renovatie nu nog te kiezen voor gas (laat staan stookolie). Hernieuwbare energiebronnen worden met de dag performanter en goedkoper terwijl gas steeds meer uitgefaseerd wordt. Wind- en zonnenenergie heeft Vlaanderen genoeg (alleen is er nog te veel weerstand van de Calimero's om daar vol op in te zetten). Fossiel hebben ze niet. Volledig afhankelijk van onstabiele derden. Zelfs een land als Nederland, met eigen gasreserves, draait de kraan dicht. Een bij voorbaat verloren strijd dus om daar nog op in te zetten.
Ok ! Maar in de meeste gevallen lukt het niet zonder aanvoer van een "import" van een CO2 uitstotende energiebron, en daar hoort het verbranden van hout ook bij ( inclusief pellets ). Het duurt minstens 20 jaar vooraleer de CO2 uitstoot door houtverbranding door de bomen zelf wordt gerecupereerd , en de CO2 uitstoot die men genereert bij de productie, onder andere de aanmaak van pellets, recupereert men nooit.

Ik merk dag na dag dat wij, zelfs van de klimaarjongeren, belazerd worden door lobbies en drukkingsgroepen, en bij gebrek aan kennis, ons dingen laten wijsmaken die helemaal geen steek houden en meer schade dan voordeel gaan brengen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 mar 2019, 16:00

Een paar domme correcties ...
Christiaan schreef:
02 mar 2019, 12:26
.... terwijl nieuw opgetrokken kantoorgebouwen partijen glasramen hebben waardoor het er in de zomer snikheet wordt en de airco's massa's energie verspillen. Laat staan dat ze ...
Christiaan schreef:
Ik merk dag na dag dat wij, zelfs de klimaatjongeren, belazerd worden door lobbies en drukkingsgroepen, en bij gebrek aan kennis, ons dingen laten wijsmaken die helemaal geen steek houden en meer schade dan voordeel gaan brengen.
Sorry ...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 19:10

Christiaan schreef:
DAAR heb ik iets op tegen.
Duidelijk het doel van het programma niet begrepen.
"Misschien" een ietsje overdreven, maar heb jij onze darmflora al eens bekeken als ge spruitjes hebt gegeten :-) . De farmaceutische industrie vaart er alleszins wel bij door de verkoop van vitamine B12.
Wij eten, in het seizoen, meerdere keren per week spruitjes. Geen enkel probleem mee. Ook niet voor onze omgeving. (het is de combinatie van rottend vlees in je darmen dat het niet gewenste effect geeft). B12? Nog nooit gekocht.
In de praktijk valt dat reuze mee in vergelijking met de prestaties en aandoeningen van verslaafde vleeseters.
Mijn vriendin: al sinds haar 18de pescotariër. Op een occasionele verkoudheid na in die periode nooit ziek geweest. Het weerhoudt het haar ook niet van verscheiden sporten te beoefenen en wildwater kayak op competitieniveau. Geen supplementen.
Den deze: al 4 jaar pescotariër/flexitarïer. Al mindert dat tweede in snel tempo gezien de weerkerende nadelige gevolgen die ik ondervindt na een portie vlees. Evenmin gezondheidsproblemen en 6/7 2 tot 5 uur sporten. Uitsluitend 30-60 gram extra zuivere eiwitpoeder, afhankelijk van dagelijks trainingsprogramma (niet op cardiodagen, wel na krachttrainingen) .
Oudste zoon: al 8 jaar veganist. Neemt alleen extra eiwitten en bepaalde supplementen in wedstrijdweken. Deze levensstijl weerhoudt hem er niet van deel te nemen aan internationale offroad ultralopen (50-100 Km) met als resultaat regelmatig podiumplaatsen (door de band genomen steeds top tien en zo langer de afstand hoe korter hij eindigt bij het podium).
De bevolking dwingen in de richting van minder comfort is hen dwingen naar een maatschappij anno 1900. Dit is een vorm van repressie ... Degelijk, snel, bereikbaar en goedkoop openbaar vervoer is DE oplossing om CO2 uitstoot te vermijden door ICE wagens. A propos, moet ik mijn gedrag in de richting van cambio rijden ook wijzigen als ik met een EV rijdt ?
Niets is "de" oplossing. Het zal altijd een en/en verhaal zijn.
Van mij moet U niets in uw gedrag wijzigen en doet U gewoon verder op de ingeslagen weg. Ieder zijn leven volgens eigen keuzes.
De tijd zal leren hoe ver we daar elk mee geraken.
spouw : lucht , ik ga me niet laten vergiftigen door formaldehydes
buitenmuur : "boerkens"
isolatie boven de kamers + zoldervloer met 2 cm dikke volle planken belegd. Kamers worden verwarmd door de opstijgende lucht vanuit het gelijkvloers.

Ieder zijn levensstijl natuurlijk. Hou er wel rekening mee dat je binnen een paar jaar zo'n bouw niet meer aan de straatstenen kwijt geraakt.
BTW, was het niet één van jouw uitspraken in een ander topic "als ik niet zo ziek was...."? Hier is nog niemand ziek. Met dat vergiftigen valt het in de praktijk dus nog al mee. :mrgreen: Overigens slapen wij in onverwarmde slaapkamers met de ramen open. ;-)
Dus, volgens jou gaan er hier binnen vijf jaar 200.000 EV salariswagens rondrijden. Ik ben benieuwd !
Dat beweer ik nergens en dat is een gevolgtrekking die jij maakt. Als iedereen denkt zoals jij zal dat idd zeker niet het geval zijn. Als iedereen denkt zoals ik ook niet want de leveranciers kunnen de vraag nu al niet meer bijhouden.
Dikke leugen. De hoeveelheid CO2 dat een boom uit de lucht haalt is recht evenredig met de oppervlakte aan bladgroen ( bladeren ). Een jonge boom met weinig blad haalt zijn groeistoffen voornamelijk uit de bodem.
Tja uw verhouding tot de wetenschap kennen we al. U aanvaardt blijkbaar alleen maar eigen berekeningen. Niets aan te doen dus.
Ik wijs vooral met een dikke vinger naar de overheid die zelf geen bal uithaalt op het gebied van CO2 en enrgiebesparing. Wie vloog daar weer met een militair vliegtuig om zich efkens te verplaatsen ? Wie rijdt er al met een EV i.p.v. met een Audi of BMW ?
Inderdaad. U bevestigt hiermee nog maar eens letterlijk mijn stelling. Begin dus bij uzelf in plaats van anderen met de vinger te wijzen en dit als drogreden te blijven gebruiken om vooral zelf niets te moeten doen.
Ok , dus de kerncentrales mogen van vandaag op morgen gesloten worden. Dat weet ik nu ook weeral.
Toch niet. Want er lopen er vooralsnog meer rond die uw denkwijze en levenswijze aanhangen dan de mijne.
Van mij mogen ze idd dicht. Ik zal daar mijn levensstijl nauwelijks voor moeten aanpassen. maar dat wil ik U en uw gelijkgezinden niet aan doen.
Ok ! Maar in de meeste gevallen lukt het niet zonder aanvoer van een "import" van een CO2 uitstotende energiebron, en daar hoort het verbranden van hout ook bij ( inclusief pellets ). Het duurt minstens 20 jaar vooraleer de CO2 uitstoot door houtverbranding door de bomen zelf wordt gerecupereerd , en de CO2 uitstoot die men genereert bij de productie, onder andere de aanmaak van pellets, recupereert men nooit.

Ik merk dag na dag dat wij, zelfs van de klimaarjongeren, belazerd worden door lobbies en drukkingsgroepen, en bij gebrek aan kennis, ons dingen laten wijsmaken die helemaal geen steek houden en meer schade dan voordeel gaan brengen.
In de Noordzee alleen is al windenergie genoeg aanwezig om minstens gans België van groene energie te voorzien. Ook plaats genoeg voor opslagcapaciteit. Als de druk van onderaf hoog genoeg wordt draait de lobby en zeker de overheid vanzelf bij. Dat is net het probleem. Die druk ontbreekt omdat de gemiddelde Vlaming liever zit te sakkeren op die jongeren die hen de ongemakkelijke waarheid onder hun neus wrijft dan dat ze zelf wakker schieten. Wakker schieten doet voor de meeste waarschijnlijk te veel pijn. Hun biefstukje en pintje afpakken zal ongetwijfeld te veel ontwenningsverschijnselen teweeg brengen. Gemakkelijker gewoon voort te doen, de ogen te sluiten en de harde pijn door te schuiven naar de volgende.
Het is niet omdat de meerderheid zich graag in de luren laat leggen of belazeren dat ik daar aan moet mee doen. Laat staan dat als excuus dien te gebruiken.
Ach, de dino's wisten ook niet beter. Ze zijn tenslotte wel geëindigd als een kip.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 mar 2019, 20:11

ivob schreef:
02 mar 2019, 19:10
Duidelijk het doel van het programma niet begrepen.
Uitsluitend 30-60 gram extra zuivere eiwitpoeder, afhankelijk van dagelijks trainingsprogramma (niet op cardiodagen, wel na krachttrainingen) .
Oudste zoon: al 8 jaar veganist. Neemt alleen extra eiwitten en bepaalde supplementen in wedstrijdweken.
Hierzie , en dan durft die te beweren dat die gezond eet. Van waar komen die eiwitten dan wel ? Soya ?

Een mens maakt uit zichzelf geen vitamine B12 aan, sommige andere zoogdieren wel. Dit kan je alleen uit vlees halen of bij de apotheker. Zonder vit. B12 ga je bloedarmoede oplopen. Trouwens ik eet vlees en ga het niet laten, maar gemiddeld slechts 150 gram per dag !

Ieder zijn levensstijl natuurlijk. Hou er wel rekening mee dat je binnen een paar jaar zo'n bouw niet meer aan de straatstenen kwijt geraakt.
Ik vrees eerder dat al die experimentele, overgeisoleerde nieuwe woningen binnen 30 jaar aan afbraak toe zijn wegens onbewoonbaar verklaard.

BTW, was het niet één van jouw uitspraken in een ander topic "als ik niet zo ziek was...."? Hier is nog niemand ziek.
De genen spelen mij ook parten, heeft niets met voeding of huisvesting te maken. Ik ben trouwens niet "zo ziek" en zelfs genetisch geschikt om 85 jaar te worden, maar om mijn "concept" nog te realiseren is het niet echt de moeite meer.
...
Tja uw verhouding tot de wetenschap kennen we al. U aanvaardt blijkbaar alleen maar eigen berekeningen. Niets aan te doen dus.
jij bent te goedgelovig. Je gelooft de Vlaamse pseudowetenschappers, of je bent misschien zelfs een kuddedier dat met alle Vlaams opgezette trends en gedragingen meeloopt. :lol:
In de Noordzee alleen is al windenergie genoeg aanwezig om minstens gans België van groene energie te voorzien. Ook plaats genoeg voor opslagcapaciteit. Als de druk van onderaf hoog genoeg wordt draait de lobby en zeker de overheid vanzelf bij. Dat is net het probleem. Die druk ontbreekt omdat de gemiddelde Vlaming liever zit te sakkeren op die jongeren die hen de ongemakkelijke waarheid onder hun neus wrijft dan dat ze zelf wakker schieten. Wakker schieten doet voor de meeste waarschijnlijk te veel pijn. Hun biefstukje en pintje afpakken zal ongetwijfeld te veel ontwenningsverschijnselen teweeg brengen. Gemakkelijker gewoon voort te doen, de ogen te sluiten en de harde pijn door te schuiven naar de volgende.
Het is niet omdat de meerderheid zich graag in de luren laat leggen of belazeren dat ik daar aan moet mee doen. Laat staan dat als excuus dien te gebruiken.
Ach, de dino's wisten ook niet beter. Ze zijn tenslotte wel geëindigd als een kip.
Wel, dat is nu eens wijze praat. Geef die eens door aan de politiekers ( o.a. Benneke Weyts ) zodat ze dat zandbergeiland dat men van plan is te bouwen voor de kust van Knokke tegen de komende superstormen gaan gebruiken om er een parelsnoer van "donuts" ( valmeren ) te installeren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 20:39

Hierzie , en dan durft die te beweren dat die gezond eet. Van waar komen die eiwitten dan wel ? Soya ?
Waar lees je dat? Ik beweer nergens dat ik gezond of gezonder dan een ander leef. Ik beveel ook nergens iemand mijn levensstijl aan noch verbied ik iemand anders zijn levenstijl.
Wij zijn alleen al jaren het levende bewijs dat je bewering dat een mens niet zonder vlees kan klinklare onzin is. Niet meer, niet minder.
Wat mij en mijn vriendin betreft: soja, vis en zuivel. Bevatten eiwitten in overvloed.

Een mens maakt uit zichzelf geen vitamine B12 aan, sommige andere zoogdieren wel. Dit kan je alleen uit vlees halen of bij de apotheker. Zonder vit. B12 ga je bloedarmoede oplopen.
Het Rode Kruis, welke al 40 jaar om de twee weken een uitgebreide bloedanalyse doet van mijn bloedstaal denkt daar al die jaren al anders over.
Mijn huisdokter, die me maar 1x per jaar ziet voor de jaarlijkse chekc up, het zelfde.
Maar die zullen waarschijnlijk ook weer wetenschappelijke onzin verkopen of behoren tot de pseudowetenschap. :D
Wat belangrijke is: nog steeds alive and kicking. :tu:
jij bent te goedgelovig. Je gelooft de Vlaamse pseudowetenschappers, of je bent misschien zelfs een kuddedier dat met alle Vlaams opgezette trends en gedragingen meeloopt. :lol:
Dat zal het zijn!

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 02 mar 2019, 20:45

Eet je ook vis zoals je vriendin ? Dan is het goed :lol: ( dan krijg je ook vit. B12 binnen :-) , maar tegenwoordig ook veel microplastics :shock: )

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 20:49

Tja, zo stond het er toch al van in het begin bij de reply hoor.
Microplastics? Ben bijna zeker van niet gezien we dat nogal zelf in de hand hebben.
Maar dat was totaal de discussie niet. Het ging om vlees of vleesloos.
Nu geef je zelf toe dat er alternatieven zijn voor vlees.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 mar 2019, 22:19

Euh het gaat hier over gasverbruik, niet over vlees ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 23:39

Nou, het punt was dat Christiaan bij hoog en laag bleef beweren dat uitsluiting van vleesconsumptie zou leiden tot een verhoogde gasproductie. :mrgreen:

Plaats reactie