Stand van zaken 'slimme' meter

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
blsq1970
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door blsq1970 » 07 feb 2019, 21:50

Eigenlijk is het simpel : jij mag geen geld verdienen. Alleen zij mogen dat. Dus als ze geld kunnen verdienen op jou zullen ze dat doen, dat is de garantie die ik je geef.
Volg de spoor van het geld en je weet wat hun volgende stap zal zijn. Moeilijker is het niet.

giecie

Bericht door giecie » 13 feb 2019, 11:35

Haalt digitale meter rendement zonnepanelen onderuit?

Recent bericht in De Tijd.

Allicht voor commentaar vatbaar!

bartgo
Master lid

Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door bartgo » 13 feb 2019, 11:42

Hoe ongenuanceerd kun je een verkooppraatje van de VREG brengen? De tijd doet hier een HLN’eke. Er wordt aangehaald dat je meer eigen verbruik hebt met een EV? Allez vooruit. Als die thuis staat overdag dan alleen. Ach ach...

De redacteur houdt volgens mij geen rekening met het feit dat de afrekening per kwartier ofzo gaat gebeuren, zelfs niet per dag laat staan jaar. Op die manier is 30% eigen verbruik nauwelijks haalbaar. Ik spreek uit ervaring met warmtepomp.
Laatst gewijzigd door bartgo op 13 feb 2019, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 13 feb 2019, 11:47

+1😠
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 13 feb 2019, 12:02

En trouwens, hoe heeft de VREG dan zogezegd bepaald dat 60% van PV bezitters goedkoper af zullen zijn dan met de prosumentenbelasting?

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 13 feb 2019, 12:25

Zal mij een zorg wezen. Ik ga mijn stroom voor de volle 100% gebruiken.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 13 feb 2019, 17:43

Het wordt stilaan tijd dat ze bij de VREG uit hun ivoren toren komen.
Enerzijds zijn ze aan t zeggen dat het prosumenten ingevoerd werd omdat men NIET kan meten hoeveel er op t net geduwd wordt en anderzijds verdedigen ze de slimme meter ZONDER te METEN dat het goedkoper zal zijn.
De natte vinger methode? HET licht gezien? Paranormale collega's bijgekregen?
Het feit dat ik nog steeds zit te wachten op de simulator die mijn de impact met mijn warmtepomp verwarming kan geven spreekt al boekdelen.
Om nog maar over de impact van een EV te spreken.

Om ja momenteel heb ik een klein beetje overproductie op dag en net iets te weinig s nachts. Mocht ik geen dubbel tarief hebben kom ik op 0 uit, beter kan t toch niet zijn, zal ik dan niks meer moeten betalen?

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 13 feb 2019, 18:17

bruma schreef:
13 feb 2019, 17:43
Het wordt stilaan tijd dat ze bij de VREG uit hun ivoren toren komen.
Enerzijds zijn ze aan t zeggen dat het prosumenten ingevoerd werd omdat men NIET kan meten hoeveel er op t net geduwd wordt en anderzijds verdedigen ze de slimme meter ZONDER te METEN dat het goedkoper zal zijn.
De natte vinger methode? HET licht gezien? Paranormale collega's bijgekregen?
Het feit dat ik nog steeds zit te wachten op de simulator die mijn de impact met mijn warmtepomp verwarming kan geven spreekt al boekdelen.
Om nog maar over de impact van een EV te spreken.

Om ja momenteel heb ik een klein beetje overproductie op dag en net iets te weinig s nachts. Mocht ik geen dubbel tarief hebben kom ik op 0 uit, beter kan t toch niet zijn, zal ik dan niks meer moeten betalen? Afbeelding

Ik geloof nog altijd in een goede uitkomst.

Mss naief... maar denk echt dat ze niet in hun eigen voet gaan schieten door de combinatie zonnepanelen- warmtepomp slecht aan te doen.

Batterijen, elektrische wagen..

Wie kan er allemaal op die kar op?
Combi zonnepanelen/ warmtepomp is al voor grotendeel onbetaalbaar.
Laat staan dat ze die nog meer gaan uitpersen...

Alles kan...
Maar ik hoor veel speculaties...
En ondertussen draait mijn meterje mooi achteruit.

Jompy

jordy.celis
lid

Bericht door jordy.celis » 14 feb 2019, 09:02

In het artikel staat wel dat 60% van de prosumenten met een DAG/NACHT teller goedkoper af zullen zijn. En dat terwijl het merendeel van de prosumenten een enkelvoudige meter heeft.

Zie ik iets verkeerds, of probeert de VREG met dubieuze uitspraken zijn standpunt te verdedigen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 14 feb 2019, 09:44

De simulaties van de Vreg zijn waardeloos. Ik heb sinds kort een module om het eigenlijk verbruik zelf te meten en zit voor het moment op slechts 14%. terwijl de simulatie van de Vreg 37% aangeeft bij mij ... Ik heb al testen gedaan door overdag mijn toestellen op te laten springen als mijn zp het meest rendeert en zelfs dan haal ik maar 25% van mijn dagverbruik(63% van de totale opgewekte energie van de ZP zelf verbruiken is mijn max tot hiertoe). Je ziet heel duidelijk dat het heel moeilijk is om je eigen opbrengst te consumeren. Je toestellen werken met pieken die zelden samenvallen met de zon, die niet programmeerbaar is, evenmin als de wolken die er soms voorhangen... En ja, ik haal bijna genoeg op momenteel om mijn dagverbruik bijna volledig te dekken. Vb gisteren 13 kwh verbruikt en 10,65 kwh opgehaald.

Maw, ik zie het niet rooskleurig in, al helemaal niet voor mensen die net als wij gaan werken overdag ...
Voila, mijn ervaring tot hiertoe. Later meer...

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 14 feb 2019, 11:19

Steven DCr schreef:
14 feb 2019, 09:44
De simulaties van de Vreg zijn waardeloos. Ik heb sinds kort een module om het eigenlijk verbruik zelf te meten en zit voor het moment op slechts 14%. terwijl de simulatie van de Vreg 37% aangeeft bij mij ... Ik heb al testen gedaan door overdag mijn toestellen op te laten springen als mijn zp het meest rendeert en zelfs dan haal ik maar 25% van mijn dagverbruik(63% van de totale opgewekte energie van de ZP zelf verbruiken is mijn max tot hiertoe). Je ziet heel duidelijk dat het heel moeilijk is om je eigen opbrengst te consumeren. Je toestellen werken met pieken die zelden samenvallen met de zon, die niet programmeerbaar is, evenmin als de wolken die er soms voorhangen... En ja, ik haal bijna genoeg op momenteel om mijn dagverbruik bijna volledig te dekken. Vb gisteren 13 kwh verbruikt en 10,65 kwh opgehaald.

Maw, ik zie het niet rooskleurig in, al helemaal niet voor mensen die net als wij gaan werken overdag ...
Voila, mijn ervaring tot hiertoe. Later meer...
Steven, hoelang ben je al aan't meten?
De "schattingen" van de VREG zijn op jaarbasis. Je kan dus pas echt vergelijken na een jaar meten. In de winter heb je sowieso een beperkte productie en meer afname.
Anderzijds heb ik ook sterk mijn twijfels bij de beweringen van de VREG.
Met een gemiddelde installatie van 5kWp pomp je op zonnige momenten ook tussen de 4000 en de 5000W op het net.
Geen enkel huishoudtoestel kan die productie volgen. Wasmachines, vaatwassers, droogkasten... volgen gewoon hun programma en ingebouwde thermostaat. Moderne toestellen zijn ook extra zuinig.
Zelfs een kookplaat, elektrische oven of microgolfoven hebben een fluctuerend verbruik dat gestuurd wordt door een programma en/of thermostaat. Bovendien moet er iemand thuis zij om deze toestellen te gebruiken. Hetzelfde geldt ook voor strijkijzers, stofzuigers, el. grasmaaiers...
Alleen een elektrische boiler kan een beetje helpen maar dan moet die echt gestuurd worden. Maar hoe ben je dan zeker dat je steeds voldoende warm water hebt?
Mensen met WP zijn helemaal de klos want die hebben het meeste energie in de winter nodig als er sowieso weinig opbrengst is.
Alle oplossingen om meer te verbruiken op momenten als de zon schijnt is wat morrelen in de marge. Enkele % kan je winnen maar welke investeringen staan daar tegenover?
Deze kosten meer dan je kan besparen. Batterijopslag is een gedeeltelijke oplossing en zou je direct eigen verbruik naar pakweg 60% kunnen brengen maar ook die systemen kosten weer geld.
Meer dan 60% eigen gebruik is onbetaalbaar.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 14 feb 2019, 11:42

jordy.celis schreef:
14 feb 2019, 09:02
In het artikel staat wel dat 60% van de prosumenten met een DAG/NACHT teller goedkoper af zullen zijn. En dat terwijl het merendeel van de prosumenten een enkelvoudige meter heeft.

Zie ik iets verkeerds, of probeert de VREG met dubieuze uitspraken zijn standpunt te verdedigen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ze proberen iedereen weer naar een dubbeltarief te sturen. Het gewone dag-nacht tarief zal op termijn verdwijnen. In de toekomst zal men meer met dynamische tarieven gaan werken die vraag en aanbod volgen. Gewone verbruikers kunnen daar hun voordeel mee doen omdat ze bepaalde toestellen kunnen laten werken als de stroom goedkoop is. Voor prosumenten speelt dit veel minder omdat op zonnige momenten de stroom goedkoop zal zijn. En duur op de momenten dat onze panelen niks opbrengen. Als je dan maar 1 tarief heb betaal of krijg je steeds evenveel (gemiddelde prijs)
Bepalend in de toekomst zijn de tarieven en tariefformules die energieleveranciers mogen of moeten hanteren bij prosumenten.
Ook de samenstelling van de nettarieven zal zeer bepalend zijn. Denk maar aan de ODV (openbare dienst verplichtingen) die er op dit moment voor zorgen dat de nettarieven zo uitzonderlijk hoog zijn in Vlaanderen. Op dat vlak moet nog veel veranderen wil men hernieuwbare energie in de toekomst efficiënter inzetten.
Men kan tarieven bedenken die zowel vraag- als injectiepieken kunnen beïnvloeden.
Alle ingrepen in de toekomst zullen een impact hebben. Wie geld heeft om te investeren in nieuwe technologie zal kunnen anticiperen op deze tariefwijzigingen en er eventueel zijn voordeel mee doen.
Maar dit zal bijna zeker ten koste gaan van de zwakkeren in de maatschappij. :-( :? Dat is de zwarte keerzijde van de medaille.
Vraag blijft: Hoe ver wil onze overheid gaan en ten koste van wie of wat?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 14 feb 2019, 12:18

Ze komen inderdaad tot de vaststelling dat de DNB's met hun stelling dag/nacht en enkel terugdraaiend volgens dag/nacht mensen overschakelen naar enkel dag. De PV eigenaar heeft dan de vrijheid wanneer hij zijn geproduceerde energie terugneemt 24/7.
Beter had geweest om de som te maken van dag en nacht en hetgeen je op dag geproduceerd had mogen terugnemen op nacht én aan DNB nachttarief om de mensen te stimuleren.
Nu doen ze een nieuwe poging, nog steeds fout volgens mij, die faliekant is voor WP én EV bezitters.

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 14 feb 2019, 12:30

bruma schreef:
14 feb 2019, 12:18
Ze komen inderdaad tot de vaststelling dat de DNB's met hun stelling dag/nacht en enkel terugdraaiend volgens dag/nacht mensen overschakelen naar enkel dag. De PV eigenaar heeft dan de vrijheid wanneer hij zijn geproduceerde energie terugneemt 24/7.
Beter had geweest om de som te maken van dag en nacht en hetgeen je op dag geproduceerd had mogen terugnemen op nacht én aan DNB nachttarief om de mensen te stimuleren.
Nu doen ze een nieuwe poging, nog steeds fout volgens mij, die faliekant is voor WP én EV bezitters.

Ik ben zelf ook warmtepomp en zonnepaneel eigenaar.

Alles nu is toch speculatie? Er is nog geen enkel besluit genomen. Er staat zelf op vreg dat zonnepaneel eigenaars die voor 2021 intekend hebben op zonnepanelen recht heeft op de compensatieregel of terugdraaiende teller voor 15 jaar. Dat de keuze aan de eigenaar zelf is...
Ik citeer: wie geinvesteerd heeft in hernieuwbare energie moet beloond worden en niet gestraft..

Als ze dit doordrijven en de warmtepomp eigenaars erzo opleggen dat hun zomeropbrengst gaat vervliegen ivm hun winterverbruik door hun zonnepanelen. Ja dan kan ik beter de zonnepanelen van men dak halen... net zoals
zoveel andere mensen...
Maw dit gaan ze niet doen.
Batterijen, elektrisch rijden. Wie kan dat betalen???

Wie kan zonnepanelen enof warmtepomp betalen??

Neen dat geloof ik niet.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 14 feb 2019, 13:02

@ Daan. Nog maar 1 maand. Jammer genoeg...
Ik baseer mij voorlopig op februari. Weet ook dat in de zomer het verhaal anders zal zijn maar dan nog. Als je in de zomer 35 kwh of zo ophaalt, ga je die ook niet verbruiken dan, dus in % kan dat wat schommelen maar zeker niet enorm toenemen. Uiteindelijk zijn we ook overdag gaan werken en 's avonds haal je ook niet meer zoveel op. Zoals ik al zei en je zelf bevestigt, zelfs als je uw toestellen op uw piekmomenten doet draaien is het nog moeilijk dit in te schatten door de piekverbruiken van uw toestellen. Bovendien, ook in de zomer is de zon wisselvallig, zijn er wolken, regendagen, ... wat dan? Niet wassen, niet koken, ... mogen we nog kiezen wanneer we ademen misschien want 's avonds is er ook meer co in de lucht dus zeker geen sch*** laten? Hoe onnozel gaan we nog worden?

Als we onze planeet niet willen verkloten, gaan we dringend iets moeten doen(en neen ik ben gene groenen maar ook niet blind voor de realiteit ook niet) en in de wereld van groene economie zijn nog veel opportuniteiten die ook jobs opleveren, dus win win denk ik dan?
Maar opnieuw driewerf helaas geen politiekers die ballen hebben of dat inzien. Kijk maar eens naar Portugal waar ze al meer dan 40% eigen energie opwekken. MAW hoe ga je mensen overhalen die investeringen te doen als je hen continu belast en doodmept als muggen.

Plaats reactie