Gasverbruik

Alles wat niet met energie te maken heeft
shreknel
lid
Installatie Land: België

Re: Gasverbruik

Bericht door shreknel » 01 feb 2019, 11:51

De carterverwarming moet je in princiep er ook bijtellen als je eerlijk wilt zijn.
Absoluut! Het probleem is dat ik geen idee heb hoeveel deze bedraagt op jaarbasis (ergens tussen 0 en 2.4kWh/dag) ). Gegeven dat het totale niet-WP verbruik rond de 7kWh/dag ligt, vermoed ik ergens gemiddeld rond 1kWh/dag.

En er hangt jammer genoeg geen aparte meter op.
12x Trina Solar 300 (3600 Wp) - Oost (100) - West (280) - Solax X1 Boost 3.0

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 01 feb 2019, 18:59

Shreknel: hoe bereken je nu eigenlijk de cop?

shreknel
lid

Bericht door shreknel » 01 feb 2019, 19:39

Shreknel: hoe bereken je nu eigenlijk de cop?

De warmtepomp rapporteert energie verbruikt door compressor en bijverwarming (enkel voor ontdooien evaporator ~ 0.5% compressor verbruik).

En er wordt ook indicatie gegeven van opgewekte warmte door de warmtepomp.

Door deze 2 te delen, bekom ik de geschatte COP.

Als ik de totale verwarming energie vergelijk met voor de verbouwing, dan lijkt deze aannemelijk. Ook de gerapporteerde SWW opbrengst ligt in lijn met wat we vroeger verbruikten.

Een betere manier zou zijn om totale energie opname te meten met externe kWh meter alsook de opgewekte warmte door een externe temperatuur en debiet meter.
12x Trina Solar 300 (3600 Wp) - Oost (100) - West (280) - Solax X1 Boost 3.0

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 01 feb 2019, 22:41

Duidelijk! Er is nog veel werk aan de winkel qua meetbaarheid bij wp producenten. Mijn daikin kan inderdaad ook opgewekte warmte kWh meten maar elektriciteitsverbruik moet je extern uitvissen. En daarnaast is er dan nog het elektrisch verbruik van de sturing.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 feb 2019, 23:14

shreknel schreef:
01 feb 2019, 19:39

Een betere manier zou zijn om totale energie opname te meten met externe kWh meter alsook de opgewekte warmte door een externe temperatuur en debiet meter.
Voor minder dan 100 Euro heb je al een heel goede. https://www.allekabels.nl/230_volt/kwh_meter.html

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 feb 2019, 08:50

Kunnen diegenen die hun woning met gas verwarmen ( CV ) hun actuele kWh verbruik per dag , dus met de huidige lage temperaturen , hier eens posten a.u.b. ( uitgelezen op de meter over een periode van 24 uur ).

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 07 feb 2019, 10:10

Christiaan schreef:
07 feb 2019, 08:50
Kunnen diegenen die hun woning met gas verwarmen ( CV ) hun actuele kWh verbruik per dag , dus met de huidige lage temperaturen , hier eens posten a.u.b. ( uitgelezen op de meter over een periode van 24 uur ).
Toen we nog op aardgas verwarmden, verbruikten we ongeveer 7m³ gas per dag bij een buitentemperatuur van 0°C.
Toen we het huis pas in gebruik namen (1986) en we nog niet de vele energiebesparende maatregelen getroffen hadden, verbruikten we 16m³ per dag bij 0°C.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 feb 2019, 10:33

Bedankt ! Zijn er nog dames en heren die hier hun dagelijks verbruik willen posten ?

Omzetten naar kWh vanuit m3 is niet meteen correct door te voeren omdat het ook al afhankelijk of je hoogcalorisch of laagacalorisch aardgas binnenkrijgt.

Laat ons stellen dat, om het eenvoudig te houden, dat je 10 m3 gas per dag verbruikt in de wintermaanden en dat 1 m3 overeenkomt met 10 kWh ( gemiddelde waarde ). Je verbruik is dus bij temperaturen rond het vriespunt 100 kWh per dag.

Als er nog personen zijn die hun verbruik ( liefst in kWh ) hier willen posten , dan doen a.u.b. Als 100 kWh per dag zowat een realistische waarde is , ga ik jullie iets "verschrikkelijk wijs" vertellen. :lol:

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 07 feb 2019, 11:00

Ik verbruik enkel gas voor de douche. 12 keer douchen = 10 kWh kost mij € 0,37 alles incl.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DidierS
junior lid

Bericht door DidierS » 07 feb 2019, 11:55

Gemiddelde van 1/1/2019 tem 25/1/2019, dus de koude dagen zaten er ook tussen. Douche met 2 volwassenen en 1 peuter die in (peuter-)bad gaat, verwarming op gas ook, 261m² verwarmd oppervlak. De omrekenfactor komt van mijn laatste afrekening en bedroeg daar 11,4kWh/m³.

Resultaat:
3,494m³/dag
39,83kWh/dag

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 feb 2019, 11:59

waldonk schreef:
07 feb 2019, 11:00
Ik verbruik enkel gas voor de douche. 12 keer douchen = 10 kWh kost mij € 0,37 alles incl.
Voor mijn vraag en wat beschouwingen nadien heb ik CV gasverbruikers nodig.

Als het op douchen op aan komt , ik verbruik electrisch per douche ca. .één kWh ( grof geschat , dat wel )

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 feb 2019, 12:54

Een "anonieme bron" ;-) meldde mij zonet een verbruik van 7 m3/dag. Als er nog zijn met een verbruik dat lager dan 10 m3/dag ligt , pas is mijn gemiddelde van 10 m3 naar beneden toe aan.

DidierS
junior lid

Bericht door DidierS » 07 feb 2019, 13:15

Ofwel zitten wij extreem laag, ofwel is die 10m³/dag best wel heel hoog voor het typische publiek wat op dit forum rondhangt. Sowieso zijn het allemaal al mensen die meer bezig zijn met eco(log/nom)ie.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 07 feb 2019, 14:18

November: 6,3 m³ per dag
December: 7 m³ per dag
Januari: 9 m³ per dag
Gemiddelde genomen van maandverbruik, gas uitsluitend voor CV
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 07 feb 2019, 15:26

Ik ga nu eens een "wijze" vergelijking maken met het verbruik van een fossiele auto die gemiddeld 50 km per dag aflegt.

Stel een wagen verbruikt 6 liter/100km , iets wat op zich nogal moeilijk te halen is , maar soit ...
Van die 6 liter wordt slechts 1/3 in kinetische energie omgezet, en 2/3 gaat als warmteverlies de lucht in via radiator en uitlaat. Eén liter benzine of diesel heeft een energiewaarde van ongeveer 10 kWh. Als de wagen 50 km per dag rijdt wordt dus 66 % van de 3 liter benzine of 30 kWh x 66/100 = 19,8 kWh aan warmte in de atmosfeer geblazen. Daarmee kan je al twee dagen je huis aan 7-10 kWh/dag gasverbruik volledig opwarmen!
Hebben de heren en dames politiekers ook al eens gedacht hoe we die warmteverspilling gaan "isoleren". Onze huizen ( zelfs ongezond ) isoleren is maar een druppel op een hete plaat aan wat "zij" met hun geleasde en door ons betaalde BMW's , Audi's aan warmte de lucht injagen. Idem voor de gesubsidieerde fossiele salaris wagens.

Die 1/3 ( en zelfs slechts 1/4 ) klopt als je dat vergelijkt met wat een electrische wagen verbruikt. Een fossiel verbruikt 6 x 10 kWh = 60 kWh per 100km. Een electrische ca. 15 kWh/100km , dus 4 x minder energie.

En nu ga ik met iets "verschrikkelijk wijs" voor de dag komen over de opwarming van onze planeet. :D Vraag u nu eens af wat onze atmosfeer met al die extra warmte moet gaan aanvangen , en dat niet alleen van de miljoenen fossiele auto's die er op onze planeet rondbollen , maar ook van de schepen , de vliegtuigen , ja zelfs de warmte die via koeltorens van nucleaire centrales de atmosfeer wordt ingeblazen. De atmosfeer geraakt al die warmte , ook haar eigen geproduceerde aardwarmte , in de ruimte kwijt , of dat zou ze moeten kunnen doen.

En wat is dan de rol van de CO2. De CO2 is alleszins NIET de oorzaak van de opwarming. De CO2 is het gevolg van verbranding, en niet alleen van fossiele brandstof , maar ook van alle andere soort verbranding zoals van hout ( en dus ook pellets ) , verbrandingsovens , en ook van chemische reacties uit hoek van de chemische industrie. De CO2 is dan wel "iets" dat de warmte uitstraling naar de ruimte toe beperkt omdat het op zich de warmte opslaat. Zuurstof , stikstof en wat nog allemaal houden ook de warmte vast , maar in mindere mate. De CO2 in de lucht gedraagt zich als het ware als een katoenen deken rond de aarde.

Een ander feit.... De metingen van de gemiddelde atmosfeer temperatuur vindt al ongeveer 170 jaar plaats. De gemiddelde temperatuur is gedurende de laatste 40 jaar met 1,5 graden gestegen , en dat gebeurde voordien nooit zo snel. Als deze tendens zich de komende 40 jaar voortzet ( meer dan 3 graden ! ) zitten we niet alleen met een stijging van de zeespiegel waardoor Antwerpen het Venetie van Vlaanderen wordt , maar gaan er massa's methaan in de lucht vrijkomen door het ontdooien van de permafrost her en der. Methaan is een 30 maal sterker broeikasgas dan CO2 , en dus gaat de aarde nog niet eens met een katoenen deken , maar ook nog eens met een wollen deken zich beginnen dood te zweten. Dit betekent dan nog eens een extra versnelde opwarming als we verder warmte blijven produceren zoals dit nu het geval is.

Samengevat : de bashers op CO2 hebben slechts gedeeltelijk gelijk, en de beperking van de CO2 uitstoot en van methaan gaat de opwarming geen halt toe roepen als we met zijn allen warmte gaan blijven produceren zoals dit nu het geval is. De CO2 wordt door bomen en planten en de oceanen verwerkt. Methaan wordt slechts aan een heel traag tempo in de bovenste luchtlagen van de atmosfeer afgebroken. Het is dus wel degelijk zinvol om alle nitwits eens wijs wat er precies aan de hand is en wat precies de ware rol is van CO2 in het ganse klimaatplaatje.

Een "gekke professor" kent hier met de huidige stand van de techniek slechts één oplossing voor , en dat is wereldwijd reusachtige warmtepompen in gebruik nemen. :D Met de warmte die men aan de atmosfeer ontrekt kan men niet alleen voor eigen verwarming gebruiken , maar ook zodanig verhitten dat die warmte in industriele processen kan gebruikt worden.

Ik hoop maar dat ik ooit ongelijk krijg met dit soort van theorien. :cry:

Plaats reactie