Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
TimV
lid
Installatie Land: België

Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Bericht door TimV » 29 jan 2019, 19:41

Hallo allemaal.

Ik ben al enige tijd bezig met accu's.

Voorlopig heb ik 25kWh aan li-ion accu. (48Volt).
Ik ben door offertes heen aan het scrollen en ga 24 panelen van 300Wp leggen. Goed voor 7200Wp.

Nu heb ik enkel nog wat hulp nodig voor de keuze voor electronica.

Gemiddeld zal er 6 uur per dag 4kW verbruikt worden. Gemiddeld verbruik ligt rond de 28 a 30kWh/dag.

Zoals je ziet lukt het in de zomer om volledig offgrid te draaien. Eens de winterperiode in de buurt komt wordt de elektrische wagen op nachttarrief (grid dus) geladen.

Welke omvormers van 48V dc naar 230V ac en welke mppt raden jullie mij aan?

Alvast bedankt
Tim

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Offgrid systeem in parallel met het grid in huis

Bericht door janus » 29 jan 2019, 20:06

Bedoel je dat je werkelijk off grid wilt??
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 29 jan 2019, 21:14

Met je 7200 wp en als ze ideaal liggen dus zuid en 35° helling, zou je je verbruik gedurende 4 a 5 maanden evenaren (zie PVCalc) en niets in de batterijen steken (30 dagen a 28 kWh = 840 kWh) en de overige maanden staan uw batterijen daar ook als decoratie ! :-(
http://users.skynet.be/betberge/pvdiary ... eff2=-0.48
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Ton_vanN
lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Ton_vanN » 30 jan 2019, 09:14

@TimV e.a.

Een 'normale' dag heeft 24 uur, met een lichte en donkere periode.
Die donkere periode zul je nooit offgrid doorkomen zonder accu's die vooraf zijn geladen.

Het nachtverbruik kun je opvangen met accu's laden bij voldoende licht:
- in de zomer is opladen een klusje van niets, want licht zat en de nacht is kort
- in voorjaar en herfst is oplading van de accu's misschien niet gegarandeerd, en op een zonnige dag laden voor dekking van meerdere etmalen lukt dan soms (maar hoeveel etmaal vooruit wil je gaan reserveren?)

In de winter werkt dit schema niet, want dan heb je te weinig licht en heb je meestal het grid nodig voor aanvulling, niet alleen voor het nachtverbruik, maar ook voor het dagverbruik.

M.i. moet je voor je accu-configuratie kiezen welk doel je hebt:
a) dekken van nachtverbruik in de zomer, herfst en voorjaar
b) ook nominaal dekken van een volgend dagverbruik in herfst en voorjaar
c) = b) met een reserve om eventueel (een deel) dagverbruik in te vullen op een daaropvolgende donkere dag
d) Alles daarbuiten zul je moeten oplossen door voeding vanuit het grid, al dan niet gebruikmakend van 'goedkope' stroomperiodes om de accu's dan op te laden t.b.v. 'dure' periodes.

Gezien de beschrijving van je installatie kun je met 25kWh aan accu-capaciteit en gemiddeld verbruik van 28 a 30kWh/dag voldoen aan a) en soms een stukje b), maar c) is al buiten bereik.

:-( T.a.v. d) is (in Nederland) het stroomprijsverschil langzamerhand zo klein geworden dat je voor laden in de 'goedkope' periode geen apart accu-systeem kunt installeren ......
:lol: En verbruiktekort in de donkere seizoenen opvangen met een eigen windmolen o.i.d. lijkt me voor de meeste mensen een te grote investering/klus (afgezien óf je zo'n ding mag en kunt plaatsen).
Uitdaging = met minimale kosten meer zon vangen

TimV
lid

Bericht door TimV » 30 jan 2019, 13:18

De bedoeling is niet om volledig offgrid te gaan. Met een elektrische wagen is dit onmogelijk. De bedoeling is om de zelfopgewekte energie zelf te gebruiken. Niet op het net te sturen. Om de energiefactuur te verlagen. Hier in België betaal je prosumententarief en dat is een beetje jammer maar wel verstaanbaar. Jaarlijks zou ik 550 a 600 euro moeten betalen aan taks. Indien ik niet netgekoppelde installatie leg, moet ik dat niet betalen. Jaarlijks denk ik zo 800€ te besparen in plaats van 500€. Terugverdientijd van de installatie niet meegeteld.

Zonnepanelen laten plaatsen aangesloten op het net kost 8000-9000€.
De zonnepanelen en de accu's tot nu toe is 4500€. Enkel nog de electronica nodig. Met 5 jaar rekenen, wil dit zeggen 5× 300 (=800-500) = 1500€ verschil en dan van 9000-4500 =4500. Samen geteld wil dit zeggen nog maximaal 6000 euro budget.

In een latere fase kan ik nog 3000wp bijleggen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 30 jan 2019, 14:50

Maar je batterijen aan het net koppelen mag volgens mij dan ook niet en zal je dus je woning moeten ontkoppelen buiten het stopcontact voor de wagen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Ton_vanN
lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Ton_vanN » 30 jan 2019, 16:11

Je huisnet splitsen in een 'eiland'-segment en in een 'grid'-segment is op zich al niet eenvoudig.
Zeker niet als ook het 'eiland'-segment altijd moet kunnen functioneren.
Bij behoefte even het 'eiland'-segment aan het 'grid'-segment koppelen voor snel bijladen van de accu's zal wel tegen de regeltjes zijn.

;-) ;-) Brainwave: kan eventueel je elektrische auto gebruikt worden als bron voor voeden naar het 'eiland'-segment?
Hoeveel vermogen zou je uit zo'n auto-accu kunnen putten (rekeninghoudend met je planning om te kunnen gaan rijden)?
Uitdaging = met minimale kosten meer zon vangen

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 30 jan 2019, 22:02

Wel ik ging niet reageren maar met het laatste bericht gaat het uit in de richting waar ik ook aan denk.
Je hebt een off-grid systeem én je behoud je netaansluiting.
Op de netaansluiting staan alle kleinverbruikers die 24/7 moeten draaien. En 2 stopcontacten eentje voor de EV en eentje voor een batterijlader.

Op je off grid met accu de grote verbruikers.
De off grid heeft een batterijlader die met zijn stekker aan bovenstaand stopcontact kan worden aangesloten.
Je inverter met de PV's heeft ook een ingang voor een HS batterij.
Een EV heeft ook een HS batterij.
Je hebt een thuisbatterij HS.

Zoals je het voorstelde PV, inverter en thuisbatterij.
Het kan uitgebreid worden indien je een EV aanschaft want dan kan je 's zomer de stroom uit je thuisbatterij overhevelen naar je EV en s winters omgekeerd.
Eigenlijk is het eerder als volgt indien je een EV hebt: ben je uithuizig dan speelt je thuisbatterij zijn rol, ben je thuis dan doet de EV mee in t verhaal.

En mocht je bij een werkgever werken die klant is bij Elia én je kan je stroom daar goedkoop verkrijgen. Dan kan je EV net die batterij zijn op wielen die het thuisfront off grid van stroom kan voorzien tijdens wintermaanden. Volgeladen op t werk thuis inpluggen, stroom uit de wagen verbruiken en de thuisbatterij opladen voor wanneer de EV weg is. Net nog voldoende stroom in de batterij om te gaan werken.
's zomers de thuisbatterij gebruiken als buffer voor de EV.

Er zijn nu 2 EV op de markt met batterijen van 64kWh voor zo'n 42000€, zo'n 650€/kWh ongeveer wat je betaalt voor een thuisbatterij per kWh. En je hebt hem dan nog op wieltjes of je krijgt er de auto bij.
Straks zij die modellen ook met 39kWh te koop voor 4500€ minder.

Indien ze capaciteitstarief invoeren dan kan het misschien interessanter zijn om bij een DC snelladers te tanken in noodgevallen en volledig off-grid te gaan, misschien eerder voor gepensioneerden.

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 31 jan 2019, 08:19

Ik denk niet dat er op dit moment al een EV op de markt is in België waar ge de stroom terug moogt/kunt uithalen.

Dat verhaal is waar we eigenlijk naar toe zouden moeten, maar zo ver is het nog niet.

steefjeqv
lid

Bericht door steefjeqv » 31 jan 2019, 19:45

@bruma ik was ook in die richting aan t denken. We hebben vorige maand een pre-order geplaatst bij Sono Motors.

@Joske_ de Nissan Leaf (vanaf model 2013) kan dit. In theorie kunnen alle EV's met een Chademo DC aansluiting dit. De Chademo standaard is bi-directioneel.

Grts,
Steven
6xMitsubishi PV-UJ230GA6-Enphase M215-O:220°-helling 20°
4xMünchen Solar 260 watt-EnphaseM215-O:130°-helling 45°
5xBisol 300 watt-EnphaseM250-O:130°-helling 45°

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 feb 2019, 07:25

En elke batterij heeft een + en een - indien je de batterij niet via zijn protocol aan de CSS kan connecteren (gebruikelijke situatie).
Het chademo-stekker systeem heeft slechts sinds kort een open source code waardoor je meer kan dan wat de fabrikanten wouden vrijgeven, het is een kwestie van tijd voor de CSS.

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 02 feb 2019, 13:39

@steefjeqv : Klopt dat auto's met chademo stekkers het zouden het moeten kunnen, maar is het ondertussen al vrijgegeven? Volgens mij hier bij ons zeker nog niet.

Nissan is/was idd eerst, dit kwam door een vraag van de Japanse overheid na de tsunami daar als ik mij nie vergis.

Autofabrikanten staan hier zeker niet op te springen om dat vrij te geven. => Rijbereik van een EV is nog steeds - in het hoofd van de consument - een zwak punt, door de auto ook als batterij voor andere toepassingen te laten dienen gaat dat probleem - in het hoofd van de consument - enkel nog erger worden.

Ik heb dat hier al ergens geschreven, dit is een ideaal scenario, auto opladen met de zonnepanelen van de baas en thuis deze energie gebruiken. => Minimumniveau instellen hoe leeg uw gebouw de auto mag gebruiken zodat ge 's morgens nog terug opt werk geraakt. (ne mens mag dromen he)

steefjeqv
lid

Bericht door steefjeqv » 02 feb 2019, 17:22

Dag allemaal,

Inderdaad, Nissan heeft na de tsunami bij alle Leaf's de mogelijkheid om stroom terug te leveren geactiveerd (in Japan).
In Europa ook, maar dan vanaf model 2013.

Filmpje van de Nissan Leaf clubmeeting : Springkasteel aangedreven door Nissan Leaf.

En als deze functionaliteit via een open source protocol kan aangesproken worden, dan wordt het pas echt leuk. Geen merkleverancier meer nodig.... .

Wat mij betreft : mijn volgende EV moet dit kunnen, zodat we o.a. ons huis van energie kunnen voorzien.

Grts,
Steven
6xMitsubishi PV-UJ230GA6-Enphase M215-O:220°-helling 20°
4xMünchen Solar 260 watt-EnphaseM215-O:130°-helling 45°
5xBisol 300 watt-EnphaseM250-O:130°-helling 45°

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 02 feb 2019, 22:33

Dat kan toch met elke wagen, gewoon een omvormer op de batterij aansluiten.
.

TimV
lid

Bericht door TimV » 03 feb 2019, 18:39

Ik heb ergens anders doorgekregen dat ik eventueel een Sunny SMA island kan gebruiken. Maar ik ben niet helemaal mee met de werking er van. Kent iemand die omvormer/solar lader?

Plaats reactie