PV op 12/24V met batterij

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: PV op 12/24V met batterij

Bericht door janus » 31 jan 2019, 08:59

Wat voor rendement bedoel je?

Alle leegstaande huizen die ik hier ken (vergelijkbare situatie met Italië) worden niet verwarmd.
Het zal ook moeilijk zijn om op een Belgisch forum relevante info te vinden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Mercier
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Mercier » 31 jan 2019, 09:08

http://solarventi-professional.de/

Misschien is dit een oplossing voor het vorstprobleem.
Warme lucht collectoren met al dan niet ingebouwde solar module. De solar module wekt stroom op voor de ventilator die draait van zodra voldoende spanning van het zonnepaneel rekening houdend met de collector temperatuur. Geen electrische aansluiting nodig eenvoudige installatie.
Is een Deens product en bestaat al heel lang.

https://www.solarventi.dk/?utm_source=G ... um=Organic

Trianon
lid

Bericht door Trianon » 08 feb 2019, 20:12

uVandaag de eerste jaarafrekening ontvangen (alle facturen MOETEN digitaal in Italie) voor electriciteit per email.

Onze aansluiting is dus 3000W en geen 16A, 3300W is wat we maximaal kunnen afnemen gedurende een korte tijd per dag.

Dat verklaard waarom de zekering regelmatig uitviel toen de wasmachine draaide vorig jaar,
even opgezocht en dat is al 2200W tijdens het opwarmen, nog een koffie zetten ... en we zitten zonder.

Daarom gaan we eerst investeren in extra stroom via zonnepanelen en batterijen, denk aan een oplossing van Vitron.
In de winter maanden als we daar dan niet zijn moet dit ook wel voldoende zijn om het huis electrisch te verwarmen (lage temp en laag rendement).

Uit mijn eerste berekening via JRC bleek ook dat de panelen op het dak (27hoek - 77 oost) veel minder gaan opbrengen dan in de zomer en nu net in de winter heb ik de meeste zonne energie nodig. Daarom denk ik dat de enige goede oplosing in om de panelen in de tuin te plaatsen, eventueel met aanpasbare hoek (electrisch of manueel).

Nu ga ik begin maart te plaatse gaan zien hoeveel beschikbare oppervlakte er is voor zonnepanelen in de tuin.
En ook eens uitzoeken welke regels er zijn voor het aansluiten op het net (geen stroom terug sturen) en off-grid opties.

Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Bj0rn » 18 feb 2019, 14:23

Gezien de dakhelling en richting lijkt het me inderdaad nuttig om voor panelen in de tuin te kijken.

Als je slechts 3000-3300W ter beschikking hebt via je netaansluiting, dan zou je, i.p.v. de bestaande aansluiting te verzwaren, ook kunnen overwegen om de bestaande aansluiting te behouden en er een batterij tussen te zetten die wel bvb. 5kW (of meer) piekvermogen aan kan. Zo kan je koffie te zetten en je haar te drogen terwijl de wasmachine en de vaatwasmachine aan staan :D

Reken voor zo'n systeem wel al snel op enkele duizenden euro's. :mrgreen:
Daar tegenover staat de kost van een verzwaring van de aansluiting en... de stelling dat je blijkbaar sowieso een batterij nodig hebt.

@Trianon Als je interesse hebt om de componenten van zo'n systeem te zien dan kan dat geregeld worden. In België wel te verstaan.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Trianon
lid

Bericht door Trianon » 18 feb 2019, 15:43

Dag Bjorn,

Ik ben al gaan zien voor z'n batterij backup bij Victron Energie (moet cloud interface hebben zodat ik op afstand kan opvolgen).
Maar heel duur (5500 euro voor 8000W piek) om maar 6 weken per jaar te gebruiken tijdens ons verlof, als ik daar zou wonen dan misschien wel.

Ik ga wel een voorrang systeem installeren op de stroom aansluiting, als het verbruik te groot wordt gaat die automatisch de grootste
verbruikers uitschakelen zodat ik niet zonder kom te zitten.

Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Bj0rn » 19 feb 2019, 16:35

Een voorrang systeem is iets nieuws voor mij. Is dat concreet iets met automatische zekeringen?
Enfin, lijkt me dat je finaal nog steeds beperkt blijft tot het vermogen van je aansluiting (3 kW). Zoals ik het begrijp zal dat systeem zelf de wasmachine uitschakelen als de koffiezet ook aan staat en hoef je dus niet handmatig de zekering terug op te zetten.

Terzijde: 8 kW piekvermogen lijkt me behoorlijk veel voor een vakantiehuisje. Al kan dat natuurlijk wel gehaald worden met elektrische verwarming.

Was het plan niet om de 46 weken dat je er niet bent de batterij als backup voor je camerasysteem en bijhorigheden te gebruiken?
Als je je kan vinden in een extra 3 kW dan kan dat al voor pakweg € 3.000. Dan kan je 3 kW van het net halen én 3 kW uit de batterij, in totaal goed voor 6 kW piekvermogen.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Plaats reactie