PV op 12/24V met batterij

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Trianon
lid
Installatie Land: Ander

PV op 12/24V met batterij

Bericht door Trianon » 30 jan 2019, 16:31

Beste,

Even voorstellen, mijn naam is Steve en ben nieuw op dit forum en heb enige kennis van electronica.

Vorig jaar heb ik een huisje gekocht in het noorden van Italie, de voorzieningen :
- 16A net aansluiting, die soms al eens uitvalt.
- Via een 4G modem (goedkoop daar) kan in inloggen op mijn cameras rond mijn huis.
- Verwarming is via een gas boiler, 300 liter lng tank in de tuin.

Het probleem is de lng tank, je moet er dus niet op rekenen in Italie, dat m'n zal komen leveren net die week dat je daar bent.
Dus gedaan als de vorige eigenaar, net voor de winter alle water uit de boiler / verwarming halen en in de zomer terug vullen.

Hier komt het :

Ik zou graag een paar zonnepanelen installeren op het dak om daarmee :
- stroom te voorzien voor de camera + 4G modem + kleine computer, allemaal tesamen 12V 5A = 60W
- batterij opladen zodat ik s'avonds ook stroom heb voor deze gebruikers (eventueel ook op mindere dagen).
- In de winter een warm water pomp laten draaien met electrisch verwarmingselement nu en dan zodat het water niet kan bevriezen.

Als backup bij slechte dagen heb ik nog altijd net stroom, dus die batterij hoeft echt niet groot te zijn.

De vraag is of ik dit niet beter op 12V of 24V kan doen, minder verliezen van inverters / adapters.
Daarbij hoop ik ook dat een 24V installtie NIET gekeurd hoeft te worden omdat het laag spanning ?
Iemand ervaring met 24V warm water pompen ?

Graag jullie bedenkingen of tips, maar hou er wel rekening mee dat ik dit niet doe als besparing maar voor meer comfort.

mvg,
Steve

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: PV op 12/24V met batterij

Bericht door janus » 30 jan 2019, 18:02

Welkom maar wat is een warm water pomp?

En woon je daar of is het alleen om te kunnen monitoren vanuit België?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Trianon
lid

Bericht door Trianon » 30 jan 2019, 18:30

De eerste 5 jaar is het enkel voor vakantie, paar weken per jaar tijdens de zomer.
De bedoeling van het systeem is vooral om het huis vanop afstand te kunnen kontroleren via de camera's

Met een kleine installatie zou ik ook al een realistisch idee kunnen vormen wat er mogelijk is met PV op die plaats voor toekomstige plannen.
Natuurlijk ga ik ook een volledig log systeem bouwen op de computer die daar staat om alle temperaturen, stromen, ... bij te houden.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 30 jan 2019, 19:31

Met een raspberry kun je de stroom van de computer al goed beperken, die gebruikt maar een paar Watt.

12 of 24 volt hoeft meestal niet gekeurd te worden, al weet ik niet wat de voorschriften in Italië zijn.

Maar nu weten we nog niet wat een warm waterpomp is?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 30 jan 2019, 21:27

Je hebt net pech, gisteren waren er op iBood powerbanks te koop die pass through zijn.

Je legt er de lader aan én de verbruiker.
De stroom van de lader wordt aan de verbruiker doorgegeven, is het verbruik lager dan de lader dan wordt de powerbank opgeladen anders wordt stroom aangevuld uit de powerbank. Valt de lader uit (stroomonderbreking) dan neemt de powerbank over.

Aan elke kamera en de modem zo'n powerbank (12€) met usb-lader (4€).

Veel goedkoper dan PV met een 12/24V loodaccusysteem waar elke 5j de accu's vervangen moeten worden
5j als je niet meer dan 50% van de capaciteit gebruikt en nog correct kan opladen.

Trianon
lid

Bericht door Trianon » 30 jan 2019, 21:38

Ik gebruik een Intel NUC omdat ik beter thuis ben in windows programmeren, verbruik is max het dubbele van een raspberry maar nog altijd heel laag.
Daarbij kan die ook beter functionerel als FTP server omdat die niet vanaf een SD kaart werkt.

Wat ik bedoel met warm water pomp :

- de water pomp die in de gas boiler zit voor de verwarming (water naar de radiatoren), moet dus wel tegen warmte kunnen.

- ik wil er een parallel aan de boiler plaatsen met daarna een electrisch verwarmings element (weerstand) eventueel in de vorm van een kleine
electrische boiler. De pomp zal dus regelmatig draaien en het water van de radiatoren boven de 0 graden houden in de winter.

Dit zou ik enkel laten draaien + opwarming tijdens de dag als er energie van de PV berschikbaar is en de batterij reeds voldoende opgeladen is.
Dus zolang er gratis energie over is kan ik blijven opwarmen en kan ik ze opslaan als warmte in de radiatoren.
Enkel als het lager dan 1 graad wordt gaan we stroom uit het net gebruiken om bij te warmen.

Iemand hier die me verder kan helpen voor 24V water pompen en verwarmings elementen ( of boilers) ?

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 30 jan 2019, 21:47

Meerdere camera's (IR) + 4G router zullen samen meer dan 60watt verbruiken en van lokale opslag van beelden ga je niet gelukkig worden want er is geen systeem wat enkele maanden storingsvrij zal werken. Als je na 2 maanden geen contact meer krijgt zit je ook niet lekker meer.
Elektrische heaters vreten stroom en het is uitgesloten dat je dit op 24volt functioneel krijgt.

Solarchargers met USB kun je in 12 en in 24volt krijgen, ik zou voor 24volt gaan om de stroom binnen de perken te houden.

Lijkt mij een plan waarbij de kosten en baten niet in verhouding staan.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Trianon
lid

Bericht door Trianon » 30 jan 2019, 21:48

m
bruma schreef:
30 jan 2019, 21:27
Je hebt net pech, gisteren waren er op iBood powerbanks te koop die pass through zijn.
Kan je mij een link naar deze powerbanks doorsturen aub, moet wel minimaal 12V zijn ?
Dit gebruiken als backup als de stroom eens uitvalt is een oplossing, als de capaciteit maar voldoende is.

Maar het idee van een PV installatie hiervoor is ook om ervaring op te doen wat mogelijk is hiermee in Italie.
Met die ervaring + data wil ik dan kunnen berekenen of verwarming, off grid, ... mogelijk zou zijn binnen enkele jaren als we naar daar verhuizen.

Trianon
lid

Bericht door Trianon » 30 jan 2019, 22:08

japio schreef:
30 jan 2019, 21:47
Meerdere camera's (IR) + 4G router zullen samen meer dan 60watt verbruiken en van lokale opslag van beelden ga je niet gelukkig worden want er is geen systeem wat enkele maanden storingsvrij zal werken. Als je na 2 maanden geen contact meer krijgt zit je ook niet lekker meer.

Elektrische heaters vreten stroom en het is uitgesloten dat je dit op 24volt functioneel krijgt.

Lijkt mij een plan waarbij de kosten en baten niet in verhouding staan.
Neen, verbruik is nog geen 60 watt gemiddeld, heb ik nagemeten (<5A op 12V), slim programmeren en instellen met slaap functies.
Werkt momenteel al 7 maanden en 1 week zonder problemen en elke dag krijg ik een email met een paar beelden van de cammera's (via de PC)
En er zitten ook een paar watchdogs in de software en hardware verwerkt, heb wel enige ervaring met embedded systemen.

'Elektrische heaters vreten stroom', daar vrees ik ook voor maar 24V boilers voor campeerwagens bestaan, moet enkel de temp boven de 0 graden houden.
Deze hele winter meet ik de temperatuur daar binnen via mijn systeem (gas verwarming is UIT) en is nog nooit onder 0 gegaan.
Als er niet genoeg zon is mag dit ook via het net, het moet gewoon de gas boiler overbodig maken in de winter in anti vries mode.

Kostprijs is van minder belang hier, comfort is belangrijker (zonder gasboiler kunnen in de winter + backup als net uitvalt).
En is ook de bedoeling om ervaring op te doen wat mogelijk is via PV in Italie.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 30 jan 2019, 22:16

Kan ik niet meer terugvinden maar powerbanks zijn 5v was wel een 45Wh.

Bereken eens eerst je warmteverlies je zal versteld staan welk vermogen je nodig hebt en als je dat op 12/24V wilt brengen wat je stromen zijn en de navenante dikte van je gevlochten koperen kabels.
Daarnaast zal je nog een bijhorende acculader moeten vinden (prijs) die dit vermogen van 230 naar 12/24 kan leveren.

Misschien dat een kleine PV met een kleine WP wel iets zou kunnen zijn maar dan zal je ook een kleine thuisaccu nodig hebben. Is wel een duurdere installatie maar je hebt er koeling bij in de zomer.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 30 jan 2019, 22:17

Over welke temperaturen gaat het.
Want stromend water zal ook niet snel bevriezen, uiteraard wel bij - 10º (zonder extra verwarmingselement.)

ps. even verplaatst naar off grid
.

Trianon
lid

Bericht door Trianon » 30 jan 2019, 22:26

janus schreef:
30 jan 2019, 22:17
Over welke temperaturen gaat het.
Want stromend water zal ook niet snel bevriezen, uiteraard wel bij - 10º (zonder extra verwarmingselement.)

ps. even verplaatst naar off grid
De laatste maanden is de temperatuur binnen het huis nog nooit lager dan 2 graden geweest en de winter is daar bijna over.
Dit wilt niet zeggen dat het water in de radiatoren (of de buizen) nooit lager is geweest natuurlijk.

Zoals je al aangeeft zou stromend water ook al kunnen helpen, klein pomp op 24V en dan zou ik de watertemperatuur kunnen meten.
Maar toch zou ik er nog een klein verwarmings element bij willen als backup al dan niet op PV stroom of van het net.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 30 jan 2019, 22:35

Je kan een elektrische doorstromer in serie zetten die kan je laten schakelen op temperatuur.
Die zijn relatief goedkoop in Frankrijk en zijn ook te krijgen met lage vermogens maar je spreekt rap van 2 of 3 kW.
Je zal ,el de debiet beperking er moeten uit halen zodat het max debiet van de pomp gehaald kan worden.
En als je dan toch over die 3kW spreekt dan is t verbruik van de pomp op 230V peanuts.
Dan zie ik het geheel eerder evolueren naar een tweedehandse UPS met extreem groot accupack dat via t net of via PV wordt geladen.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 30 jan 2019, 23:04

Voor een langdurig onbewoond gemeubileerd huis is een temperatuur van minimaal 7 graden wel het minimum en dan liefst stabiel, maar ik hoef niet op jouw matras te slapen dus als 2 graden jou goed genoeg is ...
Er zijn elektrische elementen van 50watt tot 3500watt op de markt en de meest simpele variant is een exemplaar welke je in een radiator schroeft.
https://www.sanitairwinkel.nl/c/316/rad ... elementen/
SolarEdge gecertificeerd dealer

Trianon
lid

Bericht door Trianon » 31 jan 2019, 08:42

japio schreef:
30 jan 2019, 23:04
Voor een langdurig onbewoond gemeubileerd huis is een temperatuur van minimaal 7 graden wel het minimum en dan liefst stabiel, maar ik hoef niet op jouw matras te slapen dus als 2 graden jou goed genoeg is ...
Er zijn elektrische elementen van 50watt tot 3500watt op de markt en de meest simpele variant is een exemplaar welke je in een radiator schroeft.
https://www.sanitairwinkel.nl/c/316/rad ... elementen/
Daar heb je misschien wel een punt, mijn idee was ook om niet onder de 5 graden te gaan als anti-vries, is mijn nog allemaal onbekend.

Maar na de eerste winter weet al dat het niet kouder werd dan 2 graden binnen, nu nog uitvissen hoeveel energie ik nodig heb om met 1 graad te verwarmen en ik kan uitrekenen hoeveel energie ik totaal nodig zal hebben.

Mijn idee was ook om tijdens de dag de energie van mijn PV te gebruiken om het water van de radiatoren op te warmen en s'nachts dan enkel de pomp te alten draaien. Heeft iemand hier een idee wat rendement dit heeft aub, eventueel een link naar andere onderwerpen ?

Plaats reactie