gedachtegang/thuisaccu's's

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
bob83
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

Re: gedachtegang/thuisaccu's's

Bericht door bob83 » 25 jan 2019, 01:05

Yes, die uitvoering had ik reeds gevonden echter is dat niet de "algemene oplossing*.
Naar mijn zien is het best een thuisaccu welke direct achter de meterkast hangt** / als tussen apparatuur tussen off- en "online" grid omgeving.
Waarom? Niets/zo min mogelijk terug leveren & al 's nacht vooralsnog op nachttarief opladen indien de wens daar is.

*Merendeels van de huishoudens mits ze ruimte voor PV's hebben hebben geen ruimte voor 3 omvormers e.d.
**Er was hier op het forum ook iemand die hier ne soort van "proefschrift" over had geschreven.
44x Solarwatt 280WP
1x Solaredge 7sek

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 25 jan 2019, 09:20

@bob83
Hetgeen je voorstelt is eigenlijk een emergency gris systeem dat gebruikelijk is in de US maar anders ingevuld.
In de US hebben ze gridconnected toestellen die grote stromen vereisen (120V) en een noodsysteem op batterij, een soort UPS die het van het net overneemt indien het net uitvalt en hier hangen dan de kleine, noodzakelijke, verbruikers op. Die 'UPS' is dan meestal voorzien van een acculader.

In uw concept zouden zware verbruikers op een off-grid accusysteen staan dat zich kan laden met netstroom.
Een PV kan ofwel via de netconnectie stroom leveren (AC koppeling, indien nog bv GSC's) of rechtstreeks aan de accu (DC koppeling, minder verliezen).
Kleine verbruikers zouden dan aan het net hangen zodat de off-grid inverter in slaapstand kan gaan wanneer die niet of te laag verbruik kent.
Heb je dan nog 3f nodig?
Indien wel er zijn 3f 1 box systemen beschikbaar bij bv mppsolar (diverse verkoopnamen voor t zelfde toestel), voor grotere vermogens kunnen invertervermogen parallel geschakeld worden en ze behoren tot de -1000€ klasse.
Ze hebben ook on-grid toestellen met groter direct verbruik via opslag maar die zijn slechts voor de Duitse markt gekeurd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 jan 2019, 12:25

bob83 schreef:
25 jan 2019, 01:05
Yes, die uitvoering had ik reeds gevonden echter is dat niet de "algemene oplossing*.
Naar mijn zien is het best een thuisaccu welke direct achter de meterkast hangt** / als tussen apparatuur tussen off- en "online" grid omgeving.
Waarom? Niets/zo min mogelijk terug leveren & al 's nacht vooralsnog op nachttarief opladen indien de wens daar is.
Hoe denk je dat dit in de praktijk gerealiseerd moet worden ?
*Merendeels van de huishoudens mits ze ruimte voor PV's hebben hebben geen ruimte voor 3 omvormers e.d.
**Er was hier op het forum ook iemand die hier ne soort van "proefschrift" over had geschreven.
Bedoel je met "proefschrift" mijn "concept" van hier viewtopic.php?f=48&t=19556 ?

Als je echt beoogt dat er Niets/zo min mogelijk terug leveren & al 's nacht vooralsnog op nachttarief opladen indien de wens daar is. , dan ga je mijn "concept" en configuratie moeten realiseren. Geen enkele andere configuratie die je ook maar her en der gaat vinden zal dit garanderen. Het gaat hier voor alle duidelijkheid niet over het merk van de apparatuur , wel over de manier hoe die toestellen met mekaar gekoppeld zijn.

p.s. vervang de vier DC/AC omvormers door drie omvormers van hetzelfde maar zwaardere kW type en configureer die in 3f als je persé drie fazen wilt. Zo eenvoudig is het.

bob83
Donateur
Donateur

Bericht door bob83 » 26 jan 2019, 23:18

@@bruma , dank voor je antwoord.

@Christiaan, jij ook bedankt voor je antwoord.
Ik heb je concept vandaag afgedrukt om eens goed te lezen dit weekend, mocht mn vrouw en kids mij een beetje vrij laten.
Als ik het zo tussen het werk goed heb gelezen vandaag is onderstaand systeem hetgeen je beschreef...

Afbeelding

Afbeelding is afkomstig van https://www.solarquotes.com.au/blog/hom ... s-3-phase/
44x Solarwatt 280WP
1x Solaredge 7sek

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 26 jan 2019, 23:43

bob83 schreef:
26 jan 2019, 23:18
...
Als ik het zo tussen het werk goed heb gelezen vandaag is onderstaand systeem hetgeen je beschreef...
Het is niet echt bepaald hetzelfde , maar principieel komt het op hetzelfde neer. Het grote verschil is dat in mijn systeem slechts één batterijpack voorhanden is , en dat de DC/AC omvormers ( in jouw figuur "Battery Inverter" ) allemaal aan hetzelfde batterijpack hangen. In mijn systeem zijn er GEEN "3-Phase-Solar-inverters" , maar hangen er DC/DC batterijladers tussen de zonnepanelen en het batterijpack.

Het belangrijkste verschil is dat de "grid" niet met het thuisnetwerk gekoppeld is , maar uitsluitend via batterijladers met de batterijen verbonden is. Mijn systeem kan helemaal niet injecteren , in jouw figuur kan dit wel.

Persoonlijk zou ik dat systeem niet aanraden omdat je geen vat hebt op wat er met de stroom van je zonnepanelen aangevangen wordt. Die kan evengoed allemaal het net ingaan in plaats van de batterijen op te laden. Victronenergy heeft ook een schema met dit soort opstelling, maar schrijft zelf dat die moeilijk configureerbaar is.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 jan 2019, 10:46

Eigelijk is mijn "concept" perfect vergelijkbaar met de manier waarop men tegenwoordig regenwater stockeert en gebruikt. De regenput wordt door regenwater aangevuld en het water wordt voor de was en de plas ( WC gesas ) gebruikt. Dreigt de regenput leeg te geraken door te weinig regen, dan wordt die aangevuld met leidingswater. De hoogtestand van het regenwater in de put bepaalt wat er moet gebeuren , en de spanning van het batterijpack in mijn systeem doet net hetzelfde. Zo simpel is het.

Mijn concept werkt echter alleen maar met Lithium-ion batterijen, en dan nog eens met een "actieve" BMS ( battery management system ). Met een passieve BMS moeten de batterijen nu en dan ( bvb. om de 14 dagen ) volledig voor 100 % vol geladen geraken, en dat is in mijn systeem niet voorzien.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 27 jan 2019, 10:57

Da's nu een keer simpel uitgelegd, zover was ik nog niet gekomen.

Indien het stadswater (acculader) op t net aangesloten is via een industriële mennekes stekker dient dit, laders, niet gekeurd te worden.
De regenwater pomp (inverter) is gescheiden van het net en maakt zelf een off-grid net aan, dus ook geen keuring nodig.

3f binnenhuis hoeft niet indien je voldoende, eventueel parallel, off-grid invertervermogen plaatst.

PV's hebben dan nog een inverter nodig indien je wilt injecteren (zeker bij GSC's) anders zijn het acculaders.

Mag je dan nog, bij defect, een PV inverter plaatsen die kan injecteren maar ook op dezelfde accu is aangesloten? Uiteraard indien je GSC-vrij bent.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 27 jan 2019, 11:50

:D Mijn acculaders halen elk slechts 9,5 Ampere van het net. Dus ik zou ook vier doodgewone stopcontacten kunnen gebruiken. ;-)

De acculaders via PV bestaan , dat zijn DC/DC omvormers. Die van Victronenergy kunnen slechts een beperkte PV ingangsspaning verdragen ( 150 Volt of 180 Volt DC ) en dus moet je de panelen wel herschikken naar meer parallelschakeling ervan.

3f binnenhuis is geen probleem , zelfs met een monofaze netaansluiting. De DC/AC converters laten zich hiervoor configuren. Uiteraard heb je er dan 3 nodig en de vierde in mijn "concept" moet eruit. Bij een driefazen net sluit je één acculader per faze aan , en het zaakje draait zonder verder iets te moeten aanpassen.

Mercier
Senior lid

Bericht door Mercier » 28 jan 2019, 09:58

Deze kan wat meer spanning op de ingang krijgen.

http://www.studer-innotec.com/media/doc ... ies_en.pdf

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 jan 2019, 10:50

Mercier schreef:
28 jan 2019, 09:58
Deze kan wat meer spanning op de ingang krijgen.

http://www.studer-innotec.com/media/doc ... ies_en.pdf
Heb https://www.studer-innotec.com/media/do ... 2.3_en.pdf efkens bekeken. Het laden is blijkbaar nogal beperkt configureerbaar en meer specifiek voor loodaccu types. Voor het opladen van Lithium-ion niet bruikbaar ( en al zeker niet in mijn "concept" )

Mercier
Senior lid

Bericht door Mercier » 28 jan 2019, 15:38

Waarschijnlijk heb je te vlug gelezen :

Dat lees ik er :

Flexible
Le VarioString est conçu pour tout système solaire, et l’association VarioString + Xtender est la combinaison parfaite pour un rendement du système élevé. En effet la communication entre les deux appareils permet la synchronisation des cycles de charge de la batterie, quel que soit la technologie (plomb, lithium, nickel etc…). Contrairement aux solutions hybrides "tout-en-un", la combinaison VarioString + Xtender rend possible la sélection de la capacité solaire PV et de l’onduleur/chargeur, indépendamment l’une de l’autre, pour un système ajusté à l’application.

Flexible
The VarioString is designed to be used in all types of solar systems, and the combination of the VarioString + Xtender results in a highly efficient system. The communication between the devices permits the synchronisation of the battery charge cycle regardless of the technology (lead acid, lithium, nickel, etc...). Unlike other all-in-one hybrid solutions, the VarioTrack + Xtender allows to independently select the appropriate capacity of solar PV and inverter/charger, resulting in a more finely tuned system design.

Enkel voor 48 volt systeemspanning.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 jan 2019, 17:34

Alle functies zijn typisch voor lood-accu type batterijen. Bulk-, absorptie-,float-,equalisatie-fazes zijn allemaal functies en begrippen die niet voor lithium-ion batterijen van toepassing zijn. Wat dan wel van toepassing is , is de fijnregeling van de laadstroom en van de maximale uitgangsspanning , en die regelingen vind ik niet terug.

Mercier
Senior lid

Bericht door Mercier » 28 jan 2019, 17:38

Je vindt alle parameters voor de nodige instellingen in de handleiding van de RCC, niet in de datasheet van de VS of XT
Zwitsers zijn geen Chinesen. Als in de site van Studer staat dat voor alle types batterijen een toestel instelbaar is dan zal dat wel kloppen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 jan 2019, 18:04

Mercier schreef:
28 jan 2019, 17:38
Je vindt alle parameters voor de nodige instellingen in de handleiding van de RCC, niet in de datasheet van de VS of XT
Zwitsers zijn geen Chinesen. Als in de site van Studer staat dat voor alle types batterijen een toestel instelbaar is dan zal dat wel kloppen.
Je hebt vooreerst een link geplaatst naar de datasheet , en ik heb hierop de "manual" van de VarioString
VS -70 opgezocht. Dat is een pure DC/DC converter tussen panelen en batterij. Wat is dan die RCC en waarvoor dient die ? De marketeers schrijven al eens vlug dat hun toestellen ook voor lithium-ion geschikt zijn , maar in de praktijk zijn ze dat verre van. Een lithium-ion batterij laden is heel eenvoudig zonder al dat soort bulk/float toestanden , maar dan zijn er andere factoren die een rol spelen. Bvb. het laden moet stoppen van zodra de lithium-ion batterij compleet vol geladen is, en moet de lader zich zelfs van de batterij afschakelen ( tenzij met "truken" zoals ik die in mijn "concept" gebruik )

Mercier
Senior lid

Bericht door Mercier » 28 jan 2019, 18:27

De RCC is de programmeer- en controlemodule. Daar zijn een hele lijst parameters beschikbaar om elk systeem in alle funkties in te stellen en altijd opnieuw aan te passen of bij te sturen. In een compleet systeem heb je de VS, de XT en eventueel een BSP. Met de RCC kan je al die toestellen afzonderlijk programmeren en de werking ervan controleren.
Je kan dat zelf doen maar je installateur kan het ook voor jou doen en je van op afstand helpen bij problemen.
Op die site staan ook een hele reeks referentie installaties met lithium batterijen.

Plaats reactie