nachttariefteller uitschakelen en digitale meter

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
skalle1
junior lid
Installatie Land: België

nachttariefteller uitschakelen en digitale meter

Bericht door skalle1 » 16 jan 2019, 23:35

Goeiedag ,

Het is al enkele jaren geleden dat ik hier op het forum ben geweest , ik had een vraag betreft volgende. .
- heeft het nog nut om de nachttarief teller uit te schakelen ? ,we hebben elk jaar een klein overschot op dagtarief en dat we overeenkomstig in nachttarief verbruiken , we proberen ons verbruik in t weekend te minimaliseren ..helaas. Is het tijdstip van de uitschakeling belangrijk (is er een nieuwe meteropname ? )
-we weten dat de slimme meter er aankomt , kunnen we die in België niet weigeren ? In Nederland blijkbaar wel ,of om andere reden deze te weigeren ...privacy, gezondheid , mogelijkheid tot hacking, de onjuiste werking van deze meters...

Grtjes

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: nachttariefteller uitschakelen en digitale meter

Bericht door janus » 16 jan 2019, 23:53

Welkom terug.
we hebben elk jaar een klein overschot
Kun je klein definiëren?
De overschakeling kost op het moment 90€ en hoeveel het gaat kosten tijdens of na het plaatsen van de slimme meter is niet bekent.
Wel proberen te laten doen op het moment dat je teller rond de stand van de vorige meter opname staat of bij de meter opname.

De kans dat je de slimme meter kunt weigeren acht ik bijzonder klein.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 17 jan 2019, 17:12

Is het momenteel verstandig om een andere meter te vragen?
Indien ze na de installatie van de slimme meter de terugdraaiende teller afschaffen, er ook de mogelijkheid komt om tijdens de zomermaanden je productie te verkopen, zullen we weer stroom aan de gangbare tarieven moeten kopen en dan heb je een multitarieven en meter nodig.

skalle1
junior lid

Bericht door skalle1 » 17 jan 2019, 19:48

Janus ,

In de daluren hebben we steeds rond de 500kWh extra verbruik op jaarbasis , in de piekuren een overschot evenredig en geven we dan gratis weg , ik moet wel zeggen dat we de laatste twee jaar door een ¨bewust meerverbruik piekuren dit al hebben kunnen beperken.
De meteropname gebeurt in de maand september momenteel is de meterstand tov de laatste opname
-daltarief + 350 kWh
-piekuren + 700KWh
Gebeurt er een afrekening van de meterstand enkel in het daltarief ? daar deze wordt uitgeschakeld.
wat als we wachten tot september voor de uitschakeling ? zouden ze dan al dan niet al een slimme meter kunnen plaatsen door de aanvraag te doen?

Bruma ,idd das een goeie opmerking , maar we hebben toch gegarandeerd 15 jaar recht op een terugdraaiende teller ? als ze de spelregels niet veranderen :roll:

Grtjes

jef
Senior lid

Bericht door jef » 17 jan 2019, 19:55

digitale meter is toch pas ten vroegste 1 juli 2019? Als je nu een verandering vraagt, wordt enkel het nachttelwerk van de bestaande meter uitgeschakeld, toch ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 jan 2019, 19:56

Gebeurt er een afrekening van de meterstand enkel in het daltarief ? daar deze wordt uitgeschakeld.
Een afrekening misschien niet maar de standen worden wel genoteerd tot bij de volgende afrekening.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

skalle1
junior lid

Bericht door skalle1 » 17 jan 2019, 20:10

jef schreef:
17 jan 2019, 19:55
digitale meter is toch pas ten vroegste 1 juli 2019? Als je nu een verandering vraagt, wordt enkel het nachttelwerk van de bestaande meter uitgeschakeld, toch ?
yep , het gaat hier enkel over het nachtelwerk dat ze uitschakelen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 17 jan 2019, 20:47

Volgens mij is er een afrekening gezien de dagprijs een ander bedrag is (lager) dan de dagprijs bij dag/nacht.
Exclusief nacht telt hier niet mee omdat die nooit met PV's gekoppeld zijn.
Dus krijg je een eindafrekening die nadelig is.

skalle1
junior lid

Bericht door skalle1 » 20 jan 2019, 05:37

bruma schreef:
17 jan 2019, 20:47
Volgens mij is er een afrekening gezien de dagprijs een ander bedrag is (lager) dan de dagprijs bij dag/nacht.
Exclusief nacht telt hier niet mee omdat die nooit met PV's gekoppeld zijn.
Dus krijg je een eindafrekening die nadelig is.
Het is idd niet interessant om nu de omschakeling te doen.Bij het uitschakelen van het nachttelwerk (dag-nacht) zal er een opname gebeuren van beide meterstanden . Een afrekening krijgen wij in september bij de jaarlijkse meteropnames , helaas houden ze wel rekening met de huidige meterstand op moment van omschakelen ,dus nu in ons nadeel . ( uitleg Lampiris).

Grtjes

Plaats reactie