Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door Bj0rn » 13 jan 2019, 06:14

Christiaan schreef:
12 jan 2019, 22:19
LibreOffice gebruik ik niet maar ken het wel. Je moet toch ergens over een database met aantal uren zonneschijn beschikken en hiervoor formules hebben uitgedacht om tot zo'n grafieken te komen , of vergis ik mij ?
De database komt van PVGIS :-)
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 13 jan 2019, 06:27

Christiaan schreef:
ivanacke schreef:
12 jan 2019, 22:06
Ik verbruik in de winter maanden zowat 1400 kW per maand. Zit 100 % elektrisch. Wordt een duur grapje voor mij !
Ge moogt gerust zijn. Ik betaalde destijds met 2 accumulatie dingen op exclusief nacht 250 Euro/maand. Zonder zonnepanelen wiens stroom je direct voor de verwarming kan inzetten is dit niet houdbaar. En het gaat er niet goedkoper op worden.
@ivanacke is dat 1400 kWh per maand met een warmtepomp of met een accumulatie verwarming?

Op zonnepanelen moet je inderdaad niet rekenen om 1400 kWh per wintermaand te produceren.
En een batterij van 6x1400 kWh om de wintermaanden te overbruggen kost meer dan 1 miljoen euro. Alhoewel, bij dergelijk bedrag krijg je mogelijk wel wat korting ;-) Soit, ik neem aan dat dat niet uw eerste keuze zal zijn.
Wie elektrisch verwarmt en denkt dat nog te compenseren met zonnepanelen zal er met de digitale meter aan zijn voor de moeite. In het geval van accumulatie verwarming zeker. In het geval van warmtepomp naar mijn bescheiden mening ook. Maar daar zijn andere threads over.

Terug on topic: elektrisch verwarmen en "off-grid" lijkt me zo goed als mission impossible. De klassieke opties staan open: isoleren/luchtdicht maken/gecontroleerd ventileren. Als het daarna nog nodig of gewenst is gas/hout verwarming of als alternatief - als de warmtevraag relatief klein is t.o.v. PV productie in de winter - een warmtepomp.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 13 jan 2019, 10:37

Ik zit voor december januari en februari tussen de 800 en 1000 kWh totaal verbruik met een luchtdicht geïsoleerd nieuwbouwhuis (weliswaar rond de 230m2). Het is vooral sww verbruik dat hoog is. Verwarming met lucht water warmtepomp. Andere maanden meestal met zonneboiler. Dus alleen isoleren zorgt er niet voor dat je het redt in de nieuwe regeling zonder terugdraaiende teller. Met terugdraaiende teller ben ik met 15.3kwp overigens met overschot gecoverd. In de drie wintermaanden is mijn opbrengst telkens stabiel rond de 200kwh. Dus 600 tot 800 kWh te kort.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 13 jan 2019, 12:13

Bj0rn schreef:
13 jan 2019, 06:14
Christiaan schreef:
LibreOffice gebruik ik niet maar ken het wel. Je moet toch ergens over een database met aantal uren zonneschijn beschikken en hiervoor formules hebben uitgedacht om tot zo'n grafieken te komen , of vergis ik mij ?
Euhhh ... ik vind daar tussen de bomen het bos niet terug :D
Terug on topic: elektrisch verwarmen en "off-grid" lijkt me zo goed als mission impossible. De klassieke opties staan open: isoleren/luchtdicht maken/gecontroleerd ventileren. Als het daarna nog nodig of gewenst is gas/hout verwarming of als alternatief - als de warmtevraag relatief klein is t.o.v. PV productie in de winter - een warmtepomp.
"Electrisch" off-grid gaat wel degelijk , maar niet zonder een andere van buitenaf aangevoerde energiebron , tenzij je die energie zelf zoudt kunnen aanmaken. Veehouders zijn bvb. in staat om methaan aan te maken en op te slaan. Met een WKK erbij kan trouwens iedereen ( mits plaats en geld ) electrisch off-grid gaan. Een warmtepomp beschouw ik ook als een vorm van "electrisch" verwarmen.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 14 jan 2019, 17:14

Christiaan schreef:
13 jan 2019, 12:13
Bj0rn schreef:
13 jan 2019, 06:14
Christiaan schreef:
Euhhh ... ik vind daar tussen de bomen het bos niet terug :D
"Electrisch" off-grid gaat wel degelijk , maar niet zonder een andere van buitenaf aangevoerde energiebron , tenzij je die energie zelf zoudt kunnen aanmaken. Veehouders zijn bvb. in staat om methaan aan te maken en op te slaan. Met een WKK erbij kan trouwens iedereen ( mits plaats en geld ) electrisch off-grid gaan. Een warmtepomp beschouw ik ook als een vorm van "electrisch" verwarmen.
Power to gas,met voldoende PV panelen, en waterstofopslag in de zomer voor gebruik in de winter:
https://fuelcellsworks.com/news/weberha ... d-fuel-cel

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 jan 2019, 17:43

11221 schreef:
14 jan 2019, 17:14
....
Power to gas,met voldoende PV panelen, en waterstofopslag in de zomer voor gebruik in de winter:
https://fuelcellsworks.com/news/weberha ... d-fuel-cel
Forget it ! Ik ga hier nu niet alles herhalen , daarvoor moet ge gans deze topic eens doornemen. Waterstof is een hoax als brandstof , veschrikkelijk duur , en gaat gepaard met verschrikkelijk veel energieverliezen vanaf de productie ervan , over transport , en het uiteindelijke gebruik met ontzaglijk veel risico's. Wilt gij een tank van 3000 liter waterstof met een druk van 700 bar in uw tuin of onder uw huis ? Als die ontploft ligt gans de wijk volledig in puin. Nog liever een kernreactor van een oude Russische atoomduikboot in de grond in mijn tuin dan zo'n tank. :D

Waterstof wordt trouwens gepromoot door de olie-lobby en de chemische industrie.... Ge moet maar in hun vallen lopen , maar ik niet.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 14 jan 2019, 19:34

Ik wil dit nog aan de waterstof fanaat meegeven ....

In één kubiek meter kan je 100 kWh aan lithium-ion batterijen stockeren. Eén kubiek meter waterstof op atmosferische druk bevat slechts 3 kWh aan energie. Wil je daar ook 100 kWh in kwijt kunnen , dan moet je waterstof sanmenpersen tot 100/3 = 33 bar. Dat samenpersen kost energie. De productie van waterstof uit electriceit heeft amper een rendement van 60-70 % . Al de rest van de energie gaat verloren in warmte. Een lithium-ion batterij kan meer dan de 90% van de opgeslagen electriciteit terug afgeven. Voor mij is de keuze snel gemaakt om de nacht zonder netstroom door te brengen ... en dat nog met een veel eenvoudiger en bedrijfzekerder techniek en zonder bommen in of rond mijn huis.

Plaats reactie