Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door Christiaan » 12 jan 2019, 13:54

bruma schreef:
12 jan 2019, 12:33
De titel van de YouTube past niet bij de laatste posts maar geeft wel een idee van een redenering ivm batterijen en hun rendement.
https://youtu.be/kMlhxr9gPOs
Een echte reclamemaker voor lithium-ion ijzer fosfaat ( LiFePO4 ) batterijen. :D Wat hij over de 50 % DoD van lood accu's beweert is korrekt , maar de 100 % DoD van Lithium-ion is niet korrekt. Korrekt is 10-20 % restlading. Gaat men hieronder , dan zal een goed ontwikkeld BMS systeem de cel sowieso uitschakelen , zoniet gaat de cel onherroepelijk defect.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 12 jan 2019, 14:16

juano schreef:
09 jan 2019, 10:37
bjorn,

kan je daar ook eens een staafdiagram van maken bij indien je verbruik max 5 kwh per dag is? ( 8 dagen met een lege batterij) is eigenlijk wel niet veel... ( 1 week per jaar een generator aanschaffen en het is opgelost? ( aankopen onder een paar buren en aan elkaar uitlenen ofzo? )
batterij: 15 kWh
PV: 8 kWpeak
verbruik: 5 kWh/dag
SoC15-8-5.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 12 jan 2019, 14:33

Christiaan schreef:
09 jan 2019, 10:09
dyckie schreef:
09 jan 2019, 00:06
Denk wat u wilt op energie beurzen en techniek beurzen zegt tesla dat het gaat en dat je met hun batterijen van het net af kunt. Ga anders zelf zo eens naar van die beurzen dan zul je u ogen wel eens open trekken ivob.
Uiteraard gaat dit , als je op de evenaar woont. :D "Ze" zeggen zoveel , en als je allemaal gelooft wat de marketeers ons wijsmaken word je voor 100% gesjareld. :-) Met mijn systeem met 15,84 kWp aan zonnepanelen ( 48 x 330 Wp ) en 20 kWh aan nuttig bruikbare batterij energieinhoud geraak ik in de wintermaanden volgens PVGIS zelfs bij een dagelijks verbruik van 12 kWh niet eens off-grid.
Het mag duidelijk zijn dat je marketing praat niet zomaar moet geloven. Dat geldt trouwens niet alleen binnen de wereld van zonnepanelen en batterij opslag. Laat ons besluiten dat marketingpraat wat dat betreft ver staat van de praktijk. Dit forum is wat mij betreft de plaats waar mensen zonder commerciële belangen marketingpraat die een loopje neemt met de realiteit doorprikken.
ivob schreef:
09 jan 2019, 10:22
Het punt is dat een simulatie NIET gelijk is aan de praktijk. En al heel zeker niet marketingpraat.
Een simulatie is niet gelijk aan de praktijk. Ook dat is waar! Laat mij stellen dat het alleszins een stuk dichter bij de praktijk tracht te staan dan marketingpraat :-)

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 12 jan 2019, 14:47

DaanW schreef:
11 jan 2019, 05:27
dyckie schreef:
09 jan 2019, 00:06
Denk wat u wilt op energie beurzen en techniek beurzen zegt tesla dat het gaat en dat je met hun batterijen van het net af kunt. Ga anders zelf zo eens naar van die beurzen dan zul je u ogen wel eens open trekken ivob.
Natuurlijk gaat dat. :lol: Je kan perfect volledig off-grid gaan ALS... je niet op enkele 10-duizende Euro's hoeft te letten en ROI geen belang heeft.

Laat TESLA maar eens een voorstel doen voor 5000 à 6000 kWh op jaarbasis, met de nodige garanties ;-) Een generator op fossiele brandstof is niet toegelaten ;-)
365 dagen tussen de 12 à 18 kWh per dag. In de winter heb je elke dag minstens 15 kWh nodig. In de zomer kan 10 à 12 kWh ook volstaan.
Ge zult nogal ogen open trekken als ze prijs durven maken. :lol:
Op basis van een constant (*) verbruik van 15 kWh per dag(**), heb je minstens(***) nodig:
- 25 kWp aan zonnepanelen (en dus ook min. 150 m² plaats voor bijna 100 panelen)
- 85 kWh aan batterij opslag

Ruw geschat € 15.000 € aan zonnepanelen, € 20.000 aan batterij opslag en nog € 5.000 aan "diversen" (omvormers, werkuren). Totaal circa € 40.000.
En na x jaar zijn de batterijen mogelijks aan vervangen toe. Tegen dan is de prijs ervan hopelijk al wat gedaald.

(*) ja, ik weet het, een simplificatie die niet gelijk zal zijn aan de realiteit
(**) ik ben nog braaf geweest. Voor 18 kWh per dag heb je meer zonnepanelen en/of meer batterij opslag nodig
(***) en dan nog zit je 1 dag per jaar met een lege batterij (tenzij je het verbruik kan minderen als de state of charge onder bvb. 20% daalt)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 12 jan 2019, 15:14

Een echte reclamemaker voor lithium-ion ijzer fosfaat ( LiFePO4 ) batterijen.
Hoe voorspelbaar uw reactie.
Net niet want in zijn RV gebruikt hij een Tesla-module.
In zijn andere video's, je moet wel de moeite doen om die te bekijken heeft hij het verschil weer, de voor en nadelen van elk en welke gebruiker beter met het ene type dan wel met het andere type werkt.
Dat hij geld verdient, eigen aan digitale media heden ten dage.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 12 jan 2019, 16:12

Christiaan schreef:
12 jan 2019, 11:35
De mainstream is dat EV rijders hun PV overproductie in de toekomst niet meer gaan kunnen gebruiken om hun EV op te laden , althans niet zonder thuisbatterijen. "Onze" VREG beweert dat je de zonnepaneel stroom op het moment zelf gaat moeten opsouperen door de "slimme wasmachine" , slimme koffiezet , en wat nog allemaal voor domme ideeën...
Gelukkig leef ik niet mainstream. Daar heb ik al lang een oplossing voor gevonden. Nu, de kogel is door de kerk. Maandag worden de papieren getekend en eind januari wordt de EV al geleverd. Dan zijn we 100% energieonkostenafhankelijk, brengt het bovendien nog een mooie extra duit in het zakje. Ondertussen mag de rest genieten van de, onbedoelde, ecologische 'randschade'.
Christiaan schreef:
Dat was maar als grap bedoeld. :-)
Kom, begin jij ook al op die manier? Eentje (die met zijn zonnebloempitten) was nog niet genoeg?
Lijkt anders de standaard reply te worden. Eerst een knuppel in de discussie gooien die kant noch wal raakt.
Als die vervolgens ontkracht wordt en de argumenten zijn op was het "voor de grap". :roll:
Zo kan je uiteraard nog bladzijden vol blijven schrijven.
Benieuwd (bij wijze van spreken in werkelijkheid moet ik het niet eens meer weten) wat dan de echte reden van je weigering was als dochterlief slechts een grap was.

Nu, mij niet gelaten. Ik trek mijn conclusies wel.
Nog veel pret verder. U hebt vanaf nu het podium voor U alleen.
Ik ga mijn tijd, waarschijnlijk tot vreugde van velen, nuttiger investeren.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 jan 2019, 16:42

bruma schreef:
12 jan 2019, 15:14
Een echte reclamemaker voor lithium-ion ijzer fosfaat ( LiFePO4 ) batterijen.
Hoe voorspelbaar uw reactie.
...
Ik ben ook 100 % voorstander van LiFePO4 batterijen , maar zijn 100 % DoD ervan is wel degelijk fout. :-) Hij heeft het wel degelijk over LiFePO4 , zowel in zijn voorbeeld van de batterij in het filmke als over hetgeen hij erover vertelt ( lithium iron fosfate op zijn amerikaans uitgesproken ). Tesla gebruikt geen LiFePO4 types , noch in zijn wagens , noch in zijn Powerwalls. Bij deze andere types is de 10-20 % regel trouwens ook van toepassing.
ivob schreef:
12 jan 2019, 16:12
Christiaan schreef:
Dat was maar als grap bedoeld. :-)
Kom, begin jij ook al op die manier? Eentje (die met zijn zonnebloempitten) was nog niet genoeg?
...
Uiteraard was het als grap bedoeld. Je moet al meer dan 24 uur met een haardroger zitten jongleren om de EV batterij leeg te krijgen. Met die joke wilde ik alleen maar opmerken hoe dom het wel is om de batterij van een EV ook nog eens als thuisbatterij te gebruiken. Ik heb hier vroeger al geschreven dat dit ideetje uit de ( zieke ? ) hersenpan van één of andere Amerikaanse professor is ontstaan ( en ooit door een Vlaming werd overgenomen ).

@Bj0rn

Hoe maak je die staafgrafieken aan ? Is dat met een publieklijk toegankelijk programmaatje ? Interesseert me wel.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 12 jan 2019, 21:09

leopard005 schreef:
12 jan 2019, 07:41
Het lijkt mooi die batterijen, maar is het niet. Ik heb het een paar weken geleden uitgetest met mijn vlra batt. Volledig vol geladen. Daarna 1 kw ontladen en om terug op de vorige 100% te komen had ik bijna 1,3 kw nodig. Batterij (omgevingstemp in garage was) 9°. Let op! Het meettoestel van ontlading bevond zich tussen de solar charger (voeding) en batterij. ( Als bron gebruikte ik een 900 watt voeding omdat er geen zon was) Dit is dus enkel het verlies in de batterijen, zowel lading als ontlading. Reken dit uit bij een installatie met 10 kw batterijen.... Ik weet dat mijn vlra batterijen (6,9 kw )een slechter rendement hebben dan de Li ion, maar toch..
Maar, voor mij is het puur uit interesse, hobby. Ik probeer hier en daar te verbeteren, spanningsverliezen te beperken maar winst maak je er nooit mee.
77% round trip efficientie voor VLRA lijkt me nog redelijk.
Vraag me af wat het bij Li Ion is. Tesla claimt 90% (marketing praat of niet). Als je de test eens wil overdoen met Li Ion, ik wil gerust faciliteren. :-)

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 12 jan 2019, 21:20

Bj0rn schreef:
12 jan 2019, 14:16
juano schreef:
09 jan 2019, 10:37
bjorn,

kan je daar ook eens een staafdiagram van maken bij indien je verbruik max 5 kwh per dag is? ( 8 dagen met een lege batterij) is eigenlijk wel niet veel... ( 1 week per jaar een generator aanschaffen en het is opgelost? ( aankopen onder een paar buren en aan elkaar uitlenen ofzo? )
batterij: 15 kWh
PV: 8 kWpeak
verbruik: 5 kWh/dag
SoC15-8-5.png
bedankt bjorn,

op hoeveel dagen kwam je in dat jaar dan dat de batterij leeg zou zijn? ( staafdiagram is nogal klein waardoor ik het moeilijk kan tellen),
maar het verschil met de vorige staafdiagram is wel groot. Mij lijkt het hierbij slechts een dag of 8-9 ?

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 12 jan 2019, 21:26

Vergeet de batterijen. Niét rendabel en duur
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 12 jan 2019, 21:26

Christiaan schreef:
12 jan 2019, 16:42
@Bj0rn

Hoe maak je die staafgrafieken aan ? Is dat met een publieklijk toegankelijk programmaatje ? Interesseert me wel.
Het programma noemt LibreOffice Calc ;-)
Als er voldoende interesse is kan ik daar wel een gebruiksvriendelijke web versie van maken.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 12 jan 2019, 21:41

ivanacke schreef:
12 jan 2019, 21:26
Vergeet de batterijen. Niét rendabel en duur
Tenzij je op een eiland leeft, dan is de combinatie PV en batterijen "goedkoper" dan een dieselgenerator. Laat ons maar uitgaan van de typische situatie van de forumleden hier. Ik geef je 100% gelijk als je het over compleet off grid hebt.

Met de digitale meter en/of capaciteitstarief in gedachten zou het best wel kunnen dat het verhaal met een relatief kleine 5 kWh batterij en een kleine 6A elektriciteitsaansluiting wél financieel rendabel is. Of dat zo is, hangt uiteraard af van de (toekomstige) tarieven en voorwaarden.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 12 jan 2019, 22:06

Ik verbruik in de winter maanden zowat 1400 kW per maand. Zit 100 % elektrisch. Wordt een duur grapje voor mij !
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 12 jan 2019, 22:19

Bj0rn schreef:
12 jan 2019, 21:26
Christiaan schreef:
12 jan 2019, 16:42
@Bj0rn

Het programma noemt LibreOffice Calc ;-)
Als er voldoende interesse is kan ik daar wel een gebruiksvriendelijke web versie van maken.
LibreOffice gebruik ik niet maar ken het wel. Je moet toch ergens over een database met aantal uren zonneschijn beschikken en hiervoor formules hebben uitgedacht om tot zo'n grafieken te komen , of vergis ik mij ?
Een round trip van 90% voor Lithium-ion is best haalbaar als je de batterijlading tussen 20% en 80 % houdt. Als je nog eens de laadstroom/ontlaadstroom beperkt tot 0,3 C ga je zelfs boven de 90 % uitkomen.

ivanacke schreef:
12 jan 2019, 22:06
Ik verbruik in de winter maanden zowat 1400 kW per maand. Zit 100 % elektrisch. Wordt een duur grapje voor mij !
Ge moogt gerust zijn. Ik betaalde destijds met 2 accumulatie dingen op exclusief nacht 250 Euro/maand. Zonder zonnepanelen wiens stroom je direct voor de verwarming kan inzetten is dit niet houdbaar. En het gaat er niet goedkoper op worden.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 13 jan 2019, 00:14

Mijn panelen hebben voldoende opgebracht om onder de nul stand te eindigden vóór de meter opname in febr/mrt.
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *

Plaats reactie