Kosten Zonneboiler

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
Luc6580
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Kosten Zonneboiler

Bericht door Luc6580 » 11 jan 2019, 15:46

De prijzen van zonneboilers zijn gekend.
Wat niet bekend is zijn de onderhoudskosten en herstellingskosten van een zonneboiler.
Daarom vernam ik graag van de zonneboilerbezitters (die onderhoud en herstellingen niet zelf doen) hoeveel kosten gemaakt werden op hoeveel jaar tijd, en de berekening kosten /jaar.

Dit zou een realistisch beeld geven over de te verwachten kosten.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Re: Kosten Zonneboiler

Bericht door stegero » 12 jan 2019, 08:51

Al meer dan 25 jaar een zonneboiler en de kosten tot heden waren 25€ in totaal. We hebben in de beginjaren wat koelvloeistof moeten laten bijsteken en dat was het. De laatste 20 jaar hadden we totaal geen kost. Dit jaar wordt er nog wat bij opgestoken, gelijkertijd met het onderhoud van de CV.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 12 jan 2019, 16:37

Weinig reactie,

In het item "zonneboilers" lees ik nochtans dat er wel problemen zijn bij zonneboilers; die problemen werden toch ooit verholpen?
Wellicht geeft niemand graag toe dat zijn/haar zonneboiler op gebied van kosten tegengevallen is en men hem dus niet meer opnieuw zou aanschaffen.

Verstaanbaar dus dat er ieder jaar minder geinstalleerd worden...

Misschien moet ik de vraagstelling veranderen in:Zou U opnieuw een zonneboiler aanschaffen?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 12 jan 2019, 17:06

Waarom wil jij een zonneboiler plaatsen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 12 jan 2019, 17:06

Direct! Ik stookte 600l mazout minder op.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 12 jan 2019, 17:13

janus schreef:
12 jan 2019, 17:06
Ik wil geen zonneboiler plaatsen; ik wil enkel weten of forumleden dezelfde ervaringen (hoge kosten) hebben als enkele mensen bij mij op het werk.

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 12 jan 2019, 17:16

stegero schreef:
Direct! Ik stookte 600l mazout minder op.
Ik gebruik aardgas alleen nog voor SWW.
Verbruik per jaar:150m³ met 3 personen.
Ik kan dus maximum 150m³ gas besparen (in de praktijk:75 m³; komt overeen met 50 euro).
Een zonneboiler kan voor mijn situatie niet rendabel zijn.

henkdee
junior lid

Bericht door henkdee » 12 jan 2019, 17:25

ik heb ook nog geen zonneboiler,was het nogthans van plan. ik denk dat ik in combinatie met mazout maar een paar honderd euro per jaar zal uitsparen als ik bepaalde sites mag geloven,'t is moeilijk uit te rekenen :( nu heb ik net 60000 euro kosten gedaan, waaronder buitengevelisolatie en zonnepanelen en ga ik misschien later mijn mazoutketel (2004) inruilen voor iets anders, al naar gelang wat de volgende minister(s) van energie uitvinden...
15xBYD 265Wp + GW3600D-NS 3.6kVA - Oriëntatie:-25°- Helling:45 ° (Waregem W-VL, mei 2017)

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 14 jan 2019, 16:32

Ik heb er één van 2012 zelf geplaatst en nog 0€ kosten gehad . Wel heb ik gezien dat er een buis van de 30 niet meer vacuum is en naar het schijnt kost dat 25€.
Nog steeds met dezelfde glycol en denk deze ook te verversen voor de zomer komt ,maar weet niet of het echt moet !

Ik zou het zeker terug doen !!!

@ luc 6580 Ik had graag in detail vernomen wat die kosten zijn , want volgens mij kan daar niet veel aan mislopen !
Lid ZONSTRAAL 1422

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 14 jan 2019, 17:00

Luc6580 schreef:
12 jan 2019, 17:13
janus schreef:
Ik wil geen zonneboiler plaatsen; ik wil enkel weten of forumleden dezelfde ervaringen (hoge kosten) hebben als enkele mensen bij mij op het werk.
Als we de vraagstelling omdraaien, welke hoge kosten hebben die enkele mensen bij u op het werk dan?

Ik weet dat er in de periode, vooral de laatste jaren dat er subsidie te krijgen was, er massaal veel brol geplaatst is. Gewoon veel m², pompke, vatje en klaar is kees. Dikwijls van bedenkelijke kwaliteit, maar waar de investering dan bijzonder interessant was in functie tot de te verkrijgen subsidies.

Een deftig geplaatste zonneboiler van een gekend merk in zonneboilers zou geen kosten mogen opleveren, behalve de te vervangen glycol na X jaren (afhankelijk van de eventuele oververhitting, maar dat zou amper mogen voorkomen indien correct berekend en gebruikt) en de stroomkost van het circulatiepompje.

Ik heb hier (nieuwbouw 1j) afgelopen jaar geen kosten gehad. Mijn ouders hebben een gelijkaardige installatie al bijna 10 jaar, zonder enige kosten.

Ecologisch vindt ik het geen slechte zaak een zonneboiler, of het economisch rendabel is momenteel is een andere zaak.
Maar dat is ook zo voor PV, als ze daar de terugdraaiende teller wegnemen, en er geen andere compensatie komt (hoewel Lydia Peeters nog hetzelfde verhaal als haar voorganger blijft afratelen).
PV wordt momenteel nog altijd veel teveel bevoordeeld bij nieuwbouw in je Epeil (of Speil tegenwoordig).
Een buffervat wordt zelfs nog afgestraft, dus niet echt bevorderlijk voor de verkoop ervan.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 14 jan 2019, 19:03

Glycol na x (5-7)j vervangen, zuurtegraad meten en nakijken wat de min temperatuur is waarbij hij nog vloeibaar is.
Een gaatje in de boiler, eentje gehad na 7j (niet RVS) en eentje na 19j (RVS).

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 14 jan 2019, 20:04

Al 8 jaar probleemloos. Ik heb wel minieme lekjes (zichtbaar door zoutafzettingen aan de pompkoppelingen), maar omdat het een drukloos leegloopsysteem is, gevuld met water, blijft alles gewoon werken.

Plaats reactie