Stand van zaken 'slimme' meter

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
ivanacke
Master lid
Installatie Land: België

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door ivanacke » 16 dec 2018, 10:49

na het lezen van het verslag vrees ik dat we kunnen fluiten naar de 15 jaar terug draaiende meter.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo » 16 dec 2018, 11:01

na het lezen van het verslag vrees ik dat we kunnen fluiten naar de 15 jaar terug draaiende meter.
Waarschijnlijk wel, Tommelein heeft dingen beloofd waar hij niet voor bevoegd is, en nu het warm onder zijn voeten wordt, vertrekt hij om burgemeester te worden in Oostende.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 16 dec 2018, 13:11

Hij heeft de strijd opgegeven of zoals al gemeld het schip verlaten.
Nu zit hij op een andere boot met andere belangen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 18 dec 2018, 19:59

Citaat Tommelein
"Het is juist dat er een discussie is tussen de regulator en mezelf maar zoals u weet, heb ik aan de regulator niets te vertellen. De regulator neemt een standpunt in en ik ben het daar absoluut niet mee eens. Ik vind dat we garanties moeten geven aan de mensen die zonnepanelen hebben geplaatst en dat zij geen rendement mogen verliezen omdat wij toevallig een nieuw systeem willen invoeren, en zolang ik minister ben, zal ik me daartegen verzetten en ik hoop dat ook mijn opvolger dat blijft doen. Dus mijnheer Beenders, u weet dat u niet bij mij moet zijn om garanties te vragen want ik kan die niet geven omdat ik daar niet voor bevoegd ben."
Wijze woorden "Ik ben minister maar ik heb niks te zeggen." :? :vraag:
:mrgreen:
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 18 dec 2018, 20:11

mabo schreef:
16 dec 2018, 11:01
Waarschijnlijk wel, Tommelein heeft dingen beloofd waar hij niet voor bevoegd is, en nu het warm onder zijn voeten wordt, vertrekt hij om burgemeester te worden in Oostende.
Die 15 jaar 'terugdraaiende teller voor het deel "energietarief" staat wel in het decreet alleen zal dit niet gelden voor de nettarieven. Een de VREG is voorlopig ook niet bereid om een langere overgangsperiode te voorzien.
Bij wie vanaf 1 juni 2019 een digitale meter geplaatst wordt, zal men vanaf de eerste jaarlijkse meteropneming na 1-1-2020 het prosumententarief niet meer berekeken maar de nettarieven berekenen op basis van de bruto stroomafname ongeacht de injectie. De energiekost zal wel berekend worden op basis van het verschil tussen afname en injectie.

juano
lid

Bericht door juano » 19 dec 2018, 10:06

DaanW schreef:
18 dec 2018, 20:11
mabo schreef:
16 dec 2018, 11:01
Die 15 jaar 'terugdraaiende teller voor het deel "energietarief" staat wel in het decreet alleen zal dit niet gelden voor de nettarieven. Een de VREG is voorlopig ook niet bereid om een langere overgangsperiode te voorzien.
Bij wie vanaf 1 juni 2019 een digitale meter geplaatst wordt, zal men vanaf de eerste jaarlijkse meteropneming na 1-1-2020 het prosumententarief niet meer berekeken maar de nettarieven berekenen op basis van de bruto stroomafname ongeacht de injectie. De energiekost zal wel berekend worden op basis van het verschil tussen afname en injectie.
daan ben je zeker dat het deel van de energie kost ( terugdraaiend voor 15 jaar) wel al in het decreet staat ( en gestemd ) is?

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 19 dec 2018, 13:57

Het moet nog gestemd worden maar ik ga ervan uit dat geen enkele partij nog wil morrelen aan die 15 jaar "compensatie regeling" voor het deel energiekost.
Iedereen zou in principe wel vroeger kunnen overstappen op de nieuwe compensatieregeling die wordt uitgewerkt voor nieuwe installaties vanaf 2021. ;-)
Probleem is geraken alle partners klaar om vanaf 2021 de digitale meter en zijn mogelijkheden uit te rollen zoals voorzien.
Fluvius (Infrax-Eandis) kunnen pas vanaf 1-7-2019 effectief starten met het plaatsen van de meest actuele digitale meter met P1 en S1 poort. Een week voor het bouwverlof begint :lol:
Atrias, dat moet zorgen voor de verdeling van de meetgegevens (BIG-data) en klantinfo,... tussen de netbeheerders en de energieleveranciers (en eventueel nog andere dienstverleners) loopt hopeloos achter met de uitbouw van zijn digitaalplatform dat aan steeds veranderende voorwaarden moet kunnen voldoen.
De wetgever en de VREG zijn niet klaar met andere mogelijke tariefplannen waaronder de invoering van bijv. het capaciteitstarief.
Vermits de energieleveranciers nog niet weten vanaf wanneer en over welke 'data' (maand-, dag-, uur- of kwartierwaarden) per klant ze zullen kunnen beschikken, en wie die data dan gaat aanleveren, het federale Atrias of een ander nieuw Vlaams initiatief... wat nu ter spake komt, zorgt voor nog meer onduidelijkheid.
De Vreg blijft voorlopig ook nog stoer vasthouden aan hun oorspronkelijke opzet. Vanaf de plaatsing van de digitale meter vervalt het prosumententarief dat gekoppeld was aan de terugdraaiende teller en moet de consument/prosument nettarieven betalen op basis van de werkelijk gemeten afname. Voor 2019-2020 voorzien ze nog een overgangsperiode tot de eerst volgende 'jaarlijkse meteropname' in 2020. Dan zou iedereen met een digitale meter nog afgerekend worden alsof het een gewone terugdraaiende teller zou zijn mèt prosumenten tarief.
:arrow: Het zou echter veel beter zijn dat de VREG de overgansperiode zou verlengen tot alle prosumenten een digitale meter hebben, ergens 2022-2023.
Ondertussen krijgen alle partners, Fluvius, Atrias, de VREG, de Vlaamse overheid en de energieleveranciers, de tijd om de juiste tarieven en tariefformules uit te werken en alle andere zaken deftig op poten te zetten. Want zoals het er nu uit ziet gaan onze tarieven en facturen nog minsten 3 keer een grondige aanpassing krijgen tussen nu en 2022-2025.
Missischien is het net dat wat de VREG voor ogen heeft bij deugdelijk bestuur.
Hoe meer een regulator kan regelen en opnieuw regelen en nog eens kan bijsturen en weer eens veranderen, hoe meer die zich in zijn sas moet voelen :mrgreen:

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 19 dec 2018, 16:51

DaanW schreef:
19 dec 2018, 13:57
Atrias, dat moet zorgen voor de verdeling van de meetgegevens (BIG-data) en klantinfo,... tussen de netbeheerders en de energieleveranciers (en eventueel nog andere dienstverleners) loopt hopeloos achter met de uitbouw van zijn digitaalplatform dat aan steeds veranderende voorwaarden moet kunnen voldoen.
Als je aanvankelijke vraag is een softwarepakket te schrijven op basis van een goedkope basisanalyse (je weet wel, ondoordachte "besparingen") bovendien gebaseerd op eisen van directies die geen notie hebben van de mogelijkheden en/of beperkingen van softwareprogrammatie en vooral van de kosten van elkaar opvolgende change requests krijg je uiteindelijk een geleverd pakket dat aan niets meer echt kan voldoen voor een meervoud van de aanvankelijk geraamde prijs en vol dure bugs die moeten "gerepareerd" worden aan uurprijzen. :mrgreen:

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 19 dec 2018, 17:02

ivob schreef:
19 dec 2018, 16:51
DaanW schreef:
19 dec 2018, 13:57
Als je aanvankelijke vraag is een softwarepakket te schrijven op basis van een goedkope basisanalyse (je weet wel, ondoordachte "besparingen") bovendien gebaseerd op eisen van directies die geen notie hebben van de mogelijkheden en/of beperkingen van softwareprogrammatie en vooral van de kosten van elkaar opvolgende change requests krijg je uiteindelijk een geleverd pakket dat aan niets meer echt kan voldoen voor een meervoud van de aanvankelijk geraamde prijs en vol dure bugs die moeten "gerepareerd" worden aan uurprijzen. :mrgreen:
Dit bewijst nog maar eens dat het verschuiven van allerlei bevoegdheden van federaal naar regionaal niveau maakt dat er in België niks meer werkt en dat alles onnodig ingewikkeld en bijgevolg ook extreem duur gemaakt wordt zonder meerwaarde voor de consument.
We hebben 4 regulatoren (CREG, VREG, BRUGEL en CWaPE) die elk hun eigen ding doen met andere opdrachten, doelstellingen en visies om dat te bereiken. WAANZIN :mrgreen:

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 20 dec 2018, 15:59

Elk weldenkend mens zou maar een conclusie kunnen trekken uit dit geklungel: Vlaanderen is niet klaar voor de invoering van de digitale meter.

Helaas zijn weldenkende mensen blijkbaar schaars bij onze politici, overheidsdiensten, regulatoren en DNB’s.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 20 dec 2018, 22:16

Vlaanderen MOET zelfs geen slimme meters zetten. Waarom is Duitsland er dan vanaf gestapt? Of vergis ik mij.
In ieder geval, gejost zijn we zeker.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Shaoty

Bericht door Shaoty » 03 jan 2019, 12:20

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 jan 2019, 13:25

VREG schreef:Het zou trouwens juridisch aangevochten worden als mensen met digitale meters anders behandeld worden afhankelijk van of ze zonnepanelen hebben.’’
Maar dat prosumenten anders behandeld worden volgens het feit of ze al dan niet al een digitale meter hebben maakt dan niets uit?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 06 jan 2019, 17:50

Daar hoop ik binnenkort een antwoord op te krijgen
consultatie_tariefmethodologie_2018_Zonstraal.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 jan 2019, 18:16

:tu:
Een tekst met een logische gedachtegang.
Benieuwd naar de reactie van de VREG of hun tegenargumenten.

Plaats reactie