Warmtepompboiler zin of ONZIN ?? !!!

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: Warmtepompboiler zin of ONZIN ?? !!!

Bericht door japio » 25 nov 2016, 08:08

@Jelle, je vergeet één belangrijk argument en dat zijn de kosten van een gasaansluiting. Door volledig over te stappen op elektriciteit kun je de gasaansluiting opheffen (in NL een paar tientjes per maand).
SolarEdge gecertificeerd dealer

jelle.vanderstraeten
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door jelle.vanderstraeten » 30 nov 2016, 23:55

Het topic is dan ook de zin of onzin van een warmtepompboiler, niet een volledige vervanging van een verwarmingsinstallatie door een warmtepomp.
Als ik trouwens met die 35 euro/jaar de installatie van 2.440 euro excl btw moet terugverdienen, is het te hopen dat ze héél lang meegaat

JulesL
Installatie Land: België

Bericht door JulesL » 29 jun 2017, 13:35

Thanks voor de waarschuwing! ik las idd dat warmtepompen het beste zijn om energie of geld te besparen, maar dat is dus lang niet altijd zo :? .

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 29 jun 2017, 14:39

JulesL schreef:
29 jun 2017, 13:35
Thanks voor de waarschuwing! ik las idd dat warmtepompen het beste zijn om energie of geld te besparen, maar dat is dus lang niet altijd zo :? .
Dan zou er niets anders meer op de markt zijn als een WP de beste oplossing was ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

olieman

Bericht door olieman » 03 jan 2019, 19:45

Ben spiksplinternieuw hier en voornamelijk opzoek naar ervaring met warmtepompboilers.

Wie ben ik:
"olieman" woon in Nederland, nagenoeg op landsgrens.
Ben al jaren bezig met zon-energie, heb totaal 26 zonnepanelen en sedert iets meer dan een jaar wordt ons huis verwarmd door een 7KW monobloc warmtepomp.
Nu, is mijn volgende wens of liever streven om volledig van het gas af te gaan.
Ben nu opzoek naar info en ervaring van mensen met een warmtepompboiler.

Heb intussen niet stilgezeten, in mijn zoektocht heb ik al behoorlijk wat gelezen over de bestaande systemen, en inmiddels ook al een merk op het oog, AUER EDEL.
Wat opvalt bij dit merk is dat zij gebruik maken van R290 (propaan) als koude-middel, Propaan schijnt in staat te zijn om tot zeer lage temperaturen voldoende warmte te kunnen produceren, temperaturen aanmerkelijk hoger dan een warmtepompboiler met conventioneel koudemiddel.

Maar... Propaan is wel brandbaar, als olieman niet iets dat mij afschrikt.

Samengevat: ik ben opzoek naar ervaring van anderen, liefst met het Merk: AUER EDEL warmtepompboiler.
Ervaring met andere merken en systemen zijn voor mij ook interessant en ook welkom.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 03 jan 2019, 19:48

Welkom, er waren of zijn hier wel wat leden actief met een wp boiler, heb je de zoekfunctie al gebruikt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

olieman

Bericht door olieman » 03 jan 2019, 20:01

Bedankt voor je reactie.

Ja, heb hier in het verleden al vaker rondgekeken en gelezen, proficiat het is een geweldig forum.
Nu dat warmtepompen en warmtepompboilers veel meer in de picture komen, hoop ik hier in de toekomst wat informatie op te doen, mogelijk ook een of meerdere bijdragen te kunnen leveren.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 04 jan 2019, 00:50

Het koudemiddel zit in een hermetisch gesloten ruimte dus het is irrelevant of het medium al dan niet brandbaar is :idea: Daikin (mijn merk) gebruikt R32 wat eveneens een zeer brandbaar goedje is.
De COP van 3,2 is zeker niet het hoogste in de markt, heb je al gekeken of Auer op de energielijst staat?

olieman

Bericht door olieman » 04 jan 2019, 12:04

Daikin is ook mijn favoriet, gebruik een 7KW monoblock warmtepomp om onze vloer te verwarmen, daarbij tevens het laatste model R32 LLWP.

R32 is inderdaad brandbaar, zij het in mindere mate dan propaan.
Echter, Daikin maakt geen warmtepompboiler met R32 als koudemiddel, of ik zou moeten kiezen voor een Daikin met buitenunit, die hebben wel R32 koudemiddel, maar dan wordt mijn wp-boiler onbetaalbaar.

Mijn keuze voor de R290 van Auer/Edel is tevens gebaseerd op de €1240 subsidie in NL, wel jammer dat niet alle modellen uitgevoerd worden met RVS boiler.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 07 jan 2019, 13:17

Daikin gebruikt (nog) R134a voor de warmtepompboiler. Niet het meest toekomstbestendige koudemiddel, maar >30Bar in een kleine warmtepomp dat is ook niet optimaal.

https://nl.climalife.dehon.com/uploads/ ... -nl-13.pdf
https://climalife.dehon.com/uploads/pro ... -en-15.pdf

Plaats reactie