Kilometerheffing

Allerlei
blsq1970
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door blsq1970 » 02 jan 2019, 11:01

m2ts schreef:
02 jan 2019, 10:22
blsq1970, vergelijk jouw "Vergis je niet met testen. Dit is nog iets heel anders dan een feitelijk uitvoering van een systeem. Bovendien zijn wij geen Denen." eens met "Met de babyboomers die stilaan de pijp uit zullen gaan zal het wel zo zijn dat het aantal voertuigen op de wegen automatisch zal verminderen."

Ik geef een link naar een behoorlijk grote, concrete, al uitgevoerd rekeningrijden. Terwijl jij al beweert dat het aantal voertuigen op de weg zál verminderen door de babyboomers die op pensioen gaan. Sorry, maar het lijkt erop dat je voor jezelf al hebt vastgelegd dat rekeningrijden niets wordt en dat je niet meer breder wil kijken. Nog een onderzoek: deze keer van België: "Mobiliteitsorganisatie Touring is niet formeel tegen het invoeren van een kilometerheffing op alle wegen in Vlaanderen, maar vraagt in ruil daarvoor wel flankerende maatregelen. ( ...) Smagghe meldt dat Touring betrokken was bij een proefproject jaren geleden, dat wel beperkt was in tijd en in oppervlakte, en dat er toen toch een lichte gedragswijziging te zien was."
Kijk, het systeem gaat alleen over geld. Het heeft niets met milieu te maken. Ik hoop van ganser harte dat ze de mensen zodanig afkeren van de auto dat ze thuis blijven. Het gevolg zal een ingestorte economie zijn.
Een niet officieel geband forumlid dat het zwijgen werd opgelegd door de mods omdat de argumenten hen niet aanstaan. Als men zich afvraagt waarom het hier leegloopt en niemand nog reageert, moet je daar de reden zoeken.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 02 jan 2019, 11:05

Als je zoiets hoopt, dan bevestigt dat alleen maar meer mijn punt dat je niet meer breder wil kijken.

Op VRT NWS start er een reeks 'De stad van morgen', te beginnen met het deel "Hoe kunnen we op een leefbare manier blijven wonen in onze steden?".

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 02 jan 2019, 11:44

blsq1970 schreef:
02 jan 2019, 10:59
Koidream schreef:
02 jan 2019, 09:55
blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 13:53
Waarom niet. Mijn huidige diesel doet ook 1000 km met een tank.
En hoeveel km doe je effectief per dag?
300 gemiddeld
Meer dan 100.000 km/jaar, en jij gaat dan een beetje dwarsliggen en zeuren omdat de overheid ergens geld probeert bij elkaar te sprokkelen om het wegennetwerk waar jij het grootste deel van de dag gebruik van maakt te kunnen onderhouden.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 02 jan 2019, 12:06

Koidream schreef:
02 jan 2019, 11:44
blsq1970 schreef:
02 jan 2019, 10:59
Koidream schreef:
02 jan 2019, 09:55

En hoeveel km doe je effectief per dag?
300 gemiddeld
Meer dan 100.000 km/jaar, en jij gaat dan een beetje dwarsliggen en zeuren omdat de overheid ergens geld probeert bij elkaar te sprokkelen om het wegennetwerk waar jij het grootste deel van de dag gebruik van maakt te kunnen onderhouden.
Daar betaal ik al meer dan genoeg voor via biv, verkeersbelasting, accijnzen, belastingen etc. Zoveel wordt aan die wegen namelijk niet besteed.

Bovendien is dat geen 100.000, maar 60 à 65.000/jaar.
Een niet officieel geband forumlid dat het zwijgen werd opgelegd door de mods omdat de argumenten hen niet aanstaan. Als men zich afvraagt waarom het hier leegloopt en niemand nog reageert, moet je daar de reden zoeken.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 02 jan 2019, 12:18

blsq1970 schreef:
02 jan 2019, 12:06

Bovendien is dat geen 100.000, maar 60 à 65.000/jaar.
300 x 365 = 109.500 Overtuig me van het tegendeel :vraag:
Als jij vindt dat er aan die wegen niet veel gespendeerd wordt, dan kan je misschien het stuk weg dat je elke dag 300 km (of is het nu 165 km) gebruikt privé uitbaten...
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 12:23

blsq1970 schreef:
Omdat de kostprijs dan onevenredig hoog zou zijn tov het nuttig gebruik.
Elektriciteit kan je (als je het handig speelt) trouwens gewoon thuis en op het werk tanken. Je moet er niet voor naar een benzinestation.
Batterijen ontwikkelen voor die ene keer dat je eens 1000 km actieradius nodig hebt zonder een tankstation tegen te komen of geen laadpunt
hebt is economische onzin. Je doet trouwens 'maar' 300 km per dag. Al perfect haalbaar met de huidige EV's.
De enige reden is stilstand tussen de twee oren. ;-)
Je zou dan ook niet meer thuis kunnen laden zonder je thuisnet aan te moeten passen. Het zou anders een eeuwigheid duren voor je zo'n batterij
krijgt volgeladen of je zou voortdurend met een gedeeltelijk volgeladen batterij rondrijden en nutteloos dood gewicht meesleuren.
Nieuwe diesels doen trouwens ook geen 1000 km meer op één tank. Gewoon omdat de inhoud van de tank kleiner is => minder gewicht => anders
halen die ook de huidige normen niet meer.
Nu, voor mij is de huidige actieradius van 350-450 km al geen struikelblok meer. Alleen de aankoopprijs moet nog naar beneden.
Onbekend is er niets aan die techniek. Even oud als de ICE motor.
Laatst gewijzigd door ivob op 02 jan 2019, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 12:31

blsq1970 schreef:
31 dec 2018, 14:31
Met de babyboomers die stilaan de pijp uit zullen gaan
Dat is wel mijn plan niet de eerste 20-25 jaar. En tegen dan zal er toch een oplossing gevonden moeten zijn of jullie gaan allemaal mee de pijp uit.
Zo niet ben ik tegen dan wel blij eerder op een natuurlijke wijze te mogen verdwijnen dan de ellende te moeten ondergaan waar jullie dan inzitten.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 12:36

m2ts schreef:
31 dec 2018, 14:25
De betonstop betekent niet per definitie dat iedereen in steden moet wonen,
Spijtig genoeg zie ik de eerste "resultaten" van de aangekondigde betonstop al rond mij heen.
Hectaren bos die tegen een snel tempo gerooid worden om tegen het effectieve ingaan van die wetgeving nog vlug alles volgestort te hebben met beton en bakstenen. Dit in een vruchtbare samenwerking tussen de lokale politiek en projectontwikkelaars die nog vlug hun schaapjes op het droge willen hebben. De betonstop zal niet afgedwongen moeten worden. tegen dat die moet ingaan is er gewoon geen open ruimte meer beschikbaar om beton over te gieten. Weer zo'n typische "verwegvanmijntijd" maatregel om tijdelijk de gemoederen te sussen en diegenen die getroffen worden nog alle kans te geven hun winst nog even te maximaliseren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 12:49

blsq1970 schreef:
Daar betaal ik al meer dan genoeg voor via biv, verkeersbelasting, accijnzen, belastingen etc. Zoveel wordt aan die wegen namelijk niet besteed.
Als je je commentaren van de laatste dagen even samenvat lijkt me zo'n km-heffing juist ontwikkeld om mensen zoals jij dwingend op andere gedachten te brengen. Gewoon omdat het anders vrijwillig, spijtig genoeg, toch niet lijkt te lukken.
Als je alleen aan korte termijn denken doet over de inhoud van je portefeuille en de rest je eigenlijk niet kan interesseren of je gewoon krampachtig wenst vast te houden aan verworven toestanden zal het inderdaad via je portefeuille moeten gaan om het tij nog een beetje te kunnen keren.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 02 jan 2019, 13:59

ivob schreef:
02 jan 2019, 12:23
blsq1970 schreef:
Omdat de kostprijs dan onevenredig hoog zou zijn tov het nuttig gebruik.
Elektriciteit kan je (als je het handig speelt) trouwens gewoon thuis en op het werk tanken. Je moet er niet voor naar een benzinestation.
Batterijen ontwikkelen voor die ene keer dat je eens 1000 km actieradius nodig hebt zonder een tankstation tegen te komen of geen laadpunt
hebt is economische onzin. Je doet trouwens 'maar' 300 km per dag. Al perfect haalbaar met de huidige EV's.
De enige reden is stilstand tussen de twee oren. ;-)
Je zou dan ook niet meer thuis kunnen laden zonder je thuisnet aan te moeten passen. Het zou anders een eeuwigheid duren voor je zo'n batterij
krijgt volgeladen of je zou voortdurend met een gedeeltelijk volgeladen batterij rondrijden en nutteloos dood gewicht meesleuren.
Nieuwe diesels doen trouwens ook geen 1000 km meer op één tank. Gewoon omdat de inhoud van de tank kleiner is => minder gewicht => anders
halen die ook de huidige normen niet meer.
Nu, voor mij is de huidige actieradius van 350-450 km al geen struikelblok meer. Alleen de aankoopprijs moet nog naar beneden.
Onbekend is er niets aan die techniek. Even oud als de ICE motor.
Vertel me eens, hoe ga je het gehele wagenpark elektrisch maken en allemaal opladen en dat zonder kerncentrales ? Al eens uitgerekend hoeveel stroom je daarvoor nodig hebt ? Of ga je die allemaal met gascentrales opwekken ? Dan sta je qua CO2 even ver.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 02 jan 2019, 14:00

ivob schreef:
02 jan 2019, 12:49
blsq1970 schreef:
Als je je commentaren van de laatste dagen even samenvat lijkt me zo'n km-heffing juist ontwikkeld om mensen zoals jij dwingend op andere gedachten te brengen. Gewoon omdat het anders vrijwillig, spijtig genoeg, toch niet lijkt te lukken.
Als je alleen aan korte termijn denken doet over de inhoud van je portefeuille en de rest je eigenlijk niet kan interesseren of je gewoon krampachtig wenst vast te houden aan verworven toestanden zal het inderdaad via je portefeuille moeten gaan om het tij nog een beetje te kunnen keren.
Ik denk net dat dergelijke systemen bedoeld zijn om een aantal mensen een orgasme te geven omdat ze nog meer geld kunnen uitgeven aan onzinnige projecten en aan hun pensioenregeling. ;-)

Maar argumenteer nu eens dat de wegen en hun onderhoud niet betaald zijn door de belastingen die al betaald worden ?

EricG
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door EricG » 02 jan 2019, 19:17

blsq1970 schreef:

Vertel me eens, hoe ga je het gehele wagenpark elektrisch maken en allemaal opladen en dat zonder kerncentrales ? Al eens uitgerekend hoeveel stroom je daarvoor nodig hebt ? Of ga je die allemaal met gascentrales opwekken ? Dan sta je qua CO2 even ver.
Vraag het eens aan de Noren hoe je dat doet:
https://www.hln.be/geld/economie/noren- ... ~af5cf6c8/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 19:39

blsq1970 schreef:
02 jan 2019, 13:59
Niet, want dat is mijn taak niet.
En het gehele wagenpark zal ook niet van de ene dag op de andere van ICE naar EV overschakelen.
ps. de koeien zijn ook niet doodgevallen na het voorbijdenderen van de eerste stoomtrein. ;-)

Laat ons afspreken dat ik (onder voorbehoud) eind januari overschakel op een EV en jij nog dezelfde tijd blijft verder rijden met je diesel.
Zijn we beiden tevreden en kunnen we over 4-5 jaar een evaluatie maken van de toestand. ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 jan 2019, 19:44

blsq1970 schreef:
02 jan 2019, 14:00
Maar argumenteer nu eens dat de wegen en hun onderhoud niet betaald zijn door de belastingen die al betaald worden ?
Dat kan ik niet. Ik ken nl. je jaarlijkse afdracht aan de belastingen niet.
Om je een idee te geven van de geschatte kostprijs van bv. een snelweg:
http://www.hildecrevits.be/nl/nieuwe-sn ... -kilometer

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Kilometerheffing

Bericht door bruma » 02 jan 2019, 20:10

Al hier neergepend, indien in NL 5.000.000 wagens vervangen worden door hun elektrische evenknie is er maar 14% meer elektriciteit nodig.
Indien die productie niet groen kan gebeuren: bij een CO2 centrale is de uitstoot onder controle én minutieus gecontroleerd, aan de pijp van de wagen niet.

Plaats reactie