Zonstraal in de krant

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Zonstraal in de krant

Bericht door DaanW » 20 dec 2018, 07:39

Vandaag in De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Zonstraal in bijna 500.000 kranten, zonder de digitale abonnementen. :tu: :tu: $*
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20181219_040 ... moverschot
Alle lichten aan, elektrische vuurtjes in huis… eigenaars zonnepanelen ‘verbrassen’ hun stroomoverschot
Het hele huis vol elektrische vuurtjes. Alle lichten aan. De sauna aan om het huis te verwarmen. Eigenaars van zonnepanelen willen nog snel veel elektriciteit verbruiken omdat ze toch niet vergoed worden voor het overschot dat dit jaar geproduceerd werd. “Dus gebruiken we het liever nog snel op. Zelfs al is dat zonde.”
Eigenaars van zonnepanelen hebben door de extreme zomer meer stroom geproduceerd dan ze verbruiken en zitten nu met een overschot. In het huidige systeem met de terugdraaiende teller zijn ze dat kwijt als de meterstanden worden opgenomen. Het aantal geproduceerde kWh wordt dan opnieuw ‘op nul gezet’ en de overproductie gaat gratis naar het net.
Om die ‘schenking’ te beperken, proberen mensen met zonnepanelen nu zo veel mogelijk stroom te gebruiken. “Het is zonde, maar je krijgt niks voor die extra stroom. Dan kun je hem beter zelf opgebruiken”, zegt Dirk De Decker van vzw De Zonstraal, een onafhankelijke belangenbehartiger voor eigenaars van zonnepanelen. “Velen kopen bijvoorbeeld een elektrisch vuurtje. Ook bij mij staat er een in de badkamer. Op die manier spaar ik gas uit.”
Bij de Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) kennen ze het fenomeen. “Dat niet-nuttig gebruik van energie is niet goed, iemand anders kan er wel echt gebruik van maken”, zegt Dirk Van Evercooren. “Maar mensen zitten met dat overschot en jammer genoeg is dit waar de terugdraaiende teller zijn grenzen bereikt.”
Verspilling
Experts menen dat het extra stroomverbruik aan het jaareinde wel te begrijpen is. “Maar maatschappelijk is het moeilijk te verantwoorden, want je verspilt er veel energie door”, zegt Bram Claeys van Organisatie Duurzame Energie (ODE). “En het zijn niet alleen die elektrische vuurtjes, maar ook de airco’s in de zomer.”
Dus vraagt het ODE een andere aanpak. “Geef mensen een vergoeding voor hun overproductie, dan hebben ze nog iets aan die stroom”, zegt Claeys.
Maar om die ‘terugleververgoeding’ op poten te zetten, heeft minister van Energie Bart Tommelein eerst de digitale meter nodig. Al heeft hij wel begrip voor de elektrische vuurtjes. “Er zullen natuurlijk mensen zijn die vooral naar hun factuur kijken en de opgewerkte energie zelf willen opgebruiken. Ze zien het tenslotte als groene energie die ze zelf geproduceerd hebben. Maar de terugdraaiende teller zal op termijn sowieso verdwijnen.
Met Dirk zullen ze Erik wel bedoelen :lol: en De Zonstraal Tja...
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: Zonstraal in de krant

Bericht door DaanW » 20 dec 2018, 07:45

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 20 dec 2018, 08:33

Ik heb dit jaar ongeveer 500 kwh meer kunnen produceren dan verwacht. Die ga ik niet opsmossen met elektrische vuurtjes.
Vorig jaar heb ik een kleine installatie laten bijplaatsen om mijn WP te kunnen laten draaien, en zo minder gas of hout te moeten stoken.

Ik ken perfect mijn verbruik (heb daar absoluut geen digitale meter voor nodig) en heb in een rekenblad een simulatie gemaakt van de opbrengst en het verbruik op jaarbasis. Zo weet ik week per week wat ik mag verwachten op de maand van de meteropneming en hoe ik moet bijsturen.

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 20 dec 2018, 09:08

Elektrische vuurtjes zijn niet bepaald energiezuinig”, zegt Bram Claeys van Organisatie Duurzame Energie (ODE).
???? :roll:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181219_04047391

2200W à 10u. = 22 kWh. = 2 m³ gas !!
Waarom zou je (bvb) 440 kWh. overschot gratis weggeven (niet gebruiken) als je 40 m³ gas minder kan verbruiken en ook minder moet betalen ?
Energiezuinig of niet , het is allezins zuiniger in de portemonee ;-)

johan001
lid

Bericht door johan001 » 20 dec 2018, 11:25

Als ik mijn verbruik ingeef op de vreg test dan zou ik 1200 € per jaar betalen, ik betaal 364 € prosumenten vergoeding . Dan heb ik een verschil van 836 € , mijn installatie koste 7000 € geplaatst in 2015 . Ik moet nu nog een 4500 € terug verdienen voor ik mijn eerste euro voordeel heb. Waarom zou ik mijn overschot dan niet gebruiken om mijn gas factuur wat te verlagen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 20 dec 2018, 14:17

Probleem is dat dit zogenaamd 'verbrassen' van elektriciteit niet past in de huidige schaarste op de markt door het stilliggen van enkele kerncentrales. Maar dat is niet onze verantwoordelijkheid. :roll:
Dat wij onze zelf opgewekte energie nuttig willen inzetten is toch niet meer dan normaal.
De overheid heeft er zelf voor gezorgd dat we dit doen.
Het kan toch niet dat de netbeheerders met goedkeuring van de politiek en de VREG zomaar kWh 'in beslag nemen'. Want dat is wat ze doen. Terwijl het technisch perfect mogelijk is om netto overschot te vergoeden. Daarvoor is geen digitale meter nodig alleen een beetje goede wil en de juiste afspraken.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 20 dec 2018, 14:41

Vandaar dat terugdraaiende teller met jaarlijkse nulstelling niet echt correct is.
Beter zou zijn om niet iedere keer op 0 te zetten, overschot neem je mee maar er zijn 2 'tarieven': dal en piek waarbij je slechts via een verhouding kan terugnemen, veel zon/wind >1, weinig zon/wind <1.
Dan pas ga je mensen motiveren: ze zullen nog PV's installeren, ze zullen willen verbruiken als ze >1 kunnen terugnemen, en zo zal verbruik afvlakken

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 20 dec 2018, 15:21

Via de site van hbvl kon je per mail reageren op het desbetreffende artikel. Ik heb dan ook niet nagelaten om dat te doen:
Als PV eigenaar ben ik behoorlijk verbouwereerd door het zoveelste tendentieuze en vooral op sensatie beluste artikel dat ik vandaag in een aantal kranten zag verschijnen.
Ik vraag me af of er nu echt geen enkele journalist de intentie heeft om de volledige waarheid omtrent het zo geroemde rendement van de particulier PV installaties bloot te leggen.

Ikzelf installeerde begin 2014 PV panelen. Op dat ogenblik waren de GSC’s reeds behoorlijk afgebouwd (de hoeveelheid geproduceerde kWh voor 1 certificaat van 93€ is afhankelijk van de bandingfactoren die door het VEA bepaald worden) maar er was dan ook nog geen sprake van een te betalen prosumentenvergoeding voor het gebruik van het net.
Mijn verbazing was dan ook groot toen vanaf 2015 plots een prosumentenvergoeding moest gaan betaald worden voor het gebruik van het net. De berekeningswijze van deze vergoeding werd compleet arbitrair bepaald op basis van het omvormervermogen vermenigvuldigd met een bedrag afhankelijk van de netbeheerder en houdt dus op geen enkele wijze rekening met het werkelijke opbrengsten van de installatie. Ook slecht functionerende installaties of installaties met een veel te grote omvormer ten opzichte van het aantal geplaatste piekvermogen van de panelen worden door deze berekeningswijze onverbiddelijk afgestraft. Het meest gehoorde argument ten tijde van de invoering van de belasting was dat wij als PV-eigenaars het net dubbel zouden gebruiken: één maal om het teveel aan productie op het net te zetten, en later een tweede maal om de stroom terug van het net af te halen op het ogenblik dat wij zelf stroom nodig hebben. Uiteraard is dit een non argument: de stroom die wij op het net plaatsen wordt onmiddellijk door gebruikers zonder PV op hetzelfde net opgebruikt èn betaald inclusief alle netkosten en belastingen terwijl deze stroom door het decentrale karakter van de productie net veel minder ver getransporteerd moet worden.
Het hoeft uiteraard geen betoog dat door het invoeren van deze prosumentenvergoeding de terugverdientijd van de installatie reeds behoorlijk verlengd werd. In plaats van een terugverdientijd van 7 à 8 jaar steeg deze in mijn geval naar 10 à 12 jaar wat behoorlijk dicht in de buurt komt van de verwachtte levensduur van de gemiddelde omvormer.

Ondertussen komt dan het dossier van de digitale meters ter tafel. Minister Tommelein blijft in dit dossier zeer lange tijd vaag over de concrete uitwerking van de details onder het mom dat deze regeling de bevoegdheid is van de VREG maar blijft voet bij stuk houden dat de terugdraaiende teller 15 jaar gegarandeerd blijft, en dat het rendement voor de particuliere PV-eigenaars gewaarborgd moet blijven.
Ondertussen blijkt niets minder waar. De regeling die VREG voorstelt zou inderdaad inhouden dat de naakte kostprijs van de stroom nog steeds zal terugdraaien maar dat de distributiekosten op alle afgenomen stroom nog steeds betaald zullen moeten worden. De simulator die VREG inmiddels online geplaatst heeft maakt (ondanks al z’n beperkingen) al snel duidelijk dat voor de gemiddelde PV-eigenaar deze nieuwe regelgeving NOG duurder zal uitvallen dan de actuele prosumentenvergoeding.
In zijn adviezen geeft VREG aan dat de prosument het rendement van zijn installatie kan verhogen door het onmiddellijke verbruik van zijn zelf geproduceerde stroom te optimaliseren. VREG gaat daar nog verder in door te adviseren dat je grote verbruikers zoals (af)wasmachines en droogkasten kan programmeren zodat deze overdag draaien. Niet alleen is dit maar beperkt waar, bovendien is dit nog een onverantwoord gevaarlijk advies. Vraag het standpunt van de brandweer maar eens over het onbeheerd laten werken van dergelijke toestellen.
Daarnaast geeft VREG ook aan dat je ook batterijsystemen kan installeren om de stroom tijdelijk op te slaan. Kortom, het komt er op neer dat de burger die reeds zijn engagement getoond heeft in de energietransitie nogmaals zal moeten investeren in een aangepaste levenswijze (’s nachts werken?), slimme toestellen, of opslagsystemen als hij het rendement van zijn eerdere investering wil behouden.
Voor mensen die -op aanraden van de overheid- geïnvesteerd hebben in de combinatie van PV voor energieproductie en een warmtepomp voor verwarming zal deze nieuwe regeling helemaal op een drama uitdraaien!

Tot slot wordt ook meer en meer duidelijk dat de andere kant van het verhaal een heel stuk minder goed onderbouwd is. Zo blijken er bij de DNB’s digitale meters klaar te liggen die slechts 1 gebruikspoort hebben terwijl het voorzien was om meters met 2 gebruikspoorten te installeren. Het zijn net deze gebruikspoorten die het aan de burger moeten mogelijk maken om aan de digitale meters slimme toepassingen te koppelen om het verbruik in kaart te brengen en/of effectief sturend te kunnen gaan werken om ook een besparing te kunnen realiseren.
En als klap op de vuurpijl blijk het Atrias project dat de digitale meters moet gaan ondersteunen en de slimme toepassingen moet gaan faciliteren nog verre van klaar te zijn. Het heeft wel reeds 250 miljoen euro gekost. Geld van de burger. Minister Tommelein stelt de vraag of het niet beter zou zijn om eigen Vlaamse tegenhanger te ontwikkelen. Los van de kostprijs (geraamd op 340 miljoen euro, nogmaals geld van de burger) stel ik me dan de vraag hoe lang het dan weer gaat duren eer de slimme toepassingen effectief uitgerold zullen kunnen worden.
Met andere woorden: alles waar de DNB’s geld aan kunnen verdienen is in kannen en kruiken, maar voor de toepassingen waar de burger beter van zou kunnen worden is nog helemaal NIETS in orde.

Kortom, de rode draad door dit hele onverkwikkelijke verhaal is dat de DNB’s meer inkomsten willen genereren. Inkomsten die ze willen halen bij de mensen die reeds hun engagement in de energietransitie getoond hebben. En de DNB’s weten verdomd goed dat er voor de meeste PV-eigenaars niets anders op zit dan gewoon te betalen.
Vind u in het licht van al deze informatie dan zo vreemd dat veel PV-eigenaars huiverachtig zijn om het teveel aan geproduceerde stroom zomaar gratis en voor niets weg te geven aan de DNB’s en energiebedrijven?
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 20 dec 2018, 16:17

We zijn nog niet zo ver mààr ze hebben ons beloofd dat we, PV eigenaars, goedkoper uit zouden zijn. Is dit een uitdaging voor een volgende rechtzaak? Misschien deze die de uitspraak ondersteund hebben deze keer hoofdelijk aansprakelijk stellen?

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 20 dec 2018, 16:59

DaanW schreef:
20 dec 2018, 07:39
Met Dirk zullen ze Erik wel bedoelen :lol: en De Zonstraal Tja...
Ik hoop twee keer van niet.
Want dat lijkt wel een uitspraak van een stoman van de VREG ter promotie van de digitale meter. :roll:
En wat heeft het "jaareinde" en het terug zetten van de teller op nul daar nu mee te maken? Er is toch totaal geen verband tussen die twee.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 20 dec 2018, 17:03

waldonk schreef:
20 dec 2018, 08:33
Ik heb dit jaar ongeveer 500 kwh meer kunnen produceren dan verwacht. Die ga ik niet opsmossen met elektrische vuurtjes.
Vorig jaar heb ik een kleine installatie laten bijplaatsen om mijn WP te kunnen laten draaien, en zo minder gas of hout te moeten stoken.

Ik ken perfect mijn verbruik (heb daar absoluut geen digitale meter voor nodig) en heb in een rekenblad een simulatie gemaakt van de opbrengst en het verbruik op jaarbasis. Zo weet ik week per week wat ik mag verwachten op de maand van de meteropneming en hoe ik moet bijsturen.
:tu: :tu: :tu:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 20 dec 2018, 17:10

lennie schreef:
20 dec 2018, 15:21
Via de site van hbvl kon je per mail reageren op het desbetreffende artikel. Ik heb dan ook niet nagelaten om dat te doen:
...
Respect en proficiat!
Helder, duidelijk en correct de situatie verwoord.
Geen zin om woordvoerder te worden? Je kan er nl. wat van. :tu:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 20 dec 2018, 17:12

bruma schreef:
20 dec 2018, 16:17
We zijn nog niet zo ver mààr ze hebben ons beloofd dat we, PV eigenaars, goedkoper uit zouden zijn. Is dit een uitdaging voor een volgende rechtzaak? Misschien deze die de uitspraak ondersteund hebben deze keer hoofdelijk aansprakelijk stellen?

Als je (met succes) een rechtzaak kon inspannen tegen iedere (loze) politieke belofte waren er rechtbanken en advocaten te kort in dit land. :D

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 20 dec 2018, 17:32

ivob schreef:
20 dec 2018, 17:10
lennie schreef:
20 dec 2018, 15:21
...
Respect en proficiat!
Helder, duidelijk en correct de situatie verwoord.
Geen zin om woordvoerder te worden? Je kan er nl. wat van. :tu:
Wat schuift dat. :shock:

Nee serieus... als ik het gevoel zou hebben dat dit ook wezenlijk iets zou kunnen veranderen graag. Maar ik vrees dat het eerder vechten is tegen de bierkaai.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 20 dec 2018, 18:31

De VRT is ook langs geweest. Zou op het nieuws van 19u00 komen.
Ben benieuwd ...
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie