Wat te doen, WP of Gas of ?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Wat te doen, WP of Gas of ?

Bericht door Passiefzonnen » 25 nov 2018, 15:23

Jeroen, 100% akkoord.
Wij bewonen een passiefhuis. 35 cm mineraalwol in de muren, 45 cm in het dak; K15.
Zo goed als perfect luchtdicht, verluchting via ventilatiesysteem met warmterecuperatie met lucht aangevoerd door een grondbuis van +/- 30 meter lang.
Verwarming van het ganse huis, inhoud +/- 500m³ (voorlopig nog) met een kleine convector. Verbruik enkel voor verwarming: tussen de 1300 kWh/jaar en 1800 kWh/jaar volgens de winters. We halen gem. 21°C. Zoek nog een oplossing ter vervanging van de convector omdat de t° met een dergelijk toestel moeilijk te regelen is. Iemand een idee?
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 25 nov 2018, 17:48

Hier wordt de kamertemp. door middel van convectoren nochtans perfect op 19.6°C gehouden.
En de woning is niet eens luchtdicht noch passief.
Uit nieuwsgierigheid: wat is het jaarverbruik van uw systeem D? De reden dat ik dit vraag is dat het betrekkelijk eenvoudig zou zijn om mijn woning luchtdicht te maken maar dan is een systeem D (systeem C op 0.8-0.6 glas vind ik een belachelijke constructie) bijna een vereiste. Ik vraag me dus af of deze investering en vooral de periodieke kostprijs van een systeem D - onderhoud filters en verbruik- zo'n bijkomende investering zou verantwoorden tov een paar kWh besparing in winterverbruik.
Wat is de reden dat je een Omvormer SMA Tripower 8000TL-10 hebt (jaarproductie PV rond de 7500 kWh?) als je verwarmingsbehoeften maar zo laag zijn?
Met zo'n omvormer betaal je in verhouding toch heel veel prosumententarief wat je jaarlijkse besparing door passiefbouw bijna teniet doet?

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 25 nov 2018, 18:16

Ivo,

Voor mij is trippel glas en systeem D in Vlaanderen een noodzaak, los van het economische.

Brommers, quads, lawaaierige auto's, blaffende honden... ik kan mijn raam niet openzetten...

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 nov 2018, 20:24

Jeroen, vanuit dat oogpunt bekeken vind ik dat het voor jou idd een noodzaak is.
Maar daarom zijn deze argumenten nog niet van toepassing op mezelf (ik heb bv. weer andere criteria waar ik rekening moet
mee houden) en zeker niet voor heel Vlaanderen.

Momenteel heb ik noch trippel glas, noch systeem D. Ik heb het ook niet nodig vanwege jouw problematiek. Wij slapen hier gewoon het jaar rond
met de vensters open (met uitzondering van eind mei dan gaan de vensters van de slaapkamer op de zuidzijde dicht en open op het noorden gezien we
dan 2-3 weken "last" hebben van het geluid van kikkers in het paarseizoen. Het dubbel glas met een U-waarde van 0.8 houdt dat tijdelijk geluid dan voldoende tegen). het Openen van ramen heeft geen economische invloed op onze elektriciteitsrekening noch heeft het, op die uitzondering na, geen invloed op onze nachtrust. In die optiek is voor ons driedubbel glas en een D-systeem dus niet noodzakelijk. Als het alleen om geluidswering zou gaan zou ik evenzeer voor dubbel veiligheidsglas kunnen kiezen. Daar zitten immers ook drie glasplaten in (zoals er bij triple veiligheidslas vier glasplaten in het geheel verwerkt zitten). Veiligheidsglas (dat sowieso verplicht is onder de 90 cm boven de nullijn) is dus al geluidswerend. Het moet daarom geen triple uitvoering zijn. Dit terzijde.

De reden van mijn nieuwsgierigheid is het volgende:
- Ik plan een glazen aanbouw tegen de zuidgevel (oud gedeelte kan volledig van de nieuwbouw afgescheiden worden middels bestaand 0.8 dubbel glas) van mijn bestaande woning. Uiteraard is dit, in verhouding tot de bestaande bouw, voldoende geïsoleerd (12 cm PUR vloerplaten, 30 cm PIR of 9 cm PIR + 16 cm minerale wol in dak,...).
- Na selectie van de offertes hou ik er twee (met gelijkaardige materialen en isolatienormen) over. In prijs verschillen beiden nog geen 1% van elkaar. Prijs is dus geen uitsluitingscriterium. Noch is de ervaring en balanscheck van beide firma's een uitsluitingscriteria.
- Enkel in glaswerk (oost zuid- en westgevel worden volledig uitgevoerd in veiligheidsglas + 10-12 m² van het dakopp) is er een verschil tussen beide aannemers.
Aanvankelijk stelden beiden voor de isolatiegraad van het glas dubbel glas met een U-waarde van 1.0 voor (standaard dus).
Gezien al mijn ander glas al een U-waarde van 0.8 heeft wou ik voor de nieuw aanbouw zeker niet minder doen.
Om het verschil te maken doen beide aannemers mij nu een voorstel (zonder meerprijs):
1. Alle glas uitvoeren in triple met U-waarde 0.6 (en uiteraard ook dikkere en beter geïsoleerde alu profielen). Gezien deze firma geen 0.8 glas levert (alleen dubbel 1.0 of triple 6.0) moeten ze dit laatste wel aanbieden om een kans te maken op de offerte.
2. alle glas uitvoeren in dubbel 0.8 + de west- en oostgevel en het overblijvend open gedeelte van de zuidgevel na isoleren met 10 cm PUR + afwerking (totaliteit van 18 cm - isolatie in de open gevels gaat dan van 4 naar 14 cm).

Gezien wij, zie voorgaande, driedubbel glas niet echt nodig hebben (maar uiteraard is het voor dezelfde prijs altijd mooi meegenomen) gaat onze eerste voorkeur naar offerte 2 (daar de hoofdwoning waar in putje winter de meeste verwarming nodig is dan beter geïsoleerd zou zijn, dit met het oogpunt vooruitlopend op de slimme meter: energie die je niet nodig hebt is altijd beter dan benodigde energie omzeilen).
Maar omdat dan onze woning praktisch volledig luchtdicht zou worden is een systeem D bijna een noodzaak. Zelfs zonder rekening te houden met de eenmalige extra investering van systeem D zou dit wel een periodiek (jaarlijks?) terugkerende kost zijn (onderhoud, verbruik) waar we nu geen zicht op hebben. Kiezen we dan niet beter voor 1 (die in de beide tussenseizoenen langer comfortabel zal aanvoelen door minder koude instraling van buitenaf)?

ps. ongeacht de uiteindelijke beslissing hebben we voor beide offertes al voorzien dat het glas steeds op minimaal 18 cm van de gevels moet beginnen (zodat we de optie openlaten om later alsnog deze gevels na te isoleren) en er in het plafond (plat dak) van de nieuwe aanbouw sowieso een aanvoer en afvoerkanaal voorzien wordt met telkens systeem D buizen (de extra kost daarvan is te verwaarlozen) naar de vrije zolderruimte zodat ze daar later alsnog gemakkelijk (en indien nodig) op een werkend systeem D kunnen aangesloten worden zonder breekwerk aan de nieuwe aanbouw.

Hopelijk werpt dit een duidelijker licht op onze vraag met betrekking tot het verbruik van een systeem D?

declerck
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door declerck » 25 nov 2018, 20:43

jeroen beeckx schreef:
24 nov 2018, 22:29
omgerekend ongeveer 4000-6000kWh (1000-1500kg houtpellets) per jaar voor verwarming en warm water, ondertussen equivalent 5 volwassenen.
Wel aan een te warm regime, dwz tussen de 22 en 23° dag en nacht, vrijstaande woning 250m2
Vanaf dit jaar proberen we wat minder warm :-) én draaien we boven de 5°C buiten Tp met een zelf gemaakt lucht-water warmtepompje, ondertussen 8 zakken pellets dit najaar én nu toch weer 22,9°C zie ik, miljaar!:-)

nota: buffer 1000liter verwarmd met zon, pellets of WP + Backup weerstand 3kW

mvg
Voor mijn K54 huis uit 1996, (4 cm isol+porotherm in de muren, 12 cm rotswol in het dak, glas 1,5 W/m²K) heb ik ongeveer
een 3200 kWh nodig voor de verwarming via de warmtepompen, en een 650 kWh rechtstreekse verwarming.
Voor mijn sww een 1000 kWh voor de elektrische boiler 150 L en een 600 kWh voor de keukenboiler 10 L.
Mijn volledig elektrisch verbruik wordt op 1000 kWh dal na bijna volledig gedragen door de zonnepanelen.
Hints om nog te verbeteren?
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 nov 2018, 10:15

jeroen beeckx schreef:
24 nov 2018, 22:29
omgerekend ongeveer 4000-6000kWh (1000-1500kg houtpellets) per jaar voor verwarming en warm water, ondertussen equivalent 5 volwassenen.
Wel aan een te warm regime, dwz tussen de 22 en 23° dag en nacht, vrijstaande woning 250m2
Vanaf dit jaar proberen we wat minder warm :-) én draaien we boven de 5°C buiten Tp met een zelf gemaakt lucht-water warmtepompje, ondertussen 8 zakken pellets dit najaar én nu toch weer 22,9°C zie ik, miljaar!:-)

nota: buffer 1000liter verwarmd met zon, pellets of WP + Backup weerstand 3kW

mvg
Stoken jullie 22-23°C in de slaapkamers? :eek:
Ik zou geen oog dichtdoen. Maar iedereen zijn levenswijze.
Dat geeft wel aan dat de levenswijze van de inwoners meer invloed heeft op het jaarlijkse energieverbruik van een huishouden dan de isolatiegraad van de woning zelf. Bij 100% elektrische modus verbruiken wij max. 4800 kWh op een jaar, all in. Dit bij een, volgens huidige normen, matige isolatiegraad. Dat zijn nog cijfers voor vier volwassenen. Deze zouden vanaf dit jaar iets lager moeten zijn (drie volwassenen) en vanaf volgend jaar moeten stabiliseren (2 volwassenen die alles in de hand hebben ;-) )
Wel al een bijkomend argument voor ons om niet voor triple glas te kiezen. De eventuele besparing die daar uit zou voortkomen zou dan in verhouding gering zijn.

ps. tot op heden draaien we dit jaar voor SWW-CV nog altijd 100% elektrisch (WP + gelaagd SWW vat met dubbele spiraal van 150/300 liter). PV zal ongetwijfeld in 2018 een nieuw recordjaar worden, waarschijnlijk 5% hogere productie dan gemiddeld en minder koud. Elektriciteitsverbruik bedraagt bij een buitentemp van 4-5°C 19 kWh waarvan een 12 kWh voor de WP (binnentemp. in de leefgedeelten volgens het regime 19/19.6/20.4/+17.6). Gezien de aankomende slimme meter heeft het vooralsnog dus geen zin over te schakelen op hout (0.5 Kg/uur voor een binnentemp. van 24-21°C bij een buitentemp. van -5 tot +4°C)

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 26 nov 2018, 10:50

Ivo,

De leefwijze is inderdaad belangrijk... maar slaapkamer (zonder verwarming) durft het in winter na enkele weken vriezen zakken tot 16 à17°C.
Wordt dus niet verwarmd...

Anderzijds is het wel leuk te weten dat er nog marge is om te bezuinigen...

Weet echter dat velen op het forum hier zeer zuinig zijn in vergelijking met gemiddelde Vlaming.
Ik kom toch in recente woningen die tussen de 15000 en 30000kWH/jaar verbruiken aan verwarming.
Dus ik denk dat je een uitzondering bent Ivo...

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 nov 2018, 11:37

jeroen beeckx schreef:
26 nov 2018, 10:50
Ivo,

De leefwijze is inderdaad belangrijk... maar slaapkamer (zonder verwarming) durft het in winter na enkele weken vriezen zakken tot 16 à17°C.
Wordt dus niet verwarmd...
Idem hier. Met die bijkomende nuance dat door openstaande vensters de slaapkamertemp. nu al gezakt is naar 16°C en bij aanhoudend vriesweer kan zakken tot 12°C (wat wij pas aangenaam slapen vinden). Terugkomend op je cijfers is dus niet de totale woonopp. in een woning het belangrijkste om het verbruik in te schatten maar de totale verwarmde leefruimte.
jeroen beeckx schreef:
26 nov 2018, 10:50
Anderzijds is het wel leuk te weten dat er nog marge is om te bezuinigen...

Weet echter dat velen op het forum hier zeer zuinig zijn in vergelijking met gemiddelde Vlaming.
Ik kom toch in recente woningen die tussen de 15000 en 30000kWH/jaar verbruiken aan verwarming.
Dus ik denk dat je een uitzondering bent Ivo...

Mvg
Dat is het net "probleem". Als je al zuinig (Uit de perceptie van anderen, zelf hebben we daar een andere kijk op. Vanuit onze perceptie leven wij doodnormaal en zijn huishoudens met een verbruik van 30.000 kWh/jaar gewoon onverantwoord spilzuchtig) bent heb je met bijkomende maatregelen nog weinig marge om daar veel winsten uit te halen en kan je meestal ook geen standaard cijfers gebruiken om die op onze specifieke situatie toe te passen.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 26 nov 2018, 16:36

We zitten op een verbruik van ca 9500 kWh/jaar dat gedekt wordt door mijn panelen. Aĺles is elektrisch. Isolatie in vloer en plafond. en dak 5cm wol Spauw 3 cm platen overal hoog rendement glas. Bouwjaar 1976. Veel kan ik niet meer toevoegen zonder breekwerk. Of .. iemand ideetjes
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 26 nov 2018, 16:39

Geen mogelijkheid om dak beter te isoleren ?
Hier gaat 30% van de warmte verloren
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 nov 2018, 16:41

Ideeën genoeg maar niet zonder breekwerk*. :-)
Als 9500 kWh uw volledig huishoudelijk e-verbruik is valt het overigens, afhankelijk van de bewoonde opp. en aantal bewoners, nog mee gezien je
isolatie (vooral het dak) minimaal is.
*Ik ga er dan van uit dat je dak langs binnen afgewerkt is en de dakverdieping in gebruik is? Zo niet kan je hier het gemakkelijkst bij isoleren tegen een relatief lage kostprijs maar met een max. winst.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 26 nov 2018, 17:46

De slaapkamers zijn onder het dak. Zonder breek werk niet mogelijk. Nieuwe plafonds leggen ? Op de plafonds zit er nog 3 a 4 cm isiomo . als de muizen er geen speeltuin van hebben gemaakt
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 nov 2018, 18:32

Zijn de slaapkamers verwarmd?
Indien onverwarmd kan je beter het plafond (indien mogelijk) tussen leefruimte (gelijkvloers?) en slaapkamers (zolderverdieping?) voldoende isoleren.
Indien het plafond van het gelijkvloers hoog genoeg is kan je dit desnoods verlagen met een gyprocplafond op metalen roostering.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 26 nov 2018, 20:02

Wij hebben een jaarverbruik van 121 kWh in onze (vrijstaande) nulenergiewoning. Als we geen zonnepanelen zouden hebben zou dat 4664 kWh/jaar zijn. Als je het verbruik afweegt t.o.v. de investering zal dat bij sommige hier veel zijn, maar t.o.v. een doorsnee gezin (2 volw. + 2 kinderen) zijn wij alvast tevreden met verbruik/investering/comfort. Verder nog 1 dieselauto (ca. 6500 km/jr), 1 elektrische fiets (ca. 5500 km/jr) en vele gewone fietsen.

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 26 nov 2018, 20:06

Had deze al eens gepost in de threat van de digitale meter, doch deze past misschien beter hier:

Ik woon nu sinds bijna 2 jaar alleen, mijn woning heb ik wel al bijna 5 jaar, maar ik heb dit eerst nog een 3 jaar verhuurd (had het gekocht met huurder reeds in en ik was niet gehaast om te verhuizen). Bewoonbare opp is 98 m² (rijwoning, bouwjaar 1968), niet groot, maar voldoende, zeker voor mij alleen (en mijn 2 katten :D )

De afgelopen 2 jaar heb ik ferm geïnvesteerd, niet alleen in PV, maar ook in renovatie en isolatie.

- Zo heb ik mijn dak geïsoleerd met 16 cm wol.
- Mijn spouwmuren zijn opgespoten met XPS korrels
- 2 ramen achteraan waren nog enkel glas, dit is nu hoogrendementsglas (K 1.0)
- Afgelopen voorjaar heb ik mijn oude, houten veranda met polycarbonaten zadeldak afgebroken en volledig vernieuwd, alu schrijnwerk en hoogrendementsglas (K 1.0) met een plat dak, 20 cm isolatie (14 buiten, 6 binnen). Enkel vooraan (berging en inkomhal) zit er nog enkel glas in de deuren/ramen maar dit heb ik voorlopig opgelost met plexi van 4 mm voor het glas en afgekit met silicone.

In combinatie met PV verwarm ik nu dus elektrisch (weerstanden), heb voor 3000W beneden en 800W in mijn badkamer en dit is alles gestuurd via een centrale unit (zoals klassieke CV met thermostaat). Daarnaast heb ik nog een handdoekradiator met een weerstand van 1000W welke ik via een tijdschakelaar instel wanneer nodig. Slaapkamers zijn niet verwarmd, al heb ik wel een elektrisch onderlaken op mijn bed. Bureau verwarm ik alleen maar indien nodig met een los vuurtje.
Heb nog mijn oude gaskachel in de woonkamer doch deze zou na de winter verdwijnen als ik zie dat mijn verbruik/opbrengst positief is. Daarnaast is zowat alles in huis elektrisch, enkel mijn warm water badkamer is via een gas doorstromer.

Dit is beetje mijn situatie en jong geleerd, is oud gedaan (we zijn nog maar 29 jaar jong ;-) )

In een later stadium vervang ik nog mijn deuren vooraan en zou ik over schakelen naar een WP, maar dit laatste is pas wanneer mijn mobiele airco's begeven en/of mijn weerstand kachels sneuvelen.

Met de koude van de afgelopen dagen zit ik op een gemiddeld verbruik van 23 kWh/dag voor november (incl opbrengst van de panelen).
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
-> Samen (5,42 kWp) gemonitord met SMA Sunny Home Manager.
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

Plaats reactie