Laster eandis meterstand

Allerlei
Plaats reactie
pascal waltenier
Senior lid
Installatie Land: België

Laster eandis meterstand

Bericht door pascal waltenier » 20 nov 2018, 11:22

Beste leden,

In 2016 plaatste ik een 2e partij zonnepanelen voor ons verbruik geheel te gaan dekken en alsook een dagteller.

Nu geef ik uiteraard steeds sindsdien de startwaarde op van de teller , alsook zaten we net op de kantelfase van ons verbruik.

Nu word ik al weken aan een stuk gemaild door eandis dat dit niet kan kloppen met de vraag om de huidige meterstand door te geven , dewelke nu uiteraard een verbruik optekent.

Wat kan ik hiertegen doen? Negeren?
Gaan ze mij dan dit verbruik aanrekenen wat uiteraard niet correct zou zijn?

In hun laatste repliek kreeg ik al een aangetekend schrijven waarin ik nogmaals gereageerd heb dat de waarde op die moment klopte in die periode gezien dat we net op het kantelmoment zaten.

Men dreigt nu met advocaat en gerechterlijke beslissing om een medewerker toe te laten tot mijn woning.

Uiteraard zie ik dit niet zitten door hun manier van handelen en in principe is dit enkel alle 4j?

Wat doe ik best nu dit licht verbruik doorgeven of ze maten stoven?

Hoe ga ik om met deze situatie?

Alvast bedankt.

Grtz Pascal
20 x 245w shine time xtp 6 / Omnik 4000 TL (4900/4.4) Orientatie Z H : 20°

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: Laster eandis meterstand

Bericht door DaanW » 20 nov 2018, 11:35

Als ik het goed begrijp geef jij nog steeds de meterstand door waarmee je in 2016 bent begonnen??? :shock: :? Dat is om problemen vragen :roll:
:arrow: Je bent verplicht de actuele meterstand door te geven. Als je installatie ongeveer je stroombehoefte dekt zal je soms een beetje stroom verbruikt hebben en soms productie teveel hebben.
Maar je moet elk jaar zo nauwkeurig mogelijk de actuele meterstand doorgeven.
Via berekeningstools en historische meterstanden kan de netbeheerder perfect je gemiddelde verbruik en je zonneopbrengst berekenen en controleren.
Als zij twijfelen aan de door jou doorgegeven meterstanden heb je het vlaggen want dit is fraude.
De meterstand van vandaag kan onmogelijk dezelfde zijn als de meterstand van vorige week/maand/jaar....
Ofwel heb jij een goede verklaring voor je meer- of minderverbruik... Dat kan bijv. de aankoop van een nieuw zuining huishoudtoestel zijn, vervangen van defecte diepvriezer, koelkast, Plasma TV dooe LED...
Zijn beide installaties correct aangemeld bij de VREG of de netbeheerder?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 20 nov 2018, 11:37

Ik veronderstel dat je bedoelt dat je meter achteruit gedraaid is voorbij de 0?

Dan moet je inderdaad de meterstand opgeven die er effectief staat.

Ik doe mijn meteropgave online en krijg dan zelfs nog een bevestigingsvraag of dit klopt met de vermelding dat dit inderdaad mogelijk is bij zonnepanelen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

pascal waltenier
Senior lid

Bericht door pascal waltenier » 20 nov 2018, 11:45

We zijn gestart bij 15

Uiteraard opgegeven 15

Nu een waarde/verbruik van 269

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 20 nov 2018, 11:48

Ok dus niet onder nul gedraaid.

Zit je momenteel rond de normale periode voor meteropname?
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

pascal waltenier
Senior lid

Bericht door pascal waltenier » 20 nov 2018, 11:55

We zijn ongeveer een goeie maand verder met discuteren

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 20 nov 2018, 12:09

pascal waltenier schreef:
20 nov 2018, 11:45
We zijn gestart bij 15

Uiteraard opgegeven 15

Exact dezelfde meterstand :eek: Dat mag je nooit doen :!: Dit is in werkelijkheid onmogelijk. Dan gaan onmiddellijk alle alarmbellen af.
Soms heb je op jaarbasis een beetje overproductie, soms een beetje meer verbruik. Sommige mensen hebben jaar na jaar teveel productie terwijl anderen elk jaar meer verbruiken dan ze opbrengst hebben.
Je kan een meterstand die je doorgeeft een beetje aanpassen in jouw voordeel. Je kan, als dat goed uitkomt, ook enkele dagen/weken wachten om de actuele meterstand door te geven. Maar overdrijf daar niet mee want om de zoveel jaar komt er toch een meteropnemer langs en dan val je toch door de mand.
In jou geval zou ik nu netjes de werkelijke meterstand doorgeven.
Kijk in ieder geval ook eens naar de data waarop de vorige jaren de meterstand is doorgegeven/opgenomen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 20 nov 2018, 12:21

Wat was de werkelijke meterstand een maand geleden?
Je kan proberen om die doorgegeven 15kWh te laten aanpassen naar de toen werkelijke stand. Dit zal jou vermoedelijk beter uitkomen.
Maar of dit gaat lukken? Misschien kom je weg met de uitleg dat je dacht dat je steeds die begin stand van 15 mocht doorgeven om zo een NUL-verbruik te hebben.
Maar of ze dat gaan aanvaarden als excuse is maar de vraag. Als er al aangetekende brieven en dreigementen met advocaten zijn :-(
En nu ze jou in het vizier hebben zullen ze jaar na jaar je meterstand extra onder loep nemen.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 20 nov 2018, 12:23

En meestal vragen ze ook een foto van de meter als bewijs als er een te grote afwijking is met wat ze verwachten.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 20 nov 2018, 13:27

20 nov 2018, 11:45
We zijn gestart bij 15

Uiteraard opgegeven 15

Zoals eerder al gesteld, wat is daar "uiteraard" aan?
Als je wenst te frauderen doe het dan tenminste intelligent (zie voorgaande opmerkingen).
Als je dan tegen de lamp loopt moet je je verlies nemen en niet tegen windmolens gaan vechten.
De DNB heeft het recht om op verzoek je meterstanden te komen controleren. Met principes ben je niets bij een geschil. Het is dan alleen de wetteksten die tellen. Als je meterstand klopt welke reden zou je dan ook hebben om een controle te weigeren, laat staan mits dure advocaten (wat je toch niet kan winnen) de DNB te gaan bestrijden die alleen willen nagaan of je opgegeven meterstand klopt.
Een aangetekend schrijven kan je ook niet gewoon "negeren". Toch niet zonder gevolgen. Je meterstand is nu opgelopen tot hoogstens 75€. Ga je daar een strijd voor beginnen? Hoe langer je wacht in deze periode hoe hoger je stand (en rekening) waarschijnlijk nog zal oplopen. Het zal eerder de DNB zijn die jou gaat laten stoven dan omgekeerd. De tijd speelt immers in deze periode in jouw nadeel.
Je kan natuurlijk (ook niet de goedkoopste oplossing) wanneer er enkele zonnige winterse dagen aanbreken op vakantie gaan en alle elektriciteit in je woning afsluiten, terugkomen tegen dat je meter naar 15 is teruggedraaid en ze dan zelf uitnodigen voor een plaatsbezoek. :-)
Kort gezegd:
- Je opgegeven meterstanden waren steeds correct dus geen reden om een controlebezoek te weigeren, is dan alleen in je voordeel.
Dat er nu een iets hogere meterstand is (nacontrole enige tijd na doorgave stand in wintertijd kan je dan ook perfect aantonen volgens je
historisch verbruik.
- In het andere geval moet er geen commentaar bij. Dat sterkt de DNB alleen nog maar in hun eis om slimme meters als eerste bij prosumenten door
te willen voeren. Met reden.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 20 nov 2018, 13:37

DaanW schreef:
20 nov 2018, 12:21
En nu ze jou in het vizier hebben zullen ze jaar na jaar je meterstand extra onder loep nemen.
Het adres voor inhuldiging eerste slimme meter bij prosumenten is bij deze gekend. :D

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 20 nov 2018, 19:51

Enige wat je nu nog rest is een foto nemen van de huidige stand en die doormailen, zorgen dat bv met krant/datum dat je een dagreferentie hebt.

Je zit immers al zover in de procedure dat de volgende stap deze is waarbij ze met een deurwaarder, politie en sleutelmaker zich toegang zullen verschaffen om zelf de standen te komen opnemen.

Zelfs al die je de deur open i.p.v. de sleutelmaker alle bovenvermelde partijen zullen u hun factuur wel toesturen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 20 nov 2018, 20:26

20 nov 2018, 11:22

Uiteraard zie ik dit niet zitten door hun manier van handelen en in principe is dit enkel alle 4j?
Beste als eandis of infrax elk jaar u meterstand wil komen noteren hebben ze daar ook recht toe die 4 jaar is niet wettelijk vastgelegd. Nu met wat je dit jaar aan de hand hebt zullen ze volgend jaar waarschijnlijk ook zelf de meterstand willen komen opnemen en daar hebben ze recht op. En als er binnenkort de digitale meters zijn heb je daar toch geen vat niet meer op wat de meterstand is die zij dan gaan noteren op u afrekening want dan is verbruik en injectie appart op u afrekening.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Wally©
Master lid
Contacteer:

Bericht door Wally© » 20 nov 2018, 20:57

Laster..?!

Joeng...als die mannen met het boekske beginnen smijten...
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 22 nov 2018, 00:25

Toch maar een beetje oppassen om met naam en toenaam op een openbaar forum jezelf verdacht te maken.
Veel kans dat Eandis hier meeleest :oops:

De netbeheerder heeft het recht ELKE dag te komen controleren. Normaal is het om de twee jaar (niet 4) dat de meteropnemer langskomt.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie