Simulator digitale meter VREG

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door ivob » 06 nov 2018, 15:07

DaanW schreef:
06 nov 2018, 09:35
Een deel van de kosten voor OVD verschuiven naar nettarieven voor aardgas, zou een discriminatie betekenen van mensen die verwarmen met aardgas.
Wat is daar discriminerend aan? Het is de initiële taak van de overheid mensen te sturen in het voordeel van het algemeen belang (en dus al heel zeker niet ingaan op de individuele eisen van bepaalde lobbygroepen). Als op een bepaald ogenblik een bepaalde energiebron meer belastend is voor het algemeen welzijn mag de overheid gerust deze energiebron meer belasten dan een energiebron die minder belastend is om daardoor sturend te werken.
Heeft niets met discriminatie te maken noch met opgelegde verboden. Je hebt nog steeds de vrije keuze van energiebron. Het zal je alleen maar meer kosten als je meer vervuilend gedrag wenst te blijven vertonen. Zo zou het toch moeten werken. De belasting op een elektrische auto is ook van een heel andere orde dan deze op fossiele brandstoffen. Zelfs tussen verschillende fossiele brandstoffen is er een ander belastingsysteem. Meer nog, zelfs naar gebruik van dezelfde fossiele brandstoffen is er een verschil in taxatie naar gelang ze aangewend worden. Dat het in de praktijk heel anders loopt en er andere prioriteiten gelegd worden is mij ook duidelijk. De niet meer te stuiten opwarming van de aard eis er o.a. een gevolg van. Maar dat is van een andere orde dan dat "het niet kan, om welke drogreden dan ook".

Luc6580
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 06 nov 2018, 15:21

Moet de elektriciteitsprijs, die in de komende jaren vooral met aardgas zal geproduceerd worden dan ook mee omhoog? (nucleair valt weg en hernieuwbaar is slechts een klein percentage, tenzij er een wonder gebeurt).

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 06 nov 2018, 17:12

Luc6580 schreef:
06 nov 2018, 15:21
Moet de elektriciteitsprijs, die in de komende jaren vooral met aardgas zal geproduceerd worden dan ook mee omhoog? (nucleair valt weg en hernieuwbaar is slechts een klein percentage, tenzij er een wonder gebeurt).
De prijzen die de elektriciteitscentrales betalen zijn net iets anders als de particuliere markt..

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 07 nov 2018, 19:11

Normaal gezien zou een CO2 taks dat allemaal kunnen oplossen en de inkomsten gebruiken als steun voor groene stroom. Stroom uit gas zou dan inderdaad ook duurder worden. Alle redenen om dan voor een leverancier van groene stroom te kiezen.
Er is al het Europese ETS systeem om CO2 uitstoot te belasten, maar dat heeft voorlopig nog te weinig resultaat.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 07 nov 2018, 23:48

johan001 schreef:
03 nov 2018, 10:00
Ik heb een keer de Vtest gedaan met mijn jaar verbruik. 1170 € , simulatie heeft als uitkomst een nadeel van 95€.
totaal 500€ . verschil is 670€ . Investering in 2015 7000€ . Waar is het rendement ?
Het is heel eenvoudig: er is geen redenement. De digitale meter is nadelig voor prosumenten. Punt.

Voor wie anders beweert, zoals een directeur van de VREG laat uitschijnen...
"Hoe meer de mensen met zonnepanelen het heft in handen kunnen nemen, hoe groter het positief effect op hun factuur zal zijn" vertelt Dirk Van Evercooren, directeur bij de VREG.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/24 ... elig-of-n/
Even de highlights uit de studie van de VREG.
Waar haalt men de winst? Bij prosumenten (290.000 aansluitingen), budgetmeters (3.000 aansluitingen) en commercieel (511.000 aansluitingen).
Screenshot at 2018-11-07 23-18-54.png
Per geplaatste digitale meter boekt men het meeste winst bij de budgetmeters. Daarna komen de prosumenten. En daarna de commerciële aansluitingen. Geen wonder dat men de uitrol wil start met de budgetmeters en de prosumenten.
Screenshot at 2018-11-07 23-19-16.png
En waar gaat die 200 miljoen € "winst" vandaan komen? Uit de zakken van de 290.000 prosumenten. Dus wie beweert dat de prosumenten een positief effect op hun factuur kunnen verkrijgen ondergraaft daarmee het "business model" van z'n eigen organisatie. Stop de hypocrisie en vertel het zoals het is: de uitrol van de digitale meter zal de afnemers geld kosten. Iedereen, prosumenten en ook de mensen zonder zonnepanelen.

Vertaald per aansluiting zou - gebaseerd op de cijfers in de studie van de VREG - de digitale meter de prosumenten gemiddeld ongeveer € 35 per jaar kosten.

Side note: de NCW (netto contante waarde) vertoont wat betreft het opstellen van een business model behoorlijk wat gebreken. Ik vind het vreemd dat de VREG dit gebruikt als belangrijkste criterium in hun studie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 07 nov 2018, 23:58

En nu we toch bezig zijn met analyseren:
Tommelein wil burgemeester worden als de kiezer hem dat vraagt, maar hij laat in het midden of hij dat eventueel wil combineren met een nationaal mandaat. Dat hangt volgens hem af van de verkiezingen in mei volgend jaar.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/09 ... -oostende/
Vanaf ]halfweg 2019] zullen de eerste digitale energiemeters in woningen geïnstalleerd worden. Dat maakte Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) maandag bekend.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/25 ... -voor-mij/
Let vooral op de timing. De hete aardappel wordt deskundig doorgeschoven naar de volgende Vlaamse minister van energie.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 08 nov 2018, 00:18

Bas schreef:
06 nov 2018, 17:12
Luc6580 schreef:
06 nov 2018, 15:21
De prijzen die de elektriciteitscentrales betalen zijn net iets anders als de particuliere markt..
Dat elektriciteit de komende jaren vooral met aardgas geproduceerd worden twijfel ik aan. Daarvoor hebben we te weinig gascentrales (in vergelijking met bvb. de kernreactoren) en zijn gascentrales nu al niet meer financieel rendabel. Maar goed, laat ons er even van uit gaan dat elektriciteit vooral met aardgas geproduceerd wordt.

Dat de prijzen die elektriciteitscentrales betalen anders zijn dan de particuliere markt is een feit.
Het punt van die opmerking ontgaat me. Het lijkt alsof u daarmee een tegenargument vormt voor Luc z'n vraag.

Als men, zoals @ErikDD aanhaalt, voor een CO2 taks kiest, dan is de gasgestookte elektriciteitscentrale zelfs slechter af.
Stel dat per kWh gas 1 c€ accijnzen wordt geheven. Iemand die thuis 1 kWh gas verbrand in zijn CV ketel haalt daar pakweg 0,90 kWh aan warmte uit. En daarvoor betaalt die consumenten 1c€ extra. Valt wel mee, da's 1c€ per 0,90 kWh of omgerekend 1,1 c€/kWh.
Diezelfde 1 kWh gas die de elektriciteitscentrale gebruikt om 0,3 kWh elektriciteit te produceren zal ook 1c€ extra kosten. Maar dat vertaalt zich dan wel naar 3c€ extra per kWh elektriciteit! En het zou me verbazen mocht dat niet verrekend worden in de elektriciteitsprijs.

M.a.w. meer dan terechte opmerkingen dat elke belasting/accijns op gas, ook gevolgen zal hebben op de elektriciteitsprijs. Zelfs met een multiplicator van 3x!

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 08 nov 2018, 00:21

ivob schreef:
06 nov 2018, 08:38
in je stelling dat de gasprijs niet significant kan stijgen
Waar stel ik dat? :-)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 08 nov 2018, 06:44

Diezelfde 1 kWh gas die de elektriciteitscentrale gebruikt om 0,3 kWh elektriciteit te produceren
Moderne gascentrales zitten met hun rendement boven de 60% tenzij je het nog over centrales hebt van in de jaren 70.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 08 nov 2018, 07:07

Bj0rn schreef:
08 nov 2018, 00:18
Als men, zoals @ErikDD aanhaalt, voor een CO2 taks kiest, dan is de gasgestookte elektriciteitscentrale zelfs slechter af.
Stel dat per kWh gas 1 c€ accijnzen wordt geheven. Iemand die thuis 1 kWh gas verbrand in zijn CV ketel haalt daar pakweg 0,90 kWh aan warmte uit. En daarvoor betaalt die consumenten 1c€ extra. Valt wel mee, da's 1c€ per 0,90 kWh of omgerekend 1,1 c€/kWh.
Ik vind een taks van 1 c€/kWh alles behalve meevallen.
Ik heb net een contract genomen via een groepsaankoop voor gas aan de prijs van 2,879 c€/kWh.
Dan is een verhoging van 1 c€/kWh gelijk aan een taks van 34.73 %
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 nov 2018, 08:28

Het komt altijd op hetzelfde uit: er moet iets gedaan worden aan de klimaatwijziging.
Er moet dus een heffing komen, met uitzondering op de energie die ik gebruik. :D

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 08 nov 2018, 09:41

ivob schreef:
08 nov 2018, 08:28
Het komt altijd op hetzelfde uit: er moet iets gedaan worden aan de klimaatwijziging.
Er moet dus een heffing komen, met uitzondering op de energie die ik gebruik. :D
Wil men de energietransitie doen slagen zijn er toch bepaalde verschuivingen van heffingen/taksen nodig. Als men een deel van de kosten die nu in de nettarieven op elektriciteit zitten kan verschuiven naar bijv. een CO2 taks op ALLE brandstoffen die CO2 uitstoten en men zou de hoogte van deze taks ook nog eens laten variëren volgens brandstof en verbrandingstoestel zou dit sowieso positieve effecten hebben voor het millieu.
Want laat ons eerlijk zijn, een mauzoutketel uit de jaren 70-80 is veel vervuilender dan een moderne ketel. En aardgas stoot geen of amper fijn stof uit. Een pelletkachel heeft een veel betere verbranding dan een gewone houtkachel... Het probleem is alleen hoe gaat een overheid zoiets moeten aanpakken en is dit controleerbaar. En hoeveel kan/zal de prijs van stroom daardoor dalen.
Maar dergelijke maatregelen kunnen er wel voor zorgen dat investeren in een WP plots wel rendabel is.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 nov 2018, 11:21

Mij moet je daar niet meer van overtuigen.
Mijn uitspraak was een algemene vaststelling, geen persoonlijke keuze.
Hier is het volledige huishouden, na de nodige aanhoudende investeringen, al 7 jaar 100% elektrisch en tot op heden best
betaalbaar (lees gratis ;-) ). En bovendien zo "groen" als in de huidige omstandigheden mogelijk (PV, WP, Ecopower als leverancier, LED, A+...).

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 08 nov 2018, 16:46

ivob schreef:
08 nov 2018, 11:21
Mij moet je daar niet meer van overtuigen.
Mijn uitspraak was een algemene vaststelling, geen persoonlijke keuze.
Hier is het volledige huishouden, na de nodige aanhoudende investeringen, al 7 jaar 100% elektrisch en tot op heden best
betaalbaar (lees gratis ;-) ). En bovendien zo "groen" als in de huidige omstandigheden mogelijk (PV, WP, Ecopower als leverancier, LED, A+...).
..

idem voor mij zit reeds sinds 1977 op 100 % elektricsh. ben klant van ecopower sinds dit jaar. vroeger electrabel.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 nov 2018, 08:44

Bj0rn schreef:
07 nov 2018, 23:48
Het is heel eenvoudig: er is geen redenement. De digitale meter is nadelig voor prosumenten. Punt.
Nou dan zorgen we er, onder invloed van de digimeter en wie deze er door wil duwen, toch gewoon voor dat we maar deeltijds
prosumenten meer worden en buigen we een initieel nadeel om tot een voordeel.
Particuliere PV installaties zijn na de eerste jaren al altijd een kat- en muisspelletje geweest. :D

Plaats reactie