Simulator digitale meter VREG

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
stef69
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door stef69 » 01 nov 2018, 11:49

Steven DCr schreef:
30 okt 2018, 14:13
Zo dacht ik het ook. Dat hangt natuurlijk af van de "hoogte" of grootorde van de vergoeding...
5 - 6 c€ kreeg ik vorige week als info op een studiedag

en een progressief tariefsysteem (zoals bij water) wil men niet

maar wel een prijs van stroom die naar 15 - 18 c€ gaat en gas een stuk naar boven (verschuiving taksen van eli naar gas om zo de CO2 ...)

ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 03 nov 2018, 00:13

Ik begrijp het standpunt van de VREG wel en heb daar alle begrip voor. Objectief gezien is hun redenering wel correct.
Het rendabel maken van ZP + WP is niet hun verantwoordelijkheid en het invoeren van de digitale meter en de beloftes over rendabiliteit ook niet en het doorrekenen van de ODV ook niet.
Dat is allemaal de verantwoordelijkheid van de Vlaamse regering en daar loopt het grondig mis.
Om het digitale meter tarief te vermijden zal de enige oplossing zijn dat die meter er niet komt voor eigenaars van zonnepanelen en daar gaan er weer anderen helemaal niet blij mee zijn (DNB, Agoria, leveranciers, ...)
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

johan001
lid

Bericht door johan001 » 03 nov 2018, 10:00

Ik heb een keer de Vtest gedaan met mijn jaar verbruik. 1170 € , simulatie heeft als uitkomst een nadeel van 95€.
totaal 500€ . verschil is 670€ . Investering in 2015 7000€ . Waar is het rendement ?

sardonis
Senior lid

Bericht door sardonis » 03 nov 2018, 10:58

Heb hier een aantal berekeningen zien passeren die waarschijnlijk dezelfde fout maken die ik ook eerst deed.
Bij je netto verbruik dien je altijd een waarde groter of kleiner dan 0 in te geven.
Hou je op jaarbasis over is het een negatief getal dat men dient in te geven.
Verder kan je dan ook nog een berekening maken met nachtstroom waardoor je wat je per jaar overhoudt aan zelf opgewekte stroom hoger is.
Hier heeft dat een gunstig effect en kan het weer lonen om in de winter meer snachts te doen.
Met het nettoverbruik op 0 te zetten moesten we eerst bijbetalen , als we nu wat "spelen" met de getalletjes die eventueel haalbaar moeten zijn krijgen we terug . Wat me wel opvalt is dat bij minder zelfconsumptie terugkrijgen en bij meer moeten bijbetalen.
12 * SUNTECH 275 WP --- Solaredge SE 3000
Zonneboiler Vaillant Aurostep 250/3

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 04 nov 2018, 19:33

stef69 schreef:
01 nov 2018, 11:49
Steven DCr schreef:
30 okt 2018, 14:13
Zo dacht ik het ook. Dat hangt natuurlijk af van de "hoogte" of grootorde van de vergoeding...
5 - 6 c€ kreeg ik vorige week als info op een studiedag

en een progressief tariefsysteem (zoals bij water) wil men niet

maar wel een prijs van stroom die naar 15 - 18 c€ gaat en gas een stuk naar boven (verschuiving taksen van eli naar gas om zo de CO2 ...)
Interessante info!

Vraag me wel hoe de distributienetbeheerder, federale en Vlaamse overheid een eli prijs naar 15 - 18 c€ gaat halen. Ik stel me serieus vragen bij de haalbaarheid ervan.

Even kijken naar de huidige situatie:
  • De huidige elektriciteitsprijs ligt rond 7 - 9 c€/kWh. Daarbij komt nog eens een kleine 3 c€/kWh aan "kosten voor groene stroom en voor WKK". Zonder de nettarieven en heffingen komt enkel de energiekost op 12 c€/kWh.
  • Het distributienettarief bedraagt 16 c€/kWh + voor transmissie 2 c€. Dus het nettarief is 18 c€/kWh.
De heffingen voor de eenvoud achterwege gelaten, kom ik op een totale prijs voor eli van 30 c€/kWh (incl. BTW).
Als de energiekost blijft op 12 c€/kWh en het totale bedrag moet gaan dalen naar 15 - 18 c€ en dan rest er nog 3 - 6 c€/kWh voor de netbeheerders. Dat zou een decimering van hun inkomsten betekenen: van 18 c€/kWh naar 3 - 6 c€/kWh!
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 05 nov 2018, 15:57

Als je de tekst volledig leest zou je er ook uit begrepen hebben dat de inkomsten van de DNB zouden verschuiven van
elektriciteit naar gas. Dat lukt in Vlaanderen ook alleen maar als men andere verwarmingsbronnen (hout, mazout,...) gaat verbieden
of evenzeer hoger belasten want de Vlaming is een ontwijkingskampioen.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 05 nov 2018, 20:43

De tekst - als je de post van stef69 bedoelt - heb ik volledig gelezen. peace

Verschuiven naar gas? Yeah right... :roll:

Let's do the math.
Wat kan men doen met een gasprijs, alles inbegrepen van pakweg 6 c€/kWh, de gasprijs verhogen met de 12 c€/kWh die men "weggeeft" op eli om zo te komen tot 18 c€/kWh voor gas? Tuurlijk niet.
Er wordt meer gas (in kWh) afgenomen dan elektriciteit. Dus als we daarmee rekening houden voor een "gemiddeld" gezin: 4.000 kWh eli en 20.000 kWh gas.
  • Nu 4.000 * 0,30 + 20.000 * 0,06 = 2.400 €
  • In de toekomst: 4.000 * 0,18 + 20.000 * 0,08 = 2.320 €
Dus de gasprijs verhogen van 6 naar 8 c€/kWh zou een oplossing bieden om de inkomsten van de netbeheerders veilig te stellen.
Dan lijken pellets plots wel heel interessant te worden. Pakweg 4 € voor 15 kg, wat overeenkomt met 4 € / (15 kg * 4,8 kWh/kg) = 5,6 c€/kWh
Zoals je terecht aanhaalt, dan moet je ook hout gaan verbieden.

Iedereen een warmtepomp op groene elektriciteit dan? Daar hebben we sowieso niet genoeg groene stroom voor. Dus die vlieger gaat ook niet op.
Laat staan dat we genoeg elektriciteit kunnen produceren als we met 3.000.000 Vlaamse gezinnen onze warmtepomp van 1-3 kW opstarten op een koude winterdag. Dat zou een piekvermogen vragen van 3-9 MW. Alle reactoren in Doel samen zijn 3 MW. Als ze allemaal werken toch :mrgreen:

We zijn nog altijd afhankelijk van fossiele brandstoffen. En dat zal nog een aantal jaren (decennia?) duren. Onze overheid heeft daar geen afdoende antwoord op. En de lobby wil wellicht het liefst zo lang mogelijk de klassieke centrales open houden.

Een warmtepomp kan je trouwens bezwaarlijk groen noemen. De centrale zet 3 kW primaire energie om in 1 kW elektriciteit die die warmtepomp dan weer omzet in pakweg 3 kW warmte (ik heb het dan over de effectieve COP, niet de marketing COP van 4-5). Hoe groot is het verschil dan nog met gasbrander met een rendement van 90%?

Ik meen mij te herinneren dat van alle fossiele brandstoffen gas de "schoonste" (lees: minst vuile) verbranding heeft. Wat probeert men dan eigenlijk te bereiken? Dat iedereen een warmtepomp gaat installeren en in de winter volop elektriciteit gaat gebruiken (op momenten dat de zon het minst schijnt)? Het zal echt niet allemaal van de windmolenparken komen. Is het doel dan dat niet groene (nucleaire en gas)centrales meer elektriciteit kunnen opwekken en verkopen?
Of wil men gewoon de vergoeding die prosumenten misschien eventueel zouden krijgen voor hun geproduceerde eli kunstmatig naar beneden halen?
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 05 nov 2018, 22:18

Het blijft gissen . Voor mei 2019 zal er geen uitsluitsel komen. En ... afwachten of ze dan een federale regering op de been krijgen
Mijn idee is dat het 2021 wordt voor we de digitale meter zullen verwelkomen peace
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 nov 2018, 08:38

Bj0rn schreef:
05 nov 2018, 20:43
Een warmtepomp kan je trouwens bezwaarlijk groen noemen. De centrale zet 3 kW primaire energie om in 1 kW elektriciteit die die warmtepomp dan weer omzet in pakweg 3 kW warmte (ik heb het dan over de effectieve COP, niet de marketing COP van 4-5). Hoe groot is het verschil dan nog met gasbrander met een rendement van 90%?
Het kan wel. Maar je moet wel willen.
Al mijn huishoudelijke energie wordt lokaal opgewekt en verbruikt. Nul transportkosten. Je moet het totaalplaatje maken.
Voor de transitie van zomeropwekking naar winterverbruik maak ik 100% gebruik van de energie opgewekt door Ecopower.
Dit in verhouding gebracht met mijn opgewekt lokaal vermogen in kWh en mijn lokaal verbruik (cijfers zijn openbaar te raadplegen op o.a. deze site)
laat mij toch toe te stellen dat ik in dat opzicht ver vooruit ben (zonder dat het eigenlijk de bedoeling is) op hen die daar (uit gemakzucht, kortzichtigheid,...?) kritiek op uitoefenen of hun energie steken in redenen om het niet te doen.

In je vergelijking tussen het totale kostenplaatje gas/elektriciteit en een mogelijke verschuiving in taksen ga je trouwens ook te kort door de bocht. Je vergeet daarbij (in je stelling dat de gasprijs niet significant kan stijgen) dat men het voor elektriciteit en petroleum voor vervoer al jaren zo doet. Gewoon een kwestie wat men "gewoon" is geworden.
Men moet gewoon de "klik" (durven) maken. Gebeurt dit niet vrijwillig en/of gestuurd zal het, op iets langere termijn, gewoon noodgedwongen zijn en voor de meesten nog pijnlijker.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 nov 2018, 08:54

Bj0rn schreef:
05 nov 2018, 20:43
Ik meen mij te herinneren dat van alle fossiele brandstoffen gas de "schoonste" (lees: minst vuile) verbranding heeft. Wat probeert men dan eigenlijk te bereiken? Dat iedereen een warmtepomp gaat installeren en in de winter volop elektriciteit gaat gebruiken (op momenten dat de zon het minst schijnt)? Het zal echt niet allemaal van de windmolenparken komen. Is het doel dan dat niet groene (nucleaire en gas)centrales meer elektriciteit kunnen opwekken en verkopen?
Gas heeft hetzelfde nadeel als petroleum. Het is geen kringloopenergie. Je haalt ingesloten energie uit de bodem en stoot deze uit in de atmosfeer waardoor de vervuiling zich steeds opstapelt. In dat opzicht is zelfs hout nog een schonere energie gezien het weliswaar vervuiling uitstoot in de atmosfeer (die nu al gereduceerd kan worden met voorhanden zijnde filters) maar tijdens zijn kringloop op natuurlijke wijze ook diezelfde vervuiling terug uit de atmosfeer haalt om de kringloop te laten herbeginnen. Er is dus, op termijn gezien, geen opstapeling in de atmosfeer.

Wat elektrische energie betreft gewonnen uit groene bronnen is het gewoon een kwestie van willen. Er is wereldwijd een overvloed aan zonne- en windenergie. Tig keer meer dan de huidige behoeften. De enige rem is het beperkte onderzoek naar de opslag van deze energie. En dat is een kortzichtige economische redenering en geen wetenschappelijke rem. Je maakt mij niet wijs dat wetenschappers die er (onder druk van een allesvernietigende oorlog) in geslaagd zijn atomen te splitsen of te fuseren er niet in zouden slagen (als er de nodige middelen zouden voor voorzien worden en geen kortzichtige remmende economische belangen mee gemoeid waren) om zo iets eenvoudig (in de context geplaatst) te ontwikkelen als een economisch rendabel en efficiënt batterijsysteem gevoed door o.a. zonne- en windenergie.

Kom net terug uit Jordanië. Zitten ze daar te zeuren dat Saoedi-Arabië de prijzen van petroleum en elektriciteit maar blijft opdrijven (Jordanië is momenteel voor zijn energiebevoorrading volledig afhankelijk van externen). Het land bestaat wel voor een groot deel uit onbewoonde woestijn en 80% van zijn bevolking woont geconcentreerd in een zeer beperkt aantal steden. Zelfs in november schijnt de zon in deze woestijnen er onafgebroken 12 uur per dag en waait het er ook nog eens behoorlijk. Je ziet er nul PV installaties en nul windmolens terwijl ze nu al nauwelijks batterijopslag zouden nodig hebben om in hun totale energiebehoeften te voorzien.

ps. groene energieopwekking is een gigantisch probleem maar is in vergelijking met de problematiek van de beschikbaarheid van drinkbaar water peanuts. De wateroorlogen zullen er eerder zijn dan de energieoorlogen. Veel peace zal de volgende, reeds geboren, generatie op dat vlak niet moeten verwachten als er niet vlug drastisch inzicht in de materie komt en een inhaalbeweging naar de transitie.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 06 nov 2018, 09:20

Indien je afstand zou doen van landsgrenzen, van (instabiele) (lokale) politiek en de souvereiniteit op het vlak van energie dan kan je noord-zuid en oost-west (DC)HS netten aanleggen en lokaal opgewekte groene energie die niet meteen zelf verbruikt wordt doorsturen naar waar er een piekvraag is. Technisch geen probleem omdat stroom toch de kortste weg zoekt.
Echter, energie is geld en macht en er is politieke wil nodig om aan de investering te beginnen, een totaal ander concept als hoe het net nu in elkaar steekt.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 06 nov 2018, 09:35

ivob schreef:
05 nov 2018, 15:57
Als je de tekst volledig leest zou je er ook uit begrepen hebben dat de inkomsten van de DNB zouden verschuiven van
elektriciteit naar gas. Dat lukt in Vlaanderen ook alleen maar als men andere verwarmingsbronnen (hout, mazout,...) gaat verbieden
Een deel van de kosten voor OVD verschuiven naar nettarieven voor aardgas, zou een discriminatie betekenen van mensen die verwarmen met aardgas.
Iedereen is aangesloten op het elektriciteitsnet maar niet op het aardgasnet.
Als men zou willen verschuiven naar alle fossiele brandstoffen (mazout, kolen, aardgas...) dan blijven mensen die verwarmen met hout en pellets weer buiten schot. Al is een extra heffing op pellets wel mogelijk.
Maar heffingen of accijnzen op kolen, mazout, aardgas en ook pellets zijn een federale bevoegdheid. Ik weet niet of de Vlaamse regering zomaar een CO2 taks zou kunnen heffen op al deze brandstoffen om zo mee de energietransitie te kunnen financieren.
De Vlaamse regering kan wel de OVD en alles wat daarin zit, herverdelen en bepaalde verbruikersgroepen een vrijstelling geven voor bepaalde OVD.
Bijv. OVD1 zijn alle kosten voor sociale verbruikers. OVD2 zijn alle kosten voor GSC. OVD3 zijn alle andere premies (isolatie, REG, regenwater,...) OVD4 openbare verlichting... Maar of dit een oplossing kan zijn om warmtepompen rendabel te maken?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 06 nov 2018, 10:01

DaanW schreef:
06 nov 2018, 09:35
ivob schreef:
05 nov 2018, 15:57
Een deel van de kosten voor OVD verschuiven naar nettarieven voor aardgas, zou een discriminatie betekenen van mensen die verwarmen met aardgas.
Iedereen is aangesloten op het elektriciteitsnet maar niet op het aardgasnet.
Dus nu is het een discriminatie voor mensen die verwarmen met elektriciteit? Het is niet omdat iedereen aangesloten is op het net, dat iedereen evenveel verbruikt en dus ook betaalt. Nu betalen mensen zonder gasaansluiting mee aan de netwerkkosten van gas dmv de elektriciteitsfactuur. Daarom dat de elektriciteitsfactuur in België zo hoog is in vergelijking met andere landen.

ps: wat is OVD? Google zegt Officier van Dienst, maar dat lijkt me in deze context niet te kloppen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 06 nov 2018, 11:50

:oops: oops het moet natuurlijk ODV zijn: OpenbareDienstVerplichting.
Dit zijn diverse door de overheid opgelegde diensten, die de netbeheerders moeten aanbieden aan de gebruikers en overheden, die eigenlijk niet rechtstreeks met de distributie van stroom te maken hebben. Zoals diensten voor beschermde klanten, het opkopen van GSC, diverse premies uitbetalen voor rationeel energie- en watergebruik, onderhoud openbare verlichting... https://www.vreg.be/nl/openbaredienstverplichtingen
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 06 nov 2018, 12:00

Het is ODV => openbaredienstverplichtingen (ODV)
https://www.vreg.be/sites/default/files ... 016-02.pdf
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie