Simulator digitale meter VREG

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2718
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door bruma » 26 okt 2018, 21:08

ErikDD schreef:
Die simulator gaat die ervan uit dat je om het even wanneer (t.o.v. de productie) je Eli mag terugnemen zonder de Eli component te betalen misschien?
Ja, volledige compensatie voor wat betreft de stroom zelf.
Ook tussen dag en nacht heropname?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


Gebruikersavatar
ErikDD
Moderator
Moderator
Berichten: 4070
Lid geworden op: 21 dec 2012, 00:10
Installatie Land: België
Locatie: Emblem
Contacteer:

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door ErikDD » 26 okt 2018, 21:50

Nee, dat niet.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Gebruikersavatar
johan001
lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 mar 2015, 18:18
Installatie Land: België

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door johan001 » 26 okt 2018, 23:33

Na de plaatsing van de digitale meter zullen we moeten blijven investeren om het rendement te houden, thuis batterij ( slimmere ) huishoudtoestel . De meeste werken als de zon schijnt . Wat willen ze nog meer hoeveel hebben we al weggeven aan stroom!
En wat als onze omvormer het begeeft ! Weer kosten.

zonnepaneleneigenaars: de bevoegde minister van Energie Tommelein heeft voorgesteld om deze groep niet als prioritaire groep te beschouwen. Dit is een voorstel en moet nog door de Vlaamse Regering goedgekeurd worden.
Gaan ze dit de open vld gunnen ?

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Berichten: 1551
Lid geworden op: 21 dec 2012, 03:48
Installatie Land: België

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door DaanW » 27 okt 2018, 04:55

johan001 schreef:
26 okt 2018, 23:33
Na de plaatsing van de digitale meter zullen we moeten blijven investeren om het rendement te houden, thuis batterij ( slimmere ) huishoudtoestel . De meeste werken als de zon schijnt . Wat willen ze nog meer hoeveel hebben we al weggeven aan stroom!
En wat als onze omvormer het begeeft ! Weer kosten.

zonnepaneleneigenaars: de bevoegde minister van Energie Tommelein heeft voorgesteld om deze groep niet als prioritaire groep te beschouwen. Dit is een voorstel en moet nog door de Vlaamse Regering goedgekeurd worden.
Gaan ze dit de open vld gunnen ?
Wij, de prosumenten zijn de enige doelgroep waar de DNB met de digitale meter de grootste baten hebben. Bij alle andere groepen kan men zich met een oerdegelijke ferrarismeter evengoed redden.
Ok ze moeten niet meer om de 2 jaar een meteropnemer sturen. Maar in plaats van al die meteropnemers hebben ze nu minstens evenveel of nog meer IT- specialisten nodig om al die meters uit te lezen en correct te laten werken. Zo'n IT-er is minstens dubbel zo duur als de meteropnemer. :lol: :vraag: da's pas een besparing.
En ja ze kunnen wanbetalers (vooral de sukkelaars in onze maatschappij) op afstand afsluiten of hun stroom beperken tot 6A en ze kunnen die sukkelaars ook elke week of maand een afrekening sturen aan een van de hoogste tarieven op de markt. Toch fantastisch dat een openbare dienstverlener, met de gemeentelijke overheden als aandeelhouder, de sukkelaars zo het mes op de keel kan zetten. :evil:
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2718
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door bruma » 27 okt 2018, 06:14

@ivob

Je hebt een stukje tekst vergeten 'al of niet tegen betaling.
Echter, gezien je vriendin mogelijks een salariswagen heeft, waarom trek je in vraag of een werkgever de elektriciteit zou willen betalen? Immers van die salariswagen betaalt hij zonder morren de veel duurdere diesel (voor privé gebruik en vakantietrippen).
Die Totalstations (ook net voor Luxemburg waar de prijs merkelijk goedkoper is) doen gouden zaken en de rijprijs/100km is serieus hoog. Merkelijk hoger dan de 2€/100km rijprijs voor een EV wagen opgeladen in een bedrijf met HS aansluiting.
Daarbij, het ging eigenlijk over het principe:
Thuis ervoor zorgen dat de basisbehoefte aanwezig is zonder een net, het feit dat we de mogelijkheden krijgen om een rijdende accu te hebben, die we kunnen inpluggen om boven die basisbehoefte uit te stijgen. Dat we (theoretisch) off grid zouden kunnen gaan. Theoretisch, gewoon om aan te kaarten hoe absurd de DNB prijzenstructuur aan t worden is.
En blijkbaar zijn er nog die bovenstaande redenering gemaakt hebben maar dan vanuit het oogpunt stroomtekort bij thuiskomst (de stroompiek tussen 17u en 22u):
https://twitter.com/stroomtarieven/stat ... 92288?s=19






stegero
VZW erelid
VZW erelid
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 mei 2013, 14:37
Installatie Land: België
Locatie: Tussen Putte en Santa Pola

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door stegero » 27 okt 2018, 08:36

Ik heb volgende mail gestuurd naar [email protected]

Geachte,
Jullie houden willens nillens geen rekening met de belofte van de Minister van Energie.
Eerst werd ons de Turteltaks door de strot geduwd, daarna werd er de prosumentenvergoeding langs de andere kant ingeramd en nu zouden we, zonder over effectieve cijfers te beschikken, akkoord moeten gaan met een tarifering die niet te controleren valt.
Vergeet niet dat Europa een aanbeveling doet om "slimme meters" te plaatsen.
En volgens de Nederlandse taal is een aanbeveling gans iets anders als een verplichting.
In Duitsland zijn ze ook al teruggekomen op de verplichting evenals in Nederland.
Hoe kan men controleren of de juiste gegevens wel worden verzameld en doorgestuurd? In Nederland was 1 op 4 tellers foutief.
Wat met de privacy?
Kan men eisen dat de gegevens slechts 1× per jaar worden doorgestuurd.
Volgens mij is de slimme meter enkel in het voordeel van de DNB's en de aandeelhouders ( gemeenten en steden) en niet voor de consument.
En ik kan zo verder gaan.

Hoogachtend

Roger Gilis (volledige naam of adres moet vermeld worden anders houdt de Vreg er geen rekening mee)
-----------------------------------------------------
Omvormer: 10kWp
Max 10,6 kWp
Opbrengst: +-11kwH (afhankelijk van het jaar)
Terugdraaiende teller: +- 1000 kWh/jaar
Zuid gericht
30% helling
Als we niet in Spanje zitten, altijd thuis
Zelfconsumptie: 34%
Resultaat : je mag 141€ bijbetalen :oops:

Je zou bijna uitwijken naar een ander land!
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Gebruikersavatar
ivanacke
Master lid
Berichten: 2220
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:34
Installatie Land: België
Locatie: Assenede

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door ivanacke » 27 okt 2018, 17:20

ik zit volgens de simulator op 36 % zelf consumptie , met het advies dat dit nog te optimaliseren valt.
wat moet ik doen ? in de zomer de elektrische verwarming aanzetten ??

zijn 100 % thuis !!
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Gebruikersavatar
Bj0rn
Senior lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 mei 2015, 14:15
Installatie Land: België

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 21:25

DaanW schreef:
27 okt 2018, 04:55
Ok ze moeten niet meer om de 2 jaar een meteropnemer sturen. Maar in plaats van al die meteropnemers hebben ze nu minstens evenveel of nog meer IT- specialisten nodig om al die meters uit te lezen en correct te laten werken. Zo'n IT-er is minstens dubbel zo duur als de meteropnemer. :lol: :vraag: da's pas een besparing.
Toch even reageren op deze conclusie. Volgens de studie van de VREG, als je die wil geloven tenminste, zijn de operationele kosten van die IT'ers even groot als de kostenbesparing voor fysieke meteropnames.
Screenshot at 2018-10-27 21-23-19.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4318
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door ivob » 28 okt 2018, 00:21

bruma schreef:
27 okt 2018, 06:14
Echter, gezien je vriendin mogelijks een salariswagen heeft, waarom trek je in vraag of een werkgever de elektriciteit zou willen betalen? Immers van die salariswagen betaalt hij zonder morren de veel duurdere diesel (voor privé gebruik en vakantietrippen).
Je hebt blijkbaar ook niet alles gelezen wat ik schreef of ik heb me niet duidelijk uitgedrukt.
Bij een tankkaart (benzine/diesel) of een e-tankkaart (met kWhteller op de laadkabel) betaalt de werkgever inderdaad zonder morren het gebruik van
die kaart voor de verplaatsingen met het toegewezen voertuig. Niet om (naar analogie met de batterijen van de wagen) je stookolietank thuis met diesel te vullen. ;-) . Zoals ik reeds schreef: je verwijzing naar een werkgever waar je, mits betaling, goedkoper stroom kan opladen dan thuis (HS net) is de spreekwoordelijke uitzondering. Werknemers met een bedrijfswagen met een 70 kWh batterij al even uitzonderlijk.
Dat principe is dan uitsluitend voorbehouden voor de happy few. ;-)

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4318
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door ivob » 28 okt 2018, 00:25

Bj0rn schreef:
27 okt 2018, 21:25
Toch even reageren op deze conclusie. Volgens de studie van de VREG, als je die wil geloven tenminste, zijn de operationele kosten van die IT'ers even groot als de kostenbesparing voor fysieke meteropnames.
Screenshot at 2018-10-27 21-23-19.png
Dus al die heisa voor een nuloperatie? :D :D :D
Of eigenlijk niet want ze gaan er verlies aan doen want als we optimaliseren gaan we, volgens de VREG, besparen = minder inkomsten voor de DNB.

Gebruikersavatar
bruma
Master lid
Berichten: 2718
Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
Installatie Land: Maak keuze

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door bruma » 28 okt 2018, 00:36

Zoals ik reeds schreef: je verwijzing naar een werkgever waar je, mits betaling, goedkoper stroom kan opladen dan thuis (HS net) is de spreekwoordelijke uitzondering. Werknemers met een bedrijfswagen met een 70 kWh batterij al even uitzonderlijk.
Dat principe is dan uitsluitend voorbehouden voor de happy few. ;-)
T is daarmee dat ze in NL de kona (70kWh versie 64kWh bruikbare) niet snel genoeg kunnen aanslepen. Men verhoogt zelfs voor NL de productielijn zodat de wachttijd voor particulieren kan inkrimpen want nu bedraagt die 12-18maand, gezien de lease voorrang heeft gekregen.
O ja, ik ken de prijzen in NL niet, denk toch dat er veel bedrijven HS hebben (Zonder DNB), misschien dat ze nog geen laadpalen (wallboxen) hebben. Echter de volledige batterij opladen zal niet meer kosten dan zo'n 7€, k denk niet dat je dat kan vergelijken met een stookolietank vullen of zelfs een jerrycan tanken voor de 2de wagen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Bj0rn
Senior lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 mei 2015, 14:15
Installatie Land: België

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door Bj0rn » 28 okt 2018, 07:22

ivob schreef:
28 okt 2018, 00:25
Bj0rn schreef:
27 okt 2018, 21:25
Toch even reageren op deze conclusie. Volgens de studie van de VREG, als je die wil geloven tenminste, zijn de operationele kosten van die IT'ers even groot als de kostenbesparing voor fysieke meteropnames.
Screenshot at 2018-10-27 21-23-19.png
Dus al die heisa voor een nuloperatie? :D :D :D
Je weet wel beter ;-)

Voor zij die dit achteraf lezen: ik had het in dit geval enkel over de kosten fysieke meteropneming versus kosten van de IT. Niet over het ganse kosten/baten plaatje van de digitale meter.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4318
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door ivob » 28 okt 2018, 11:59

bruma schreef:
28 okt 2018, 00:36
Zoals ik reeds schreef: je verwijzing naar een werkgever waar je, mits betaling, goedkoper stroom kan opladen dan thuis (HS net) is de spreekwoordelijke uitzondering. Werknemers met een bedrijfswagen met een 70 kWh batterij al even uitzonderlijk.
Dat principe is dan uitsluitend voorbehouden voor de happy few. ;-)
T is daarmee dat ze in NL de kona (70kWh versie 64kWh bruikbare) niet snel genoeg kunnen aanslepen. Men verhoogt zelfs voor NL de productielijn zodat de wachttijd voor particulieren kan inkrimpen want nu bedraagt die 12-18maand, gezien de lease voorrang heeft gekregen.
O ja, ik ken de prijzen in NL niet, denk toch dat er veel bedrijven HS hebben (Zonder DNB), misschien dat ze nog geen laadpalen (wallboxen) hebben. Echter de volledige batterij opladen zal niet meer kosten dan zo'n 7€, k denk niet dat je dat kan vergelijken met een stookolietank vullen of zelfs een jerrycan tanken voor de 2de wagen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Het gaat niet over de prijs van de brandstof maar over het principe. Laat de werkgever dit toe of niet. Zo niet, fraudeer je of niet.
Op het werk van mijn vriendin valt momenteel geen enkele 70 kWh wagen (de zeldzame die verkrijgbaar zijn) in de keuze voor middenkader. Slechts
enkele zijn beschikbaar voor het hoger kader en dan meestal nog partners in het bedrijf. Parkeerplaatsen met laadpalen (met een app zodat de volgende automatisch bericht krijgt dat de laadpaal vrij is) zijn er genoeg en ook een laadkabel met kWh-teller om thuis te laden (thuisafname terugbetaald door het bedrijf). Dat is het probleem niet. De beschikbaarheid (binnen budget) is de trechter. Het laat wel de optie over om onze PV overschotten aan 26ct/kWh te vermarkten aan de werkgever via het laden van een e-car. ;-)
Laatst gewijzigd door ivob op 28 okt 2018, 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ivob
Master lid
Berichten: 4318
Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
Installatie Land: Ander
Locatie: Towards the sunset

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door ivob » 28 okt 2018, 12:00

Bj0rn schreef:
28 okt 2018, 07:22
Je weet wel beter ;-)
Ironic mode.

Gebruikersavatar
Bollocks
VZW erelid
VZW erelid
Berichten: 558
Lid geworden op: 17 mei 2013, 15:07
Installatie Land: België
Locatie: Merchtem

Re: Simulator digitale meter VREG

Bericht door Bollocks » 28 okt 2018, 12:59

@bruma Toch een kleine bemerking bij je redenering, naast het feit dat er heel weinig mensen zijn die een EV voertuig krijgen als bedrijfswagen, al zeker de +70kwh batterij versies, zijn het vooral hoger kader en bedrijfsleiders die EV wagens kopen/leasen om fiscale redenen. De mensen die gewone kantoorjobs uitoefenen zullen geen bedrijfswagen krijgen, het middenkader wel maar daar vallen de door jou bedoelde wagens vaak niet meer in het budget (+42.000€ basisversie, afgewerkt op zijn Koreaans). Ik stel me zelfs de vraag welk hoger kaderlid wil rijden met de relatief kleine Kona?

Een andere groep van bedrijfswagens (al dan niet EV) is de hele dag de baan op, die hebben dus geen parking waar de de wagen heel de dag kunnen laten laden.... in tegendeel. Die moeten vaak al zoeken om een laadpaal te vinden waar ze overdag kunnen bijtanken...

Hoeveel mensen zullen dan gebruik kunnen maken van je voorstel om de batterij van de wagen te gebruiken om in je nachtverbruik te voorzien? Een marginaal aantal .... is dus geen oplossing om het eigen verbruik te laten stijgen, en al zeker niet voor zij die tijdens de dag werken...
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

Plaats reactie