Chinezen gaan in Belgie auto produceren

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Chinezen gaan in Belgie auto produceren

Bericht door Christiaan » 20 okt 2018, 22:34

ivob schreef:
20 okt 2018, 21:34
...
Op 17/10 ben ik fase twee van mijn persoonlijke transitie ingegaan en heb de deur van mijn buitenhuizige job (60 km/dag) definitief achter mij dichtgetrokken.
:D Ze hebben niet allemaal geluk ( behalve ambtenaren en politiekers ) om vervroegd op pensioen te gaan. :D Nu , daar zit wel iets in voor de happy few die thuis kunnen werken , maar zo te zien aan de steeds maar toenemende files en het aantal wagens dat zich terzelfdertijd op de weg bevindt , is dat de dag van vandaag nog helemaal geen schering en inslag.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 22 okt 2018, 10:40

Dat heeft nu eens niets met "geluk" te maken maar met de instelling om niet mooi met de hoop in het
voorgeprogrammeerde rijtje te blijven meelopen en uw leven ZELF in handen te nemen en de gevolgen daarvan zelf te willen dragen.
Geluk is eerder blijven meedraaien en de anderen voor u laten denken en hopen dat er dan af en toe voor u ook iets extra overblijft.
De basisprincipes van marketing en kapitaal gestuurde economie verschillen niet veel dan van eender welke andere religie.
Dat me dat in het begin* ongeveer 1.000 € netto aan inkomsten scheelt neem ik er graag bij (dat zou voor de deelnemers
aan de ratrace al een reden zijn om er niet aan te beginnen want die kijken niet verder dan de wortel die boven hun hoofd gehouden
wordt en kunnen bijna niet uit het concept van het "meer-meer" molentje springen.
Moet natuurlijk kunnen. Iemand moet de boel draaiende houden. :mrgreen:
Het is makkelijker als uitzondering op de regel je staande te houden dan de regel te worden. Ik preek dan ook absoluut niet voor navolging. :lol:
* Op termijn zal dat verschil ook minderen door de uitgaven die ik niet meer moet doen om "te mogen" werken. Alleen al geen auto meer is
een in cijfers zichtbaar verschil op maand- en jaarbasis. De kostprijs van de extra vrije (al dan niet productieve) uren op dag- en weekbasis en het volledig beheer van je eigen agenda en tijdslijn zijn moeilijker te becijferen maar gevoelsmatig nog waardevoller. :D

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 okt 2018, 08:41

Jouw filosofie gaat mijn electrisch auto-petje te boven. :D Ben jij een hippie die is blijven hangen ? :lol:

Nee , maar serieus , ik begrijp u volkomen. Het kan allemaal veel soberder dan wat de meesten naar streven , en daarom er niet ongelukkiger van moeten worden. De gezinnen die destijds slechts over een gemeenschappelijke drinkwater put met een handpomp beschikten waren daarom niet minder gelukkig of ongelukkig dan de huidige "Strebers" naar steeds maar meer bling-bling.

In mijn off-grid "concept" stel ik als doel de onafhankelijkheid van het openbaar net , en de zekerheid om steeds over energie te beschikken. Waar ik niet over schrijf is mijn afkeer voor al de poenschepperij die in de energiefactuur opduikt. Ik heb een afkeer voor aandeelhouders en andere graai figuren die zonder enige inspanning mij leeg trachten te zuigen.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 23 okt 2018, 10:56

Jij wil off-grid én elektrisch rijden, maar ik begrijp dataan een publieke laadpaal staan voor u uit den boze echter is. Een generator al dan niet wkk zou dan uw oplossing zijn?
En dat tegen een prijs die nooit competitief is of zal zijn? OK indien het concept een zuivere groene oplossing zou zijn maar is uw concept dat wel?

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 okt 2018, 11:58

Christiaan schreef:
23 okt 2018, 08:41
Jouw filosofie gaat mijn electrisch auto-petje te boven. :D Ben jij een hippie die is blijven hangen ? :lol:
Maakt me niet uit welk etiket je er op wil plakken.
Mijn filosofie is eigenlijk heel eenvoudig. Ik leef in het nu en anticipeer op de huidige stand van zaken. Ik moet mezelf dus niet tevreden stellen met wilde plannen af te kondigen die in de praktijk toch niet uitvoerbaar zijn en tegen de tijd dat ze uitvoerbaar zijn al ingehaald zijn door de dagdagelijkse realiteit of erger, al contraproductief geworden zijn. Ik blijf dus liever niet "hangen" in concepten. En ik leef alles behalve sober. Integendeel. Mijn behoeften zijn misschien niet mainstream maar dat is een andere zaak.
Christiaan schreef:
Ik heb een afkeer voor aandeelhouders en andere graai figuren die zonder enige inspanning mij leeg trachten te zuigen.
Uh? Wie is hier de basic hippy? :D
Gezien ik in de realiteit leef weet ik ook dat ik deze systemen niet, toch niet zonder geweld, kan omverwerpen. Ik kan wel gedeeltelijk buiten hun systeem leven (om minder hun zakken te vullen) maar dat ook combineren met aandeelhouderschap in hun meest lucratieve systemen zodat ik het mij kan veroorloven thuis te blijven en een redelijk comfortabel bestaan te leiden met de inkomsten uit hun vermogens.
Zoals meestal is het EN/EN principe te verkiezen boven het OF/OF systeem.

Let op mijn woorden: het je kunnen veroorloven te leven zonder individueel vervoer wordt eerder de nieuwe "luxe" dan afhankelijk te kunnen/mogen zijn van een individuele doos, hoe ze ook wordt aangedreven. Zeker als je die doos volledig zelf moet betalen en rijdende houden.
Afhankelijkheid van wat dan ook zadelt je immers altijd op met verplichtingen tot anderen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 okt 2018, 15:41

bruma schreef:
23 okt 2018, 10:56
Jij wil off-grid én elektrisch rijden, maar ik begrijp dataan een publieke laadpaal staan voor u uit den boze echter is. Een generator al dan niet wkk zou dan uw oplossing zijn?
En dat tegen een prijs die nooit competitief is of zal zijn? OK indien het concept een zuivere groene oplossing zou zijn maar is uw concept dat wel?
Geen generator maar wel een WKK die maar de helft zou verbruiken dan mijn klassieke CV voor de verwarming , en uiteraard samen met de panelen genoeg energie kan leveren om jaar in jaar nooit nooit aan een laadpaal hoeven te hangen. Ik hoef men dan ook geen zorgen te maken over hoe "groen" die laadpaalstroom is , en ik help impliciet hiermee het algemeen energieverbruik te drukken.

Het is niet 100 % groen , maar wie gaat daar wel in slagen zonder maar één kW aan fossiel vermogen ? Hout is ook "fossiel vermogen" van 20 jaar oud. De prijs is inderdaad niet competitief t.o.v. de prijs voor stookolie plus de huidige prijs voor electriciteit. Maar wat nu niet is kan nog komen als de kosten van batterijen , WKK , zonnepanelen zouden dalen terwijl de prijs van electriciteit alsmaar blijft stijgen. Als ik dat complete systeem ( mijn "concept" + WKK + warmtepomp ) nu zou draaien , dan bespaar ik 3.000 Euro per jaar uit. Jij moet daar nog eens je verbruik van je benzine of dieselauto bijtellen , iets wat in mijn eigen actueel electriciteitsverbruik reeds opgenomen is. Je mag zelf berekenen wat het geheel mag kosten bij een terugverdientijd van 10 jaar , 20 jaar , etc ....

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 okt 2018, 21:07

Christiaan schreef:
23 okt 2018, 15:41
Het is niet 100 % groen , maar wie gaat daar wel in slagen zonder maar één kW aan fossiel vermogen ?
Zolang er geen digitale meter komt voor prosumenten (en we hebben weer minstens 6 maanden extra respijt) kom ik toch aardig in de buurt van die 100% en bovendien is mijn energierekening, incl. prosumententarief, dan nog jaren positief in plaats van een kost.
3.000 €/jaar ga ik er uiteraard niet mee besparen want zo hoog is zelfs zonder PV mijn energierekening niet.
Wat ik niet moet uitgeven kan ik ook niet besparen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 okt 2018, 22:19

ivob schreef:
23 okt 2018, 21:07
Christiaan schreef:
23 okt 2018, 15:41
Het is niet 100 % groen , maar wie gaat daar wel in slagen zonder maar één kW aan fossiel vermogen ?
Zolang er geen digitale meter komt voor prosumenten (en we hebben weer minstens 6 maanden extra respijt) kom ik toch aardig in de buurt van die 100% en bovendien is mijn energierekening, incl. prosumententarief, dan nog jaren positief in plaats van een kost.
3.000 €/jaar ga ik er uiteraard niet mee besparen want zo hoog is zelfs zonder PV mijn energierekening niet.
Wat ik niet moet uitgeven kan ik ook niet besparen.
Als ik me niet vergis gaat morgen 24 oktober de VREG in gesprek met Tommelein over die fameuze 15 jaar garantie voor de terugdraaiende teller. Hou het in het oog :-)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 23 okt 2018, 22:23

Volgens Mr. T. Is dat al uitgemaakt in een regeerverklaring
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/23 ... zomer-van/

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 23 okt 2018, 23:23

bruma schreef:
23 okt 2018, 22:23
Volgens Mr. T. Is dat al uitgemaakt in een regeerverklaring
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/23 ... zomer-van/

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Men schuift dus het zaakje door tot na de volgende verkiezingen ( en zo te merken wou Tommelein misschien hierom persé een ander jobke ). Toch zever dat men niet kan leveren , die worden sneller gefabriceerd dan dat men ze kan installeren. Of is men zo gek dat men ineens een paar miljoen van die toestellen geleverd wil krijgen. Laat me niet lachen ....

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 okt 2018, 23:34

Christiaan schreef:
23 okt 2018, 22:19
Hou het in het oog :-)
Deze winter zal het al heel zeker geen probleem worden (kan je opzoeken op dit forum, had in tempore non suspecto al voorspeld dat die dingen er niet voor mei 2019, een verkiezingsjaar, zouden komen) en heel waarschijnlijk ook niet voor de winter 2019. Dan zit ik al over de helft van de 15-jarige periode en heb ik al 8 jaar geen energiefactuur meer. Het positief saldo is dan al toereikend om de komende 7 jaar (in het slechtste geval) de elektriciteitskost te waarborgen.
Maar dat is een theoretische benadering want in de praktijk is het alternatief hier al beschikbaar sinds 2014 en on site met succes uitgetest tussen november 2017 en februari 2018. Dit zonder externe (pellets) leverancier. Ze doen dus maar. :D

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 24 okt 2018, 01:51

Christiaan schreef:
In mijn off-grid "concept" stel ik als doel de onafhankelijkheid van het openbaar net , en de zekerheid om steeds over energie te beschikken.
Nog nooit problemen gehad met een electronicatoestel? Want als het toestel zélf veel kost en er is een onderdeel(tje) defect, dan ben ik bijna zeker dat een defect grid (in straat/dorp/stad) sneller opgelost zal zijn*, dan een off grid installatie waar de installateur gecontacteerd moet worden, onderdelen geleverd moeten worden, etc. Enfin, dat is toch mijn ervaring met een auto, warmtepomp, fiets, zonnewering,... Allemaal zaken die toch soms enkele dagen duren voor ze hersteld geraken.

* Toegegeven: deze winter wordt spannend.
Laatst gewijzigd door m2ts op 24 okt 2018, 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 24 okt 2018, 08:48

m2ts schreef:
24 okt 2018, 01:51
Christiaan schreef:
In mijn off-grid "concept" stel ik als doel de onafhankelijkheid van het openbaar net , en de zekerheid om steeds over energie te beschikken.
Nog nooit problemen gehad met een electronicatoestel? Want als het toestel zélf veel kost en er is een onderdeel(tje) defect, dan ben ik bijna zeker dat een defect grid (in straat/dorp/stad) sneller opgelost zal zijn*, dan een off grid installatie waar de installateur gecontacteerd moet worden, onderdelen geleverd moeten worden, etc. Enfin, dat is toch mijn ervaring met een auto, warmtepomp, fiets, zonnewering,... Allemaal zaken die toch soms enkele dagen duren voor ze hersteld geraken.

* Toegegeven: deze winter wordt spannend.
In mijn "concept" zit er veel redundatie , m.a.w. als er iets defect gaat , kan ik nog steeds op 75 % van het oorspronkelijk vermogen terugvallen , en ik kan zelfs volledig terug on-grid gaan. Die toestellen zijn ook niet zomaar de eerste de beste consumenten electronica die speciaal gemaakt is om snel kapot te gaan.

We zijn hier wel al een paar dagen sterk ^¨ bezig. Ik stel voor om deze discussie in een andere topic voort te zetten , bvb. viewtopic.php?f=48&t=21240

Plaats reactie