Marghem, wij kunnen U helpen

Allerlei
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Marghem, wij kunnen U helpen

Bericht door Christiaan » 04 okt 2018, 12:29

Wallace schreef:
04 okt 2018, 12:14
Die auto’s moeten minder uitstoten.Niemand heeft gezegd dat ze daarom elektrisch moeten zijn...
En dan nog het opladen van een EV daargelaten , wie kan hem aankopen ?
Ben ook eens benieuwd wie een tweedehandse EV van pakweg 3 a 4 jaar zal willen aankopen wanneer de batterij haar beste jaren achter zich heeft.
Wij zullen zien......
Ge moogt het draaien of keren zoals je wil , als je "energie" uit een brandstof wil halen , dan ga je CO2 produceren , en die uitstoot kan niet blijven dalen. Er zijn thermodynamische wetten die bepalen hoeveel mechanische energie je uit de verbranding van een koolstofhoudend goedje kan halen , en daar kun je niet omheen. Zelfs met het zuiverste aardgas ( methaan CH4 ) ga je met de verbranding van één molecule methaan , één molecule C02 aanmaken en daar is geen ontkomen aan.

De batterij van een EV gaat langer mee dan je denkt , en dat is afhankelijk van het aantal km's die je er mee hebt afgelegd , maar ook en vooral afhankelijk van je rijstijl en de manier waarop je hebt opgeladen. Sommigen rijden hun batterij op 50.000 km naar het recyclagepark , anderen doen er 100.000 km mee. Mijn Kangoo ZE is vier jaar oud en heeft ( slechts ) 20.000 km op de teller. Van enige degradatie van de batterij is nog helemaal geen sprake.

Wallace
Senior lid

Bericht door Wallace » 04 okt 2018, 13:48

Meeste occasie wagens hebben 100k op de teller dus en hoe weet ik wie er wat mee uitgestoken heeft?
Ik zie er simpelweg geen markt voor.

Maar goed ik rij er nu 25.0000 per jaar en heb niet meteen een pasklaar alternatief voor mijn diesel tenzij je een derde meer brandstofonkosten maakt kun je overstappen naar benzine maar Groen is dat allezins niet .

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 okt 2018, 14:51

Wallace schreef:
04 okt 2018, 13:48
Meeste occasie wagens hebben 100k op de teller dus en hoe weet ik wie er wat mee uitgestoken heeft?
Ik zie er simpelweg geen markt voor.

Maar goed ik rij er nu 25.0000 per jaar en heb niet meteen een pasklaar alternatief voor mijn diesel tenzij je een derde meer brandstofonkosten maakt kun je overstappen naar benzine maar Groen is dat allezins niet .
De staat van een EV batterij kan je meteen kennen als je die volledig oplaadt en dat vergelijkt met de actieradius die de wagen dan aangeeft. En wat de motor betreft , die draait of die draait niet. Die verslijt amper , met in eerste instantie de sleepringen , vergelijkbaar met de sleepringen van de alternator die in elke auto steekt. Het aantal afgelegde kilometers is een perfecte maat voor de slijtage van de sleepringen ( en de lagers van de motor )

Het grote probleem met diesel is de uitstoot van giftige stikstof oxides ( NO2 , NOx ) . Zuivere diesel is ook een verbinding van verschillende koolstof en verschillende waterstof atomen ( CxHy ). Omdat de temperatuur er veel hoger is dan bij een benzinemotor , "verbrandt" de stikstof uit de ingezogen lucht en vormt zo NO2 en NO ... Het roet is dan weer heel fijn koolstof dat zich blijkbaar niet met zuurstof heeft kunnen binden tot CO2. Dit zijn de enige redenen waarom men diesels wil bannen.

"ik denk" ... moest men zuivere zuurstof aan een dieselmotor toevoeren , dan zou die geen NO2 en zelfs geen roet meer produceren. Roet is immer koolstof ( Cx ) en dat eigelijk alleen maar kan onstaan door zuurstofgebrek ( my two cent fantasy :D )

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 04 okt 2018, 16:32

Die motoren hebben al lang geen sleepringen meer; het zijn 3 fazige motoren met permanente magneten.

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 04 okt 2018, 16:39

6000GWh nodig op jaarbasis.
Dat is 6000/365=16,4GWh per dag.
Wanneer men de tijd tussen 22h en 6h (8 uren) benut om de wagens te laden, heeft men een vermogen nodig van 16,4/8= 2GW.
Dit vermogen is nu reeds beschikbaar omdat tussen die uren 2GW minder verbruikt wordt dan overdag; dus eigenlijk geen probleem.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 okt 2018, 16:45

Luc6580 schreef:
04 okt 2018, 16:32
Die motoren hebben al lang geen sleepringen meer; het zijn 3 fazige motoren met permanente magneten.
Niet in mijne Kangoo ZE ! De rotor wikkeling wordt gevoed met 400 Volt gelijkspanning vanuit de batterij. De stator wikkeling inderdaad met een 3-fazen spanning met variabele frequentie ( hoe hoger de frequentie , hoe hoger het toerental )
Luc6580 schreef:
04 okt 2018, 16:39
6000GWh nodig op jaarbasis.
Dat is 6000/365=16,4GWh per dag.
Wanneer men de tijd tussen 22h en 6h (8 uren) benut om de wagens te laden, heeft men een vermogen nodig van 16,4/8= 2GW.
Dit vermogen is nu reeds beschikbaar omdat tussen die uren 2GW minder verbruikt wordt dan overdag; dus eigenlijk geen probleem.
Ik hoop dat het geen probleem zal vormen :-) Persoonlijk laad ik nu ook vanaf 23h aan 10 Ampere , dus mij moet men al niets verwijten. ;-)

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 04 okt 2018, 21:13

Luc6580 schreef:
04 okt 2018, 16:32
Voor de freaks , de mening van Renault :
" Synchronous motor type with wound rotor, 10% more efficient than permanent magnetic rotor. "

http://www.powertrain.renault.com/appli ... J_2014.pdf

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 06 okt 2018, 10:07

Antwoord van kabinet Marghem op voorstel:

Beste

Hartelijk dank voor u e-mail met uw interessante voorstellen.
Het is een goede zaak dat u geïnvesteerd heeft in duurzame energie technologieën, want dat is waar we naartoe moeten in de toekomst.
Op het moment dat de zon schijnt is de kans op een tekort ook zeer klein dankzij alle zonnepanelen in België.
Het is echter in de winter, na 18u dat de vraag naar elektriciteit sterk stijgt, en op dat moment moeten we waakzaam zijn.

Het beleid omtrent zonnepanelen, en de voorstellen die u doet, zijn echter een bevoegdheid van Dhr. Tommelein
U kan uw vraag dan ook het beste overmaken aan zijn kabinet:
http://www.tommelein.com/kabinet/

groeten,

Voor/Pour Marie Christine MARGHEM
La Ministre de l’Energie, de l’Environnement et du Développement durable
De Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame ontwikkeling
Avenue de la Toison d'Or 87/1
Guldenvlieslaan 87/1
[email protected]
T : 0032 2 790 57 11

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 okt 2018, 11:07

Ik vraag me af hoeveel kW er overdag niet eens door de omvormers het net kunnen opgestuurd worden , gewoon omdat er geen afnemers voor die stroom bestaan. De teller draait op dat moment ( theoretisch ) ook niet achteruit. Ik denk niet dat die stroom het hoogspanningsnet van Elia opgestuurd wordt , of toch ?

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 06 okt 2018, 11:13

Als voldaan wordt aan de voorwaarden, wordt je vermogen het net opgestuurd:
Netspanning aanwezig en binnen bepaalde grenzen.
Netfrequentie binnen bepaalde grenzen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 okt 2018, 11:51

Luc6580 schreef:
06 okt 2018, 11:13
Als voldaan wordt aan de voorwaarden, wordt je vermogen het net opgestuurd:
Netspanning aanwezig en binnen bepaalde grenzen.
Netfrequentie binnen bepaalde grenzen.
Er zal altijd een minimum stroom vloeien omdat de omvormer een hogere spanning opwekt dan wat hij op het net "ziet". Als dat niet het geval zou zijn , m.a.w. als hij niet meer kan detecteren dat die externe bron voor hem bestaat , dan gaat hij zijn eigenfrequentie moedwillig "driften" en zijn uitgangspanning verlagen tot wanneer hij terug het net "ziet" , of gaat zichzelf afschakelen als dat niet meer lukt. Dat garandeert echter niet dat alle stroom die de panelen "zouden" kunnen afgeven dat ook effectief doen. Die worden op dat moment minder belast , dus net een beetje alsof ze niet met een omvormer verbonden zijn. Gans dat gedrag is ook de oorzaak waarom er het verst van een laagspanningscabine ook een hogere spanning op de lijn kan staan dan in de nabijheid van de cabine zelf.

Ik maak hierbij de bedenking of het geen oplossing zou zijn moest men de belasting op de lijn naar de laagspanningscabine opvoeren door er batterijen te installeren. Die batterijen kunnen dan 's avonds , bij de stijgende vraag , dat lokale net ondersteunen en hierdoor het middelspanningsnet en het hoogspanningsnet minder belasten. Ik denk dat Eandis hierond toch eens wat proefprojecten zou moeten lanceren. Aan geld geen gebrek met hun 1 miljard in de spaarpot !

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 06 okt 2018, 12:08

Christiaan schreef:
06 okt 2018, 11:51
Luc6580 schreef:
Er zal altijd een minimum stroom vloeien omdat de omvormer een hogere spanning opwekt dan wat hij op het net "ziet". Als dat niet het geval zou zijn , m.a.w. als hij niet meer kan detecteren dat die externe bron voor hem bestaat , dan gaat hij zijn eigenfrequentie moedwillig "driften" en zijn uitgangspanning verlagen tot wanneer hij terug het net "ziet" , of gaat zichzelf afschakelen als dat niet meer lukt. Dat garandeert echter niet dat alle stroom die de panelen "zouden" kunnen afgeven dat ook effectief doen. Die worden op dat moment minder belast , dus net een beetje alsof ze niet met een omvormer verbonden zijn.

Die uitleg houdt geen steek

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 okt 2018, 12:35

Luc6580 schreef:
06 okt 2018, 12:08
Christiaan schreef:
06 okt 2018, 11:51
Luc6580 schreef:
Er zal altijd een minimum stroom vloeien omdat de omvormer een hogere spanning opwekt dan wat hij op het net "ziet". Als dat niet het geval zou zijn , m.a.w. als hij niet meer kan detecteren dat die externe bron voor hem bestaat , dan gaat hij zijn eigenfrequentie moedwillig "driften" en zijn uitgangspanning verlagen tot wanneer hij terug het net "ziet" , of gaat zichzelf afschakelen als dat niet meer lukt. Dat garandeert echter niet dat alle stroom die de panelen "zouden" kunnen afgeven dat ook effectief doen. Die worden op dat moment minder belast , dus net een beetje alsof ze niet met een omvormer verbonden zijn.

Die uitleg houdt geen steek
Hoe werkt het dan volgens u wel ? Ik leer altijd graag iets bij. ;-)

robbe_15
lid

Bericht door robbe_15 » 06 okt 2018, 13:05

Het beleid omtrent zonnepanelen, en de voorstellen die u doet, zijn echter een bevoegdheid van Dhr. Tommelein
Jawel, Marghem verwijst naar Tommelein en Tommelein is niet bevoegd voor federale bijdrage elektriciteitsprijs zodat hij het principe terugdraaiende teller nog steeds niet kan garanderen. Zo blijft men maar “pingpongen” met (het gebrek aan) bevoegdheden en gebeurt er uiteindelijk niets ,behalve dan dat de particulier moet betalen.
Daar de elektriciteit niet stopt aan taal of andere grenzen vraag ik me af of er niet beter één verantwoordelijke voor energie in dit versplinterd land zou aangesteld worden. Zoals men nu bezig is ,dat is ronduit belachelijk. Onlangs vroeg buitenlandse familie me lachend of het licht nog aan was, grappig maar toch ook beschamend.

Nog een vraagje waar ik tot nu toe geen antwoord heb op gekregen: als alle misnoegde zonnepaneelbezitters op een koude zonnige winterdag hun omvormer om 12u00 zouden uitschakelen, wat kan er gebeuren ? :evil:
11 x LG Neon 2 320 Wp
Solar Edge SE3000H, 147° Z-ZO , 42°

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 okt 2018, 13:23

robbe_15 schreef:
06 okt 2018, 13:05
Nog een vraagje waar ik tot nu toe geen antwoord heb op gekregen: als alle misnoegde zonnepaneelbezitters op een koude zonnige winterdag hun omvormer om 12u00 zouden uitschakelen, wat kan er gebeuren ? :evil:
Dan ontploft de nog laatst werkende kerncentrale , en worden alle Elia medewerkers meteen gek. :lol:

Het zou eigelijk wel eens interessant zijn om een dergelijk "stresstest" uit te voeren.

Plaats reactie