Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Bericht door Christiaan » 28 sep 2018, 21:10

Christiaan schreef:
28 sep 2018, 20:30
..... Herinner je dat de netfrequentie een paar maanden geleden te laag was en dat hierdoor een aantal klokken achter liepen omdat die de netfrequentie volgen. De oorzaak lag , als ik me niet vergis , in een centrale in Bulgarije wiens alternatoren te traag draaiden. Zo zie je maar hoe alles zowat met iedereen verbonden is.
....
Heb het eventjes opgezocht. De oorzaak van de lage netfrequentie lag niet in Bulgarije , maar kwam door een gekibbel tussen Servië en Kosovo.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2018, 00:53

Nog eventjes een bedenking die ik op een ander forum heb geplaatst :

Gemiddeld verbruikt een electrische wagen 15 kWh/100km. De gemiddelde afstand die iemand per dag aflegt is ongeveer 50 km ( eigelijk nog minder ). Eén electrische wagen verbuikt dus dagelijks gemiddeld 7,5 kWh. Stel dat gans ons privaat wagenpark van 5 miljoen auto's electrisch zou zijn ( wat binnen 20 jaar waarschijnlijk nog niet het geval zal zijn ) , dan verbuiken die tezamen 7,5 kWh x 5.000.000 = 37,5 GWh ( gigawattuur ) per dag , en dat is inderdaad gigantisch veel.

Anderzijds kan men stellen dat men gemiddeld 20.000 km per jaar aflegt. Dat komt overeen met 20.000/100 x 15 kWh = 3 MWh ( megawattuur ) per jaar. Vijf miljoen wagens zouden dus jaarlijks 15.000.000 MWh of 15.000 GWh verbruiken. Op zich is dit ook al gigantisch.

Ik citeer uit de HNL krant : "Rentel, het vijfde Belgische windmolenpark op zee, zal bestaan uit 42 windturbines, goed voor 309 megawatt (MW) geïnstalleerd vermogen en 1,1 gigawattuur (GWh) productie per jaar." Je zou dus 15.000 dergelijke parken moeten installeren om het verbruik van 5 miljoen electrische auto's af te dekken.

Is er een oplossing ? Jawel , als men de electriciteit voor zijn eigen wagen zelf zou produceren. De energie die een zonnepaneel installatie op het dak produceert gaat nu het electriciteits net in en wordt niet eens efficient verbruikt. Als je die overproductie in thuisbatterijen zoudt stoppen heb je al zeker in de zomer 7,5 kWh per dag extra voor jezelf ter beschikking. Er rest dan nog het probleem dat zonnepanelen in de winter amper iets genereren. Dat kan je dan oplossen met een micro-WKK ( warmtekrachtkoppeling ) die zowel je CV vervangt en ook nog eens stroom aan je thuisbatterijen kan leveren. Combineer je dit dan nog eens met een warmtepomp , dan kan zou je zelfs off-grid kunnen gaan , zelfs met het extra verbruik van een electrische wagen erbij , en dan nog eens minder stookolie of gas verbruiken dan met je klassieke CV installatie.

Pest of cholera ? In 2011 produceerden de Doel centrales tezamen 22.789 GWh , in dezelfde grootorde dus dat we nodig zouden hebben om de 5 miljoen auto's alleen al van energie te voorzien. Stel theoretisch dat iedereen off-grid gaat , dan krijgen de producenten een probleem om aan de vraag van bedrijven "overdag" te voldoen. Bedrijven kunnen ook hun eigen electriciteit gaan produceren , of beroep doen op gascentrales. Wat het ook moge worden , als er niet iets revolutionairs uit te lucht komt vallen zijn we nog hééél lang op fossiele brandstof aangewezen ( met CO2 uitstoot ). De CO2 uitstoot zou wel dalen : een WKK heeft een rendement van ongeveer 90% , net omdat de warmte eruit doelbebwust wordt gebruikt , en niet zoals bij een auto met verbrandingsmotor waar die warmte via de radiator verloren gaat ( slechts 30 % van de energieinhoud van de brandstof wordt in bewegingsenergie omgezet ).

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 01 okt 2018, 10:59

Lol. Mijn eigen geproduceerde stroom in een auto steken. Moet ik eens hard mee lachen.
Als mijn pv-panelen "te veel" energie opwekken ben ik met de auto werken. Hoe kan ik dan mijn auto thuis opladen? :vraag:

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2018, 11:15

Joske_ schreef:
01 okt 2018, 10:59
Lol. Mijn eigen geproduceerde stroom in een auto steken. Moet ik eens hard mee lachen.
Als mijn pv-panelen "te veel" energie opwekken ben ik met de auto werken. Hoe kan ik dan mijn auto thuis opladen? :vraag:
Dat heb ik hierboven toch in cursief verteld ? Zonder thuisbatterijen moet je al helemaal niet denken om off-grid te gaan , dat is "zonstraal" klaar. :-)

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 01 okt 2018, 17:52

Christiaan schreef:
01 okt 2018, 00:53
Is er een oplossing ? Jawel , als men de electriciteit voor zijn eigen wagen zelf zou produceren. De energie die een zonnepaneel installatie op het dak produceert gaat nu het electriciteits net in en wordt niet eens efficient verbruikt. Als je die overproductie in thuisbatterijen zoudt stoppen heb je al zeker in de zomer 7,5 kWh per dag extra voor jezelf ter beschikking. Er rest dan nog het probleem dat zonnepanelen in de winter amper iets genereren. Dat kan je dan oplossen met een micro-WKK ( warmtekrachtkoppeling ) die zowel je CV vervangt en ook nog eens stroom aan je thuisbatterijen kan leveren. Combineer je dit dan nog eens met een warmtepomp , dan kan zou je zelfs off-grid kunnen gaan , zelfs met het extra verbruik van een electrische wagen erbij , en dan nog eens minder stookolie of gas verbruiken dan met je klassieke CV installatie.
Zoals ik in andere topics al liet blijken snap ik de fixatie niet op die off grid. Het lijkt me economisch enkel rendabel als je serieus inboet aan comfort. Neem die de combinatie zonnepanelen + micro-WKK: de ene investering is vooral voor in de zomer, de andere voor in de winter. Je hebt dus 2 investeringen om off grid te gaan! Op Wikipedia lees ik bv. over de eVita die 1 kW aan elektriciteit kan maken, samen met een thermisch vermogen van 24/28 kW. Maar wat doe je met zo'n groot thermisch vermogen in de zomer? Je kan je micro-WKK uitzetten en werken op je zonnepanelen, maar dat zorgt er uiteraard voor dat je financieel rendement daalt. Het rendement kan je omhoog krijgen door beter samen te werken. Dus net door in een grid te blijven.

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 01 okt 2018, 18:21

Christiaan schreef:
01 okt 2018, 00:53

Ik citeer uit de HNL krant : "Rentel, het vijfde Belgische windmolenpark op zee, zal bestaan uit 42 windturbines, goed voor 309 megawatt (MW) geïnstalleerd vermogen en 1,1 gigawattuur (GWh) productie per jaar." Je zou dus 15.000 dergelijke parken moeten installeren om het verbruik van 5 miljoen electrische auto's af te dekken.
Die berekening klopt van geen kanten. Dit park zou iets van een 600 - 700 GWu per jaar moeten opleveren.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2018, 18:45

@m2ts

Zolang je over een terugdraaiende teller beschikt zal het rendement niet hoger liggen , maar wat als men na de invoering van de slimme meter beslist dat je niets meer krijgt voor de stroom die je injecteert. Persoonlijk ben ik er bijna van overtuigd dat men zonnepaneel bezitters ooit gaat verplichten om het overschot per dag "zelf te consumeren" . Je zal wellicht wel de mogelijkheid krijgen om de geinjecteerde stroom te "verkopen" , maar daar zal je wat peanuts ( een paar eurocent / kWh ) voor krijgen terwijl je nog steeds de volle pot gaat betalen voor de stroom die je van het net haalt.

off-grid ?

1) inderdaad een microWKK die de klassieke CV vervangt op het gebied van warmteproductie !
2) het teveel aan kWh electriciteit dat die WKK in de winter gaat produceren stop je in batterijen , en als die batterijen voldoende geladen zijn ( ondersteund door de zonnepanelen ) schakel je automatisch over op een warmtepomp voor de verwarming ( en dus tot de batterijen terug ver leeg zijn en de WKK de taak terug moet overnemen ).Met een warmtepomp erbij met een COP = 4 zou je al de helft minder gas of stookolie verbruiken. Het tekort aan electriciteit wordt door de WKK opgevangen waardoor die meer brandstof gaat verbruiken , maar dat tekort is dan weer afhankelijk van het aantal zonnepanelen en wat die in de winter nog kunnen opbrengen.
3) afhankelijk van het aantal zonnepanelen kunnen die al je electrisch verbruik in de zomermaanden afdekken , uiteraard met behulp van de batterijen als buffer. Het komt erop aan dat je zoveel zonnepanelen kunt installeren die je complete verbruik kunnen dekken tot wanneer je de WKK ook nodig gaat hebben om je huis te verwarmen. De "verwarming" van je WKK in de zomer moeten aanzetten omwille van het tekort aan energie is uiteraard niet de bedoeling ( tenzij je die WKK ook zoudt gebruiken voor je SWW ).

In de "Simulatie off-grid (PV+batterij)" topic viewtopic.php?f=48&t=21240 heb ik de microWKK van Cogengreen vermeld die zondermeer je klassieke CV kan vervangen.

Er zal uiteraard wel een ferm prijskaartje aan zo'n installatie hangen , maar als jong gezin met een nieuwbouw project zou ik persoonlijk toch niet twijfelen , vooral omwille van de onzekere toekomst van onze stroomvoorziening.

@bke

Het kan dat die 1,1 GWh niet klopt , maar het is wel zo dat het rendement niet zo bijster hoog is. Men houdt rekening met de windstille periodes.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 okt 2018, 19:35

1,1GhW zal wel kloppen: 42 molens van 7MW die even 7,2MW aankunnen (boost mode) met een geprojecteerde (VREG) vollasturen van 3500u.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

bke
Senior lid

Bericht door bke » 01 okt 2018, 19:56

bruma schreef:
01 okt 2018, 19:35
1,1GhW zal wel kloppen: 42 molens van 7MW die even 7,2MW aankunnen (boost mode) met een geprojecteerde (VREG) vollasturen van 3500u.

294 MW x 3500 u = 1029000 MWu = 1029 GWu

Het zal dus 1.1 TWu moeten geweest zijn ipv GWu.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2018, 20:55

:D Mag je eigelijk van journalisten verwachten dat die kunnen rekenen ? ;-) Het woord "Terra" is nog niet zo ingeburgerd , dus zou het wel "Giga" moeten zijn , want daar hebben ze al van gehoord. :lol:

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 02 okt 2018, 15:29

Info voor een elektrisch wagenpark in NL
http://www.olino.org/articles/2018/10/0 ... r-benzine/

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 02 okt 2018, 22:51

Christiaan schreef:
01 okt 2018, 18:45
Persoonlijk ben ik er bijna van overtuigd dat men zonnepaneel bezitters ooit gaat verplichten om het overschot per dag "zelf te consumeren" . Je zal wellicht wel de mogelijkheid krijgen om de geinjecteerde stroom te "verkopen" , maar daar zal je wat peanuts ( een paar eurocent / kWh ) voor krijgen terwijl je nog steeds de volle pot gaat betalen voor de stroom die je van het net haalt.
Ik denk dat ook, maar op de een of andere manier zal het financieel nog altijd voordeliger moeten zijn om zonnepannelen+opslag+... te houden. Anders zal iedereen zijn PVs loskoppelen. Dat lijkt me alleen nog niet duidelijk uitgewerkt door de politiek. En door dat koffiedik kijken is het nu weinig zinvol in opslag te investeren.
Christiaan schreef:
off-grid ?
Het idee van off-grid begrijp ik hoor. Mijn stelling is dat je dat op dit moment en de nabije toekomst (en met de huidige regelgeving) alleen kan door aan comfort in te boeten of door er serieus geld in te pompen (met een lage kans om dat ooit terug te winnen).
Christiaan schreef:
In de "Simulatie off-grid (PV+batterij)" topic viewtopic.php?f=48&t=21240 heb ik de microWKK van Cogengreen vermeld die zondermeer je klassieke CV kan vervangen. Er zal uiteraard wel een ferm prijskaartje aan zo'n installatie hangen , maar als jong gezin met een nieuwbouw project zou ik persoonlijk toch niet twijfelen , vooral omwille van de onzekere toekomst van onze stroomvoorziening.
Het is me nog niet duidelijk hoe een verhouding 1 elek versus 24/28 warmte in een off grid installatie rendabel is. In een huis waar de focus op energiebesparing (genre passiefhuis, LEW) ligt zie ik dat niet haalbaar. Ook 'ferm prijskaartje', 'jong gezin' en 'zou ik niet twijfelen' lijkt me vérre van haalbaar.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 03 okt 2018, 00:43

m2ts schreef:
02 okt 2018, 22:51
Het is me nog niet duidelijk hoe een verhouding 1 elek versus 24/28 warmte in een off grid installatie rendabel is. In een huis waar de focus op energiebesparing (genre passiefhuis, LEW) ligt zie ik dat niet haalbaar. Ook 'ferm prijskaartje', 'jong gezin' en 'zou ik niet twijfelen' lijkt me vérre van haalbaar.
Je baseert je op een WKK met een Sterling motor. Ik baseer me op de Cogengreen varianten met een pure verbrandingsmotor zoals die in en klassieke auto zit , en daar zijn de verhoudingen 30 % kinetische energie + 70 % warmte energie , zowat in theorie 1/3 electrische energie m.b.h. generator en 2/3 warmte energie. Zie bvb. volgende specificatie : http://www.cogengreen.com/sites/default ... 141231.pdf . In de winter heb je een overschot aan electrische energie die je zelfs niet allemaal in een batterij kunt kwijtgeraken , en dus dat kan dienen als verwarming via een warmtepomp waarbij de WKK op het moment met overschot aan batterijenergie stil zal liggen. De energie die je in de batterij hoeft te steken moet immers niet groter zijn dan een dagverbruik in kWh.

Comfort hoef je niet in te boeten als je er maar voldoende geld in steekt , en ik geef toe dat het een pak geld zal kosten. Terugverdieneffect ? Dat is eens soort gebrainwashte attitude. Wat is het terugverdieneffect van een investering in een CV tegenover het gebruik van één kolenkachel waar men vroeger ook het ganse huis mee trachtte te verwarmen. Idem voor stromend water i.pv. putwater met een handpomp.

Voor mij persoonlijk is een off-grid zoals ik het voorstel een standaard onderdeel van een woning , en jonge gezinnen met een bouwproject in het achterhoofd kunnen daar wel eens serieus voordeel bij halen en dit onafhankelijk van wat de ( onbetrouwbare ) politiek ook maar in de toekomst mag beslissen. De vraag naar electriciteit zal enorm blijven stijgen , en niet alleen omdat iedereen electrisch gaat rijden ( ook de fietsers , de brommers , de moto's ). De gadgets die we ons aanschaffen verbruiken nu al kolossaal veel energie. Al eens berekend wat het jaarlijkse energieverbruik is van de autoradio en de GPS in de 5 miljoen auto's die in Belgie rondrijden ? Mijn vrees bestaat erin dat de "groene" energie die stijgende vraag niet gaat kunnen waarmaken , en anderzijds is het onverantwoord om in een land als Belgie kerncentrales neer te zetten. De vraag naar electrische stroom stijgt sneller dan wat het aan tijd kost om een kerncentrale te bouwen ( 20 jaar ) , en tegen de tijd dat die er staat en werkt , is er al terug een tekort. Als je zelf je eigen electrische energie aanmaakt ga je er ook meer bewust mee omgaan. Hoe bedrijven die grote hoeveelheden electrische stroom verbruiken aan hun "groene" energie gaan geraken is dan ook niet eens het probleem meer van de burger met zijn off-grid systeem.

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 03 okt 2018, 08:38

Dat heel verhaaltje WKK klopt voor een deel. Maar in een goed geisoleerde moderne woning, (richting of helemaal passief) is de warmtebehoefte zo laag dat een WKK zijn doel helemaal voorbij schiet. Als er geen warmte nodig hebt, gaat dat ook geen stroom opwekken met de restenergie.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 03 okt 2018, 11:07

Joske_ schreef:
03 okt 2018, 08:38
Dat heel verhaaltje WKK klopt voor een deel. Maar in een goed geisoleerde moderne woning, (richting of helemaal passief) is de warmtebehoefte zo laag dat een WKK zijn doel helemaal voorbij schiet. Als er geen warmte nodig hebt, gaat dat ook geen stroom opwekken met de restenergie.
Het komt er steeds op aan om zoveel mogelijk extern aangevoerde energie te beperken. Als je de WKK minder wilt laten werken , dan moet ge er voor zorgen dat ge voldoende zonnepanelen kunt installeren. Als ge het stroomverbruik ( en dus zonder de verwarming met al dan niet een warmtepomp ) tot 8 KWh per dag kunt beperken zoudt ge met mijn "concept" in theorie ongeveer tien dagen in een jaar beroep moeten doen op een externe energiebron. Zie topic "10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen" viewtopic.php?f=48&t=19556 . De netondersteuning is zondermeer vervangbaar door een WKK ( + warmtepomp ) en dan zit je voor 100 % off-grid

Nu , met een electrische wagen erbij die 15 kWh/100km verbruikt ga je flink boven die 8 KWh per dag uitkomen , en het zou maar al te gek zijn dat je wegens die beperking nooit zoudt mogen thuisladen.

Plaats reactie