NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Bericht door ErikDD » 31 aug 2018, 22:18

Na de commotie van de voorbije dagen heb ik een aantal zaken in verband met het invoeren van de digitale meter op een rijtje gezet.

Kort samengevat pleiten wij ervoor om eigenaars van zonnepanelen de vrije keuze te laten of ze al dan niet een digitale meter in huis willen, en dat gedurende de beloofde 15 jaar.
Mij lijkt dat de beste manier om iedereen tevreden te houden.

Zoals aangetoond in bijgevoegde nieuwsbrief is een digitale meter voor PV-eigenaars lang niet altijd een probleem.

Hopelijk wordt zo snel mogelijk de onzekerheid weggenomen.

De nieuwsbrief werd ook gemaild naar de VREG, ODE en enkele leden van de commissie energie in het Vlaams Parlement.
Zonstraal_nieuwsbrief_aug2018.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Wally©
Master lid
Contacteer:

Re: NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Bericht door Wally© » 31 aug 2018, 22:47

100 % akkoord voor de vrije keuze de digitale meter al dan niet te plaatsen...

Goeie nieuwsbrief...overigens...
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 31 aug 2018, 23:27

Even alle berekeningen gemaakt met exacte cijfers met warmtepomp. SMA zegt dat mijn zelfvoorzieningsgraad 31,97% is nu. Ik moet voor de digitale meter zomaar eventjes 41,57% halen. Ik verbruik ongeveer 10000kwh en wek er 11000kwh op. Volop aan het werken om direct verbruik te verhogen maar lijkt me niet haalbaar in de winter met warmtepomp.

Fantastisch goed uitgelegd, en een prima voorstel. Ik hoop oprecht dat we de keuze zullen kunnen maken tussen prosumententaks betalen of overschakelen naar digitale meter en gemeten nettarieven betalen.

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 31 aug 2018, 23:39

Ten gevolge van de combinatie van het capaciteitstarief en de digitale meter zou mijn factuur (PV+Wp) naar schatting met ongeveer 1100 euro per jaar stijgen of bijna 100 € per maand... Een batterijsysteem zal volgens mij ook weinig soelaas brengen want ik heb een 3F+N aansluiting met alle verbruikers verdeeld over de 3 fasen. Dat gaat de zelfvoorzieningsgraad een stuk moeilijker optrekken.
Ik vrees dat men die extra inkomsten niet gaat laten schieten door de prosumenten de vrije keuze te geven om voor de slimme meter te kiezen.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 31 aug 2018, 23:44

om vormer is 10kva. vermogen panelen 11.117 kva ( 34 x 327 WP sunpowers)

stel je wekt meer op dan je verbruikt / opwekking 10450 / verbruik 10000 .Je zit dan -met een
( opgewekt 10450 - werkelijk verbruik 9500 = 950 kW overschot
Deze rest ongebruikte opwekking wordt momenteel niet vergoed.
in wat gaat dit resulteren met de digitale meter :vraag:
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

jordy.celis
lid

Bericht door jordy.celis » 31 aug 2018, 23:47

Een heel mooie nieuwsbrief die duidelijk nogmaals de vraag van dit forum weergeeft.

Hetgeen ik wel nog mis is de combinatie met het capaciteitstarief. Heeft de VREG hier al een tip van de sluier over gelicht?

Dit zou toch ook een belangrijk deel van de discussie moeten uitmakend. Stel ik kies om de slimme meter niet te installeren (vanwege WP). Dus ik betaal het prosumententarief. Als later het capaciteitstarief ingevoerd wordt, zal ik dan ook nog het prosumententarief moeten betalen? Dit is dan een verdoken manier om iedere PV eigenaar richting het nieuwe systeem te duwen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 31 aug 2018, 23:55

De digitale meter wijzigt momenteel niks aan het systeem van overschot, gewoon kwijt.

Lijkt me uitstel van executie en dit voor wie zijn eigen stroom opwekt voor WP én/of BEV, en de doodsteek voor beiden.

En in de voorbeelden moet je de bedragen met 21% verhogen indien je in de Gaselwest zone woont.

Ik ben er nog niet helemaal uit met mijn metingen (van deze week) maar ik vermoed dat wie een kleine installatie heeft tamelijk snel verbruikers heeft die meer vermogen wensen dan dat de PV's kunnen opwekken. Ik bespreek dit wel verder onder ogenblikkelijk verbruik.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 01 sep 2018, 00:11

De cijfers uit het voorbeeld zijn inclusief BTW. Voor andere netbeheerders zijn de cijfers uiteraard anders (lees: hoger voor Gaselwest)

Pas vanaf 2021 zou er een compensatiesysteem opgezet worden waarbij de overproductie vergoed wordt.
Er zou ook een minimumprijs kunnen vastgelegd worden voor deze vergoeding.
Meer is daar nog niet over geweten.

Het capaciteitstarief is zeker nog niet beslist en komt er de eerste jaren vermoedelijk nog niet.
Het oude voorstel ging ervan uit dat met invoering van het capaciteitstarief oom het prosumententarief ongeveer zou halveren.

Voorlopig is dat dus nog niet aan de orde.
www.zonstraal.be/vzw

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 sep 2018, 00:49

Wat ik dus zei voor Gaselwest zijn de tarieven 21% hoger, heeft niks met BTW te maken, gewoon toeval.
Had je een andere DNB gekozen, nog goedkoper, was het verschil nog groter geweest.

bke
Senior lid

Bericht door bke » 01 sep 2018, 08:22

bke schreef:
31 aug 2018, 23:39
Ten gevolge van de combinatie van het capaciteitstarief en de digitale meter zou mijn factuur (PV+Wp) naar schatting met ongeveer 1100 euro per jaar stijgen of bijna 100 € per maand... Een batterijsysteem zal volgens mij ook weinig soelaas brengen want ik heb een 3F+N aansluiting met alle verbruikers verdeeld over de 3 fasen. Dat gaat de zelfvoorzieningsgraad een stuk moeilijker optrekken.
Ik vrees dat men die extra inkomsten niet gaat laten schieten door de prosumenten de vrije keuze te geven om voor de slimme meter te kiezen.
Wat betreft capaciteitstarief heb ik dan nog enkel gerekend met de tot nu toe gepubliceerde vaste vergoeding op capaciteit X6 verhoogd met de BTW, niet met een eventuele nieuwe prosumentenvergoeding waarover ook sprake was! Hopelijk komt er dat ook niet nog eens bij... Lijkt me toch een zeer belangrijk iets om mee op te volgen, het kan toch niet zijn dat je twee keer 'gestraft' wordt als prosument :roll: ... Dan kom je gewoon voorbij het punt waarbij pv nog iets opbrengt en ben je beter af als je de boel afbreekt en verkoopt.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 01 sep 2018, 08:30

Maar wanneer gaat er nu zekerheid zijn over hoe/wat/tegen welke tarieven?
Na de verkiezingen pas natuurlijk.....

bke
Senior lid

Bericht door bke » 01 sep 2018, 08:58

11221 schreef:
01 sep 2018, 08:30
Maar wanneer gaat er nu zekerheid zijn over hoe/wat/tegen welke tarieven?
Na de verkiezingen pas natuurlijk.....
De paraplu is alvast getrokken: "over de netbeheerders heeft de minister geen bevoegdheid". Een heel slecht voorteken is dat, niemand zal verantwoordelijk kunnen gehouden worden want het lag buiten de bevoegdheid.

johan001
lid

Bericht door johan001 » 01 sep 2018, 09:02

Het valt op dat er staat dat mogelijk de helft zal minder betalen met het tarief digitale meter .
Dit is eigenlijk wel veel , waarom wordt de digitale meter eerst geplaats bij de eigenaars van zonnepanelen ?
En wat gebeurt er met de over productie 1/2 gaat meer betalen en ze moeten hun teveel aan stroom ook gratis leveren. De groene stroom certificaten bandings factor 0 ik heb recht 15 jaar ik heb een maal 93 € ontvangen.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 01 sep 2018, 10:45

Het valt op dat er staat dat mogelijk de helft zal minder betalen met het tarief digitale meter .
Dat is een ruwe inschatting op basis van het feit dat de 28% uit het prosumententarief een gemiddelde zou zijn. Bij een gemiddelde betaalt de helft meer en de andere helft minder, tenzij die 28% niet het gemiddelde is natuurlijk.

Bij PV-eigenaars eerst omdat voor gewone verbruikers er geen twijfel is over hoeveel er verbruikt wordt.
Op zich is het logisch dat de netbeheerder graag weet wat er op zijn net gebeurt.

Voor overproductie zal je in de toekomst wel vergoed worden, maar dat zal enkel maar gebeuren als je een digitale meter hebt. Hoeveel je voor je stroom gaat krijgen is nog een groot vraagteken.

Hoe de onrendabele top voor de variabele GSC berekend gaat worden bij digitale meter is ook nog een vraagteken.
Daar wordt ook altijd met gemiddelden gerekend, dus waarschijnlijk gaat daar weinig of niets aan veranderen. en zal blijvend met die 28% direct verbruik gerekend worden.
www.zonstraal.be/vzw

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 01 sep 2018, 17:21

johan001 schreef:
01 sep 2018, 09:02
Dit is eigenlijk wel veel , waarom wordt de digitale meter eerst geplaats bij de eigenaars van zonnepanelen ?
ErikDD schreef:
01 sep 2018, 10:45
Bij PV-eigenaars eerst omdat voor gewone verbruikers er geen twijfel is over hoeveel er verbruikt wordt.
Op zich is het logisch dat de netbeheerder graag weet wat er op zijn net gebeurt.
Is er bij een PV-eigenaar dan twijfel over hoeveel er verbruikt wordt?
De netbeheerders weten maar al te goed wie er zonnepanelen heeft en hoeveel. Zowel het vermogen van de omvormer als van de zonnepanelen is gekend. Aan de hand van simulaties en metingen van zonne-uren kunnen ze prima inschatten wat er op het net gebeurt en hoeveel er verbruikt wordt.

De PV-eigenaars eerst, omdat... het in het geval van de prosumenten het meest opbrengt (voor de DNB). Bovendien is het voor "residentiële" aansluitingen zonder PV quasi alleen maar kost (voor de DNB).
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Plaats reactie