Onmiddelijk verbruik inschatten

Allerlei
Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Onmiddelijk verbruik inschatten

Bericht door Bj0rn » 25 aug 2018, 13:20

DaanW schreef:
25 aug 2018, 12:57
Daar valt voor de DNB en Energieleveranciers op termijn het meeste winst te halen.
En daar maakt het rapport van de VREG ook geen geheim van. Zie ook viewtopic.php?f=21&t=21387&start=282
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 25 aug 2018, 13:27

Daarom ook dat de VREG voor mij geen energieWAAKhond is die de consument moet beschermen maar een energieSCHOOThond van de energiesector. (DNB - leveranciers en grote producenten)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 25 aug 2018, 13:28

DaanW schreef:
25 aug 2018, 13:27
Daarom ook dat de VREG voor mij geen energieWAAKhond is die de consument moet beschermen maar een energieSCHOOThond van de energiesector. (DNB - leveranciers en grote producenten)
Weet ook 1 ding in DNB bestuur zitten allemaal politiekers.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 25 aug 2018, 14:27

bartgo schreef:
25 aug 2018, 12:38
Waldonk, ik raad je aan om hem in Duitsland te kopen, omdat ze daar al langer metingen moeten doen en dus die dingen sowieso goedkoper zijn.
Is een investering van rond de 500 euro. Maar ik heb hem destijds mee onderhandeld...
Bijvoorbeeld hier: https://www.dp-solar-shop.de/Anlagenueb ... r-2-0.html

De plugs moet je zoeken. Ze zijn eigenlijk superslecht, maar de enige die compatibel zijn met SMA. Je zoekt dus best gefrustreerde gebruikers en koopt ze over voor een prikje (het is niet anders). Ik heb er zelf 11 gekocht voor 17 eur/stuk. Normale prijs is 50 eur/stuk. Model is: Edimax 2101W. Versie 1 of 2 maakt niet uit.

Installatie van de SHM2.0 heb ik wel laten uitvoeren. Ik ken er echt zelf te weinig van. Dat ding moet verplicht als eerste verbruiker staan na de diff. Dus nog voor de zonnepanelen zelfs! Hij krijgt via netwerk de gegevens door van de zonnepanelen (ook SMA dus). Hij meet zelf alles wat je van het net neemt, en doet dan de berekeningen.
Oei meer dan 500 euro uitgeven enkel om het te weten vind ik veel te veel. Dat kan ik nooit terugverdienen, want rationeler met stroom omspringen kan ik niet. Ik doe nu al alles overdag en als de zon schijnt is dat meegenomen.
Ik zet zoveel mogelijk mijn sluipverbruik uit, zelfs het wasmachine en droogkast zitten niet constant in het stopcontact ook de TV staat nooit stand by. Zo ook voor de garage poort en de WP. Enkel de digicorder is een sluipverbruiker.
Morgen worden er 5 broden gebakken ook in de voormiddag, meeste kans dat zelfs dan, de meter nog terugdraaid als de bakoven op staat.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 25 aug 2018, 16:38

Het is inderdaad veel geld als je de shm 2.0 niet mee in de aankoop van de panelen berekend hebt.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 26 aug 2018, 10:42

Als alternatief kan je naar OpenEnergyMonitor kijken.
Reken op een budget van 200-300 €.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 26 aug 2018, 11:41

Indien het enkel om te meten is, en zo een inzage te krijgen in je gebruikspatroon, dan zijn er op ebay.de wel ongebruikte oudere types slimme meters te koop lager dan 100€. Je moet gewoon de kat uit de boom kijken. Met een rapsberry pi zero W van max 15€ (incl transport) kan je mooie grafieken maken ifv tijd software is wel te vinden op het internet.
Ook in dit forum zijn enkele meet-oplossingen gevonden.
Wil je evenwel in de toekomst ook je verbruik gaan sturen, dan denk je best na welk merk je voorkeur uitdraagt (mogelijkheden zijn verschillend per merk), en dan koop je beter het slimme meettoestel van dat merk. Afhankelijk van merk ligt dit tussen de 200-500€.
Idealiter zijn alle huiscomponenten van dezelfde leverancier en heb je in de toekomst de mogelijkheid om met een batterij te werken , incl hetopladen ervan tijdens de goedkope elketriciteitsperiodes in de winter.
We hebben geen glazen bol: wanneer gaat de huidige omvormer stuk om van merk, indien van toepassing, te veranderen. Wat zal het tarief of de tariefvoorstellen zijn 1/1/2021. Wat zal de regelgeving zijn voor het gebruik van een omvormer met batterij.
Of kortweg, wij hebben technische oplossingen, voorstellen e.a. maar politici hebben totaal geen zicht op wat en hoe, laat staan dat ze een lang termijn visie erop nahouden én uitvoeren, ze lopen hopeloos achter.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 26 aug 2018, 11:43

Interessant, die openEnergyMonitor, hoewel precies minder geschikt voor 3-fase. Wel benieuwd of je er ook slome stopcontacten bij hebt.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 26 aug 2018, 16:47

bruma schreef:
26 aug 2018, 11:41
Wil je evenwel in de toekomst ook je verbruik gaan sturen, dan denk je best na welk merk je voorkeur uitdraagt (mogelijkheden zijn verschillend per merk), en dan koop je beter het slimme meettoestel van dat merk. Afhankelijk van merk ligt dit tussen de 200-500€.
Idealiter zijn alle huiscomponenten van dezelfde leverancier en heb je in de toekomst de mogelijkheid om met een batterij te werken , incl hetopladen ervan tijdens de goedkope elketriciteitsperiodes in de winter.
Ondanks het feit dat mijn omvormers van SMA zijn, heb ik bewust gekozen voor een merkonafhankelijk en open-source oplossing. De omvormers dateren ook al van 2009, geen idee hoe lang of ze het nog lang gaan uitzingen. Ondertussen stuur ik vanaf die EmonPi ook mijn rolluiken aan en heb ik zelf nog wat temperatuurssensors gemaakt en daaraan gekoppeld. Zoiets kan je doorgaans niet met een closed-source oplossing van deze of gene fabrikant.
bartgo schreef:
26 aug 2018, 11:43
Interessant, die openEnergyMonitor, hoewel precies minder geschikt voor 3-fase. Wel benieuwd of je er ook slome stopcontacten bij hebt.
De EmonPi hardware van OpenEnergyMonitor is in essentie een Raspberry Pi met een additionele meetmodule en twee current transformers. Met die basis setup kan je de stroom (en dus ook vermogen en energie) meten op 2 draden die aan dezelfde fase hangen, bvb. consumptie en productie.

Zoals je opmerkt minder geschikt voor 3 fasen. Dat is, afhankelijk van je installatie geen must. Als ik het goed herinner mag je tot 5kW aan omvormer vermogen op éénzelfde fase aansluiten. Wil je toch meerdere fasen monitoren, dan kan je naast het EmonPi "base station" extra "sensor nodes" bij plaatsen. En die andere sensor nodes kunnen dan wel een andere fase gaan meten. Heb zelf nog een EmonTx staan als extra sensor node. In retrospect zou ik voor de IoTaWatt als extra sensor node kiezen.

Wat bedoel je met "slome" stopcontacten?

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 26 aug 2018, 17:30

Ik bedoelde slimme stopcontacten ;). Maar de edimaxen kun je ook als sloom benoemen. Ze zijn legendarisch slecht maar eens ze lopen zijn ze ok en het zijn de enige die compatibel zijn met Sma.

Hoe dan ook, je kent er meer van dan ik. Ik zou graag ook nog mijn warmtepomp uitmeten maar die krijgt rechtstreeks voeding. Enig idee wat ik nodig zou hebben om dat bij op de Sma home manager te hangen?

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 26 aug 2018, 18:51

Als ik het zou doen, zou ik ook OpenEnergyMonitor overwegen. Hun 'open' in de naam bevalt me alvast: als 'verbruik' moet worden afgestemd op 'opwek' zullen heel wat bedrijven je willen (vast)binden aan hun product. Zo'n vendor lock-in wil ik liever niet. De 'energie' in de naam dekt de lading niet helemaal: je kan ook temperatuur- en vochtigheidsensoren aansluiten. En tenslotte dekt ook 'monitor' eigenlijk niet helemaal de lading, daar ze ook 'EV charging', 'optimise demand matching', 'Energy diverter',... aankaarten.

Een slim stopcontact in hun gamma zou wel interessant zijn: zo zou je oa. ook van je globale verbruik kunnen inzoomen op specifieke verbruikers.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 26 aug 2018, 19:45

Ik heb geen warmtepomp en ook geen SMA Home Manager. Ik heb de indruk dat je met de SMA Home Manager geen individuele toestellen kan uitmeten. Best even navragen bij iemand die wel ervaring heeft met de SMA Home Manager.

Met die OpenEnergyMonitor hardware kan je dat alleszins wel. Gewoon zo'n current sensor op 1 van de draden zetten die naar je warmtepomp gaat.
Enneuh, dat ding kan je ook zo opzetten dat ie niet al jouw gegevens "in de cloud" dumpt. Enkel belangrijk als je een klein beetje op je privacy gesteld bent.

Het leuke aan het open aspect is dat je die vendor lock-in niet hebt. M'n rolluiken stuur ik vanaf de EmonPi aan. Daarvoor gebruik ik een zelfgemaakt ding met 8 relays. Het hadden evengoed 8 stopcontacten of lichtpunten kunnen zijn. Dat vereist uiteraard wel enig doe-het-zelf werk. Al valt dat wel mee. Je hoeft er zelfs niet voor te solderen.

Deze smart switch is open en zal je vanaf een EmonPi kunnen aanspreken. But again, enig doe-het-zelf werk vereist.

Van de commerciële modellen heb ik geen idee. Ik heb de indruk dat vele daarvan (enkel?) met een app werken. Kans is groot dat een deel van jouw gegevens dus mee in de cloud gaan.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 26 aug 2018, 22:07

Buiten OpenEnergyMonitor zijn er nog een dozijn aan home automation managers van het open source type.
Je moet alleen nakijken welke plug-ins er bestaan voor welke toestellen.
Wat me aan OpenEnergyMonitor stoort is dat ze zich baseren op stroom én tot op heden heb ik nog geen plug-in gezien voor een slimme meter, iets waar anderen al wel over beschikken.
Ik ga akkoord dat een gesloten systeem minder leuk is, het garandeert wel een bedrijfszekerheid.
Of een systeem lang gesloten blijft is een andere vraag. Veel van die automation managers werken immers al met sbfspot voor het gesloten smartphone protocol of met de mag in sp1e plug van de Aldi waarmee je zowel kan schakelen als het vermogen en de energie van kan opmeten. Afhankelijk van het tijdstip van aankoop 20 of 15€.
Gewoon het systeem zoeken met wat je wensen zijn en welke 'kant en klare componenten je goedkoop kan verkrijgen én hoe groot het forum is achter het systeem.
Mijn keuze is evenwel nog niet gemaakt.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 27 aug 2018, 17:46

bruma schreef:
26 aug 2018, 22:07
Ik ga akkoord dat een gesloten systeem minder leuk is, het garandeert wel een bedrijfszekerheid.
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt: dat bedrijf kan failliet gaan, een ouder product niet meer ondersteunen of een protocol veranderen. Gezien het closed source is kan de 'community' niet zomaar het product verder zetten. En 'open source' betekent niet dat er geen 'bedrijf' zou kunnen achterzitten dat geld vraagt, voor als je ondersteuning wenst (cfr. Red Hat).

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 29 aug 2018, 14:44

Destijds uitgekeken naar domotica. Even mijn ervaring illustreren met een paar fragmenten uit dit voorbeeld:
Wij zitten momenteel met een woning uitgerust met Nikobus domotica.
Helaas is dat systeem erg gesloten en zijn er weinig opties bij Niko om dit systeem uit te breiden met interactieve functies.

U zit met een systeem dat langzaam uit gefaseerd word voor een nieuwer amper compatible systeem.
Kiezen voor een grote fabrikant biedt geen enkele garantie. De componenten zijn met geen enkele andere fabrikant compatibel. Het systeem wordt op termijn quasi zeker herzien (bvb. Nikobus => Niko HomeControl) waardoor het zelfs niet met toekomstige versies van dezelfde fabrikant samenwerkt.

Als er na 5-10-15-20 jaar iets defect gaat en het onderdeel wordt niet meer geproduceerd, dan is ofwel niet meer verkrijgbaar, ofwel belachelijk duur omdat het al die tijd in stock heeft gelegen. Bye bye bedrijfszekerheid.

Slimme stekkers zijn in hetzelfde bedje ziek. Een voorbeeldje van een stekker:
Works with Alexa, Google Home.
Does NOT currently support SmartThings, Homekit, or IFTTT
Nu goed, een slim stopcontact van €20 gooi je desnoods weg als het na 5 jaar niet meer compatibel is.

Over de sp1e plug van Aldi heb ik niet meteen info gevonden. Lijkt er op dat de vermoedelijke fabrikant (Maginon) al een paar versies verder zit met de SP-3 stekker.

Kent er iemand slimme (wifi) stopcontacten waarmee je naast schakelen ook energieverbruik kan monitoren en die open of hackable (open te maken) zijn?

Plaats reactie