Van het gas af

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
ivanacke
Master lid
Installatie Land: België

Re: Van het gas af

Bericht door ivanacke » 06 aug 2018, 15:09

we heben gebouwd in 1976 ( open bebouwing ). hebben toen gekozen voor alles op den elektriek.
huis was toen voor die tijd revolutionair geïsoleerd. Dubbel glas, isolatie in spouw dak en vloer .
een drietal jaar geleden ramen en deuren vervangen.
maar ha ja , aan de huidige isolatie normen voldoe ik niet meer. dak zit 4cm rotswol en in de spauw 4 cm isolatie platen.
in de vloer zit er 8cm isimo platen.
heb in 2016 34 sunpower (327 WP) paneeltjes gelegd die dekken 100 % mijn verbruik. heb zelf nog kWH over die ik gratis aan den elektriek leverancier lever.
in 1976 werd de elektricieteit gepromoort door de toenmalige EBES met renteloze lening voor d aanschaf van accumulatie kachels om hun in opbouw zijnde kerncentrales rendabel te maken.
Jaaaaren later werd elektricitet ui de markt geprezen ten voordele gas.
nu .... zijn ze terug den elektriek aan het promoten.
Hoe raar alles kan draaien en keren :mrgreen: :geek: :idea: :?:
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 06 aug 2018, 15:24

In 1976 was dat directe electrische verwarming, of via accumulatiekachels.

Dat betekent dat ze in een centrale warmte opwekken om electriciteit te maken. Daarbij gaat 60% warmte verloren.
En electrische verwarming heeft geen winstfactor.
Maw je verbrandt ca 1m3 gas, dat levert 10 kWh warmte op die dan omgezet wordt in 4kWh electriciteit, en in je huis heb je 3.6 kWh warmte (ik reken even met 10% transport en transformatieverliezen).

Steek je die 4kWh in een goede warmtepomp, dan heb je 16 kWh warmte.
Komt die 4kWh uit een windmolen, dan is er geen CO2 uitstoot.
Geef toe, in 42 jaar is er wel wat andere technologie op de markt gekomen.

Dat is wat er achter zit.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 06 aug 2018, 15:31

Behalve als ze gascentrales moeten inschakelen om al die elektriciteit geproduceerd te krijgen om alle huizen elektrisch verwarmd en wagen elektrisch geladen te krijgen.
Dan ben je terug bij af en zakt het totale rendement van de keten weer als een kaartenhuisje in mekaar.

En dat is momenteel de realiteit. Op het ogenblik dat iedereen die elektriciteit nodig zal hebben heb ik er mijn twijfels bij of die er ook effectief voldoende zal zijn.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 06 aug 2018, 15:36

Tommie1 schreef:
06 aug 2018, 15:24
In 1976 was dat directe electrische verwarming, of via accumulatiekachels.

Dat betekent dat ze in een centrale warmte opwekken om electriciteit te maken. Daarbij gaat 60% warmte verloren.
En electrische verwarming heeft geen winstfactor.
correct, en zeker bij nucleaire, 70% zelfs
Maw je verbrandt ca 1m3 gas,
hier ga je uit de bocht, moderne gascentrales draaien momentel met een rendement hoger dan 60%, dus slechts 40% verlies
dat levert 10 kWh warmte op die dan omgezet wordt in 4kWh electriciteit, en in je huis heb je 3.6 kWh warmte (ik reken even met 10% transport en transformatieverliezen).
reken je voor t gemak met 10% of is dit gebaseerd op een of andere studie?

inderdaad, betekent dit dan dat jij alle nieuwe normen meteen ter harte neemt en invoert?

Dat is wat er achter zit.
lennie » 06 aug 2018, 15:31 schreef:
Behalve als ze gascentrales moeten inschakelen om al die elektriciteit geproduceerd te krijgen om alle huizen elektrisch verwarmd en wagen elektrisch geladen te krijgen.
Bij mijn weten (heb nog een appartement met accumulatie) worden deze niet met warmte 'opgeladen' tijdens het piekverbruik wanneer net die (gas)piekcentrales hun ding moeten doen. Momenteel is de markt eli voertuigen nog te klein om over enige impact te spreken (thuisopladen aan 3.3 of 7.2 kW)

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 06 aug 2018, 15:40

inderdaad Tommie1 in 42 jaar is veel veranderd. toen was er nog geen sprake van warmte pompen.
in eerst instantie verwarmden we met directe elektrische verwarming ( systeem masser ) maar daar betaaldn we ons blauw aan.
Dus vlug overgeschakeld naar accumulatie. Die is ondertussen sinds een 6 tal jaar vervangen door systeem alterno.
heb er reeds spijt van dat ik geen warmte pomp geplaast heb. alhoewel heb een airco unit hangen L/L met 3 binnen units (slaakamer, living en keuken) die kunnen ook warmte leveren. dus ja een mens moet zijn plan trekken he.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 06 aug 2018, 15:43

bruma schreef:
06 aug 2018, 15:36
Tommie1 schreef:
06 aug 2018, 15:24

Maw je verbrandt ca 1m3 gas,
hier ga je uit de bocht, moderne gascentrales draaien momentel met een rendement hoger dan 60%, dus slechts 40% verlies
dat levert 10 kWh warmte op die dan omgezet wordt in 4kWh electriciteit, en in je huis heb je 3.6 kWh warmte (ik reken even met 10% transport en transformatieverliezen).
reken je voor t gemak met 10% of is dit gebaseerd op een of andere studie?

inderdaad, betekent dit dan dat jij alle nieuwe normen meteen ter harte neemt en invoert?

Ik reken inderdaad voor het gemak met 10%. Kan ook 5% zijn.

Nee, ik voer niet alles direct in, dat is financiële zelfmoord, maar mijn uitleg verklaart wel waarom de warmtepomp nu gepromoot wordt voor nieuwbouw.

Sowieso weet je dat vastgoed lang mee gaat. Er wordt ieder jaar hoogstens 1-2% van de woningen echt vervangen, dus als je bv vanaf vandaag in elke nieuwbouw een WP zou verplichten, dan duurt het nog 10-tallen jaren eer dat de meest gebruikte technologie wordt.
Die energie opwekken is op die termijn mogelijk, maar zal ook een doordachte en toekomstgerichte visie vereisen.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 06 aug 2018, 15:52

@bruma ik wil hiermee bedoelen dat ik vrees dat de ontwikkeling van nieuwe elektrische centrales (in welke vorm dan ook, zij het gas, nucleair, wind, pv) om al het toekomstige elektriciteitsverbruik af te dekken op ogenblikken dat de energie het meest nodig zal zijn wel eens problematisch zou kunnen worden.

De overheid wil dat wij allemaal beginnen te lopen om allemaal elektrisch te gaan terwijl diezelfde overheid amper de stappen voorwaarts zet om dit ook effectief haalbaar te maken.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 06 aug 2018, 15:54

De reden waarom men nu WP wenst in nieuwbouw heeft eerder te maken met de huidige isolatienormen waardoor woningen met een beperkt vermogen (enkele kW) reeds te verwarmen zijn.
Gasketels zijn een serieuze overkill om zo'n modern gebouw te verwarmen. Ze bestaan gewoon weg niet in die lagere vermogens. Wie dan toch een ketel zet die heeft die ook nodig voor zijn SWW en daar wringt het schoentje dan ze kunnen ook zo laag niet gemoduleerd worden. Maw ze hebben een groot vermogen nodig om SWW te beozrgen maar een piepklein vermogen om de woning te warmen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 06 aug 2018, 16:00

lennie schreef:
06 aug 2018, 15:52
@bruma ik wil hiermee bedoelen dat ik vrees dat de ontwikkeling van nieuwe elektrische centrales (in welke vorm dan ook, zij het gas, nucleair, wind, pv) om al het toekomstige elektriciteitsverbruik af te dekken op ogenblikken dat de energie het meest nodig zal zijn wel eens problematisch zou kunnen worden.
Je moet net genoeg eli hebben.
Ofwel heb je er teveel ofwel te kort en dat moet je dynamisch kunnen opvangen.
Zolang je er te kort hebt zullen fosiele centrales meedraaien.
Maar mocht je groene eli over hebben dan kan je perfect een centrale hot standby houden voor de piekmomenten en op het ogenblik dat die piek zich zou aanbieden
Er moet alleen een zekerheidskader komen voor wie nog in een centrale investeert

De overheid wil dat wij allemaal beginnen te lopen om allemaal elektrisch te gaan terwijl diezelfde overheid amper de stappen voorwaarts zet om dit ook effectief haalbaar te maken.
Hier onderschat je duidelijk de eli lobby die heeft meer in de pap te brokken dan je zou denken met vermoedelijk een verbogen agenda.
Daarbij de overheid wil dat we lopen maar zo'n vaart loopt het duidelijk nog niet

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 06 aug 2018, 16:18

bruma schreef:
06 aug 2018, 15:54
De reden waarom men nu WP wenst in nieuwbouw heeft eerder te maken met de huidige isolatienormen waardoor woningen met een beperkt vermogen (enkele kW) reeds te verwarmen zijn.
Gasketels zijn een serieuze overkill om zo'n modern gebouw te verwarmen. Ze bestaan gewoon weg niet in die lagere vermogens. Wie dan toch een ketel zet die heeft die ook nodig voor zijn SWW en daar wringt het schoentje dan ze kunnen ook zo laag niet gemoduleerd worden. Maw ze hebben een groot vermogen nodig om SWW te beozrgen maar een piepklein vermogen om de woning te warmen.
Dat klopt ook, maar als je einddoel is om zo weinig mogelijk CO2 uit te stoten, dan moet je zorgen dat je dat centraal kan oplossen.
Als de woningen voor energie 100% geen lokale CO2 uitstoot hebben, dan kan je dit in de centrales aanpakken.
Ofwel alles op wind en water, ofwel terug een paar goede kerncentrales.

Maar om een normaal geisoleerde woning uit 1990 of vroeger klaar te maken voor een WP, dat is ook geen goedkope ingreep.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 06 aug 2018, 20:54

Maar om een normaal geisoleerde woning uit 1990 of vroeger klaar te maken voor een WP, dat is ook geen goedkope ingreep.
Ik heb WP en huis is gebouwd in 88.
Buitenunits 9kW bij 7°.

Wat ik altijd vreemd heb gevonden van de tegenstanders van EV's: ze halen accu's, Eli centrales, CO2, ... aan als negatieve punten. Niks is beter onder controle en wordt (door de overheid) beter gecontroleerd dan de uitstoot van centrales, een wagen op de baan, aan de verkeerslichten daarentegen ... een topje van de sluier werd opgelicht met de dieselgaten echter de benzine volgt nog.
En zeggen en schrijven dat een ICE met een rendement tussen de 25 en 30% werkt en een moderne gascentrale al boven de 60% zit.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 07 aug 2018, 07:00

bruma schreef:
06 aug 2018, 20:54
Ik heb WP en huis is gebouwd in 88.
Buitenunits 9kW bij 7°.
Idem, woning uit 1992, buitenunit 8kW voor CV, airco en SWW.

Plaats reactie