Van het gas af

Nieuwe Weetjes, persberichten
HvdW
lid
Installatie Land: Nederland

Re: Van het gas af

Bericht door HvdW » 30 jul 2018, 11:06

@ivob
Ik hoop natuurlijk dat er een alternatieve energiebron gevonden zal worden. Denk bijvoorbeeld aan waterstof.

Maar op dit moment zitten we met de vraag hoe fluctuaties in de stroomopwekking moeten worden opgevangen en daarbij is gas het beste alternatief. Van het gas af vergroot die problemen rond fluctuaties alleen maar.
Het besluit om van het gas af te gaan is naar mijn mening een impulsief genomen besluit waar onvoldoende over is nagedacht en dat misschien wel juist doordat de winning in Groningen zoveel problemen oplevert.
Impulsief, niet onderbouwd en gebaseerd op (onder de huidige omstandigheden terechte) emoties.

Ik ben benieuwd naar de parlementaire enquête die over -pak-em-beet- 15 jaar zal plaatsvinden over hoe het allemaal heeft kunnen gebeuren dat er zo'n ondoordacht besluit is genomen. (deze is van Syp Wynia en dit bericht ook)
$*

Tommie1
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Tommie1 » 30 jul 2018, 11:15

Waterstof is geen energiebron, het is een drager.
Er is nergens zomaar pure waterstof te delven.

Je moet eerst electriciteit opwekken, en daarmee waterstof produceren. En dan zit je nog met opslag en transport.
Die vragen moeten opgelost worden.

Principieel heb ik geen probleem met "van het gas af", maar er moet voldoende tijd over gaan, en je moet het stapsgewijs aanpakken:

- eerst verbieden voor nieuwbouw
- dan verbieden bij zware renovaties (valt nog te definieren)
- dan vervanging van ketel verbieden

Ik apprecieer wel dat er hier op lange termijn nagedacht wordt, als er maar naar het gehele plaatje gekeken wordt. De opwekking van de energie is daarin natuurlijk enorm belangrijk.

HvdW
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door HvdW » 30 jul 2018, 11:27

@Tommie1
Dank voor je correctie

Ik doelde op deze publicatie. Ik zag vorige week een ander artikel, ook over transport van waterstof door gasleidingen, maar kan dat zo snel niet terugvinden.

En je volgorde, daar kan ik mij in vinden, maar die dient vooraf gegaan te worden, door de vraag welke vervanging er is voor gas als bron voor verwarming.
Ik plaats - onder de huidige omstandigheden- mijn vraagtekens bij het domweg aannemen dat elektriciteit de oplossing is.
$*

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 30 jul 2018, 11:39

Ik snap wel dat electriciteit een oplossing kan zijn.

Door bij de verbruiker enkel electriciteit te leveren zorg je er in elk geval al voor dat er op die plaats geen vervuiling/uitstoot is.
Dat kan enkel met electriciteit of waterstof.

De opwekking van grote vermogens gebeurt sowieso centraal, en daar kan je dan een aparte politiek voor voeren.
Beide kunnen gescheiden aangepakt worden.

Feit blijft dat het aanpassen van individuele woningen altijd duur is, moeilijk is, en dat er bij gevolg een hele tijd over gaat.

Wat ga je doen met geklasseerde gebouwen met volle muren die je aan de buitenkant hun uitzicht niet wil veranderen.
Wat met piepkleine rijhuisjes zoals je ze wel ziet in alle centrumsteden.
Als je huis amper 5m breed is (en die zijn er), probeer bij die huizen maar eens 20cm extra te isoleren... De kost is dan direct groter dan de waarde van het huis.
Wat met oudere appartementsgebouwen....

Waar mijn zoon nu woont moeten de chauffageleidingen vervangen worden.... Dat gaat tussen de 5 en 10k per appartement kosten, en levert alvast geen enkele energiebesparing op.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 30 jul 2018, 12:19

ivob schreef:
30 jul 2018, 06:48
Om te beginnen (en je cijfers zijn een gok geen berekeningen maar laten we er van uitgaan dat je gok juist is)
geef je besparingen per renovatieonderdeel om dan bij je besluit deze niet samen te tellen.

Huis uit 1992 (een gewone rechthoek- open bebouwing) grondig gestript tot alleen de buitenmuren en het dak overbleven.
"Grondig gestript tot alleen buitenmuren en dak overbleven": dus dit komt overeen met een nieuwbouw binnen een casco.
Dat betekent ook dat je 150 K€ nodig hebt om te beginnen terwijl je elders moet wonen.

Maar inderdaad, een oplossing om alles aan te pakken.

Wallace
Senior lid

Bericht door Wallace » 30 jul 2018, 13:29

Hoe staat het trouwens met de synthetische brandstof ?
Dat schijnt perfect mogelijk te zijn ..

https://www.autogids.be/autonieuws/ecol ... a2017.html

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 30 jul 2018, 22:39

Die synthetische brandstof klinkt interessant, maar ik zou er niet teveel van verwachten. Het eerste onderzoek stamt al uit de jaren ’20. Jouw artikel (uit 2017) spreekt over "Vandaag is het nog duur en ingewikkeld om synthetische brandstoffen te produceren.". Eerder was er al een artikel die daar heel belovend over was, maar nu (=2018) is er amper een concrete toepassing (ik ken er zelfs geen). Vandaar spreken ze in een recent (=2018) artikel over "R&D rond synthetische vloeibare brandstoffen".

Conclusie? Het lijkt er me op dat zonnepanelen en windenergie vanaf 1920 tot nu al veel grotere stappen hebben gezet in vgl. met synthetische brandstoffen. Ik zou het dus eerder plaatsen in dezelfde categorie van kernfusie: veelbelovend op papier, maar amper een concrete uitwerking.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 31 jul 2018, 09:33

HvdW schreef:
30 jul 2018, 11:06
@ivob
Ik hoop natuurlijk dat er een alternatieve energiebron gevonden zal worden.
Had men van thorium kernbommen kunnen maken was dat probleem al lang achterhaald geweest.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jul 2018, 09:41

Foroa schreef:
30 jul 2018, 12:19
"Grondig gestript tot alleen buitenmuren en dak overbleven": dus dit komt overeen met een nieuwbouw binnen een casco.
Dat betekent ook dat je 150 K€ nodig hebt om te beginnen terwijl je elders moet wonen.
Maar inderdaad, een oplossing om alles aan te pakken.
Inderdaad, dat heet vooruitkijken en investeren in plaats van je door een ander te laten dicteren wat je wel en niet kan of mag.
Die 150K moet je zelfs niet achter de hand hebben. De helft volstaat al.
De woning met grond werd aangekocht in AD2000 voor 75.000 €, PV geïnstalleerd in 2011 (15.000€-40%+groene lening+GSC) en de woning zelf gestript en gerenoveerd tussen 2013-2014*.
De gerenoveerde woning + grond werden onlangs geschat op minimaal 700.000 €.

*En dat viel nog mee. In mijn eerste huis (bouwjaar omstreeks AD1500-1600) heb ik 7 jaar gerenoveerd (verdieping per verdieping) terwijl ik er zelf al die tijd in woonde (aangekocht voor 30.000 €, gerenoveerd voor 175.000 € (nog klassiek op gas - PV mocht niet wegens beschermd stadszicht) en verkocht voor 600.000 €.
Tommie1 schreef:
30 jul 2018, 11:39
Wat ga je doen met geklasseerde gebouwen met volle muren die je aan de buitenkant hun uitzicht niet wil veranderen.
Zoals hierboven dus. Alles is mogelijk => vloer uitgegraven (heel simpel in een oud huis want tegels liggen op zand, als de eerste los gebikt is volgt de rest vanzelf) nieuwe betonplaat erin met 10 cm styrodur platen (we spreken over de jaren '90, tijd ver vooruit dus) en originele vloer er terug in, dak aan binnenzijde geïsoleerd met 20 cm rotswol (plaats te over tussen een eigen gebinte) en buitenmuren geïsoleerd langs binnen (ruimte genoeg in een middeleeuws huis). Nieuwbouw (bijgebouw) langs buiten in de stijl van de woning en langs binnen zijn tijd ver vooruit. Het geheel heeft toen nog een architectuurprijs (2de plaats) gewonnen.
Als je natuurlijk van op voorhand er al van uitgaat dat iets niet kan of moeilijk is heb je al bij voorbaat verloren.
Je kan beter van een uitdaging een opportuniteit maken.

Ik vind het dus niet zo erg om af en toe eens te verhuizen. :D

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 31 jul 2018, 10:11

ivob schreef:
31 jul 2018, 09:41
Inderdaad, dat heet vooruitkijken en investeren in plaats van je door een ander te laten dicteren wat je wel en niet kan of mag.
En daar wringt het, zelfs met de beste wil van de wereld en een onbeperkt budget kan je onmogelijk in de toekomst kijken wat de bouwnormen zullen zijn in pakweg 2024 en volgende, dit is niet deze of komende regering maar deze daarna.
Kijk maar naar de PV beloften in 2009, een hele reeks intiatieven omdat je toch maar zou investeren in PV's die ondertussen al bijna allemaal achterhaald zijn waardoor ook hier op het forum er al enkelen zijn die opperen (niet tot actie overgaan) of het nog wel zinvol is om de installatie te behouden.
én we zijn er nog niet om een ballans op te maken, straks de dubbel domme (alias slimme) meter, einde terugdraaiende teller, pech voor wie al ooit op de trein WP gesprongen is, variabele tarieven, afrekening niet meer per jaar, e.a. wat ze nog zullen uitvinden

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jul 2018, 11:11

Nou ik heb dan toch het tegendeel meermaals bewezen.

En aan PV heb ik ook al veel geld overgehouden. Pure winst op dit ogenblik.
Akkoord, de winst zou nog veel groter geweest kunnen zijn maar dat is iets helemaal anders dan iets minder winst.
15.000-40% = 9000 € investering (en dan laat ik voor het gemak nog buiten beschouwing dat die 15.000 € niet eens mijn eigen geld
was maar via een nagenoeg gratis groene lening).
Beginfase: 0.33+0.26=0.59 €/kWh x 5000 = 2950 €/jaar
9000/2950 = ong. 3 jaar dat installatie was terugbetaald. Drie jaar was ook de afbetalingstermijn van de lening.
Tweede fase: 0.33+0.25 = 0.55x5000: 2750€ jaaropbrengst uit een kapitaal van 15.000 €.
Derde fase: (0.33+0.25)x4000=2200€-500€= 1700€ = (1000 x 0.33) + (1000 x 0.26) = 590€
Nu nog een jaarlijks rendement van 2290€.
Jaar na jaar bouwt zich zo een mooi kapitaaltje op om te investeren in bv. batterijopslag (of een andere technologie die op doorbreken staat) als
de tijd er rijp voor is. In een beginfase waarschijnlijk zelfs nog met overheidssubsidies. $* :tu:
Je mag ook niet vergeten dat die 15.000 € niet uit eigen kapitaal komt (uit de groene lening) en dus ook nog staat de renderen aan 4.75% bruto.
Maar zo ver wil ik het hier niet drijven. Daar zijn andere fora voor.

Toekomst gericht investeren houdt idd soms wat risico in (hoewel het in deze gevallen een toch zeer goed ingecalculeerd risico was).
Maar ik steek liever mijn tijd in het incalculeren en nemen van wat berekend risico dan tig redenen te bedenken waarom ik niets zou moeten doen.
En ik zal zeker geen pech hebben dat ik al jaren gelden op de WP trein gesprongen ben. Integendeel.
Diegenen die over enkele jaren nog met een dieselbak rondkarren en hun huishoudelijke energie uit stookolie halen in een verouderd huis, in hun schoenen zou ik niet willen staan. Ze zullen wel op de eerste rij staan om te klagen en te jammeren dat ze weer de pineut zijn.
Ik ben al oud genoeg om me nog de "De drie biggetjes" te herinneren :D.

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 31 jul 2018, 18:46

Voor uw zonnepanelen zal de rekening wel kloppen. Ik heb er ook, en dat is inderdaad een goede investering.

Maar ik ga toch geen ramen die nog in goede staat zin vervangen als de terugbetalingstermijn meer dan 100 jaar is.....

Ik heb de keuze tussen 5% rente op 25000€ of 200€ minder gas betalen.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 31 jul 2018, 19:09

Tommie1, vergeet ook niet de stijgende kostprijs van energie (bij Ecopower bv. 7,21% gemiddelde prijsstijging per jaar van 0,14 in 2003 tot 0,2915 nu), de meerwaarde van de woning door de werkzaamheden en een hoger comfort. Helaas is het effect van dit alles koffiedik kijken, maar dat de energieprijs zou dalen lijkt me alvast een kleinere kans dan een nieuwe financiële crisis.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jul 2018, 20:00

Tommie1 schreef:
31 jul 2018, 18:46
Maar ik ga toch geen ramen die nog in goede staat zin vervangen als de terugbetalingstermijn meer dan 100 jaar is.....
Dat klopt.
Maar ik kijk ook naar comfort, onderhoudsvriendelijkheid en duurzaamheid en ev. wederverkoopwaarde van het geheel.
Terugverdiendtijd is voor mij sowieso van weinig tel. Voor de ramen en WP heb ik zelfs de premie die je toen kon krijgen niet aangevraagd.
Op de PV panelen na krijg ik toch niets meer "terugverdiend".
Ik vind het alleen al het gevoel dat ik niet meer rechtstreeks bijdraag aan de olieboeren en gasmonopolisten onbetaalbaar. :D
Wij zijn tenslotte de spelers in een sleutelpositie: zonder ons geld stellen deze industrieën niets voor. Het gaat dus niet op, als je met de
huidige situatie niet akkoord bent, bij de pakken te blijven zitten en te wachten tot iemand anders in actie schiet.
Wat voor de een geldt is niet per definitie het beste voor de ander. En maar goed ook.

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 06 aug 2018, 14:49

Ik heb nog wat verder gezocht.
Blijkt dat je ook in je bestaande ramen het glas kan laten vervangen door 1.0 of 1.1 glas.

Dat lijkt me een mogelijkheid die redelijk blijft in kosten, en toch iets oplevert.
Iemand dat al gedaan?

Plaats reactie