Vragen over mijn installatie

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
BFOD
lid
Installatie Land: België

Vragen over mijn installatie

Bericht door BFOD » 20 jun 2018, 04:10

Ik zit met volgende PV installaties
1/ een 10 jaar oude PV installatie EFFECTIEF piek vermogen 4.2 KW met een omvormer van 5.5KW. (totaal 3 strings van 7x250WP) =5250 WP
2/ een 8 jaar oude PV installatie EFFECTIEF piek vermogen 1.2 KW met een omvormer van 2KW (1 string van 6x250WP) = 1500WP

De omvormers zijn dus overgedimensioneerd en ik zit dan nog in de duurste zone.

Ik had het idee om de omvormers te vervangen en zelfs iets onder te dimensioneren.

Ik lees nu echter dat de capaciteitsvergoeding effectief zal zijn vanaf 2019 en dat is niet meer lang.

Vroeger was er hier verwarming met accumulatie en de hoofdzekering staat nog op 40A op 3F/400V.
Instelling op de hoofdzekering naar 20A 3F/400V is mogelijk, dat is meer dan voldoende en zou dus capaciteit X4 worden.

Eigenlijk zou X3 capaciteit ook voldoende zijn, maar dan moet ik dus naar 2F/230 en dus vermoedelijk alles laten vernieuwen en zekeringskast aanpassen. En vermoedelijk herkeuren? En ik heb meer dan 5KVA aan omvormers.

Ik heb ook nog een dag/nacht tarief, voor dag heb ik teveel PV energie voor weekend+nacht te weinig. Dus dat wil ik ook veranderen.

Ik lees ook dat de terugdraai compensatie maximum voor 15 jaar na installatie zal zijn. Zekerheid bestaat niet in BE, de belofte was toch 20 jaar?

Hoe zit dat nu met de kosten voor capaciteit X4
Is er dan nog een toeslag voor prosumenten, of is het enkel op basis van capaciteit, voor iedereen hetzelfde met of zonder PV?
Indien er een prosumenten toeslag is, zal deze nog altijd volgens het vermogen van omvormers aangerekend worden.
Zijn er reeds prijzen gekend?

Wat zijn mijn beste opties?
Is het zinvol om nu nog de omvormers te vervangen door lichtere types, ze zijn reeds 8 en 10 jaar. De installatie kan ik zelf doen, maar ik moet blijkbaar herkeuren.

Mag je (technisch gezien) omvormers onder dimensioneren, de fabrikanten van omvormers zijn daar niet duidelijk over.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Vragen over mijn installatie

Bericht door janus » 20 jun 2018, 08:53

Even afgesplitst zodat het wat duidelijker wordt.

Terug gaan naar 2 fase is geen optie ivm je omvormers.
Omvormers zomaar veranderen en onderdimensoneren is normaal ook niet toegestaan.
Al is het technisch zeer goed mogelijk.

Naar 20A 3f gaan zou ik persoonlijk afraden want dat moet je je toestellen wel zeer goed verdelen, wassen en strijken wordt dan al moeilijk.
Voor meer info, zie https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... tarief.pdf

Hier een overzichtje van tarieven maar er is nog niets beslist!!
Afbeelding
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

BartDG
junior lid

Bericht door BartDG » 20 jun 2018, 10:11

Kan je die ampères van je aansluiting vrij bepalen? Ik heb nu een aansluiting van 400v 3f+N 32A. Dus val ik in de categorie X6 (22,14 kVA) = 423,57 euro/jaar. Als ik mijn ampères zou kunnen laten zakken naar 30A denk ik niet dat ik daar veel nadeel van zou hebben, maar dan val ik wel in X5 (=20,75 kVA) en komt het "maar" neer op 288,19 euro/jaar, hetgeen toch een besparing is van een 135 euro/jaar.

Als ik natuurlijk zou moeten zakken naar 25A is het wellicht wel niet meer mogelijk en zou het sop de kool niet waard zijn. Bovendien wil ik niet echt meer terug naar jaren '80 waarin men moest gaan nadenken om niet tegelijk de wasmachine en de droogkast in gang te steken... Overschakelen naar mono wil ik niet en kan ik ook niet echt gezien warmtepomp, kookplaat en in de toekomst ook nog steamer...

Ik vraag me wel af of het goedkoper zal zijn dan het prosumententarief. Daar betaal ik per jaar nu toch zo'n 900 euro voor denk ik (installatie van 9,9 kW)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 jun 2018, 10:38

Amperage naar beneden aanpassen kan en mag altijd, ik weet nu wel niet wat de kosten hiervan zijn.

3x25A is in de meeste gevallen perfect mogelijk als de verdeling juist is.
Ik heb maar 1x25A in huis en die is er nog nooit uitgegaan.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

BartDG
junior lid

Bericht door BartDG » 20 jun 2018, 11:05

Akkoord, maar ik vraag me gewoon af als je kan kiezen hoeveel ampère je krijgt, of als zij dat bepalen. Bv. voor mij zou 30A interessant zijn, maar misschien moet ik wel zakken naar 25A omdat er geen andere tussenstappen tussen 25A en 32A mogelijk zijn.

Los daarvan voel ik me weer serieus bekocht, maar dat zal wel het algemene sentiment hier zijn...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 jun 2018, 11:35

De stappen staan in de link die ik eerder gaf.
20, 25, 32, 40, 50 en 63A
.

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 20 jun 2018, 12:15

Mijn automaat (de instel schroefjes) kan ingesteld worden op 20/25/30/35/40 Ampère 3F/400

Dat wil zegen dat ik met 30A 3F/400 nog net binnen X5 val.

Mijn vragen:
1) Liggen de KVA classificatie vast? of kan dat nog veranderen 30A is op het randje van X5. Ik zou de aanpassing nu reeds laten doorgaan. Ik verwacht een stormloop. Maar als het nog kan veranderden dan moet ik wachten.
2) Zijn er nog toeslagen voor PV met terugdraaiende teller?
3) Ligt er reed een datum vast? Hoe gaan ze het lopende jaar verrekenen???

Ik zit bij Gaselwest a 121,46 euro per KW omvormer (5.5KW + 2KW) = 911euro. Het nieuwe systeem is dus stukken goedkoper X5 = 288,19 €

Mijn omvormers vervangen door lichtere types is dus niet nodig? Effectieve piek nu is 4.2kw+1.4kw.
Gezien er geen kosten zijn in functie van omvormer vermogen???

Mis ik iets????

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 20 jun 2018, 13:10

Binnenkort (3de kwartaal) komt er een nieuwe consultatie over het capaciteitstarief bij de vreg, dan zal er meer bekend zijn hoe het er juist gaat uitzien!
De tarieven in bovenstaande tabel betreffen alleen de (gemiddelde!) netkosten zonder btw, zonder odv; en zonder transportnettarieven, welke ook nog op een of andere manier gaan bijgerekend worden(als kWh,kVA aansluiting,of kVA omvormervermogen,is nog niet bekend;)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 20 jun 2018, 15:30

jeankeE schreef:
20 jun 2018, 13:10
Binnenkort (3de kwartaal) komt er een nieuwe consultatie over het capaciteitstarief bij de vreg, dan zal er meer bekend zijn hoe het er juist gaat uitzien!
Ik kijk er alvast naar uit want ze waren zich niet echt bewust van het feit dat bovenstaande catalogering in het totaal niet is afgestemd op hun afzekering
Voor zover ik begrepen heb zal de huidige teco (zekering in de meterkast) verdwijnen, dus nu aanpassen heeft geen zijn want in de toekomst kan men remote dit aanpassen.
Indien ik correct geinformeerd ben kan je downgraden zonder keuring
De tarieven in bovenstaande tabel betreffen alleen de (gemiddelde!) netkosten zonder btw, zonder odv; en zonder transportnettarieven, welke ook nog op een of andere manier gaan bijgerekend worden(als kWh,kVA aansluiting,of kVA omvormervermogen,is nog niet bekend;)
Inderdaad het capaciteitstarief waarven hierboven een tabel is slechts de helft van de kosten
In de vorige versie denk ik te herinneren dat een aansluiting zonder PV per kWh zal betalen voor de 'distributiekosten' en wie PV's heeft zal weer volgens zijn omvormer betalen ongeacht hoeveel hij verbruikt.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 20 jun 2018, 15:58

BFOD schreef:
20 jun 2018, 04:10
Ik lees ook dat de terugdraai compensatie maximum voor 15 jaar na installatie zal zijn. Zekerheid bestaat niet in BE, de belofte was toch 20 jaar?
De GSC waren en zijn nog altijd gegarandeerd voor 20 jaar, de terugdraaiende meter daar was er niets over gezegd dus voor ons was dat blijvend maar ja, spelregels veranderen gedurende het spel is wel een belgisch spécialiteit evenals het niet terugbetalen van een illégale (turtle)taks, 't is illégaal maar je krijgt het toch niet terug en zo wordt dat légaal, simpel isn't it :mrgreen:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 20 jun 2018, 16:10

Ik heb net volgende gevonden, wat is hiervan waar?

http://www.tariefchecker.be/energie/art ... vanaf-2019

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 jun 2018, 17:46

BFOD schreef:
20 jun 2018, 16:10
Ik heb net volgende gevonden, wat is hiervan waar?

http://www.tariefchecker.be/energie/art ... vanaf-2019

Het is een voorstel zoals zo veel, aan voorstellen kan niets waars of onwaars zijn.
.

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 21 jun 2018, 16:44

Op een officieel document van EANDIS https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... tarief.pdf

Heb ik het volgende gevonden

12 Wijzigt er iets voor prosumenten? (installatie van
zonnepanelen < 10 kVA met terugdraaiende teller)

Het distributienettarief voor klanten met bijvoorbeeld zonnepanelen is hetzelfde als voor alle
andere klanten. De netgebonden kosten – eigen aan de aansluiting – worden niet langer
aangerekend op basis van het vermogen van de omvormer, maar op basis van het
aansluitingsvermogen. Er wordt geen specifiek prosumententarief of injectietarief meer
aangerekend.
De kosten van openbare dienstverplichtingen, heffingen en toeslagen (niet-netgebonden
kosten) zullen eveneens worden aangerekend op basis van het aansluitingsvermogen. Zo
dragen prosumenten evenredig bij aan de netgebonden kosten en de kosten van openbare
dienstverplichting en toeslagen.
Voor een standaardaansluiting van 9,2 kVA met een gemiddelde PV-installatie van 4,2 kW
betaal je met de nieuwe tariefstructuur ongeveer hetzelfde als voorheen.*

* Slechts ter informatie. Rechten kunnen enkel voortkomen uit een bindende offerte op basis van goedgekeurde
tarieven van de distributienetbeheerder.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 22 jun 2018, 18:08

Bovenstaande klopt inderdaad, maar dat is nog het oude voorstel van de VREG en is dus zeker niet definitief, al zal het nieuwe voorstel hier waarschijnlijk sterk op gaan lijken.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie