Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door janus » 10 jun 2018, 09:23

Een oude laptop met win xp houd alles een beetje in de gaten (tja, verbruik 25 watt in stand by) via team viewer naar pc in de woning.
Heb je nergens een Raspberry liggen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

leopard005
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door leopard005 » 10 jun 2018, 09:26

janus schreef:
10 jun 2018, 09:23
Een oude laptop met win xp houd alles een beetje in de gaten (tja, verbruik 25 watt in stand by) via team viewer naar pc in de woning.
Sorry :oops: weet niet hoe dit werkt,

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 10 jun 2018, 09:51

Nice! Hoe een foto inspirerend kan werken $*

Staan je je panelen in parallel of in serie?
Heb je enig idee wat de (min/max) spanning is die van de PV panelen komt (al dan niet onder load)?

Open circuit voltage bij mijn panelen is volgens het naamplaatje 37V. Tot nu toe gemeten 23-30V. Uiteraard afhankelijk van de zon.
Ik overweeg om met een 24V batterij setup te werken. Dit om het verlies bij conversie kleiner te houden. Als dat überhaupt iets significant zou uitmaken. Volgens de theorie zou van circa 30V naar 24V converteren minder verlies opleveren dan van circa 30V naar 12V. In de praktijk misschien 1% verschil.

Het idee is om de panelen parallel te plaatsen en per paneel een DC-DC omvormer met MPPT + charge controller (lees: DC-DC converter met CC/CV) te zetten. Ofwel laadt elk paneel een eigen batterij op. Ofwel laden de twee panelen dezelfde batterij op. We zien wel.
In dat laatste geval kunnen de panelen samen maximaal 500W geven en kom ik met een batterij van 0,5 kWh nooit hoger dan 1C laadstroom. Beter is om onder 0,5C te blijven (verlengen levensduur, meer laadcycli, cfr. http://batteryuniversity.com/). Met 1 kWh (of meer) aan opslag zou ik hooguit aan 0,5C (of lager) laden.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 10 jun 2018, 10:06

leopard005 schreef:
10 jun 2018, 09:26
janus schreef:
Kan ik jou wel bij helpen hoor. Easy peasy :-)
SD kaartje met Raspbian image in de Raspberry Pi, scherm via HDMI aansluiten, toetsenbord/muis via USB. 12V adapter aansluiten en gaan! De rest is software. Verbruikt maximaal 7W, gemiddeld eerder 1-2W. Daar moet je wel nog het scherm bij tellen (als het aan staat).
Ik neem aan dat je vanop je Windows XP laptop e.e.a. via de seriële poort uitleest. Zoiets kan perfect vanop zo'n Raspberry Pi ding. Op de Raspberry Pi kan je rechtstreeks sensors aansluiten en ook laten communiceren met andere Raspberry Pi's en Arduino's met whatever sensors aan boord. Been there, done that. :-)

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 10 jun 2018, 10:13

Bj0rn schreef:
10 jun 2018, 10:06
leopard005 schreef:
10 jun 2018, 09:26
janus schreef:

Kan ik jou wel bij helpen hoor. Easy peasy :-)
SD kaartje met Raspbian image in de Raspberry Pi, scherm via HDMI aansluiten, toetsenbord/muis via USB. 12V adapter aansluiten en gaan! De rest is software. Verbruikt maximaal 7W, gemiddeld eerder 1-2W. Daar moet je wel nog het scherm bij tellen (als het aan staat).
Ik neem aan dat je vanop je Windows XP laptop e.e.a. via de seriële poort uitleest. Zoiets kan perfect vanop zo'n Raspberry Pi ding. Op de Raspberry Pi kan je rechtstreeks sensors aansluiten en ook laten communiceren met andere Raspberry Pi's en Arduino's met whatever sensors aan boord. Been there, done that. :-)
Ookee Janus, weer wat geleerd, daar kom ik binnen een paar weken wel op terug. Thx.
En vaderkesdag is nog niet voorbij :D
Laatst gewijzigd door leopard005 op 10 jun 2018, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 10 jun 2018, 10:24

Bj0rn schreef:
10 jun 2018, 09:51
Nice! Hoe een foto inspirerend kan werken $*

Staan je je panelen in parallel of in serie?
Heb je enig idee wat de (min/max) spanning is die van de PV panelen komt (al dan niet onder load)?

Panelen staan parallel, spanning tss 36 en 0 volt.Ik gebruik een MPPT + charge controller. Verlies volgens de software van de mppt controller 5 watt bij ongeveer 20 amp. Parallel, deaal als er schaduw is, en je panelen hoeven niet dezelfde te zijn. Mijn panelen zijn tweedehands. Komt er dan natuurlijk wel bij dat je de spanningen niet bij elkaar opteld, maar de amps van de panelen. Dus dikke, of meerdere kabels naar je charge controller. Ik heb eerst getest met een pwm controller = waardeloos. Zwart kastje. Bij 36 v naar 12V = 24 volt x amp = verlies. Hieronder een foto van de mppt regelaar. Onderaan in rood = mppt regelaar 40 amp. Bovenaan de Logo module van Siemens. Oh ja, de kast ( rek) waar ik alles in gebouwd heb kan je kopen in
IMG_0519 (Small).JPG
doe het zelf zaken voor 35€. Bodems zijn verstevigd met multiplex van 18mm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 12 jun 2018, 09:56

Tijd zal uitwijzen hoe het er in november-december 2018 en januari 2019 zal uit zien. Vind je dit interessant en wil je meer van dit? Reageer dan op dit bericht :-)
Hey Bj0rn, je afbeeldingen zijn niet meer beschikbaar... Maar alleszins, ja dat is interessant. 't Is te zeggen, deels.
Wie wil er nu nog off-grid als je binnenkort een vergoeding kan krijgen voor geleverde stroom die je niet zelf verbruikt? Ok de vergoeding is niet veel (momenteel offerte voor 0,05593€/kWh), maar beter dan niets natuurlijk.
Ik neem aan dat je al op een of andere manier bi-directioneel meet, anders wordt het een grote stap in het onbekende. Indien je apparatuur van SMA hebt, kan je makkelijk simuleren op http://www.SunnyDesignWeb.com/

Zelf gaan wij binnenkort met de batterij uitkomen op +/- 90% netonafhankelijk of een goei 325 dagen volledig eigen stroom. De overige 40 dagen (theoretisch natuurlijk, het zullen veeleer 70 dagen aan 60% netafname zijn) zullen we nog van het net moeten aftappen en dan gaat het echt over enkel dagen in december en januari (getoetst aan bi-directionele gegevens van de afgelopen twee jaar).

Na de installatie van de batterij worden er jaarlijks nog steeds 5000kwh geïnjecteerd. Die willen we als volgt voor de Nissan Leaf 60kW (model 2019) gebruiken (afgeronde waarden):

2000kWh thuis direct laden van onze eigen PV op gewoon stopcontact 3.7kW en bij uitzondering op 6,6kW (ja, wij zijn overdag vaak thuis en onze max PV output is 7kW)
1600kWh thuis indirect laden (van het net of deels uit de batterij, als is dit niet zo'n goede energie efficiency) en of deels op het werk
400kWh publiek laden
Dat zou overeen moeten komen +/-20.000km per jaar inclusief laadverliezen.

Blijven er nog +/-3000kwh injectie over, goed voor +/- €170 te ontvangen
De ongeveer 2000kwh afname zouden ons €+/- 560 kosten
Dan komen we uit op 390 euro jaarlijkse kost voor 8000kwh jaarlijks verbruik inclusief 20.000km autorijden. Komt daar bovenop de besparing van 1400 euro diesel per jaar en duur auto-onderhoud. Top of the bill delen we de factuur met mijn schoonouders, die bij ons inwonen. Dat maakt iets meer dan 16 euro per maand voor elektriciteit en autorijden.

Dus,
Offgrid? Nee bedankt!
Zelfvoorzienend? Heel zeker!

:-)
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 13 jun 2018, 09:02

roel.nagels schreef:
12 jun 2018, 09:56
Hey Bj0rn, je afbeeldingen zijn niet meer beschikbaar... Maar alleszins, ja dat is interessant. 't Is te zeggen, deels.
Zonet doorheen de thread gegaan en ik zie overal nog afbeeldingen staan. Ik heb ze ge-upload via imgsafe.org. Misschien was er iets fout bij imgsafe.org op het moment dat je de thread las? @janus Zou handig mochten we afbeeldingen op het forum kunnen uploaden.
roel.nagels schreef:
Ik neem aan dat je al op een of andere manier bi-directioneel meet, anders wordt het een grote stap in het onbekende. Indien je apparatuur van SMA hebt, kan je makkelijk simuleren op http://www.SunnyDesignWeb.com/
Ik meet inderdaad bi-directioneel. Omvormers zijn SMA, weliswaar al niet meer de nieuwste :-)
Bedankt voor de link! Bij deze gebookmarked. Ga ik zeker nog van dichterbij bekijken.
roel.nagels schreef:
Wie wil er nu nog off-grid als je binnenkort een vergoeding kan krijgen voor geleverde stroom die je niet zelf verbruikt? Ok de vergoeding is niet veel (momenteel offerte voor 0,05593€/kWh), maar beter dan niets natuurlijk.
Een terugleververgoeding van 0,05-0,06 €/kWh lijkt me correct in vergelijking met de huidige elektricitieitsprijs (i.e. zonder DNB en andere kost). Daar tegenover staat wel het prosumententarief dat omgerekend 0,10 €/kWh bedraagt. Mijn eerste indruk is dat zelfs met zo'n terugleververgoeding er nog steeds "verlies" aan doet.

Langs de andere kant, de energie die je terug aan het net levert gaat wellicht niet verder dan je naaste buren zonder PV. In die zin kan je stellen dat je ook het transport van de energie (i.e. de kost v.d. netbeheerder) grotendeels verzorgt. En als je dan die 0,05-0,06 €/kWh vergelijkt met 0,06 (energie) + 0,03 (kosten voor groene stroom + WKK) + 0,16 (distributie) + 0,02 (transmissie) = 0,27 €/kWh (incl. BTW).

Om de PV pieken af te vlakken zou (met de nadruk op zou), de heren politici kunnen beslissen om een hogere terugleververgoeding te geven in piekperiodes (bvb. 18h00-20h00). Meteen een stimulans voor lokale energie opslag. Maar goed, deze thread gaat niet over het beleid. Of toch?

Op dit moment is het voor mij een hobbyproject. Het beleid van de netbeheerder en overheid zal meebepalend zijn in welke mate het werkelijkheid wordt. In de voorbije 10 jaar vind ik de overheid/netbeheerder nu niet het toonbeeld van een betrouwbare partner. Er zijn in mijn ogen goede maatregelen geweest (GSC om PV van de grond te krijgen) en er zijn, hoe zal ik het uitdrukken, nogal contraproductieve maatregelen geweest (te lang te hoge GSC, bruuske afbouw van de GSC, kosten GSC afgeschoven op de distributienetbeheerders, invoering van prosumententarief).

Een terugleververgoeding die hoger is dan het prosumententarief (in "dal" PV periodes) lijkt me - op het eerste zicht - een mooie stimulans richting een groener gedecentraliseerd energienetwerk.

on topic
Je hebt nu al een batterij of je gaat die binnenkort plaatsen?
Welke capaciteit?
Wat zijn voor jou de beweegredenen om een batterij te plaatsen?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 13 jun 2018, 09:47

@janus Zou handig mochten we afbeeldingen op het forum kunnen uploaden.
Dat is de beste en geadviseerde methode, zie:
viewtopic.php?f=1&t=172
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 13 jun 2018, 11:18

Bj0rn schreef:
13 jun 2018, 09:02
Langs de andere kant, de energie die je terug aan het net levert gaat wellicht niet verder dan je naaste buren zonder PV. In die zin kan je stellen dat je ook het transport van de energie (i.e. de kost v.d. netbeheerder) grotendeels verzorgt. En als je dan die 0,05-0,06 €/kWh vergelijkt met 0,06 (energie) + 0,03 (kosten voor groene stroom + WKK) + 0,16 (distributie) + 0,02 (transmissie) = 0,27 €/kWh (incl. BTW).

Om de PV pieken af te vlakken zou (met de nadruk op zou), de heren politici kunnen beslissen om een hogere terugleververgoeding te geven in piekperiodes (bvb. 18h00-20h00). Meteen een stimulans voor lokale energie opslag. Maar goed, deze thread gaat niet over het beleid. Of toch?

Op dit moment is het voor mij een hobbyproject. Het beleid van de netbeheerder en overheid zal meebepalend zijn in welke mate het werkelijkheid wordt. In de voorbije 10 jaar vind ik de overheid/netbeheerder nu niet het toonbeeld van een betrouwbare partner. Er zijn in mijn ogen goede maatregelen geweest (GSC om PV van de grond te krijgen) en er zijn, hoe zal ik het uitdrukken, nogal contraproductieve maatregelen geweest (te lang te hoge GSC, bruuske afbouw van de GSC, kosten GSC afgeschoven op de distributienetbeheerders, invoering van prosumententarief).

Een terugleververgoeding die hoger is dan het prosumententarief (in "dal" PV periodes) lijkt me - op het eerste zicht - een mooie stimulans richting een groener gedecentraliseerd energienetwerk.

on topic
Je hebt nu al een batterij of je gaat die binnenkort plaatsen?
Welke capaciteit?
Wat zijn voor jou de beweegredenen om een batterij te plaatsen?

De batterij komt er nog dit jaar. Hopelijk met subsidie en indien nodig zonder.
LG Chem RESU 10 (48V) = 9.8kW nominaal
Groter zelfverbruik, minder onderhevig aan prijsschommelingen, lagere factuur, meer eigen groene energie.

Je stelling dat ik het transport verzorg is volledig onjuist. Ik lever enkel een product maar heb geen infrastructuur over publiek terrein om mijn goederen te leveren. Bekijk het als een transportbedrijf. Die heeft dan wel de vrachtwagen, doch de wegen worden aangelegd en onderhouden (niet altijd even goed :-) ) door anderen. en daarvoor betaal je taksen. Naar analogie is het prosumententarief een eerlijk systeem. Maar de plotse opkomst ervan gaf voor velen een grote financiële terugval. Al is het eigenlijk omgekeerd: ze hebben jaren een financiële meevaller gehad.

Piek afvlakken komt er waarschijnlijk ook naar voorbeeld in DE. Dit om het net op die momenten te ontlasten. Het zal er dus op aankomen om je batterij vooral te laden met de opbrengst van de afgetopte zone. Anders gaat die opbrengst verloren. Gelukkig hebben SMA installaties daar een built-in solution voor.

In sommige Scandinavische landen en delen in Australië is het al veel 'erger' gesteld. daar hebben ze vele tariefperiodes per dag. Die piek kan tot 500% duurder zijn dan dalperiodes in blokken van 1 a 2 uren. dan ben je blij dat je met een batterij op dal kan opladen en op piek kan zelfvoorzien
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 13 jun 2018, 12:02

Ziet er goed uit, er zitten wel wat mogelijkheden in dat toestel, maar...ikzelf heb de € rokes er niet voor. 8,8 kw kan je gebruiken per cycl. Levensduur = 16jaar bij 365 dagen gebruik. De batterij veroudert ook wel gedurende die tijd. Normaal zou je dan nog 80% moeten overhouden op die leeftijd? Subsidies?? Ja, om het naderhand terug af te pakken door andere heffingen die ze nu nog aan het verzinnen zijn.. Maar goed,jou plannetje lijkt me wel wat. Ikzelf gebruik momenteel vlra batterijen, 5,1 kw, waarvan 1,5 kw bruikbaar om een levensduur te halen van 1200 cycli.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 13 jun 2018, 12:49

Er worden zoveel subsidies voor vanalles en nog wat gegeven (isolatie, zonneboiler, ...) Er is nog niets afgepakt geweest. Prosumententarief is een terechte kost die men eerst niet had voorzien, wegens te weinig voorstudie... Jullie gebruiken het net wel degelijk in twee richtingen en het net is niet van jullie. Enkel jullie stroom die erop gaat is jullie eigendom. De stroom die je 's nachts en in de winter afneemt komt van kerncentrales, windmolens , bio, ... maar niet van jouw zonnepanelen. 't Is de harde realiteit waar men destijds niet bij heeft stilgestaan. En dat komt natuurlijk aan als je al die jaren dat niet hebt moeten betalen. je had dus een vergissing in jouw voordeel, zoals dat heet bij monopolie. wees blij en of zoek hoe je nog meer voordeel haalt uit je PV , zoals ik bv gedaan heb of beter zal gedaan hebben

Komt nog een tweede vergissing is het voordeel van de PV-systemen met GSC: je wordt vergoedt per opgewekte MW én je mag die megawatt volledig zelf opgebruiken. Je wordt dus betaalt om te consumeren. Kan/kon het nog beter?
Dat zou in het geval van injectievergoeding wel even anders zijn: je word dan vergoed voor je pv-opbrengst die je niet verbruikt...
Laatst gewijzigd door roel.nagels op 13 jun 2018, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Bi-directionele meter...

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 13 jun 2018, 13:00

roel.nagels schreef:
13 jun 2018, 12:49
Er worden zoveel subsidies voor vanalles en nog wat gegeven (isolatie, zonneboiler, ...) Er is nog niets afgepakt geweest. Prosumententarief is een terechte kost die men eerst niet had voorzien, wegens te weinig voorstudie... Jullie gebruiken het net wel degelijk in twee richtingen en het net is niet van jullie. Enkel jullie stroom die erop gaat is jullie eigendom. De stroom die je 's nachts en in de winter afneemt komt van kerncentrales, windmolens , bio, ... maar niet van jouw zonnepanelen. 't Is de harde realiteit waar men destijds niet bij heeft stilgestaan. En dat komt natuurlijk aan als je al die jaren dat niet hebt moeten betalen. je had dus een vergissing in jouw voordeel, zoals dat heet bij monopolie. wees blij en of zoek hoe je nog meer voordeel haalt uit je PV , zoals ik bv gedaan heb of beter zal gedaan hebben
Ik heb geen vergissing gehad in mijn voordeel. Mijn panelen liggen nog maar één jaar.. :mrgreen: Nu ga ik er ook geen voordeel uithalen, maar het prosumenten tarief ..nee niet voor mij :lol: on topic Ben je al bezig met je project?
Laatst gewijzigd door leopard005 op 13 jun 2018, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 13 jun 2018, 13:04

Yep , alles staat klaar voor het project:

2 jaar bi-directionele metergegevens, welke aangeven dat de overstap meer dan de moeite is
16 maanden op bi-directionele meter van infrax
offerte installatie batterij-systeem op zak
offerte bij ecopower voor injectiecontract
7600 euro extra opzijgezet voor aankoop batterij-systeem
wachtbuizen , check

We wachten enkel nog op bericht of er nu al dan niet nog subsidies gaan komen: als we T mogen geloven, moet dat tegen uiterlijk 20 juli 2018 zijn.

Bi-directionele meter...

leopard005
Senior lid

Bericht door leopard005 » 13 jun 2018, 13:12

roel.nagels schreef:
13 jun 2018, 13:04
Yep , alles staat klaar voor het project:

2 jaar bi-directionele metergegevens, welke aangeven dat de overstap meer dan de moeite is
16 maanden op bi-directionele meter van infrax
offerte installatie batterij-systeem op zak
offerte bij ecopower voor injectiecontract
7600 euro extra opzijgezet voor aankoop batterij-systeem
wachtbuizen , check

We wachten enkel nog op bericht of er nu al dan niet nog subsidies gaan komen: als we T mogen geloven, moet dat tegen uiterlijk 20 juli 2018 zijn.
Prachtig. Krijgen we foto's please?

Plaats reactie