Vergoeding electriciteit op het net zetten.

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Vergoeding electriciteit op het net zetten.

Bericht door bruma » 28 mei 2018, 20:26

YveST3 schreef:[mention]bruma[/mention] 36ct/kWh dan moet je toch is van energieleverancier veranderen hé
1) dan ken jij de DNB kosten van Gaselwest nog niet
2) het is de totaalprijs van de jaarlijkse factuur die telt, zelf verbruik ik niks op piek wel op dal, wat niet belet dat er een dure piekprijs is. Bestaande uit +/+ 10ct/kWh aan zuivere elikost. Dal prijs is rond de 26ct waarvan slechts 5 of 6ct voor de elikost

roel.nagels
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 11 jun 2018, 10:39

simulatie batterij.png
bi-directioneel 2018.PNG
bi-directioneel maand mei.PNG
Wij betalen sinds 15 februari 2017 geen prosumententaks meer, dit door de overstap naar een bi-directionele meter.
De overstap op deze meter kwam er na bijna 8 maanden monitoring via SMA Home Manager (bi-directionele meter van SMA) en was een logisch gevolg aan de eenvoudige redenering dat het prosumententarief overeenkomt met 28% zelfverbruik en de overige 72% op het net gaat bij overschot en van het net gehaald wordt bij tekorten en onze installatie een zelfverbruik van 47% aangaf of dus bijna 20% meer dan het 'forfait' (prosumententarief). Ook speelde het nieuwsbericht van HLN mee over de mogelijkheid tot vergoeding van je overschotten en later het nieuws voor mogelijke subsidiëring van een batterij. Want vergis u niet, deze nieuwe modaliteiten zullen enkel beschikbaar zijn voor eigenaars van en slimme meter of bi-directionele meter (wat niet hetzelfde is). Vergis u ook zeker niet dat je zomaar moet/kan overstappen naar deze meter om er je voordeel uit te halen. Ik geef je op een blaadje dat de meeste PV-gebruikers die de laatste jaren geïnvesteerd hebben in allerlei zaken om hun jaaropbrengst volledig op te consumeren dik hun broek gaan scheuren. Volgende gemaakte investeringen gaan pijn doen op een slimme meter en bi-directionele meter: warmtepomp, inductiekookplaat, verwarmd zwembad, jacuzi of andere spa-baden, elektrisch kacheltje om bij te warmen, electrische auto... want zo goed als al deze toestellen worden gebruikt/geladen wanneer de zon niet of onvoldoende schijnt. De energie zal dus vanuit het net moeten komen en die ga je volle pot betalen.
Wijzelf hebben intussen anderhalf jaar ons verbruik zwaar gemonitord en ge-finetuned. We zounden nu met een batterijsysteem SMA SI4.4M-12 + LG Chem RESU 10 (48V) uitkomen op bijna 90% zelfverbruik en zit dus op hete kolen te wachten op nieuws omtrent de batterijsubsidie. De gehele investering PV + batterij zou dan op 15 jaar terugverdiend zijn en er zijn jaarlijks geen kosten/prosumententaks afgezien van de overige 10 % die we nog van het net zouden afnemen zijnde 130 euro (460kWh aan 28 eurocent per kilowatt). Als we dan nog een injectievergoeding mogen verwachten van ongeveer 6 eurocent per kilowatt zouden we voor 5000kWh injectie ongeveer 280 euro moeten krijgen. Neem dan nog meterhuur (€60 in ons geval) en we komen uit op jaarlijks 90 euro te ontvangen. Het beste van al: Hoe duurder stroom wordt, hoe sneller ik de gehele installatie terugverdien!
Al zitten we al in een denkfase verder. Door de intensieve monitoring hebben wij ons verbruik met meer dan de helft kunnen verminderen. En dit bied ruimte voor het laden van een electrische auto met jaarverbruik tussen de 3000 en 4000kWh die in ons geval wé thuis de ganse dag kan opladen aan het gewone stopcontact. Want ook snelladers en een slimme meter gaan niet samen! Naar alle berekeningen zouden we met de hele mik-mak (PV, batterij, injectievergoeding en e-auto) uitkomen op 300 euro per jaar te betalen voor onze stroom (dus inclusief autorijden) en 0 (nul) euro aan diesel (momenteel 1400 euro per jaar). Het zou voor ons heeeeeel leuk geweest zijn moesten die ministers de deadline van 'vanaf 2018' gehaald hebben, maar momenteel is het elke dag bang afwachten...
In bijlage wat statistiek en batterij-simulatie van onze huidige situatie (dus momenteel zonder batterij en zonder e-auto)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 11 jun 2018, 10:45

dag grafiek bi-directioneel.PNG
dag grafiek per toestel.PNG
2018 per toestel.png
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 11 jun 2018, 11:38

2018 per toestel.png
dag grafiek per toestel.PNG

Bi-directionele meter...

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 11 jun 2018, 11:55

"Op 15 jaar terugverdiend".

Je weet toch dat een lithium-ion batterij halveert in capaciteit om de 7 jaar?
Na 15 jaar zit je op 1/4 capaciteit.
Herberekenen?
Zolang batterijen zo duur blijven zullen ze niet rendabel zijn.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 11 jun 2018, 12:08

Beste Luc

bedankt voor je opmerking. Echter... de slijtage van de batterij hangt af van het gebruik ervan: piekbelastingen of gelijdelijk op- en ontladen.
Zoals je kan zien in de simulatie schommelt in onze situatie het jaarlijks aantal cyclussen rond de 190. dat is ongeveer 1 cycle per 2 dagen en we hebben geen verbruikers boven de 2000W in huis (afgezien van de oven) en zullen dus geen piekvermogen uit de batterij halen. Bovenal zal de batterij enkel dienst doen als aanvulling indien PV tekort schiet. Het is in geen geval de bedoeling om een oven of dergelijke volledig op de batterij te laten werken (want dat is een peakbelasting). De LG batterij heeft een levenscyclus van 6000 cycles. Theoretisch gaat mijn batterij 30 jaar meegaan. Ik ben natuurlijk niet gek, maar LG garandeert minimum 80% capaciteit op 10 jaar en 20 jaar levensduur wordt gerekend bij 'normaal' gebruik...
Verder ben ik zéér actief op het forum SunnyPlaces, waar heel wat Duitsers en anderen reeds vele jaren dergelijke batterijsystemen hebben. De reacties zijn veel positiever dan de reacties van Belgen zonder batterij-systeem. Ik kan overigens een aantal Duitse en Oostenrijkse installaties live inkijken alsof het mijn eigen installatie is. Eén ervan heeft reeds 4 jaar zo'n LG van de eerste generatie en heeft een dikke 2 % verlies op die gebruikstijd...
Nogmaals, wij kunnen amper wachten om in te stappen. ;)

Als aanvulling op je degradatie van Li-ion: in 2011 kon ik met mijn nieuwe elektrische fiets in volle ondersteuningsmodus 50km rijden. Vandaag de dag doet die nog steeds 46km. Ik rijd 5500km per jaar... en dan te weten dat de technologie van een LG Chem RESU veel beter is dan die van de 'gewone' 18650 cellekes.

Bi-directionele meter...

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 11 jun 2018, 13:02

Met li-ion fietsbatterij heb ik andere ervaring.
Batterij 24v 15Ah had na 6 jaar nog 8,8Ah (zelf gemeten).
Na hervulling met nieuwe cellen door Battery street:Gemeten capaciteit was oorspronkelijk 14Ah.
Nu 5 jaar later nog 9Ah.
De fiets wordt enkel recreatief gebruikt en na ieder gebruik heropgeladen; dus nog niet zoveel keer op- en ontladen.
Dit bevestigt de stelling dat zelfs bij weinig gebruik de capaciteit toch halveert na 7 jaar.
Het kan misschien ook dat de constructeurs van thuisbatterijen hetzelfde principe hanteren als voor autobatterijen:
Ze vertrekken van een dubbele capaciteit en limiteren die softwarematig tot de helft en naarmate de batterij ouder wordt, gebruikt men een groter percentage van de "verminderde capaciteit" zodat het voor de gebruiker overkomt alsof de batterij gedurende 7 jaar haar volle capaciteit behoudt, om daarna jaarlijks 10% te verliezen en dus na 10jaar uit te komen op 70% van de "gegarandeerde" capaciteit.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 11 jun 2018, 13:16

Beste luc

Het is niet voor niets dat alle grote merken met 48V (of soms 36v) batterijen werken ipv 24V of minder. Verder is lithium gelukkiger met laden en ontladen dan, niet of amper te gebruiken...
Ook het laden en ontladen op zich zijn hierbij weer van tel. Ik gebruik geen snellader, en rijd nooit de batterij helemaal leeg. De batterij staat nooit in de blakke zon, noch in de vrieskou. Zorgzaamheid is essentieel voor een batterij. Of het nu voor de gsm, laptop, fiets, auto of huis is.

Verder tel ik nu zonder rekening te houden met een mogelijke batterijsubsidie. Indien die zoals bv bij de zonneboiler 40% zou bedragen, gaat er nog eens een kleine 2,5 jaar af van de terugverdientijd...

Alleszins, met de gegevens van de verschillende PV en batterij-systemen die ik kan inzien en de offerte van het batterijsysteem, weet ik wat onze besparing zal zijn. Verder door 90% netonafhankelijkheid voel je prijsstijgingen maar voor 10% op de factuur. en zolang ik mijn huidige hoeveelheid overschot kan injecteren aan een aangekondigde vergoeding zal ik alleen maar meer en meer 'verdienen'. 'In the end' verslijt alles. Je moet voor jezelf uitmaken waar voor jou de winst in kan zitten. Bij ons is dat heel duidelijk aangegeven met alle bijhorende statistiek. Ik lees bij de meeste alleen maar uit de lucht gegrepen zaken, of appelen met peren vergeleken...

Je mag er overigens vanop aan dat ik mijn ervaringen zal blijven delen op de verschillende fora. Ook wanneer de batterij en de e-auto er zullen zijn. So stay tuned ;)

Bi-directionele meter...

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 11 jun 2018, 21:34

Nou hier is dan toch, gelukkig voor ons, niets uit de lucht gegrepen.
Ik zit in elk geval al niet te wachten op de digitale meter gezien ik nu al 1100 € netto per jaar verdien aan mijn PV panelen (zonder nog eens
extra te moeten investeren in batterijen) noch mijn levensritme, zoals in het steentijdperk, terug moet afstellen op het ritme van de zon.
En als een digitale meter voor een prosument zo voordelig zou zijn (of zou kunnen zijn) zie ik ook niet in waarom men die groep als eerste viseert
(na ze eerst met alle zonden te hebben willen beladen) om zo'n digitaal spul te "mogen" ontvangen.
En de berichten die ik tot op heden heb opgevangen over mogelijke subsidies van batterijen gaan toch een heel andere richting uit dan louter individueel, als bezitter van een batter, er op vooruit gaan. Er zullen voorwaarden aan zo'n subsidie gekoppeld worden die slechts in zeer beperkte mate de prosument ten goede zullen komen. En dan nog maar afwachten of op termijn de nadelen de voordelen op korte termijn (om enthousiastelingen vlug overstag te doen gaan) niet zullen overstijgen.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 11 jun 2018, 22:07

Wij leven niet in een stenentijdperk hoor ;) Sterker, we kunnen het ons permitteren om beide (leeftijd 35 en 36 jaar) 4/5de te werken en toch niets te kort te hebben. 2 x per jaar op vakantie inclusief skivakantie. En wij hebben, vermoedelijk in tegenstelling tot jou, geen GSC noch subsidies voor onze PV ontvangen... We zijn geen slaven van ons werk en of onze woonst/lening bij de bank.
Wij hebben onszelf de luxe gecreëerd om samen meer (overdag) thuis te zijn. Een aangenaam voordeel voor zowel mama, papa als de kinderen. En die luxe zal alleen maar toenemen.
Intussen hebben we op 6 maandjes tijd het geld voor de batterij, 7600 euro geïnstalleerd en gekeurd, bijna volledig bij elkaar en dit naast onze huidige afbetaling voor ons huis. Dus, indien er nadelige factoren aan de subsidie worden verbonden, waar ik persoonlijk nog niets over heb teruggevonden, dan zetten we ze gewoonweg zonder subsidie. Een bi-directionele meter hebben we toch al ;) . Ik zal op de moment zelf wel kijken wat het meest gunstigste verhaal voor ons zal zijn en dat is zeker met batterij. De subsidie is voor ons leuk meegenomen. En niet veel later volgt een Nissan Leaf 60kW

Maar het staat u vrij een andere mening te hebben en de kat uit de boom te kijken. :) Je behoud nog wel even het recht op je terugdraaiende teller, dus zal er voor de meeste niet enthousiastelingen geen echt probleem opduiken.

Bi-directionele meter...

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 11 jun 2018, 22:34

Ow ja, had ik al vermeld dat wij in een kangoeroe-woning leven. Dus alles cijfertjes; verbruik, aankoop, kosten, inkomsten worden nog gedeeld door twee (met uitzondering van de batterij en auto, die volledige voor onze rekening vallen). Reken maar even onze maandelijkse kosten na, nagenoeg nihil. En niet alle voor elektriciteit. Ook brandverzekering, belastingen, TV, internet, water en gas... allemaal gedeeld door 2... Tzijn zotten die werken :D

Bi-directionele meter...

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 11 jun 2018, 23:01

Verhuur je die woning Roel? We zitten ongeveer in dezelfde situatie en hebben ook een Sma home manager hangen. Het is me ook nog niet helemaal duidelijk of je nu al een sunny island hebt of niet. We hebben zelf zen gewone omvormer maar zitten ook boven 30% Self sufficiënt volgens de home manager 2.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 11 jun 2018, 23:09

Ik verhuur niet :-) Het zijn mijn schoonouders die inwonen. Momenteel hebben we nog geen Sunny Island, maar we staan te popelen. Goede raad: Leef een jaartje op je SHM 2.0 alvorens over stappen op de bi-directionele meter. Experimenteer! Indien je wil maak ik je een gast account aan op onze installatie, dan kan je vanuit eerste hand onze situatie volgen. PB me je e-mailadres waarop je SMA geregistreerd is

Bi-directionele meter...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 jun 2018, 13:19

roel.nagels schreef:
11 jun 2018, 22:07
Wij leven niet in een stenentijdperk hoor ;) Sterker, we kunnen het ons permitteren om beide (leeftijd 35 en 36 jaar) 4/5de te werken en toch niets te kort te hebben. 2 x per jaar op vakantie inclusief skivakantie. En wij hebben, vermoedelijk in tegenstelling tot jou, geen GSC noch subsidies voor onze PV ontvangen... We zijn geen slaven van ons werk en of onze woonst/lening bij de bank.
Wij hebben onszelf de luxe gecreëerd om samen meer (overdag) thuis te zijn. Een aangenaam voordeel voor zowel mama, papa als de kinderen. En die luxe zal alleen maar toenemen.
Intussen hebben we op 6 maandjes tijd het geld voor de batterij, 7600 euro geïnstalleerd en gekeurd, bijna volledig bij elkaar en dit naast onze huidige afbetaling voor ons huis. Dus, indien er nadelige factoren aan de subsidie worden verbonden, waar ik persoonlijk nog niets over heb teruggevonden, dan zetten we ze gewoonweg zonder subsidie. Een bi-directionele meter hebben we toch al ;) . Ik zal op de moment zelf wel kijken wat het meest gunstigste verhaal voor ons zal zijn en dat is zeker met batterij. De subsidie is voor ons leuk meegenomen. En niet veel later volgt een Nissan Leaf 60kW

Maar het staat u vrij een andere mening te hebben en de kat uit de boom te kijken. :) Je behoud nog wel even het recht op je terugdraaiende teller, dus zal er voor de meeste niet enthousiastelingen geen echt probleem opduiken.
Ter info: ik ben geen slaaf van mijn werk. Zelf rentenier ik, mijn huidige vriendin werkt eveneens 4/5 (ze wil niet rentenieren omdat ze haar werk te leuk vindt). Een lening bij een bank die geld kostte heb ik nog nooit in mijn leven gehad (alleen maar leningen die fiscaal interessant waren, niet omdat het nodig was). De kat uit de boom kijken doe ik dus zeker niet (na enkele vergaderingen ben ik dan ook ingelicht waar de subsidies naar toe zullen gaan).
Gezien ik niet meer met een dieselwagen rij kan ik daar inderdaad ook niet op besparen maar ik moet het ook niet uitgeven.
Onze overtollig geproduceerde energie verkopen we liever aan de werkgever van mijn vriendin. Brengt momenteel het tienvoudige op van het teruglevertarief waar jij op hoopt. Zonder enige investeringskost. ;-)
Ik sluit ook niet uit dat ik in de (nabije) toekomst zal overgaan tot het installeren van een thuisbatterij. Maar dan zullen ze toch met heel veel subsidie over de brug moeten komen en de batterij zal verdomd goed moeten presteren om de concurrentie met de huidige situatie te kunnen verslaan.
Maar iedereen zijn eigen strijd natuurlijk.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 jun 2018, 14:02

roel.nagels schreef:
11 jun 2018, 22:34
Ow ja, had ik al vermeld dat wij in een kangoeroe-woning leven. Dus alles cijfertjes; verbruik, aankoop, kosten, inkomsten worden nog gedeeld door twee (met uitzondering van de batterij en auto, die volledige voor onze rekening vallen). Reken maar even onze maandelijkse kosten na, nagenoeg nihil. En niet alle voor elektriciteit. Ook brandverzekering, belastingen, TV, internet, water en gas... allemaal gedeeld door 2... Tzijn zotten die werken :D
Inderdaad maar je bent geen alleenstaand geval noch is uw situatie zo uitzonderlijk.
Dat is gewoon de tering naar de nering zetten. Geen kunst aan.
Of je daar je schoonouders onder hetzelfde dak wil voor hebben wonen moet iedereen persoonlijk maar uitmaken.
Is trouwens een detail dat niets met het topiconderwerp te maken heeft.
Laatst gewijzigd door ivob op 12 jun 2018, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie