Simulatie off-grid (PV+batterij)

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door Bj0rn » 03 jun 2018, 23:01

Zoals wel nog een aantal mensen op dit forum ben ik geïnteresseerd in off-grid. Dat omwille van meerdere redenen. Gewoon uit interesse, vanwege de "wendbaarheid" van de federale en regionale, c.q. Vlaamse, politici (cfr. GSC, bijdrage energiefonds a.k.a. Turteltaks, netvergoeding a.k.a. prosumententarief en het gebrek aan duidelijkheid over het toekomstig capaciteitstarief) en een recente "aanvaring" met de DNB.

Door dit forum gelezen en vastgesteld dat verschillende mensen een verschillend idee hebben bij off-grid. Voor de één betekent off-grid, compleet los van alle nutsvoorzieningen (elektriciteitsnet, gasnet, water?). De ander ziet off-grid als los van het elektriciteitsnet. Wat ook jouw interpretatie van off-grid mag zijn, in deze simulatie bekijk ik een situatie waarbij de elektrische installatie los zou staat van het net. Los van een eventuele afkoppeling van gas, water, ...

Voor alle duidelijkheid: los zou staan. Het gaat om een simulatie! Echt handig lijkt het me niet om het meteen in de praktijk te testen :-)
Ik ga ervan uit dat iedereen hier ook wel weet dat het niet is omdat je 4000 kWh per jaar produceert en 4000 kWh of minder per jaar verbruikt, dat je de DNB meteen kan vragen om de stekker eruit te trekken. Dus met jaargemiddelden of maandgemiddelden werkt het niet. Om de data enigszins beheersbaar te houden werk ik met uurgemiddelden. Ja, ook daar zijn haken en ogen aan, maar dat geeft - los van piekvermogen - een goed beeld van wat mogelijk is. Terzijde, de brondata wordt in intervallen van 10s verzameld.

De simulatie is gebaseerd op werkelijke productie en consumptie cijfers. Mijn conclusie so far is dat in mijn concrete situatie het van februari tot midden november haalbaar moet zijn om "off-grid" te gaan mits voldoende batterij opslag (de zon schijnt 's nachts nog altijd niet en zelfs overdag kan het zwaar bewolkt zijn).

Gedurende 80 dagen (nov-dec-jan) per jaar kom ik nog elektriciteit te kort. Ik heb helaas nog geen volledige meetgegevens van die periode. Als ik in die periode uitga van 8 kWh/dag kom ik op een consumptie van 640 kWh. Ik weet wel dat PV in diezelfde periode 400 kWh heeft opgebracht. Ik zit dus met een tekort van minstens 250 kWh. Waarom "minstens"? De batterij zal tijdens de winter misschien ook vol geraken na een zonnige dag. En dan is de extra productie van die dag verloren. Heb je dus niet 400kWh beschikbaar in die periode, maar iets minder. Hoeveel minder? Nog geen idee.

Het kan best zijn dat er nog een generator bij komt kijken op dagen dat er een meter sneeuw op de PV installatie ligt. Lijkt me sowieso belangrijk om plan B klaar te hebben voor als er ooit iets fout loopt met de installatie. Of dat dan een generator is of iets anders, dat bekijk ik nog. Een HRe ketel (HR ketel + Stirling), een houtgasoven met Stirling motor, een brandstofcel, ... Suggesties welkom.

Om mijn eerdere stelling te onderbouwen een grafiekje. De verticale as links is het gemiddeld uur vermogen (in W). Of zo je wil het energieverbruik per uur (in Wh). Zowel van productie (geel) als consumptie (rood). De verticale as rechts is de State of Charge van de batterij (blauw, in kWh), m.a.w. hoe vol de batterij is.

We beginnen met een SoC van 0%. In de namiddag van dag 1 (lekker mooie weer) is de SoC al 100%. Toegegeven, een mooie startsituatie. De batterijcapaciteit is in dit geval 7 kWh.
Afbeelding

Dat het de eerste week van maart er alleen maar beter op wordt, kan je in deze grafiek zien.
Afbeelding

Tijd zal uitwijzen hoe het er in november-december 2018 en januari 2019 zal uit zien. Vind je dit interessant en wil je meer van dit? Reageer dan op dit bericht :-)
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Simulatie off-grid (PV+batterij)

Bericht door DaRkMaN_FX » 04 jun 2018, 09:18

Fuelcell is volgens mij nog altijd vrij duur.
Ben je dan niet beter met een micro WKK => warmte in de winter als je een tekort hebt + beetje elektriciteit
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 04 jun 2018, 10:26

Aan wat grote van batterij had je gedacht ?
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 04 jun 2018, 13:58

Bj0rn schreef:
03 jun 2018, 23:01
Gedurende 80 dagen (nov-dec-jan) per jaar kom ik nog elektriciteit te kort. Ik heb helaas nog geen volledige meetgegevens van die periode. Als ik in die periode uitga van 8 kWh/dag kom ik op een consumptie van 640 kWh.
Laat dat nu net de probleemperiode zijn (weinig productie en toch dagelijks elektriciteit nodig).
Tweede probleem (waar ik niets over lees) werd hiervoor al aangehaald: welke batterij ga je installeren (capaciteit) tegen welke kostprijs? *
Is die kostprijs (en gebrek aan comfort) dan te verantwoorden tegen de (vooralsnog) betrekkelijk lage kostprijs van het net als buffer.
Ik heb al cijfers van 48 maanden waarbij de jaarproductie telkens de jaarconsumptie overstijgt.
Bovendien heb ik in de zomer een gemiddeld dagverbruik van 6-7 kWh (de gemiddelde productie overstijgt dit ruimschoots) en kom ik putje winter toe met gemiddeld 5 kWh per dag (die geregeld meerdere dagen na elkaar niet gehaald wordt in productie). Bijkomend probleem haal je zelf al aan: in de praktijk is dat dagverbuik tov productie tijdens de winter nog negatiever dan de gemiddelden doen uitschijnen. Je kan overproductie hebben op een dag die verloren gaat (of je moet een dure grote batterij plaatsen die in 90% van de gevallen geen nut heeft) en dan dagenlang onvoldoende productie hebben om zelfs maar back-up te hebben voor het verbruik van 1 dag.
Wat heb je aan theoretisch gecijfer (buiten bezigheidstherapie) als het in de praktijk (nog) niet toepasbaar is?
In de huidige context (regelgeving en regelgeving in de nabije toekomst) bestaat er niet zo iets als gedeeltelijk off grid, ook niet als je alleen het elektriciteitsgedeelte in overweging neemt. Je bent het of je bent het niet. Vanaf het ogenblik dat je een aansluiting hebt betaal je evenveel prosumententarief (en in de toekomst capaciteitstarief) bij full on grid als bij een "beetje" on grid.

* Met een batterijcapaciteit van 7 kWh gooi je in de zomerperiode dagelijks meer weg dan je kan opslaan en krijg je in de winter je batterij meerdere dagen niet gevuld om zelfs een dag te overbruggen.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 05 jun 2018, 19:00

DaRkMaN_FX schreef:
04 jun 2018, 09:18
Fuelcell is volgens mij nog altijd vrij duur.
Ben je dan niet beter met een micro WKK => warmte in de winter als je een tekort hebt + beetje elektriciteit
Fuelcell is inderdaad nog relatief duur (reken grosso modo op 20k€+BTW). Lang verhaal kort, Fuel Cell kan (op dit moment) renderen als deze voor 90-100% van de tijd aan staat. En dan enkel voor één bepaald merk/model én op voorwaarde dat PV geen optie is én nog een resem randvoorwaarden.

Terzijde, zowel bij Fuel Cell als micro WKK "moet" je combinatineren met een batterij. Al was het maar op piekmomenten op te vangen.
  • Een kleine FC levert 1 - 2 kW continu elektrisch vermogen. Da's dus 8760 - 17520 kWh op jaarbasis. Genoeg energie, maar een relatief laag vermogen.
  • Een micro WKK installatie levert een gelijkaardig elektrisch vermogen, weliswaar niet continu. Als je enkel in de winter stookt, ongeveer 4000 kWh op het moment dat je de energie het meeste nodig hebt.
Micro WKK leek me een zeer valabel alternatief. Ik maakte dezelfde redenering als jij. Concreet bij Remeha eVita en Viessmann VitoValor geluisterd. Remeha trekt z'n model terug van de Belgische markt (en vermoedelijk ook van de Nederlandse thuismarkt). Viessmann was minder responsief. Mijn aanvraag naar VitoValor (HRe ketel) werd intern omgevormd naar VitoTwin (Fuel Cell). Uiteindelijk bleek dat hun HRe ketel niet meer leverbaar was.

Tot zover mijn (poging tot) omzetting van theorie naar praktijk. :-)

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 05 jun 2018, 19:05

YveST3 schreef:
04 jun 2018, 10:26
Aan wat grote van batterij had je gedacht ?
Als referentie neem ik de Tesla PowerWall v2. Da's 14kWh. Hoe groot die uiteindelijk zal worden hangt af van de finale uitwerking. Er zijn ook andere fabrikanten (BYD, ...) die met kleinere modules werken zodat je in kleinere stappen kan schalen. 3-5-7-...20 kWh.

Met een volle batterij van 14kWh zouden we 3 dagen zonder enige vorm van PV productie kunnen overbruggen. Tot de winter verbruikscijfers binnen zijn blijft dat weliswaar gebaseerd op het betere giswerk.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 05 jun 2018, 20:29

Met 14 kWh kom ik amper toe voor één dag :oops:
Zuinig mensen zijn jullie als jullie het volhouden voor 3 dagen ! :tu:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 05 jun 2018, 20:39

ivob schreef:
04 jun 2018, 13:58
Bj0rn schreef:
03 jun 2018, 23:01
Gedurende 80 dagen (nov-dec-jan) per jaar kom ik nog elektriciteit te kort. Ik heb helaas nog geen volledige meetgegevens van die periode. Als ik in die periode uitga van 8 kWh/dag kom ik op een consumptie van 640 kWh.
Laat dat nu net de probleemperiode zijn (weinig productie en toch dagelijks elektriciteit nodig).
Tweede probleem (waar ik niets over lees) werd hiervoor al aangehaald: welke batterij ga je installeren (capaciteit) tegen welke kostprijs? *
Over de kostprijs wil ik hier bewust (nog) niet over hebben. Dan verzanden we al snel in een het-is-toch-te-duur discussie. Zonder dat we op dit moment weten hoe groot de batterij eigenlijk moet zijn of naar de mogelijkheden kijken. Want het is toch te duur. De grootte van de batterij (en daarmee de kostprijs) zal trouwens voor ieder verbruiks/productieprofiel anders zijn. Ik twijfel er niet aan of er zijn gebruikers die er op bepaalde dagen in de zomer in slagen om meer te verbruiken dan er opgewekt wordt.
ivob schreef:
Is die kostprijs (en gebrek aan comfort) dan te verantwoorden tegen de (vooralsnog) betrekkelijk lage kostprijs van het net als buffer.
Ik ben het eens met je en tegelijk ook niet. Ik verklaar mij nader. Voorbeeld: 6kW omvormer, 6500 kWh jaarproductie. Uitgaande van de huidige regelgeving (prosumententarief) is de kostprijs prosumententarief circa €600 per jaar. Je zou dus kunnen stellen dat het prosumententarief een belasting is aan 0.09€ per geproduceerde kWh. Hoeveel bedraagt het distributienettarief, pakweg 0,13€/kWh? Dus ben je beter af het net als batterij te gebruiken. Toch?

Of niet?
Je PV stroom kost immers 0.09€+0.05€ (*) = 0.14€.
Stroom van het net 0,13 €/kWh + 0.05 €/kWh(**) = 0.18€.

(*) afschrijvingskost 1kWp aan €1000, wekt over 20 jaar 20.000 kWh op => 0.05€/kWh (ja simplistisch, I know, maar dit forum is geen spreadsheet)
(**) opnieuw voor discussie vatbaar, dag/nacht, leverancier, etc... dat zal grosso modo de energieprijs zijn

Stel dat je een omvormer van 5kW hebt hangen in plaats van 6kW. Dan verlies je de productie hoger op momenten dat de PV installatie meer dan 5kW.
Afhankelijk van de orientatie etc. Pakweg 200 kWh. Door een kleinere omvormer te hangen, verlies je 200 kWh maar spaar je wel €100 uit aan prosumententarief. Wil je de productie toch maximaliseren, kost je die 200 kWh extra je € 100 aan prosumententarief, of m.a.w. 0.50 €/kWh.

M.a.w. meer omvormer vermogen is een diminishing return (een goede Nederlandstalige term ontsnapt me even).

|inverter (W) | production (kWh) | tax €/kWh | delta €/kWh|
|1000 |3176 |100| 0,0315 ||
|2000 |4829 |200 |0,0414 |0,0605|
|3000 |5746 |300 |0,0522 |0,1091|
|4000 |6220 |400 |0,0643 |0,2110|
|5000 |6406 |500 |0,0781 |0,5376|
|6000 |6447 |600 |0,0931 |2,4390|

In dit voorbeeld is 4 kW omvormer economisch het meest interessant. Again, elke situatie moet afzonderlijk bekeken worden! Wil je toch een deel van de energie boven 4 kW capteren, dan kan een batterij interessant zijn. Je kan die dan overdag opladen (via DC) en 's avonds je omvormers langer laten werken tot de batterij leeg is.

Als je bedenkt dat een batterij, 14 kWh € 7000 pakweg 10 jaar mee gaat (als het al zo lang is zonder significant verlies aan opslag), dan kom je op € 50 per kWh aan batterij opslag per jaar. Dan zou je die batterij kunnen inzetten om het omvormer vermogen te verlagen en toch de productie te behouden. En zo de batterij terug te betalen met het uitgespaarde prosumententarief. Ja, je bent in dat geval nog steeds on-grid. Maar wel al een stapje dichter bij off-grid (hoe je dat ook wil definiëren).

Stel dat ik 14 kWh batterij opslag voorzie. En dat ik 4x zoveel PV leg als ik nodig heb (gegeven voldoende plaats). Een gigantische verspilling in de zomer weliswaar. Maar in de winter net genoeg om gemiddeld genoeg productie te hebben om rond te komen. Kan de batterij ervoor zorgen dat je de elektriciteitsaansluiting kan opzeggen?
Je betaalt dan wel 4x0.05€ = 0.20€/kWh aan afschrijving PV.
Daar bovenop kost de batterij 700 € per jaar op een productie van 6000 kWh => 0.12€/kWh. Dus uiteindelijk kost het boeltje je 0.32€/kWh. Wat is de "all-in" elektriciteitsprijs op dit moment 0.27€/kWh? Zo eeuwig groot is dat verschil niet meer hoor. Ik durf te wedden dat de DNB's dat ook wel beseffen.
Maar goed, ik ben hier denk ik veel te diep op aan het ingaan. on topic

ivob schreef:
Ik heb al cijfers van 48 maanden waarbij de jaarproductie telkens de jaarconsumptie overstijgt.
Bovendien heb ik in de zomer een gemiddeld dagverbruik van 6-7 kWh (de gemiddelde productie overstijgt dit ruimschoots) en kom ik putje winter toe met gemiddeld 5 kWh per dag (die geregeld meerdere dagen na elkaar niet gehaald wordt in productie). Bijkomend probleem haal je zelf al aan: in de praktijk is dat dagverbuik tov productie tijdens de winter nog negatiever dan de gemiddelden doen uitschijnen. Je kan overproductie hebben op een dag die verloren gaat (of je moet een dure grote batterij plaatsen die in 90% van de gevallen geen nut heeft) en dan dagenlang onvoldoende productie hebben om zelfs maar back-up te hebben voor het verbruik van 1 dag.
Wat heb je aan theoretisch gecijfer (buiten bezigheidstherapie) als het in de praktijk (nog) niet toepasbaar is?
Dat theoretisch gecijfer zal wel leidinggevend zijn om uit te rekenen vanaf welke kostprijs per kWh batterijopslag het wel rendabel is.
En onder welke voorwaarden (alternatieve productiemethode nodig als er 2+ dagen geen of weinig PV productie is? Welke technologie? etc...). Het alternatief is:
  • niks doen: lekker makkelijk, lekker zorgeloos (op korte termijn)
  • op dit forum van gedachten wisselen: kan je trouwens ook als bezigheidstherapie bestempelen
  • het meteen in de praktijk uitproberen: allemaal prima als er genoeg nullen op jouw bankrekening staan. Voor de komma en zonder een minnetje ervoor ;-))
ivob schreef:
In de huidige context (regelgeving en regelgeving in de nabije toekomst) bestaat er niet zo iets als gedeeltelijk off grid, ook niet als je alleen het elektriciteitsgedeelte in overweging neemt. Je bent het of je bent het niet. Vanaf het ogenblik dat je een aansluiting hebt betaal je evenveel prosumententarief (en in de toekomst capaciteitstarief) bij full on grid als bij een "beetje" on grid.

* Met een batterijcapaciteit van 7 kWh gooi je in de zomerperiode dagelijks meer weg dan je kan opslaan en krijg je in de winter je batterij meerdere dagen niet gevuld om zelfs een dag te overbruggen.
Wat de defintie van off-grid aangaat, dat heb ik in m'n initiële post aangehaald. Er is niet één definitie. Ik begrijp perfect dat je pas "echt" off-grid bent als alle energievoorzieningen afgesneden zijn. Je zou zelfs kunnen argumenteren dat pellets ook niet "echt" off-grid zijn. Want je bent ook afhankelijk van een distributienetwerk. Wat als ze accijnzen gaan heffen op pellets? Maar goed, we wijken af. Punt is: je moet ergens beginnen. En dan lijkt de elektriciteitskabel me kandidaat nummer 1.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 05 jun 2018, 21:01

YveST3 schreef:
05 jun 2018, 20:29
Met 14 kWh kom ik amper toe voor één dag :oops:
In mijn geval komt er in dat geval ook geen warmtepomp of andere grote slokops kijken.
Zoals vele PV eigenaars hebben we na de zomer elektriciteit op overschot. In oktober-november-december gebruiken we dan wel eens van die elektrische verwarmingstoestellen. En daarmee kom je gemakkelijk aan 10 kWh.

Vraag me wel af hoe je elke dag opnieuw meer dan 14 kWh aan elektriciteit verbruikt? Ook in de zomer?
Mijn verbruik op dit moment is 150W, 's nachts daalt dat naar ongeveer 100W. 24h*0,150W = 3.7kWh.

Aan het gebruik van die toestellen is trouwens nog maar weinig ecologisch aan. Het lijkt me beter een regeling te treffen waarbij het overschot aan PV stroom gewoon vergoed wordt. Die lever je in de zomer aan de buren die geen PV hebben (beperkte impact op het distributienet). En in de winter gebruik je gas of whatever, daarbij is 1 kWh gas (primaire energie) nagenoeg gelijk aan 1kWh warmte.

Warning! Start of rant! :r:
Maar neen, de politiek heeft het in ons land financieel interessant gemaakt om in de winter elektrisch te verwarmen. En voor 1kWh warmte uit elektriciteit is 3 kWh gas (of andere primaire energie) nodig. Om nog maar te zwijgen van het transport van die 3 kWh over het distributienet, i.e. zwaardere belasting van het distributienet op zo'n momenten. En dan maar moord en brand schreeuwen dat PV voor een zwaardere belasting zorgt op het net? Wait a minute? Wanneer dan? In de winter ja, als al de PV eigenaren waarvan de meter in de zomer "te ver" is teruggedraaid vollen bak elektriciteit verstoken (en verkwisten?) omdat ze die productie anders toch kwijt zijn (lees: gratis en voor niks aan de DNB geven)?
Ahnee, sterker nog, ze hebben er al prosumententarief op moeten betalen. Dus eigenlijk moeten ze betalen om energie te leveren aan de maatschappij. Welk economisch denkmodel zit daarachter??

Soit, daar zullen de slimme meters en/of het capaciteitstarief misschien verandering in brengen. Of dat ten goede zal zijn is nog koffiedik kijken.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 06 jun 2018, 08:35

inderdaad, die laatste paragrafen vatten de absurde situatie perfect samen die ze hebben opgezet.

Het toont ook aan dat deze situatie in de toekomst niet houdbaar zal blijven, hoe graag pv-bezitters/warmtepomp gebruikers dit ook zouden willen.
Je kan niks opslaan op het net!

Ik ben voorstander van betalen voor iedere kWh die je van het net trekt, en vergoeding geven voor kWh's die je op het net plaatst.
Hoe deze verhoudingen liggen en of deze tijdsafhankelijk worden lijkt mij logisch en ook het gevolg te gaan worden van de digitale meter.
Toekomst zal dit uitwijzen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 jun 2018, 15:48

YveST3 schreef: _Met 14 kWh kom ik amper toe voor één dag :oops:
Ik ga niet uit van gissingen maar van realistische cijfers (over de laatste vier jaar).
Zonder naar iets om te kijken (het kan altijd lager maar ik ben niet van plan om praktisch aan comfort in te boeten om theoretisch een paar euro uit te sparen) is mijn gemiddeld dagverbruik in zomerperiode 5-7 kWh en in de winter 5 kWh. In het tussenseizoen kan dat sporadisch eens oplopen tot 14 kWh per dag.
De aangehaalde Tesla batterij (met een eigen beschikbare dagcapaciteit van 10 kWh) zou eind dit jaar (waarschijnlijk) onder bepaalde omstandigheden beschikbaar zijn aan minimaal (en onder bindende voorwaarden) 7500 €.
Gezien ik geen afschrijvingskosten meer heb op mijn PV installatie (reeds afbetaald) en in de praktijk de elektriciteit uit mijn PV nul euro kost (productie en verbruik zijn gemanipuleerd in evenwicht, opbrengst GSC is meer dan 300% van de prosumentenkost) is het financiële plaatje zeker geen struikelblok.
In de praktijk blijft zo'n batterij nutteloos ook al zou je met theoretische gemiddelden er wel komen.
Wat heb ik er aan om in de zomer drie dagen te kunnen overbruggen met een batterij? De capaciteit van mijn PV is in de zomer zo al factor 5 tot 6 tov het verbruik. De batterij zou dan geen nut hebben.
Wat heb ik aan de batterij als ik theoretisch met haar capaciteit er één tot twee dagen mee zou kunnen overbruggen als je weken aan een stuk de batterij niet eens één keer volgeladen krijgt?

En dan zwijgen we nog maar van huishoudens met een hoger dagverbruik.
Laatst gewijzigd door ivob op 06 jun 2018, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 jun 2018, 15:54

Bj0rn schreef:
05 jun 2018, 21:01
In mijn geval komt er in dat geval ook geen warmtepomp of andere grote slokops kijken.
Zoals vele PV eigenaars hebben we na de zomer elektriciteit op overschot. In oktober-november-december gebruiken we dan wel eens van die elektrische verwarmingstoestellen. En daarmee kom je gemakkelijk aan 10 kWh.
Ik heb wel een WP (gekoppeld aan de PV) en dat is, bij oordeelkundig gebruik, helemaal geen slokop.
Productie en afname van elektriciteit zijn nl. in evenwicht (5000 kWh op jaarbasis).

Bij invoering van het capaciteitstarief en/of digitale meter zou dat inderdaad roet in het eten kunnen strooien. Maar daar gaat de thuisbatterij, onder de huidige technische omstandigheden, niets aan wijzigen of verbeteren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 jun 2018, 16:03

11221 schreef:
06 jun 2018, 08:35
Je kan niks opslaan op het net!
Dat moet ook niet. Iedere kWh die een PV over produceert wordt in de omgeving verbruikt door iemand die op dat ogenblik niets aan het net moet onttrekken via een andere productiemethode. Als prosument betaal je al de theoretische max. wat je installatie zou kunnen distribueren. Door de band genomen dus meer dan je het net in de praktijk belast. Als ruil voor deze service mag je dan op een later tijdstip je eerder verdeelde productie terug van het net afhalen. Een soort deeleconomie dus.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 jun 2018, 16:06

11221 schreef:
Hoe deze verhoudingen liggen en of deze tijdsafhankelijk worden lijkt mij logisch en ook het gevolg te gaan worden van de digitale meter.
En als deze vergoedingen ongunstig zijn voor prosumenten (duur inkopen/spotgoedkoop verkopen) zal da tmodel geen lang leven beschoren zijn want dan gaat men uitwegen zoeken om er aan te ontsnappen (tijdstip dat performante thuisbatterijen, eventueel via een e-car, wel lonend zullen worden.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 06 jun 2018, 16:13

ivob schreef:
06 jun 2018, 16:06
11221 schreef:
En als deze vergoedingen ongunstig zijn voor prosumenten (duur inkopen/spotgoedkoop verkopen) zal da tmodel geen lang leven beschoren zijn want dan gaat men uitwegen zoeken om er aan te ontsnappen (tijdstip dat performante thuisbatterijen, eventueel via een e-car, wel lonend zullen worden.
En dat wordt hoog tijd!! Eindelijk gedaan met het idiote huidige systeem. Weg met prosumentenvergoeding, je betaalt wat je van het net neemt, aan het tarief van moment van opname.

Plaats reactie