warmte pompboiler doen of niet doen?

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
bluefoxamazone
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

warmte pompboiler doen of niet doen?

Bericht door bluefoxamazone » 25 apr 2018, 14:50

hallo, graag even beroep doen op ervaringen en kennis van mensen die hier véél beter in thuis zijn en vooral veel slimmer zijn dan ikzelf. De vraag is misschien al gesteld maar elke situatie is verschillend, vandaar mijn vraag....
Wij renoveren momenteel onze badkamer en komen op het punt dat we overwegen om onze 10 jaar oude elektrische warmwaterboiler van 150 l op dagtarief te vervangen door een nieuwe OF een wpb.
Onze situatie is als volgt;
2 volwassenen die als propere mensen doen, alle dagen minstens één maal douchen; :-)
ik heb zonnepanelen liggen die momenteel ons algemeen electriciteits verbruik voor zo'n 75% dekken. Verwarming gebeurt sinds kort met LL wamtepompen van Daikin te vervanging van onze oude accumulatoren op nachttarief. Nu is het idee dus om een WPBoiler te zetten van 200 L voor de warmwater voorziening in de badkamer. Dit op zolder te zetten, dak zelf is niet geïsoleerd maar wel afgewerkt, de isolatie zit in de zoldervloer en in de valse plafonds op het verdiep (5 cm drukvast PS in de zoldervloer en 12 cm rotswol in de valse plafonds) Dus lucht kan ik zonder meer aanzuigen vanop zolder (die in de zomer behoorlijk warm kan zijn maar in de winter ook vrij fris...
Het idee was om evt. in de zomer de uitblaaslucht via een manueel te verzetten klep te "dumpen " op de bovenverdieping om wat te profiteren van de koele lucht.
Vraag: zou dit lonen, rekening houdend met een installatiekost van 2500 euro voor de wpb en hebben we met 200l voldoende of is 300l comfortabeler? :vraag:
Ik kijk uit naar jullie advies en ervaringen,
alvast merci!

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Re: warmte pompboiler doen of niet doen?

Bericht door japio » 25 apr 2018, 15:55

Echt lonen zal het niet snel doen; €2500 is in NL 12500kWh en daar kun je HEEEL erg lang en vaak van douchen (uitgaande van 1800kWh per jaar, besparing bij een COP van 4 is ca 1350kWh per jaar).

Een kwaliteitsmerk boiler kan veel langer meegaan dan 10 jaar.
SolarEdge gecertificeerd dealer

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: warmte pompboiler doen of niet doen?

Bericht door janus » 25 apr 2018, 21:35

Je kan dat zelf ook vrij gemakkelijk uitrekenen.
Je weet de installatie kosten en het verbruik van beide.
wp is ongeveer 4x minder dan je elektrische boiler.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie