Capaciteitstarief 3F 400V

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
pimo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Capaciteitstarief 3F 400V

Bericht door pimo » 19 apr 2018, 13:36

Hoe gaan ze discriminatie tussen een prosument die een PV van 5000W mono 40A heeft en een zelfde prosument die zijn installatie heeft moeten verzwaren van 3F400V 15A (die al 40 jaar voldeed voor mijn verbruik) naar 3F 400V 25A om zelfde productie op net te zetten?
2F 230V 9,20 KVA
3F 400V 17,30 KVA
Kan je ook een hoofdschakelaar laten voorzien van 40A, zodat je evenredig belast wordt zoals mensen met 2F?

Groeten

Pimo

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Capaciteitstarief 3F 400V

Bericht door janus » 19 apr 2018, 15:00

Voor je pv kun je ook naar 1 fase 25A dus die heeft er weinig mee te maken denk ik?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 19 apr 2018, 17:15

Mijn huidige installatie is begrensd t met Teco doch dit via één strip die dient voor de drie fases? zie niet hoe ik twee keer 15 zou kunnen behouden naast één keer 25A, dan heb ik trouwens ook nog 55A in totaal? Ik vrees ook dat de bedrading niet dik genoeg is om over te schakelen naar één 2F 230 40A. Dus ga sowieso 400€ meer moeten betalen tov iemand die slechts 40 A mono aansluiting heeft? Voor zelfde vermogen op net te kunnen zetten?

Bij eandis kan ik niet terecht en mijn installateur heft niet de kennis om mij juist advies te geven.

Groeten

Pimo

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 apr 2018, 18:33

Heb je dat 3 fase net nodig?

Het aanpassen van de bedrading kan inderdaad wat kosten met zich meebrengen maar een bevriende elektrieker of handige Harry kan dat ook.

Wat jij 2 fase noemt is eigenlijk 1 fase +N of monofase.

Als dat verschil werkelijk 400€ is dat kun je al eens gaan zoeken of er iemand is die de aanpassing zou willen doen voor je.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 19 apr 2018, 18:46

Ik had net een keuring laten doen en nieuwe kast laten plaatsen toen ik artikel over capaciteit heb gelezen. Verrassend want in verleden had Vreg mij laten uitschijnen dat ze meer naar piekbelasting zouden gaan, ik maakte mij dus geen zorgen om verzwaring van mijn installatie. Nu dus al veel onkosten gemaakt voor niets. Trouwens de kabel die binnen komt heeft buitendiameter van 19 mm doorsnede in zijn totaliteit. ik vrees dat deze niet de gepaste doorsnede heeft om een mono belasting van 40A aan te kunnen, bovendien ligt die in buis die blijkbaar maar dezelfde binnendiameter heeft onder gewapend beton van mijn oprit.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 apr 2018, 18:50

Dan wordt het wel moeilijk inderdaad maar eens (laten) nazien kost niets.
.

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 19 apr 2018, 18:58

Eandis komt 9 mei al eens kijken, 5 jaar zonder problemen met huidige installatie 3F 400v 15A tot 22A terug gestuurd. Maar sinds vervanging van defecte meter valt installatie bij terugsturen van 17A buiten dienst. Dus mijn eerste reactie was verzwaring aan vragen maar dat gaat mij blijkbaar elk jaar pak duurder uit komen. Zou ook éénmalig kunnen investeren in twee kleine omvormers en terug sturen op twee fasen zodat ik kleine capaciteit behoudt. Heb informatie bij Eandis willen bekomen, maar die zijn niet bereikbaar via email en aan telefoon sturen ze je wandelen. Sta dus voor voldongen feiten, heb Vreg nog eens aangeschreven maar ...................

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 apr 2018, 20:12

Valt de omvormer uit door overspanning?

Zo ja meet de andere fases eens misschien is de spanning daar lager.
.

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 19 apr 2018, 20:29

Neen, toen installateur in 2012, mijn installatie geplaatst heeft had ik hem al de opmerking gemaakt dat ik slechts 3*15A had en dus problemen zou krijgen met het terug sturen van 22A als mijn installatie op volle rendement zou werken. Maar ik moest mij geen zorgen maken volgens hem en effectief, tot verleden jaar nooit problemen gehad. Doch verleden jaar is mijn oude dubbele meter defect geraakt en werd hij op mijn vraag vervangen door enkelvoudige dagteller. Onmiddellijk traden de problemen op, als mijn installatie meer dan 17A produceert valt hoofdschakelaar van net uit. Als ik weerstand van 500 of 1000W laat werken tussen 11uur en 15uur valt mijn elektriciteit niet uit. Ook niet erg ecologisch noch economisch.....maar zo heb ik nog iets hé.
Ik had dus besloten om een verzwaring aan te vragen, mijn installatie vernieuwd, aangepast en laten keuren, heeft 6 maand aangesleept en nu zit ik dus weer in de shit. Gisteren verzwaring aangevraagd bij Eandis, eerst poging gedaan online zeker 20 minuten tot half uur werk, maar verzenden lukte niet. Nadien per telefoon, heel summier en vlug gedaan. Tot ik vandaag uitleg over capaciteitstarief te zien kreeg, eigenaars van 3F 400V zullen volgens mij sterk gediscrimineerd worden tov mono 230V.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 apr 2018, 23:10

Je was in september al op de hoogte van het capaciteitstarief?
viewtopic.php?f=24&t=20576&p=240959#p239767

Waarom schrijf je nu dat je het pas deze morgen las?
.

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 20 apr 2018, 07:29

Ik had verleden jaar al om informatie gevraagd bij de Greg, toen stond nog niet vast of ze een capaciteitstarief gingen invoeren. Men heeft mij toen laten verstaan dat men eerder naar piekbelasting ging met slimme meter. Dus ik maakte mij niet zoveel zorgen en dacht dat mijn probleem opgelost zou zijn door verzwaring aan te vragen. Door feit dat ik meer info over verzwaring zocht ben ik op nota van Eandis over capaciteitstarief gevallen en was zeer verbaasd en niet erg gelukkig met dit voor mij zeer nadelige systeem.

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 20 apr 2018, 07:41

Verleden jaar werd topic gestopt nadat men antwoorden dat het geen zin had, want was toen niet duidelijk waar we naar toe gingen. Ik heb toen in oktober aan elektrieker gevraagd om installatie in orde te brengen voor verzwaring. Die had veel werk en uiteindelijk is mijn installatie slechts enkele dagen geleden goedgekeurd en kon in verzwaring aanvragen........ Vandaar dat ik terug dieper op deze zaak ingegaan ben.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 apr 2018, 07:43

Voor de duidelijkheid er is nu nog steeds geen echte beslissing over het capaciteits- tarief.
.

pimo
Senior lid

Bericht door pimo » 20 apr 2018, 07:49

Op site van Eandis staat wel zeer uitgebreide uitleg?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 apr 2018, 08:11

De pagina begint met
Capaciteitstarief

Voor de eventuele invoering van het capaciteitstarief,
.

Plaats reactie