Reeds enkelvoudige teller - nieuwe installatie

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
caliber_1337
lid
Installatie Land: België

Reeds enkelvoudige teller - nieuwe installatie

Bericht door caliber_1337 » 21 mar 2018, 13:05

Hallo,

Ik zit nog met een onduidelijkheid over het aanmelden van de zonnepanelen. Wij zijn op dit moment aan het kijken/afronden om een zonnepanelen installatie te zetten oost-west opstelling 20-tal panelen. Ons eigen verbruik is tussen de 4800kwh à 5000kwh per jaar.

Er zijn al horrorverhalen geweest van mensen die overschakelen naar een enkelvoudige teller en hun buffer aan opgebouwde elec. zien verdwijnen door een verkeerde tussenstand opmeting.

Nu, wij hebben al een enkelvoudige teller. Als ik me niet vergis is onze jaarlijkse meteropname rond september en hebben we de jaarafrekening rond november. Gezien timing soms belangrijk is, speelt dat een rol als wij nu al onze zonnepanelen installeren ? Ben ik dan ook mijn reserve kwijt tegen de afrekening rond november en heb ik dan m.a.w. 0 reserve voor de maanden december, januari e.d. aan te gaan ? Is het eventueel interessant om gewoon van leverancier te veranderen en alles op september te leggen...Ik vind dit helaas zeer verwarrend :mrgreen:

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: Reeds enkelvoudige teller - nieuwe installatie

Bericht door DaanW » 21 mar 2018, 14:29

Het eerste jaar heb je weinig invloed op je meterstand. Je moet vooral opletten als je van energieleverancier of van meter wil veranderen.
De meteropname is bepalend, niet de datum van de afrekeningsfactuur. Meestal zit tussen de meteropname en de afrekeningsfactuur 3 tot 6 weken.
De laatste meterstand (in jou geval sept. 17) is het punt waarmee de volgende afrekening zal gemaakt wordt.
Als je NU zonnepanelen installeert zal je meter heel zomer terug draaien. Je kan je verwachte opbrengst berekenen met JRC. viewtopic.php?f=18&t=171
Zo zal je tegen eind september vermoedelijk al een groot deel van de stroom die je dit jaar sinds de laatste meteropname al verbruikt hebt, weer teruggeleverd hebben aan het net, waardoor je meterstand tegen dan een stuk lager kan/zal staan dan vandaag. Dat is puur voordeel.
:arrow: Dus hoe sneller je nu PV plaatst hoe meer voordeel je er nog uithaalt bij de volgende afrekening.
Vanaf de volgende jaarlijkse meteropname (sept'18) zal je opbrengst en verbruik mekaar hopelijk in evenwicht houden. Heb je meer opbrengst dan verbruik, dan ben je (voorlopig) deze meeropbrengst kwijt want de laatste meterstand is steeds de nieuwe beginstand voor de volgende afrekening.
Veranderen van leverancier (of meter) doe je best zo dicht mogelijk bij de datum van de jaarlijkse meteropname.
Hou er rekening mee dat je dit tijdig moet aanvragen om de omschakeling op het JUISTE moment te doen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

caliber_1337
lid

Bericht door caliber_1337 » 21 mar 2018, 15:54

Bedankt DaanW voor de uiterst snelle reactie lijkt mij duidelijk dat het dus wel in mijn voordeel zal spelen en niet in mijn nadeel :-) :-).

Nog één vraagje blijft open en dat is de prosumententax is op het vermogen van de omvormer (4kw), wordt dit in verhouding dan nu voor het eerste jaar verrekend tot het aantal maanden dat je deze in gebruik hebt tot aan de jaarlijkse meteropname of moet je verplicht voor een vol jaar 'voorschieten' ? Want lijkt me niet echt fair dan als we reeds eind maart zijn...

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 21 mar 2018, 15:54

Je hebt al een enkele meter, dus geen probleem.
Al wat je nu terug draait, moet je niet betalen op uw eindfactuur.
Dus hoe sneller uw panelen erop liggen, hoe lager uw eindfactuur zal zijn.

Uw proconsumententarief zal pro-rata worden berekend adhv AREI keuringsbewijs.
Dus de datum van keuring is belangrijk voor de start van het berekenen van deze "netvergoeding".
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

caliber_1337
lid

Bericht door caliber_1337 » 19 apr 2018, 16:48

Ik haal mijn topic nog even naar boven omdat ik nog met een vraagteken zit.
Voor de verrekening pro-rata qua prosumententax ben ik mee, maar wij hebben een jaarlijkse meterstandopname in september momenteel en de jaarafrekening is denk ik begin november.

Het is dan waarschijnlijk interessanter om dit in 2018 nog dichter op elkaar af te stemmen ? Er wordt gezegd dat je de jaarlijkse meteropname niet kan controleren. Als ik het goed begrijp telt dit als een 0-punt wanneer je overschot in Kwh of te betalen Kwh verrekend worden.
Is deze reset naar 0 dan niet veel interessanter als dit bijvoorbeeld in de maand maart zou liggen.

Mensen die een afrekening krijgen in de wintermaanden (of niet ervoor) zijn toch slechter af dan wanneer je een afrekening krijgt in het voorjaar. Dan is je eigen verbruik zowiezo al lager en brengen je panelen meer op. Als er voor mij een reset is in september al begin ik de winter met geen reserve.

Uiteraard dit allemaal in de veronderstelling dat ik correct redeneer en er niet gigantisch naast zit :-). Met dien verstande dat het 0-punt eigenlijk een 'nieuw jaar' aanvat vanaf september en deze volgende periode dan loopt tot september erna en er eigenlijk niets aan de hand is :-).

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 19 apr 2018, 17:02

Alles wat je nu nog terugdraait moet je niet betalen, simpel :lol:
Dus als je al een enkele meter hebt, moet je geen schrik hebben om onder de vorige tellerstand te belanden.

Een reset naar 0 is enkel met een nieuwe meter.
Bestaande meters gaan ze gewoon vorige meteropnamestand gebruiken als nieuwe stand.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie