omvormer afkoppelen voor prosumententarief?

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
spicyalan
lid
Installatie Land: België

Re: omvormer afkoppelen voor prosumententarief?

Bericht door spicyalan » 14 mar 2018, 09:12

japio schreef:
14 mar 2018, 08:37

Op een dag wordt je wakker.

Door te investeren in zonnepanelen koop je de energiekosten voor een lange periode af
Exact de reden waarom een installatie van zonnepanelen een financieel product is, met alle risico's vandien (zoals aanpassing van de spelregels).
Ik rij nu ruim 5 jaar op stroom en zie dat het niet eens zoveel duurder is dan rijden op benzine
Dan wil ik jouw berekening wel eens zien. Een goed uitgeruste dacia benzine kost +-€10.000. Een Renault Zoe start vanaf €20.000 voor een gelijkaardige wagen (inclusief subsidies en hierbij moet je nog maandelijkse batterijhuur van €50-100 bijtellen).
Zelfs al is jouw electriciteit gratis, je start al met een achterstand van €10.000 waarvan je (zeer) veel benzine kan kopen. Ook de batterijhuur voorziet in een maandelijks verschil van een deftige tankbeurt.

De toekomst? De dag dat de terugdraaiende teller afgeschaft wordt is het zelfs mogelijk dat je 'snachts dure electriciteit moet kopen om de wagen op te laden, en overdag je goedkoop stroom op het net zet.
De toekomst van de benzinewagen? Benzine kan (fel) duurder worden, maar gezien de kleinere investeringskost is het verlies bij een verkeerde gok veel kleiner.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 14 mar 2018, 10:01

Wat een flauwekul zeg, een Zoe vergelijk je beter met een Clio en niet met een basic koekblik waarin alleen veiligheidsgordels standaard zijn inbegrepen.
In de prijs van brandstof is geen enkele rekening gehouden met een rekening die wij in de toekomst nog gaan krijgen voor de rommel die vrijkomt bij de verbranding.
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2018, 10:07

mabo schreef:
13 mar 2018, 21:38
De regering gedraagt zich eigenlijk als een drugsdealer.
Eerst de mensen lokken met subsidies, en als je er aan vasthangt, dan de boel taxeren.

Ze zijn nu net hetzelfde aan het doen met de elektrische wagens.
En uw fossiele auto's zijn niet onderworpen aan belastingen?
Net als een drugverslaafde heb je de vrije keuze al dan niet mee te gaan in het aanbod.
Het is dus niet de aanbieder die de grootste schuldige is maar hij/zij die er niet aan kan weerstaan.
Zonder gebruikers geen aanbieders.
Het is uiteraard veel gemakkelijker dan de "schuld" steeds bij een ander te leggen/zoeken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2018, 10:16

wwfje schreef:
14 mar 2018, 07:24
Ik denk dat ik slechter af zal zijn met een digitale meter en zal die zolang als mogelijk weigeren, wetende dat mijn enkelvoudige teller nog maar enkele jaren oud is.
Zoals ik eerder zei: ik denk en veronderstel niets en ga alleen af op cijfermateriaal.
Als U, bij het invoeren van de verplichte digitale meter, denkt daarbij slechter af te zijn en dan denkt (want daar gaat dit topic over) beter af te zijn met het afkoppelen van uw omvormer van het net gaat niemand u tegen houden. U bent daar absoluut vrij in.
U bent zelfs vrij terug te keren naar uw situatie voor de PV panelen.
Ik hoor er (vooral hier) wel heel veel roepen daarover en er mee dreigen maar ik ben er nog niet veel tegen gekomen die dat effectief hebben uitgevoerd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2018, 10:21

spicyalan schreef:
14 mar 2018, 07:39
Ik geloof pas in een product als het zonder enige subsidies rendabel is.
Er zijn heel weinig uitvindingen/innovaties die op de markt komen en vanaf de eerste dag rendabel zijn.
U zou om te beginnen al geen gebruik kunnen maken van internet, gps, enz. als de overheid (meestal dan nog via het militaire apparaat) er
niet eerst miljarden subsidies ingestoken had alvorens het een marktgericht winstgevend product kon worden.

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 14 mar 2018, 10:24

japio schreef:
14 mar 2018, 10:01
Wat een flauwekul zeg, een Zoe vergelijk je beter met een Clio en niet met een basic koekblik waarin alleen veiligheidsgordels standaard zijn inbegrepen.
Dan had ik in de vergelijking een Dacia genomen van €6990. Die van €10.000 heeft evenveel toeters en bellen als de standaard Zoe.
De vergelijking met een Clio gaat eveneens op. Deze maand staat deze in aanbieding aan €9850.
En uw fossiele auto's zijn niet onderworpen aan belastingen?
Denk je dat de elektrische auto hieraan buiten schot gaat blijven?

Ik begrijp dat de groene kant een belangrijk aspect is, maar we zitten in het subforum "financiële aspecten"

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2018, 10:34

spicyalan schreef:
14 mar 2018, 09:12
Dan wil ik jouw berekening wel eens zien. Een goed uitgeruste dacia benzine kost +-€10.000.
Je kan steeds vergelijkingen (die er eigenlijk geen zijn) vinden om zeker niet mee te evolueren.
Maar trek dat dan ook door in alles en je zal ineens, ondanks alle belastingen, geld te veel hebben en niets te kort.
Een comfortabele auto kan inderdaad vervangen worden door een A-B verplaatser als een Dacia. Maar in een huurstudio van 50 m² zit je ook droog,
op twee houten keukenstoelen van de uitdrager kan je ook zitten, heb je geen comfortabel salon nodig. En een keuken van Ikea is nog duur in vergelijking met een paar zelfbouwkasten van Leen Bakker. Daar kan je ook alles zonder schuldgevoel in kwijt.

En ik leef wel degelijk met mijn PV installatie. Ze voorziet nl. mijn gehele woning van huishoudenergie, CV , SWW en binnenkort ook nog eens van vervoer. Wat best een comfortabele omgeving is. En nog eens betaalbaar.
Mijn doel is op het einde wel te kunnen stellen "ik heb geleefd" ipv "ik heb het overleefd".
Denk je dat de elektrische auto hieraan buiten schot gaat blijven?
Uiteraard niet. Maar de fossiele auto ook niet en is ook nooit buiten schot geweest. Ik zal het verschil in overgang uiteraard minder voelen gezien ik
mijn diesel altijd aan de officiële pomp, inclusief taksen, gehaald heb zonder "bijkleuren". U ziet (of suggereert) het als een nadeel dat je niet (of minder) kan frauderen met elektriciteit. Ik zie het als een voordeel dat er weer minder fraudeurs zijn. Gewoon een verschillend uitgangspunt.
Ik begrijp dat de groene kant een belangrijk aspect is, maar we zitten in het subforum "financiële aspecten"
Daar ben ik mij zeer goed van bewust. En zoals ik zei: veel roepers en dreigers met allerlei "oplossingen". Tot op heden heb ik er nog geen eentje met de oplossing zien komen (en al zeker niet met de afkoppeling van het net) die werkt en goedkoper is dan een koppeling PV/net.

Inzake financiën ben ik redelijk conservatief en behoudend opgesteld. Tot het tegendeel kan bewezen worden. Dan ben ik als eerste mee. Tot op heden met PV (investering reeds volledig terug gewonnen dus verlies is in de toekomst uitgesloten) en nu met hybride (is op termijn een eindigend verhaal maar, voor mij, tot 2020 nog de beste ROI en beste tussenoplossing in de transitie naar een alternatieve energiebron voor verplaatsingen. En zo passen we ons steeds aan de evoluties aan. Met kleine stappen vooruit, soms een stapje terug maar uiteindelijk wel vooruit. Van één ding ben ik wel zeker: met blijven mopperen op "de anderen", "de overheid" en blijven verlangen naar "wat ooit was" ben je zeker verloren en kom je geen stap vooruit.
Met PV heb ik gewacht tot, volgens mijn berekeningen en inschattingen het juiste ogenblik gekomen was. Tot op heden is het tegendeel niet bewezen.
Zal ook niet meer bewezen worden want de installatie is al twee jaar meer dan winstgevend en de investering 100% afgeschreven. Alleen de "winst" kan kleiner zijn. Maar verlies kan er niet meer zijn. Daar ben ik dus tevreden mee.
Met hybride acht ik het ogenblik nu gekomen. Het definitief antwoord zal ik kennen over twee jaar maar veel risico zit er niet in (een vergelijkbaar voertuig op benzine was in aankoop, alles verrekend, al 6000 € duurder en in diesel 12.000 €).
Een Dacia zou idd, louter financieel, goedkoper geweest zijn. De fiets ook. Maar dat zat niet in mijn vergelijkingstabel. Niet dat daar iets mis mee is. Ieder richt zijn eigen leven in naar eigen goeddunken.

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 14 mar 2018, 10:59

Een comfortabele auto kan inderdaad vervangen worden door een A-B verplaatser als een Dacia
Een Zoe of een Nissan Leaf is envengoed een A-B verplaatser. Maak evengoed de vergelijking Audi A4 (of Renault Talisman) t.o.v. een Tesla.

Wat best een comfortabele omgeving is. En nog eens betaalbaar
Opnieuw kom je op het financiële aspect terug. Stel dat electriciteit goedkoper was. Zou je dan minder comfort hebben? Zou je zonnepanelen plaatsen moest het enkel geld kosten?

Op dit moment is een PV installatie rendabel zonder enige subsidies (mits deftig rekenen). In het verleden was dit niet het geval en draaide alles op de steun van oversubsidiëring, waarvoor we nu nog steeds een erfenis meedragen in de netvergoeding. Enkel installateurs zijn er rijker van geworden, want net door deze subsidiëring bleven de installatieprijzen hoog.
vb: een installatie van €15000 zonder financiële injectie is moeilijk te verantwoorden. Diezelfde installatie vandaag kost nog €4000.

De dag dat een elektrische auto rendabel is, dan neem ik dit in overweging bij de aankoop van een nieuwe wagen (en plaats ik wat panelen bij op de garage). Maar die dag is er nog lang niet (en ik hoef ook de komende 5 jaar nog geen nieuwe wagen)

En zoals ik zei: veel roepers en dreigers met allerlei "oplossingen". Tot op heden heb ik er nog geen eentje met de oplossing zien komen (en al zeker niet met de afkoppeling van het net) die werkt en goedkoper is dan een koppeling PV/net.
Daar ben ik het met je eens.
Wel was er recent een krantenartikel over een gezin dat zich heeft afgekoppeld. Alle milieuvriendelijke kanten werden belicht, ook het feit dat pellets verbranden zo mileuvriendelijk is :roll:

Indien nog minder mileuvriendelijk: ik heb eens ergens een berekening gezien van iemand die met een deftige dieselaggregaat stroom zou kunnen opwekken aan 0,16/kwh (met mazout, en zonder de initiële investering). Aangevuld met zonnepanelen en batterij zou je er wel komen... Maar waarom? Enkel om het prosumententarief te vermijden?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 14 mar 2018, 11:48

Wel was er recent een krantenartikel over een gezin dat zich heeft afgekoppeld.
Dat "gezin2 is een installateur die dus wel iets goedkoper kan plaatsen een een "gewoon" gezin
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 14 mar 2018, 12:05

janus schreef:
14 mar 2018, 11:48
Wel was er recent een krantenartikel over een gezin dat zich heeft afgekoppeld.
Dat "gezin2 is een installateur die dus wel iets goedkoper kan plaatsen een een "gewoon" gezin
Dit dus: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/26 ... -in-kuurn/

Men spreekt over €40000 + reeds bestaande toestellen. Leuk voor een "Proof of Concept", maar totaal niet economisch.
(en eigenlijk zitten ze ook niet veraf van mijn bovenstaand idee met mazout + aggregaat)

en ook:
Want de CO2 uit de pellets wordt in principe opgevangen door nieuwe aanplantingen van bomen
Wat een non-argument. Biodiesel uit koolzaadolie of algen is ook CO² neutraal, is dat dan een argument om terug allemaal diesels te kopen? Algen groeien trouwens sneller dan bomen.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 14 mar 2018, 12:37

Een installateur dat zijn "PoC" als bedrijfsonkosten kan indienen.
Leuk, maar momenteel zijn deze oplossingen niet economisch rendabel, ook de batterijen nog niet.

Ik las nu iets over zoutoplossing batterijen die 24h maximaal 500W continue kunnen leveren uit een 2,2 kWh batterij dat 120kg weegt.
http://www.indesol.be/greenrock/
Deze zoutwater batterijen zijn volledig onderhoudsvrij en geoptimaliseerd voor een dagelijkse diepe ontlading. Zelfs frequente gedeeltelijke ladingen en ontladingen hebben geen invloed op de levensduur van de batterij.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2018, 13:01

spicyalan schreef:
14 mar 2018, 10:59
Een comfortabele auto kan inderdaad vervangen worden door een A-B verplaatser als een Dacia
Een Zoe of een Nissan Leaf is envengoed een A-B verplaatser. Maak evengoed de vergelijking Audi A4 (of Renault Talisman) t.o.v. een Tesla.
Heb ik, zoals ik schreef idd gedaan.
En, na de volledige berekening gemaakt te hebben over een afschrijving van 4 jaar, kwam een PHEV er, op dit ogenblik, als beste uit.
Eigenlijk was de vergelijking met een benzine (+6000 €) niet eens correct omdat ik in de vergelijkbare klasse dan zelfs niet kon beschikken over
een automaat. Als je volledig correct vergeleek kwam fossiel op +12.000 €. Dan was de beslissing tot overschakeling vlug gemaakt.
Een vergelijking met een Tesla maak ik niet gewoon omdat ik over het alternatief (Tesla 3) geen cijfers heb om te vergelijken en ik nooit een auto koop, laat staan een voorschot betaal, waar ik geen testrit mee heb kunnen maken. zo gek ben ik nu ook weer niet.
Maar als de evolutie zich blijft verder zetten zoals nu voorzie ik wel dat de mogelijkheid dat het over 4 jaar een full-electric zal worden zeer waarschijnlijk is. Nu is het nog net te vroeg.
Een Zoë of BMW i3 komen idd ook niet in aanmerking. Met het nieuwe model Leaf is Nissan, in mijn opinie, wel op de goede weg. Maar voor dat budget vind ik nu nog iets beters en lolliger in PHEV.
Opnieuw kom je op het financiële aspect terug. Stel dat electriciteit goedkoper was. Zou je dan minder comfort hebben? Zou je zonnepanelen plaatsen moest het enkel geld kosten?
Uiteraard maakt het financiële aspect een belangrijk deel uit van de beslissing. Eén van de belangrijkste zelf. Wat vervolgens stellingen die geen werkelijkheid zijn daar mee te maken hebben weet ik niet. Mijn PV was een goede financiële investering (wat ik al tot vervelens toe herhaald heb), is dat nog steeds en zal dat nog minstens twee jaar zijn. Dat zijn de reële cijfers. Mijn installateur (die overigens nog steeds in business is) is er beter van geworden en ik ook. Wat is daar dan mis mee? Bedrijven zijn er om winst te maken. Ik ben niet zo naïef om het tegendeel te veronderstellen.
Aan "stel als" heb ik geen boodschap. Stel dat het wiel nog niet was uitgevonden. Dan gingen we te voet en wisten we niet beter.
Overheidssteun om een passieve massa naar een punt te leiden (of in sommige gevallen te dwingen) is één van de kerntaken van een overheid.
Als je tegen alle overheidssteun bent, de eventuele gevolgen daarvan op je inkomen en je geen of nauwelijks belastingen wenst te betalen is dat je goed recht. Maar trek de lijn dan door en zoek een plek waar dat mogelijk is en aanvaardt ook de gevolgen van deze keuze op je leefomgeving.
vb: een installatie van €15000 zonder financiële injectie is moeilijk te verantwoorden. Diezelfde installatie vandaag kost nog €4000.
Beetje kortzichtige redenering. Ik herinner me de prijs nog van de eerste pc's en gsm. Een meervoud in prijs van de huidige toestellen en met veel minder mogelijkheden. Als iedereen blijft wachten tot een nieuw product "rendabel" is zonder enige steun (hoe die dan ook mag genoemd worden) gebeurt er gewoon niets meer.
De dag dat een elektrische auto rendabel is, dan neem ik dit in overweging bij de aankoop van een nieuwe wagen (en plaats ik wat panelen bij op de garage). Maar die dag is er nog lang niet (en ik hoef ook de komende 5 jaar nog geen nieuwe wagen)
Die dag zal er heus wel komen. Nadat de overheid, semi overheidsbedrijven en privé bedrijven eerst geïnvesteerd hebben in voldoende laadpalen en subsidies hebben verleend aan de early adopters om de markt voor te bereiden op de massa productie.
Laatst gewijzigd door ivob op 14 mar 2018, 13:24, 4 keer totaal gewijzigd.

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 14 mar 2018, 13:04

DaRkMaN_FX schreef:
14 mar 2018, 12:37

Ik las nu iets over zoutoplossing batterijen die 24h maximaal 500W continue kunnen leveren uit een 2,2 kWh batterij dat 120kg weegt.
http://www.indesol.be/greenrock/
Deze zoutwater batterijen zijn volledig onderhoudsvrij en geoptimaliseerd voor een dagelijkse diepe ontlading. Zelfs frequente gedeeltelijke ladingen en ontladingen hebben geen invloed op de levensduur van de batterij.
Gaat blijkbaar 3000 ontladingen mee. Kosten zie ik nergens.
Vergelijk met een tesla wall 2 die tot 5000 gegarandeerde ontladingen doet en een capaciteit van 13kwh heeft voor 120kg...

Misschien is electrolyse -> waterstof wel iets....

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 14 mar 2018, 13:26

ivob schreef:
14 mar 2018, 13:01

En, na de volledige berekening gemaakt te hebben over een afschrijving van 4 jaar, kwam een PHEV er, op dit ogenblik, als beste uit.
Ik ben wel geïnteresseerd in de berekening. Wellicht zit de crux in die 4 jaar (dmv hoge restwaarde).

Op diezelfde manier is diesel zogezegd ook niet interessant als je minder dan 30.000 kilometer/jaar rijdt (volgens de media), maar van zodra je afwijkt van die 4 jaar en/of werkelijke verkoopprijzen (ipv catalogusprijzen) ernaast legt ligt het verschil opeens veel kleiner.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 mar 2018, 17:14

Tot nu toe is diesel voor mij (privé) ook altijd voordeliger geweest ondanks die zogezegde km die je per jaar moest afleggen.
Maar men rekent altijd met algemeenheden en gemiddelden. En daar ben je in de praktijk niets mee (of je moest toevallig Jan Middelmaat zijn :D).
Mijn huidige diesel heb ik gekocht toen hij slechts 1 jaar oud was en dus verkrijgbaar met 45% korting en de dealer heeft dan nog eens de BIV betaald. Dat verandert het kostenplaatje al want de investering is veel kleiner en de restwaarde is nog hoger dan bij een vergelijkbare benzinewagen. Tot dit jaar was dieselbrandstof in verbruik in het algemeen lager dan een vergelijkbare benzinemotor en aanmerkelijk goedkoper dan benzine . Maar dat laatste is in sneltreinvaart al aan het veranderen. Toevallig vandaag benzine getankt (DATS24) en toen merkte ik op dat de pompprijs BiodieselRON95 (de andere is in België niet meer te verkrijgen) op een luttele cent na al gelijk was aan de dieselprijs.
Privé zou ik nu geen diesel meer kopen (ik verwacht me aan een afstraffing via allerhande taksen door paniekvoetbal van de overheid en bijgevolg een ineenstorting van de restwaarde over 4-5 jaar) maar ook geen PHEV (over twee jaar loopt het fiscaal voordeel hiervoor ook af) en ook geen benzine (verbruikt nog veel te veel in verhouding tot dieselmotor). Ik zou gewoon afwachten tot er een betaalbaar elektrisch voertuig op de markt komt (30.000-45.000 €) met een aanvaardbare actieradius (300-500 km) en vergelijkbaar comfort en uitrusting als huidige voertuigen op fossiele brandstof in die klasse.
Ik verwacht dat binnen dit en vier jaar.

Het voordeel van een PHEV ligt, voor mij, in de huidige voordelige fiscaliteit: geen BIV, 100% aftrekbaar, veel goedkoper in brandstofverbruik (waardoor een duurder voertuig mogelijk is binnen hetzelfde budget, herschikking van overschot eigen productie elektriciteit tegen betaling, etc).
Niet iedereen kan voor zichzelf die rekening maken maar ik maak nooit een ander zijn rekening. Ik doe niets speciaal dus ik ga er vanuit dat wat voor mij mogelijk is niet voor iedereen maar toch voor velen ook binnen hun bereik ligt. Je moet er alleen voor openstaan en wat flexibel durven zijn.

De overheid is inderdaad een wispelturige en onberekenbare partner in dit verhaal. Maar door je er in op te jagen en onrealistische verwachtingen te scheppen kom je ook geen stap vooruit. Dus best regelmatig anticiperen op het beleid en in kleine stappen zo veel mogelijk de voordelen meenemen en de nadelen trachten te vermijden.

In totaal off grid gaan verwacht ik de komende jaren geen doorbraak (ook ik hoop dat maar voorlopig zie ik geen tekenen dat een echte doorbraak er zou komen). Gewoon omdat de techniciteit van batterijen en hun kostprijs (nog) niet opgewassen is tegen ons wisselvallig klimaat (te veel uren zon als het niet nodig is en te weinig instraling als het wel nodig is). Batterijen kunnen misschien, in de nabije toekomst, wel een (beperkt) antwoord zijn op de wisselende tarieven van het net en de verbruikskosten dan drukken maar dat is een heel ander verhaal dan off grid.

Voorlopig zie ik dan ook geen enkele reden, noch technisch noch financieel, om de omvormer af te koppelen van het net.

Plaats reactie