omvormer afkoppelen voor prosumententarief?

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: omvormer afkoppelen voor prosumententarief?

Bericht door ivob » 12 mar 2018, 12:43

YveST3 schreef:
11 mar 2018, 21:35
Dat is dikke zever !
Ah, nog iemand die het door heeft. ;-)

dendeze
junior lid

Bericht door dendeze » 13 mar 2018, 11:53

Goed ivob, ik zal ze er terug afhalen, geef jij mij mijn centen dan terug

Wat een onnozele praat hier verkondigd wordt is ongelofelijk.
Ik verwijder bij deze mijn account hier, met idioten wil ik niets te maken hebben.

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 13 mar 2018, 15:19

Ik begrijp “dendeze” wel een beetje.
Ook in heb een installatie van (begin) 2014.
Op het ogenblik van installatie was er nog geen sprake van de netvergoeding die begin 2015 door de vreg ingevoerd werd. De vorige netvergoeding (van de creg) was net afgeschoten. Dus wie had verwacht dat de vreg er opnieuw eentje ging invoeren? Ik alvast niet.
De gsc’s voor installaties van 2014 zijn virtueel waardeloos (momenteel 40000 kWh voor een certificaat van 93€ ofzo).
Dus het enige voordeel van mijn installatie is de terugdraaiende teller.
En ook dat willen ze nu ons ook nog afpakken na 15 jaar.
Met wat pech (een defect ofzo) zal er voor zo een installatie niet veel financieel voordeel te rapen zijn.
Ik zie het dan ook behoorlijk zwart in.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 13 mar 2018, 15:43

Ik heb zelf 2 installaties zonder GSC's
Ik wist welke risico's dat hieraan verbonden waren.
Maar als ik zie dat de elektricteitsprijs altijd maar stijgt, zie ook mijn ROI erop vooruitgaan.

Als de belofte van 15 jaar gehouden zal worden, ben ik al een blij man :-)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 13 mar 2018, 16:16

DaRkMaN_FX schreef:Ik heb zelf 2 installaties zonder GSC's
Ik wist welke risico's dat hieraan verbonden waren.
Maar als ik zie dat de elektricteitsprijs altijd maar stijgt, zie ook mijn ROI erop vooruitgaan.

Als de belofte van 15 jaar gehouden zal worden, ben ik al een blij man :-)
Uw eerste alinea is wat iedereen die PV's heeft onderschrijft: hij wist waaraan hij begon, DE spelregels.

Uw laatste zin is waar de meesten met hun gezicht tegen de grond zijn gekwakt: de wijziging van de spelregels tijdens het spel (hungergames door politici)
Vermindering van GSC's, gelukkig niet met terugwerkende kracht
Invoeren van prosumententarief
Turteltaks, wel voor iedereen maar met als argument GSC's (en zeker van de particuliere PV's)
Invoeren van limiet op terugdraaiende teller
De elektronische teller, bij voorkeur bij de prosumenten
Het capaciteitstarief, om toch kosten te kunnen aanrekenen aan wie weinig verbruikt (prosumenten)
... ->wat ons in de nabije of verre toekomst nog te wachten staat

Dus geloven dat een regel nog 15j zal bestaan .... Deze die hoopvol op de boot sprongen met de hype in 2009 die kunnen u al in geuren en kleuren uitleggen dat na 8j er niet veel meer overblijft van die politieke beloftes. Die politici van indertijd zijn zijn ondertussen van stoel veranderd en niet meer accountabel, en deze die nu piepen zullen wel t zinkend schip verlaten hebben indien ze er geen graten (stemmen) meer in zien. Nieuwe uitdagingen noemen ze het.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 13 mar 2018, 16:21

lennie schreef:
13 mar 2018, 15:19
Ik begrijp “dendeze” wel een beetje.
Ook in heb een installatie van (begin) 2014.
Op het ogenblik van installatie was er nog geen sprake van de netvergoeding die begin 2015 door de vreg ingevoerd werd. De vorige netvergoeding (van de creg) was net afgeschoten. Dus wie had verwacht dat de vreg er opnieuw eentje ging invoeren? Ik alvast niet.
De gsc’s voor installaties van 2014 zijn virtueel waardeloos (momenteel 40000 kWh voor een certificaat van 93€ ofzo).
Dus het enige voordeel van mijn installatie is de terugdraaiende teller.
En ook dat willen ze nu ons ook nog afpakken na 15 jaar.
Met wat pech (een defect ofzo) zal er voor zo een installatie niet veel financieel voordeel te rapen zijn.
Ik zie het dan ook behoorlijk zwart in.
Dat is net het probleem bij particulieren. Ze zijn te goedgelovig. Verkopers/installateurs vertellen alleen de mooie kant van het verhaal, maar zelden wat er op de politieke agenda staat. Want dan verkochten ze amper nog installaties. Ook de beloofde garanties zijn in de praktijk dikwijls niet afdwingbaar.
Er zijn te veel onbekende factoren om zonnepanelen tot een zekere en goede investering te maken. Als je de pech hebt dat de installatie niet doet wat er beloofd is, dan scheur je er je broek aan.
De overheid (en de netbeheerders ) zijn de minst betrouwbare partner in deze. De overheid gunt de burgers geen groot voordeel met zonnepanelen.
En dat zal altijd zo blijven. Wie in de toekomst wil profiteren van de mogelijkheden van de digitale meter zal wederom fors moeten investeren in technieken (batterijopslag, slimme toestellen,...) want anders zal het zeker niet voordeliger zijn dan nu. En ook dan is het risico weer voor de verbruiker. Wie geluk heeft kan na 10 - 12 -15 jaar zeggen dat hij er voordeel bij had, maar velen zullen moeten toegeven dat ze er beter geen geld, tijd en moeite hadden ingestoken omdat het amper de moeite waard was, als ze er al geen geld aan hebben verloren. :-(

Ik vraag me dikwijls af hoe onze energietarieven geëvolueerd zouden zijn mochten we niet massaal geïnvesteerd hebben in zonnepanelen en windmolens? Want de prijsstijgingen zijn er vooral gekomen dankzij gesubsidieerde hernieuwbare bronnen. De energiekost is amper gestegen. Het zijn vooral de distributiekosten met bijhorende heffingen die de pan uit swingen.
We hebben met zijn allen westers kapitaal naar 'China en Co' gebracht en zullen dat nog jaren mogen uitzweten. Ondertussen komen die Chinezen hier alles opkopen met ons geld.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 13 mar 2018, 16:33

Wat ik al van bij het begin heb gezegd en heb tegengesproken in sommige berekeningen: PV installatie is geen investering.
Bij een investering stop je er kapitaal in, krijg je intrest of dividenten, en op t eind kan je je kapitaal er terug uithalen.
Bij een PV installatie ligt je kapitaal op je dak en takelen die af met verloop van tijd.
Sommigen (de 450€ GSC's) zullen misschien nog een stuk kapitaal kunnen recupereren, alhoewel met het wegvallen van de terugdraaiende teller zullen die ferm gekortwiekt worden 15j na installatiedatum.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 13 mar 2018, 17:21

bruma schreef:
13 mar 2018, 16:33
Wat ik al van bij het begin heb gezegd en heb tegengesproken in sommige berekeningen: PV installatie is geen investering.
Bij een investering stop je er kapitaal in, krijg je intrest of dividenten, en op t eind kan je je kapitaal er terug uithalen.
Bij een PV installatie ligt je kapitaal op je dak en takelen die af met verloop van tijd.
Sommigen (de 450€ GSC's) zullen misschien nog een stuk kapitaal kunnen recupereren, alhoewel met het wegvallen van de terugdraaiende teller zullen die ferm gekortwiekt worden 15j na installatiedatum.

Ik heb 450 € GSC's maar ge moogt niet vergeten dat ik destijds 22500 euro heb betaald voor mijn zonnepanelen (5WP). De enigen die hierbij gewonnen hebben zijn de bedrijven cq. installateurs

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 mar 2018, 18:09

Hier de uitzondering op de regel dan maar. ;-)
Ik ben dus blijkbaar de enige die in 2011 PV gelegd heeft, op 5 jaar zijn kapitaal (liever gezegd een ander zijn kapitaal want ik heb er maar 500 €
eigen kapitaal moeten insteken) al 100% terug had en er nu al jaren goed geld aan verdient. Ieder jaar langer is een jaar meegenomen. Dat is een instelling gelijk aan "ieder jaar korter is een ramp". Geef mij toch maar de eerste.
Gelukkig want op mijn spaarrekening was het rendement, inclusief inflatie, minder dan NUL geweest.
De vooropgestelde "winst" was idd. aanvankelijk wel veel groter. Maar een verlies is het nooit geweest. Hoogstens een beetje minder winst.
Wel raar dat de plaatser in de tijd zich in allerlei bochten heeft moeten wringen en ploegen (tot uit Polen) bij aan het werk heeft moeten zetten om zijn order boekje een beetje afgewerkt te krijgen.
Dat het milieu er een beetje beter van wordt (of in elk geval niet slechter) is mooi meegenomen.
Overigens raar dat iedereen (of toch velen) tot op twee cijfers na de komma zijn ROI zit te berekenen op zijn PV en alle zwarte gaten opzoekt waar het misschien in de toekomst toch wel even mis zou kunnen gaan met die investering maar wel vrolijk een lening afsluit die een beslag legt op een groot deel van een volwassen mensenleven om een veel te groot huis neer te poten op een braak liggend stuk grond met een veel te dure keuken en andere inrichtingen waar op geen euro gekeken wordt, in die periode één of meerdere auto's aankoopt die in waarde halveren het jaar na de aankoop, etc. etc.
Dan mag het "geld" ineens wel naar China en de rest van de wereld en wordt er niet gedacht aan ROI noch herkomst maar aan het "ogenblik" zelf. :roll:
Allemaal niks mis mee. Maar waarom PV daar steeds een uitzondering op is? Zijn autoverkopers, keukenboeren en makelaars dan door God gezonden heilands die alleen het beste met U voor hebben en PV verkopers des duivels? Een verkoper is een verkoper. Een bedrijf een bedrijf.
Beetje perspectief a.u.b.
Nou hou jullie maar lekker bezig met elkaar op te jutten. Ik geniet ondertussen iedere dag van mijn gratis energie en het rendement er bovenop.
Ik ga mijn dagdagelijks leven niet laten vergallen door een opeenstapeling van gepubliceerde internet zwartgalligheid en een totaal verkeerde voorstelling van zaken, ongeloofwaardige cijfers en oplossingen die er geen zijn door "dendeze" en konsoorten. :td:
$* $* $* peace

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 mar 2018, 18:19

wwfje schreef:
13 mar 2018, 17:21
Ik heb 450 € GSC's maar ge moogt niet vergeten dat ik destijds 22500 euro heb betaald voor mijn zonnepanelen (5WP). De enigen die hierbij gewonnen hebben zijn de bedrijven cq. installateurs
Dan brengt iedere kW U ongeveer 70 eurocent op of ongeveer 3500 €/jaar. In het begin 3500 netto en nu nog steeds ongeveer 3000 € netto. En U gaat uw broek daar dus aan scheuren? Ik denk eerder dat uw installatie al afbetaald is en iedere geproduceerde kW en GSC pure winst.

mabo
lid

Bericht door mabo » 13 mar 2018, 21:38

De regering gedraagt zich eigenlijk als een drugsdealer.
Eerst de mensen lokken met subsidies, en als je er aan vasthangt, dan de boel taxeren.

Ze zijn nu net hetzelfde aan het doen met de elektrische wagens.

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 14 mar 2018, 07:24

on topic ?% X
ivob schreef:
13 mar 2018, 18:19
wwfje schreef:
13 mar 2018, 17:21
Dan brengt iedere kW U ongeveer 70 eurocent op of ongeveer 3500 €/jaar. In het begin 3500 netto en nu nog steeds ongeveer 3000 € netto. En U gaat uw broek daar dus aan scheuren? Ik denk eerder dat uw installatie al afbetaald is en iedere geproduceerde kW en GSC pure winst.
Ik zeg zeker niet dat ik hier mijn broek gescheurd heb maar ik wou maar aantonen dat de prijzen vroeger veel hoger waren en dat de plaatsers goed geboerd hebben. Als er geen subsidies zouden zijn waren de prijzen misschien zo hoog niet want zeg nu zelf, het eerste wat die mannen vertellen om te verkopen is dat je mooie subsidies krijgt op jouw instalatie.
Ik heb nu ongeveer een reëël verbruik van+- 100 kw / jaar en ik ben bereid om prosumententarief te betalen voor gebruik te maken van het net met terugdraaiende teller. Ik vindt de prijs wel overdreven maar kom.
Ik denk dat ik slechter af zal zijn met een digitale meter en zal die zolang als mogelijk weigeren, wetende dat mijn enkelvoudige teller nog maar enkele jaren oud is.

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 14 mar 2018, 07:39

Ik ben zelf nog maar pas ingestapt op de zonnepanelen. Ik geloof pas in een product als het zonder enige subsidies rendabel is.
Er zijn te veel onbekende factoren om zonnepanelen tot een zekere en goede investering te maken. Als je de pech hebt dat de installatie niet doet wat er beloofd is, dan scheur je er je broek aan
In mijn afweging heb ik rekening gehouden met de mogelijke wijziging van spelregels, en ik kan er enkel een positief verhaal aanhangen indien de initiële plaatsingskost laag is. vb: 2680kwp aan kwalitatieve panelen laten installeren @ €5300 heeft verschillende negatieve scenarios (eigenlijk enkel positief indien de spelregels blijven). Een 3000kwp installatie van een groepsaankoop @ €3500 valt in geen enkel scenario negatief uit.

Dat is net het probleem bij particulieren. Ze zijn te goedgelovig. Verkopers/installateurs vertellen alleen de mooie kant van het verhaal, maar zelden wat er op de politieke agenda staat. Want dan verkochten ze amper nog installaties
Goed voorbeeld is dat zowat alle installateurs/verkopers goed weten wat het capaciteitstarief is, maar er zelf nooit zullen over beginnen tegen een nieuwe klant.
Ook zo met de terugverdientijden op offertes: dat zijn gewoon krankzinnige berekeningen.

een veel te dure keuken en andere inrichtingen waar op geen euro gekeken wordt, in die periode één of meerdere auto's aankoopt die in waarde halveren het jaar na de aankoop, etc. etc.
Zonnepanelen worden toch vaak verkocht als een financieel product (oa. terugverdientijden, renteberekeningen, ...). Men "leeft" niet tussen de zonnepanelen, dus is het moeilijker om zo'n product te verkopen. Het enige argument om er te leggen is het financiële (en een beetje het groene). Je ziet op het forum van Spaargids eigenlijk dezelfde discussies (maar dan over obligaties, aandelen, investeringen, en in het off-topic sub-forum: zonnepanelen...)

Ik ben het wel met je eens dat sommige mensen hierin overdrijven (elke 4 jaar een nieuwe wagen, superdure D*v$ keuken van €30000,...). Ik zet wel een mooie Ikea/Ixina/whatever keuken en binnen 20 jaar hoef ik me niet schuldig te voelen als ik iets nieuw wil, of er slijtages aan zijn. Ook koop ik een wagen om minstens 10 jaar mee te gaan.
Een goede raad, KOOP NOOIT een ELEKTRISCHE AUTO, dat zal je vroeg of laat ook zuur opbreken.
Een elektrische wagen is financiëel ook totaal niet interessant. Je kan een benzine of dieselwagen kopen met +100.000km aan brandstof erbij voordat je nog maar in de buurt zit van de prijs van een elektrische wagen in dezelfde klasse (en dan heb je met deze laatste nog geen meter gereden).
De elektrische wagen is pas interessant op de dag dat deze goedkoper wordt dan een benzine. In principe is dit mogelijk (kijk maar wat er met de prijs van zonnepanelen is gebeurd de laatste 10 jaar).
En de dag dat de elektrische wagen is ingeburgerd, dan zal men er staan met rekeningrijden... Want mazout/diesel kan je rood kleuren, elektriciteit niet.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 14 mar 2018, 08:20

Heren graag een beetje op de eenheden letten
Ik heb nu ongeveer een reëël verbruik van+- 100 kw / jaar
100kWh/jaar
Een 3000kwp installatie
3kWp installatie of 3000Wp
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 14 mar 2018, 08:37

spicyalan schreef:
14 mar 2018, 07:39
Een elektrische wagen is financiëel ook totaal niet interessant. Je kan een benzine of dieselwagen kopen met +100.000km aan brandstof erbij voordat je nog maar in de buurt zit van de prijs van een elektrische wagen in dezelfde klasse (en dan heb je met deze laatste nog geen meter gereden).
De elektrische wagen is pas interessant op de dag dat deze goedkoper wordt dan een benzine
Op een dag wordt je wakker.

Door te investeren in zonnepanelen koop je de energiekosten voor een lange periode af, omdat je nu nog geen beeld hebt van wat de energiekosten op de lange termijn zullen gaan worden is alles koffiedik en omdat je de duurzaamheid op voorhand ook niet kunt beoordelen is het rekensommetje van vandaag niets waard.
Ik rij nu ruim 5 jaar op stroom en zie dat het niet eens zoveel duurder is dan rijden op benzine het is wel iets minder praktisch, maar de dampen uit de uitlaat zijn onaangenaam voor de medemens en de klimaatverandering is dat ook.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie