Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Bericht door Sylvester » 24 feb 2018, 07:32

ja dat we niet op één lijn zouden geraken staat wel als een paal boven water.
Het topic druist dan ook volledig in tegen jouw manier van stoken en je oh zo geliefde kachel. Daarvoor heb ik alle begrip.
Wil niet zeggen dat je niet eens een poging kan doen om eens objectief over deze materie trachten na te denken, als dat kan.
Jouw tip om de wijkagent en milieuambtenaar in kennis te stellen, werkt niet. Dat hebben hier al menig mensen geprobeerd.
Dan is het in onze samenleving de gewoonte en aldus ook noodzakelijk om in te grijpen. Het verbieden van de kachels, met als eerste de allesbranders. Gaat het dan helpen? Ik denk het niet, er zijn altijd steenezels die rotzooi blijven stoken. Helaas begrijpen die mensen niet dat ze in eerste instantie hun eigen gezondheid op het spel zetten met het uitsparen van een paar euro's.

Helaas zijn er hier in de buurt stokers die bijna het ganse jaar door stoken, ook op de momenten dat we buiten op ons terras kunnen zitten. Met de nadruk op 'kunnen', maar de stank jaagt ons dan terug naar binnen.

Het is niet zozeer ergeren hoor. Zo snel erger ik me niet. Bij mij is er meer sprake van teleurstelling in de mens, de oh zo domme mens. Ik begrijp de mensen soms niet. Welke idioot begrijpt nu niet dat je geen afval kan en mag verbranden en wat de gevolgen zijn. En dan gaat het niet alleen over afval verbranding, maar ook diverse andere dingen zoals sluikstorten (is familie ervan).

Dit is inderdaad leuk leesvoer. Ik nodig iedereen eens uit om hier in het vroegjaar bij een niet zo koude avond op mijn terras te komen zitten, én te blijven zitten zo lang als het gaat. Je krijgt een Ter Dolen of een Karmeliet of naar keuze... met wat kaasjes erbij. En dan kunnen we dat leesvoer eens verderzettten en er eens gezellig over keuvelen.

m2ts
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door m2ts » 24 feb 2018, 09:23

Bollocks schreef:
23 feb 2018, 08:54
en is dat alsmaar meer isoleren wel de oplossing? Oververhitting van gebouwen geeft ook problemen en vraagt dan weer energie om te koelen.... :roll: https://pixii.be/nieuws/herziening-van- ... n-noodzaak
Enkele belangrijke elementen om te bouwen zijn isolatie, oriëntatie, luchtdichtheid, ventilatie en zonnewering. Ze staan met elkaar in verband, maar zijn zeker geen synoniemen. Zo houdt de isolatie warmte ook buiten. Als je in de zomer bv. onder een dak slaapt zonder of met weinig isolatie en je vergelijkt dat met een dak met een goede isolatieschil, dan zou ik wel weten waar ik wil slapen. Uiteraard: heb je grote raampartijen op Z/W/O én een goede isolatieschil, dan kan de warmte van overdag, 's nachts niet naar buiten. Dus moet je vermijden dat die warmte binnengeraakt en dat hoeft niet met actieve energie (zoals je aangeeft), maar wel met zonnewering (waar jouw link over gaat). Die zonnewering maken kost wel energie uiteraard, de energie voor bediening ervan is te verwaarlozen tov airco.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 24 feb 2018, 10:00

Het klopt dat een lokaal probleem, best lokaal opgelost wordt. Maar in de praktijk valt dat tegen. Neem nu de periode van vroeger, waar velen, "overal" rookten. Die rook kon bijna niet lokaler zijn. Dat was niet aangenaam als je zelf niet rookte (ongezond, het stinkt, het kruipt in je kleren,...). De vrijheid van de roker stopt waar die van de niet-roker begint. Sommigen redeneren dat een rookverbod wel heel stom is. Iedereen had toch een mond gekregen om te vragen aan die roker om een andere plaats te zoeken om te roken? Dat kan wel zijn, maar in de praktijk gebeurde dat niet. Persoonlijk ben ik dus wel blij dat er op vele plaatsen een rookverbod is gekomen.

Uiteraard is de vergelijking roken-houtverbranding niet helemaal hetzelfde. Houtverbranding doe je omdat je warm wil hebben en je kan veel fouter stoken, dan dat je fout kan roken. Iemand die correct stookt (lokaal hout, goede stookmethode,...) zijn/haar kachel ontzeggen, zodat die vervolgens een zuivere elektrische verwarming installeert is geen stap vooruit. Maar als zou blijken dat een te groot deel van de stokers een te grote impact hebben, dan vind ik wel dat er nationaal stappen moeten ondernomen worden. Dat hoeft daarom geen verbod te zijn, maar als je leest hoe Duitsland het aanpakt, dan staan zij toch verder dan bij ons.

Wel spijtig dat de discussie zo snel... euhm "gesmoord" wordt door te verwijzen naar "jamaar, je zou dan beter wel zelf eerst stoppen met dit of dat". Ik ben niet heiliger dan de paus: ik eet teveel vlees, teveel ongezonde voeding, te weinig fruit. Ik kan dat nú al aanpakken, maar helaas: de wil is sterk, het vlees is zwak. Maar stel bv. dat er een deftige suikertaks komt, die wordt gebruikt om fruit goedkoper te maken, dan zou ik daar geen probleem mee hebben. Meestal gaan we met de auto op reis niet superver op reis, maar volgend jaar zal het wellicht met het vliegtuig zijn. Mocht er een zodanige taks op het vliegtuig komen, dat dit niet meer voor onze portemonnee is, dan zou ik daar niet ongelukkiger door worden (wel in de hoop dat die taks dan nuttig aangewend wordt).

De oproep dat ik beter zelfmoord zou plegen en dan liefst nog zoveel mogelijk andere is toch wel een vreemd argument, niet?

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 24 feb 2018, 14:10

m2ts, ja, je hebt gelijk over die zonnewering. In de zomer een perfecte manier om de warmte buiten te houden. In de winter is het gebruiken van directe instraling juist een bron van warmte die je gratis kan gebruiken. Doe je het niet, dan moet je die warmte ook weer zelf gaan aanmaken...
Het probleem is echter dat die zon enkel overdag voor die warmte kan zorgen, als ze er al door komt (de laatste dagen hebben we hier zeker geniet van!) maar 's avonds is die zon weg en moet je gaan bijverwarmen met andere middelen. 'S ochtends is die zon er nog niet en moet je ook gaan verwarmen. Een houtkachel is een mogelijkheid die vrij snel warmte geeft en die je laat uitgaan als het warm genoeg is of laat voort branden aan een lager houtdebiet om de warmte constant te houden. En CV op mazout of gas EN radiotoren werkt gelijkaardig, snel en regelbaar. Het probleem is echter dat tegenwoordig heel veel vloerverwarming geplaatst wordt en dat type van verwarming is een heel weinig flexibele verwarming. Het duurt meer dan een dag om de warmte in de vloer te krijgen en het duurt dagen om ze er weer uit te halen.... en vaak is het net in die huizen dat 'oververhitting' ontstaat. De enige manier op daar de temperatuur te beheersen is verluchten en/of koelen....

Enerzijds moet je luchtdicht gaan bouwen om warmte verliezen tegen te gaan, anderzijds moet je gaan verluchten om oa vochtproblemen te voorkomen... vochtige lucht opwarmen vraagt veel meer energie dan droge lucht opwarmen. Te droge lucht is dan weer niet goed voor de gezondheid en voor bepaalde materialen (krimpen, barsten, scheuren, ...) dus moet je weer gaan bevochtigen....
(Je hoort me niet zeggen dat dit alles slecht is, je bespaart er een massa energie mee als ik onze woning vergelijk met die van mijn schoonouders - we wonen in dezelfde boerderij, zij in het oude gedeelte, wij in de verbouwde en gerenoveerde schuur met isolatie, systeem D, HR glas, .... )
Een systeem D is een ventilatiesysteem maar geen oplossing omdat de warmte gerecupereerd wordt, ramen open zetten is een oplossing maar is niet altijd mogelijk, blijft de airco.... (en die hebben wij niet.... ) Je snapt waar ik naartoe wil... 'elk voordeel hebt ze nadeel' zei een bekende Nederlander ooit ;-)

Betreft die houtstook, wij branden ook enkel lokaal geoogst hout, zuiver en droog, geen afval... er zijn er anderen, dat weet ik. Een deel van het probleem is (denk ik) dat afval verbranden nu eenmaal goedkoper is dan het naar het containerpark te brengen wat tegenwoordig bijna overal betalend is, zelfde probleem met sluikstorten.... als 'X zijn grof huisvuil (en iedereen heeft dat vroeg of laat wel eens) gratis kan afgeven of X moet er voor betalen.... niet iedereen heeft de nijging om te willen betalen, jammer genoeg.... we zien dat hier bij ons in de straat regelmatig, op den boerenbuiten, weinig sociale controle in de veldbanen, dus hier kan X wel een remorque afval kwijt.... Jammer!

Btw, die oproep voor zelfmoord was een perfect voorbeeld van die waarheid en die overdrijving.... probleem zou inderdaad opgelost zijn als iedereen mee doet... maar het is wel wat overdreven dergelijke drastische oplossingen 'op te leggen'.... net zoals het verbod op houtkachels....
zij die vandaag alles verbranden in hun 'allesbrander', zullen dat na een verbod ook nog altijd doen.... en als ze betrapt worden hebben ze pech, is een beetje als te snel rijden, iedereen weet dat het niet mag, maar iedereen doet het en als ze je pakken betaal je een boete en je rijdt verder....de eerste dagen een beetje voorzichtiger, de waak later weer zoals voorheen....

Menselijk gedrag veranderen is een werk van lange adem, verbieden is een mogelijkheid, maar je hebt altijd rebellen die verder doen.

Soit, ik ga een beetje van de zon genieten en nog wat hout klieven... de voorraad brandhout voor 2021-2022 verder aanvullen.... ?%
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 25 feb 2018, 21:00

Sylvester schreef:
24 feb 2018, 07:32
ja dat we niet op één lijn zouden geraken staat wel als een paal boven water.
Het topic druist dan ook volledig in tegen jouw manier van stoken en je oh zo geliefde kachel. Daarvoor heb ik alle begrip.
Wil niet zeggen dat je niet eens een poging kan doen om eens objectief over deze materie trachten na te denken, als dat kan.
Heb je dat boek nu al gelezen dat ik hiervoor heb aangeraden? Je informeren kan nooit kwaad. En het is dan nog eens geschreven door de
inwoner van een land met massa olie, en gasvoorraden en waterkrachtcentrales maar waar houtstook een nationaal erfgoed is (gebleven) en waar
men toch de reputatie heeft nogal ecologisch bezig te zijn en waar de bewoners tot de gelukkigste ter wereld behoren.
Dan heb je tenminste objectieve informatie want ik handel en stook volledig volgens de parameters weergegeven in dit boek.
Dan zou je er je buren ook kunnen op wijzen dat ze om bezig zijn. Rook uit een schoorsteen is immers een teken van onverbrande rookgassen is
verspilling van energie. Uit mijn schoorsteen komt nooit rook, noch geurhinder, gewoon al uit gierigheid. Ik verbrand immers liever de rookgassen
binnen in de woning zodat de energie daar vrij komt en niet in de open lucht waar niemand er iets aan heeft.
Waarschijnlijk handel ik dus CO2 neutraler dan jouw wijze van verwarming.
Er is dus geen enkele reden om gevolg te geven aan jouw eis: "alle houtkachels verbieden" alleen omdat sommigen er verkeerd gebruik van maken.
Iedere toepassing, in elk domein, kan en zal door sommigen verkeerd gebruikt worden.
Zoals ik eerder al iets plastischer uitdrukte moet je dus, volgens jouw logica, alles verbieden.
(ik had niet eerder tijd om te reageren want het was een uitstekende dag om hout te klieven om volgende week aangenaam door te komen ;-) ).

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 27 feb 2018, 17:51

Schauvliege wil weten of u een kachel heeft: “Mogelijk komt er verplichte registratie”
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/sc ... ~a14732b6/
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 27 feb 2018, 18:22

Jongens, jongens...wat een "bullshit" lees ik hier! Laat iedereen verwarmen zoals hij wil. (zoals in mijn geval volkomen gratis) Ik weet dat ik goed bezig ben, en al de rest zal me worst wezen!
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 27 feb 2018, 19:45

Bollocks schreef:
24 feb 2018, 14:10
Het probleem is echter dat die zon enkel overdag voor die warmte kan zorgen, als ze er al door komt (de laatste dagen hebben we hier zeker geniet van!) maar 's avonds is die zon weg en moet je gaan bijverwarmen met andere middelen.
Dit is in de meeste situaties zo, maar in een goed georiënteerd passiefhuis is dat niet het geval. Het mag nu een koudegolf zijn, maar zolang de zon overdag schijnt is de ochtend erop nog steeds netjes warm. Uiteraard: er staat een kostprijs tegenover. En bewolkte dagen van +5 °C zijn erger dan zonnige dagen van -5 °C. Voor de bewolkte dagen is soms nog een (beperkte) bijverwarming nodig.
JohnDC schreef:
27 feb 2018, 18:22
Jongens, jongens...wat een "bullshit" lees ik hier! Laat iedereen verwarmen zoals hij wil. (zoals in mijn geval volkomen gratis) Ik weet dat ik goed bezig ben, en al de rest zal me worst wezen!
JohnDC, wauw, topbijdrage: weloverwogen, voor- en nadelen netjes overwogen, iemand zijn bull-shitargumenten beleefd (maar correct weerlegd), je eens in iemand anders zijn plaats gezet. Mooi, echt! Mochten meer mensen zoals jij zijn, de wereld zou er beter uitzien. Ik kijk al uit naar je volgende bijdrage. peace

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 feb 2018, 19:53

Bollocks schreef:
24 feb 2018, 14:10
Een houtkachel is een mogelijkheid die vrij snel warmte geeft en die je laat uitgaan als het warm genoeg is of laat voort branden aan een lager houtdebiet om de warmte constant te houden.
Een schoonbrandende kachel mag juist niet laag gestookt worden en zeer niet gesmoord (zuurstoftoevoer verminderen). Dat is juist een veroorzaker van fijn stof en CO2.
De kachel moet in korte tijd zo heet gestookt worden dat de gassen in de kachel verbranden en daar hun energie afgeven en niet onbenut door de schoorsteen verdwijnen.
Lange gele vlammen zijn daar een (slecht) teken van. Je moet korte blauwe vlammen hebben en een laag gloeiende sintels voor het volgend duo blokken er op gaat (goed stoken doe je steeds in paren).

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 28 feb 2018, 00:08

Ivo, betreft die kleur...
Twee zaken kunnen je vertellen of je goed brand of niet:
1. Kleur van de rook: donkere rook is slechte verbranding, witte tot kleurloze rook zegt dat je goed bezig bent.
2. Kleur van de vlam: oranje vlammen duiden op onvolledige verbranding, egaal gele vlammen duiden op een goede verbranding. Blauwe vlammen krijg je bij een correct verbranding van brandstoffen met vrije koolmonoxide zoals vb gas!
Blauwe vlammen bij houtverbranding krijg je enkel als er houtskool gevormd werd bij de vergassing en er nog resten koolmonoxide in aanwezig zijn... Bij zacht hout is dit moeilijk te verkrijgen, bij hardhout kan al bij oppervlakkige houtskoolvorming. Hangt af van soort hout en van samenstelling.
Op de foto, eik na 4 jaar droging, witte vlammen onderaan, blauwe vlammetjes in het midden een bovenaan. Zo goed als geen zichtbare rook uit de schouw.... gemeten temperatuur: 940°C (infraroodmeter)
Ben ik zo goed bezig? :vraag:
Afbeelding

Meer info over het verbrandingsproces: http://www.artstoves.com/nl/houtalsbrandstof.htm
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

freddy
Senior lid

Bericht door freddy » 28 feb 2018, 07:44

YveST3 schreef:
27 feb 2018, 17:51
Schauvliege wil weten of u een kachel heeft: “Mogelijk komt er verplichte registratie”
Wat is het volgende?
De"SCHOUWTAX"?
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 28 feb 2018, 07:55

freddy schreef:
28 feb 2018, 07:44
YveST3 schreef:
27 feb 2018, 17:51
Wat is het volgende?
De"SCHOUWTAX"?
Volgende quote uit het aangehaalde artikel is leuk:

N-VA is geen fan van de maatregel. “Ik denk niet dat er echt schone kachels bestaan die geen fijn stof uitstoten, wat men ook beweert”, zegt Wilfried Vandaele. “Een premie uitloven voor het vervangen van een slecht presterende kachel door één met een iets minder slechte houtverbranding... Ik weet niet of dat een goed signaal is naar mensen die geen hout verbranden. Misschien zouden die dan een nog hogere premie moeten krijgen.” Vandaele wees er ook op dat de tests van kachels in een labo worden uitgevoerd. “Dat doet een belletje rinkelen. Daar hebben we al eens mee te maken gehad in de auto-industrie

Dus iedereen die zijn oude houtkachel wegdoet zou grotere premie moeten krijgen dan wie een nieuwe koopt. ;-)

Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sylvester » 28 feb 2018, 08:05

Daar zit wel iets van waarheid in.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 feb 2018, 12:21

@ Sylvester: je kan je misschien kandidaat stellen voor https://curieuzeneuzen.be/.
Dan heb je ook onmiddellijk een objectief meetresultaat er beschikking om je op te steunen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 28 feb 2018, 16:09

De overheid begint best eerst met sensibiliseren en aan de mensen grondig uit te leggen hoe je verantwoordt kan stoken. Dat zou al veel ellende en onbegrip uit de wereld helpen.
Wie zich niet aan die richtlijnen kan/wil houden zal dit merken. Boze reacties van de buren of optreden van de milieu-ambtenaar.
Met een beetje goede wil hoeft het stoken van hout echt geen probleem te zijn. Er zijn genoeg technieken om hinder te beperken.
http://www.knack.be/nieuws/planet-earth ... 06609.html
https://www.lne.be/15-tips-om-binnen-te-stoken
https://www.lne.be/veelgestelde-vragen- ... nen-stoken
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie