Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Houtkachels : verbod noodzakelijk?

Bericht door ivob » 21 feb 2018, 17:51

Sylvester schreef:
21 feb 2018, 13:53
Heb ik ergens iets gemist wat Tommelein beteft?
Tommelein missen? Daar moet je toch erg je best voor doen. :D
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~a4f54c6f/
Rome is idd niet in één nacht gebouwd. Maar ze zijn wel ruim op tijd begonnen en niet twee jaar voor het bewoonbaar moest zijn.

Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sylvester » 22 feb 2018, 06:36

Had ik al gevonden hoor, zoals aangegeven.
Maar ik blijf het straf vinden.
Als je het goed leest is dat dus gewoon belachelijk en zeer vervuilend, zoniet één van de meest vervuilende verbrandingsprocessen binnen de mogelijkheden van de huisverwarming.
Dat het 'hernieuwbaar' zou zijn, verandert daar niks aan.

http://www.ademloos.be/nieuws/hout-verb ... an-gedacht

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 feb 2018, 07:24

Menselijk leven is gewoon vervuilend voor anderen.
In de middeleeuwen hadden we het in een stedelijke omgeving waarschijnlijk geen dag uitgehouden van de stank.
In de grootsteden van de 19de en 20ste eeuw was het ook geen lolletje wat betreft luchtvervuiling.
Toen zaten ze gewoon niet elke partikel te meten en was er vooral nog geen internet om mekaar op te jagen.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 22 feb 2018, 07:54

Toen waren we wel met veel minder

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 22 feb 2018, 08:28

Sylvester schreef:
22 feb 2018, 07:54
+1 en zelfs met zoveel minder mensen was er tekort ruimte om geen rekening met de ander te houden.
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 feb 2018, 08:54

Sylvester schreef:
Ik zou zeggen, begin met uw eigen leven zo in te richten dat je misschien het recht hebt (en zo zullen er heel weinig zijn en ik reken me daar zelf niet toe) om anderen er op te wijzen wat ze moeten doen en laten.
Zoals ik al herhaaldelijk zei: het is een en/en verhaal en het is de totale voetafdruk van ieder individu dat telt en niet hoe, op welke wijze en waarom hij daartoe gekomen is en nog veel minder te verwachten dat anderen ruimte maken zodat je zelf ongestoord je gang kan blijven gaan.
Wat maakt het uit als individu x hout stookt en zijn totale afdruk factor 10 is en individu y geen hout stookt maar zijn individuele afdruk factor 15 is?
Het geheel maalt niet om de oorzaken of oorsprong maar heeft alleen last van de totaliteit.
Tenslotte komt een "verbod" daar altijd op neer. Om bepaalde redenen doe ik iets niet dus moet een ander dat ook maar laten. De dingen die ik zelf wel doe en niet kan laten worden best niet verboden.
Dus begin met zelf geen kinderen meer op deze wereld te zetten, u, behalve op eigen kracht, niet meer te verplaatsen, geen voeding meer tot u te nemen die een aanslag is op het milieu rechtstreeks of onrechtstreeks, u niet meer te verwarmen, niet meer warm te eten, niet groter te gaan wonen dan een hutje op een paar m² grond,....... Verhef u tot de nieuwe messias en overtuig zoveel mogelijk, uiteraard alleen vanuit uw hutje, volgelingen. Dan maakt U misschien een kans.
Maar liefst zonder mij want in zo'n wereld wil ik niet leven. En ik ontzeg anderen niet wat ik mezelf niet wil ontzeggen noch wat zij belangrijk of leuk vinden.
Het zal zijn tijd duren. Met of zonder de mensheid op deze planeet. Met of zonder deze planeet in het heelal. Niemand die er om zal malen. Zeker het universum niet (met uitzondering, vlak voor hun verdwijning, zij die dachten het onmisbare middelpunt van het universum te zijn).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 feb 2018, 08:54

japio schreef:
22 feb 2018, 08:28
Sylvester schreef:
+1 en zelfs met zoveel minder mensen was er tekort ruimte om geen rekening met de ander te houden.
Met minder +1, is daar de ellende begonnen? :D ;-)

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: België

Bericht door Bollocks » 22 feb 2018, 09:51

Wat een discutie weer.... we waren met minder.... juist ja, maar er waren weinig (of geen als we lang genoeg terug gaan) auto's, de paardentram en de fiets waren vervoer van de gewone man, enkel vervuilende stoomtreinen en stoomboten die kolen of hout gestookt waren, iedereen verwarmde met hout of kolen, iedereen kookte op hout of kolenvuren omdat er nog geen gas of elektriciteit was, verlichting waren waskaarsen of olielampen, in de landbouw werd de 'brandcultuur' gebruikt om te bemesten en om nieuws landbouwgronden aan te spreken, de "industrie" spuwde vette zwarte rook uit hun schoorstenen van het verbranden van cokes ed dergelijke om met stoomenergie hun productieapparaat aan te drijven, ... remember 1952, the great smog of London, en toch leven we vandaag nog altijd....

Vervuilen we? Ja, zonder twijfel.
Moeten we er iets aan doen? Ja, zonder twijfel
Gaan de mannen en de vrouwen in de Wetstraat of in Straatsburg het oplossen? Neen, zeker niet!
Gaat het verbieden van houtkachels het oplossen? Neen , ook niet!

Toch even in perspectief plaatsen, de uitbarsting van een vulkaan heeft ook invloed op het klimaat en op de fijn stof uitstoot, alleen zit dat stof in de bovenste luchtlagen, ons 'stof' zit in de onderste luchtlagen. Even kleine bemerking dichter bij huis, vorige week brandde hier in de buurt een huis af; vandaag, een week na de feiten ruikt het hier nog in de buurt naar brandlucht.... elke dag brandt er wel ergens een huis af.... jammer genoeg voor de bezitters ervan, wat daar uitgestoten wordt is vele malen slechter en erger dan wat mijn houtkachel kan uitbraken op heel mijn leven. Moeten we dan alle huizen en gebouwen ook verbieden?

Ik heb de oplossing, we stoppen morgen allemaal met leven, massaal zelfmoord en alle problemen zijn opgelost! Wie doet er mee?
Niet veel waarschijnlijk.... zou nochtans de beste oplossing zijn....

Om maar te zeggen, in de overdrijving zit een vorm van waarheid, maar nooit de oplossing!

Btw, mijn houtkachel blijft werken, 3 à 4 jaar gedroogd hout van eigen kweek en milieuvriendelijke houtwinning (knotwilgen, herplanten, ...) Nooit ofte nooit houtafval of andere rommel, nooit sparren of dennenhout.... enkel wilg, beuk, eik, es, berk, ...

Leven en laten leven, iedereen zijn gedacht, maar dit moest ik toch even ventileren! ?%
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 feb 2018, 15:19

Foroa schreef:
21 feb 2018, 13:27
Ivob, ik "produceer" ook mijn eigen hout, meer dan ik kan verstoken. Volgende week komen ze mijn kachel installeren. Terwijl het nog kan.
Terwijl het nog kan? Je was te vroeg.
Nu gaan ze die dingen nog subsidiëren ook. :mrgreen:
Het Vlaamsche fraudecarrousel kan weer van start gaan.

freddy
Senior lid

Bericht door freddy » 22 feb 2018, 15:43

ivob schreef:
22 feb 2018, 15:19
Foroa schreef:
21 feb 2018, 13:27
Ivob, ik "produceer" ook mijn eigen hout, meer dan ik kan verstoken. Volgende week komen ze mijn kachel installeren. Terwijl het nog kan.
Terwijl het nog kan? Je was te vroeg.
Nu gaan ze die dingen nog subsidiëren ook. :mrgreen:
Het Vlaamsche fraudecarrousel kan weer van start gaan.

Om dan nadien houtkachel tax in te voeren aan 2500€/jaar.
Gezien Bart zegt dat een houtkachel hernieuwbare energie is, mag je deze dan ook aan geven als hernieuwde energie in een nieuwbouwwoning?
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 feb 2018, 15:52

Ik zou het niet weten.
Nieuwbouw zou trouwens verboden moeten worden zolang er nog oudere woningen leegstaan en gerenoveerd kunnen worden. :mrgreen:

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 22 feb 2018, 16:18

Dit is België, en het zal er niet beter op worden:
* subsidiëren om pelletketels te plaatsen als zogezegde biocentrales
* accijnzen op houtaanvoer (en alle fossiele brandstoffen)
* CO2 en fijn stof taks op alle vervuilende bronnen

Binnen 12 jaar verbod verkoop van mazoutkachels, binnen 17 jaar verbod van gaskachels, en houtkachels ? (datums zijn in onderhandeling)

De linkerhand mag vooral niet weten wat de rechterhand doet.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 feb 2018, 16:47

17 jaar. Daar kan ik mee leven. ;-)

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 23 feb 2018, 06:39

ivob schreef:
22 feb 2018, 15:52
Ik zou het niet weten.
Nieuwbouw zou trouwens verboden moeten worden zolang er nog oudere woningen leegstaan en gerenoveerd kunnen worden. :mrgreen:
Renoveren ? Met de huidige steeds maar stijgende eisen op gebied van isolatie en ventilatie wordt renoveren hoe langer hoe meer onbetaalbaar en ondoenbaar. Een huis renoveren naar huidige standaarden impliceert al in de volledige buitenschil 15 cm isolatie toevoegen plus 15 cm of zo extra voor vloerverwarming. Probeer maar eens in een bestaand huis een correct ventilatiesysteem D te plaatsen. Voor veel huizen is het al een stuk goedkoper om ze compleet af te breken en er een nieuw te bouwen, maar meestal beseffen de mensen dat pas vele jaren later als alles gerenoveerd is. Zoals trouwens veel (houten) huizen in de VS: na x jaar, gewoon de bulldozer erin en een nieuw: goedkoper dan al dat oplap- en onderhoudswerk, zonder dan nog van renovatie te spreken.
Onze minister beseft het blijkbaar ook nog niet. Een dak isoleren; simpel: x € per vierkante meter en klaar. Een muur isoleren; simpel: x € per vierkante meter en klaar. Hij vergeet wel dat tegen dat je alles gedaan hebt je jaren in een bouwwerf geleefd hebt, je ook nieuwe vloeren, deuren en ramen moet installeren, en je permanent beschadigingen moet oplappen.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 23 feb 2018, 08:47

ivob schreef:
22 feb 2018, 08:54

Ik zou zeggen, begin met uw eigen leven zo in te richten dat je misschien het recht hebt (en zo zullen er heel weinig zijn en ik reken me daar zelf niet toe) om anderen er op te wijzen wat ze moeten doen en laten.
Zoals ik al herhaaldelijk zei: het is een en/en verhaal en het is de totale voetafdruk van ieder individu dat telt en niet hoe, op welke wijze en waarom hij daartoe gekomen is en nog veel minder te verwachten dat anderen ruimte maken zodat je zelf ongestoord je gang kan blijven gaan.
Daar krijg ik het nu van...
Zo'n discussie is geen discussie. Altijd het vergoelijken omdat er nog zovéél andere factoren zijn die ook vervuilen.
Ja zo krijg je niks opgelost als je zo denkt.
Net zoals de oude discussies van roken in openbare ruimtes, werd daar ook de situatie vergoelijkt omdat er zovéél andere factoren zijn die slecht voor de gezondheid zijn (vrachtwagens, dieselwagens enz...)

Het gaat hier over kachels en niets anders.

Ik nodig iedereen eens uit om hier op dit moment in het centrum rond te lopen en proberen te genieten van de zogenaamde frisse lucht. Niet dus... Het stinkt met welbekende geurtjes.
En laat mij dan maar eens weten wat jij zou doen als jij het 'recht' had om anderen erop te kunnen wijzen wat ze moeten doen en laten...

Plaats reactie