Meteropname door eandis

Alles wat niet met energie te maken heeft
robo
Installatie Land: België

Re: Meteropname door eandis

Bericht door robo » 05 dec 2017, 12:38

Dit jaar is eandis ook 3 weken vroeger dan anders. Bij ons komen ze in december dus dit jaar ook weer meer dan 1000 kwh kwijt. Alles wat we opgespaard hebben in de zomer voor de verwarming in de winter zijn we gewoon kwijt!!! Onze teller is nu gewoon weer ferm aan't optellen.
Voor eandis is dit gratis electriciteit om te verkopen aan de volle pot en wij.. wij zijn ze kwijt, hoe noemen ze dat: diefstal of zoiets. Wanneer gaan ze daar eens iets aan doen??

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 05 dec 2017, 18:44

Had de brave man doorgestuurd en hem gezegd dat hij over 3 weken maar terug moest komen. ;-)
Zit daar eventueel een strategie in? Zijn er nog mensen waar ze vroeger komen?
Eventueel kan je een klacht indienen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 05 dec 2017, 20:05

Hier zal het niet pakken dit jaar!
EIND MAART en nie vroeger want ik ben niet thuis of ik doe nie open!
Lid ZONSTRAAL 1422

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 05 dec 2017, 20:32

DaanW schreef:Had de brave man doorgestuurd en hem gezegd dat hij over 3 weken maar terug moest komen. ;-)
Zit daar eventueel een strategie in? Zijn er nog mensen waar ze vroeger komen?
Eventueel kan je een klacht indienen.
Ja ook bij ons doen ze het zo: het ene jaar t eind van de maand, het volgende jaar sturen ze een kaart 3 weken later dan de datum waarop ze komen. Wanneer ze komen ben je eli kwijt en t jaar erop moet je ferm bijbetalen etc

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 08 feb 2018, 10:04

Meteropname is altijd begin dit jaar bij mij. Vorig jaar zijn ze trouwens langsgeweest (en binnen gekomen). Ergens begin dit jaar vond ik briefje van Eandis: meteropname was langsgeweest maar niemand thuis. Briefje in brievenbus, ze stelden nieuwe datum voor, halve maand later. natuurlijk op moment dat ik niet thuis was en ik ga er nu ook geen verlof voor nemen. Ze hebben dus aangebeld en niemand deed open. Ik dacht, ik ga savonds wel een kaartje in brievenbus vinden om meterstanden zelf door te geven... niets ervan. Pas vandaag brief ontvangen van Eandis. Dat is dus een maand later dan eerste poging. Toen zat mijn verbruik nipt onder de waarde van vorig jaar. Ondertussen een koude, zonloze maand verder en heel wat kWh boven dat van vorig jaar dat ik dus zou moeten betalen... Een duiveltje in mij denkt toch de meterstand op te geven van begin dit jaar ze...
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

robo

Bericht door robo » 08 feb 2018, 10:20

Bedankt voor de goede tip, zal volgend jaar ook niet open doen, zeker weten!!
Grtjs

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 08 feb 2018, 10:46

robo schreef:
08 feb 2018, 10:20
Bedankt voor de goede tip, zal volgend jaar ook niet open doen, zeker weten!!
Grtjs
Niet open doen : allemaal goed en wel.
Maar hoe kun je nu weten wie er aan de deur staat ?
Het kan evengoed uw familie , gebuur , B-post , enz.... zijn. :oops:
Of doe je dan voor niemand de deur open gedurende een aantal weken ?

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 08 feb 2018, 11:16

*ik mag geen onbekende binnen laten van mijn partner* ;-)
Diepenbeek - 16x SF 165-s op Zuid-oost (garage dak)

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 08 feb 2018, 11:21

Niet opendoen is uw recht.
Eenmaal de deur geopend en ze niet binnenlaten niet.
U kan zich natuurlijk altijd uitgeven voor een niet bewoner (uw was het onderhoud aan het doen, aan het inbreken,....)
Dan krijgt U gewoon een uitnodiging voor een afspraak binnen dezelfde controleperiode. Afhankelijk van de periode kan dat zelfs nadilig zijn voor uw meterstand. Gaat U daar niet op in maken ze een schatting zoals het hun het beste uitkomt en kan U er achter gaan lopen als die schatting U nie tuitkomt om deze trachten recht te zetten. En dat allemaal voor een paar euro?
Drie jaar lang kan je zelf het risico nemen om te spelen met zelf doorgegeven meterwaarden (nog tot de slimme meter dat voor u zal doen). Uiterlijk het vierde jaar niet meer (zie scenario hierboven).
Als je dus drie opeenvolgende jaren al zelf je meterstand hebt mogen doorgeven ben je er ook quasi zeker van dat de vierde keer er een manuele controle zal zijn. Je hebt dan een heel jaar om met je meterstand te spelen tegen dat het tijdstip van controle is aangebroken.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 08 feb 2018, 13:58

op 5 maart schakel ik over van leverancier. ( engie ---> Ecopower )
dit houdt in dat ik een kaartje zal ontvangen om mijn meterstanden door te geven aan Eandis. zodat de oude leverancier mijn eindafrekening kan opmaken en dat de nieuwe leverancier de start gegevens heeft.
ben daarom zinnens het kaartje niet voor 5 maart terug te sturen of mijn teller gegevens via PC door te sturen.
indien ik nog reserve op mijn teller heb kan ik desgevallend de teller standen in mijn voordeel door te geven.
MAG DAT ???
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 08 feb 2018, 16:14

ivanacke schreef:
08 feb 2018, 13:58
op 5 maart schakel ik over van leverancier. ( engie ---> Ecopower )
dit houdt in dat ik een kaartje zal ontvangen om mijn meterstanden door te geven aan Eandis. zodat de oude leverancier mijn eindafrekening kan opmaken en dat de nieuwe leverancier de start gegevens heeft.
ben daarom zinnens het kaartje niet voor 5 maart terug te sturen of mijn teller gegevens via PC door te sturen.
indien ik nog reserve op mijn teller heb kan ik desgevallend de teller standen in mijn voordeel door te geven.
MAG DAT ???
Ben je een Belg of niet :mrgreen:
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

jacos
Senior lid

Bericht door jacos » 01 mar 2018, 13:14

Ik was vandaag wat zaken aan het uitmeten aan mijn electiciteitsverbruik van mijn mazoutketel
toen er aangebeld werd door Eandis voor de meteropname.

Verleden jaar was hij op 25 maart geweest en nu 1maart.
Ik maakte daar een opmerking van en zei dat dit toch vervelend zou kunnen zijn voor mensen met zonnepanelen.
(nu was het voor mij geen probleem ik wist dat de meter onder de opname van 2017 stond, maar dit terzijde)

De man van Eandis zei mij dat hij dat begreep.
En dat als ik daar een probleem mee zou hebben ik gewoon van hem een formulier kon krijgen om zelf de meter later op de maand in te vullen.

Ik weet niet of dit normale procedure is of gewoon toevallig een vriendelijke meter opnemer.
Maar als dat normale procedure is toch geen probleem voor PV-eigenaars en kunt ge gewoon uw deur opendoen als er iemand aanbelt.

Enkel ter info.
J.

viaviavia
Senior lid

Bericht door viaviavia » 08 mar 2018, 18:30

jacos schreef:
01 mar 2018, 13:14
Ik was vandaag wat zaken aan het uitmeten aan mijn electiciteitsverbruik van mijn mazoutketel
toen er aangebeld werd door Eandis voor de meteropname.

Verleden jaar was hij op 25 maart geweest en nu 1maart.
Ik maakte daar een opmerking van en zei dat dit toch vervelend zou kunnen zijn voor mensen met zonnepanelen.
(nu was het voor mij geen probleem ik wist dat de meter onder de opname van 2017 stond, maar dit terzijde)

De man van Eandis zei mij dat hij dat begreep.
En dat als ik daar een probleem mee zou hebben ik gewoon van hem een formulier kon krijgen om zelf de meter later op de maand in te vullen.

Ik weet niet of dit normale procedure is of gewoon toevallig een vriendelijke meter opnemer.
Maar als dat normale procedure is toch geen probleem voor PV-eigenaars en kunt ge gewoon uw deur opendoen als er iemand aanbelt.

Enkel ter info.
J.
Die meteropnemers weten ook wel hoe het in mekaar zit, hier kwam er ene het vierde jaar ook wat vroeger dan jaar voordien, in de garage stond een bak bier, hij heeft een kaartje geschreven en 2 weken later hebben we samen nog 2 pintjes gedronken en nog wat tactieken besproken.

PieF
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door PieF » 26 mei 2018, 14:31

In 2016 meteropname in juli
In 2017was dit juni
En dit jaar is het al mei dat ik moet doorgeven. :vraag:
15x Sunpower 300 Black
1x Fronius IG plus 50
H=45° O=240°

Zonstraal VZW lid nr. 24

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 26 mei 2018, 15:06

wat gaat dat worden als de digitale meter is geplaatst ? dan kunnen ze factureren als het hun best uitkomt en in ons nadeel is
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Plaats reactie