Terugdraaien vermijden

Kijk hier voor info over zelfbouw projecten.
Plaats reactie
Startup
Installatie Land: België

Terugdraaien vermijden

Bericht door Startup » 04 jun 2017, 02:47

Ik ga zonnepanelen zelf leggen, aansluiten. Ik heb een enkelvoudige analoge meter. Als ik kan vermijden dat deze meter terugdraaid en ik dus niets op het net smijt, moet ik dan de installatie nog melden?

En dan nu de eigenlijke domme vraag, maar misschien is er toch een toekomstig slim antwoord:
Bestaat er eigenlijk zoiets als bij waterleidingen, een terugslagklep? Kan ik vermijden dat de stroom naar het net gaat maar wel naar de toestellen?

Dank bij voorbaat

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Terugdraaien vermijden

Bericht door janus » 04 jun 2017, 08:37

Welkom
Ik ga zonnepanelen zelf leggen, aansluiten. Ik heb een enkelvoudige analoge meter. Als ik kan vermijden dat deze meter terugdraaid en ik dus niets op het net smijt, moet ik dan de installatie nog melden?
Ja je moet deze dan nog steeds aanmelden, immers de installatie is op het net aangesloten en dient gekeurd en aangemeld te worden.
Het is ook niet zo dat je niets op het net zet als je meter niet terug draait!
En dan nu de eigenlijke domme vraag, maar misschien is er toch een toekomstig slim antwoord:
Bestaat er eigenlijk zoiets als bij waterleidingen, een terugslagklep? Kan ik vermijden dat de stroom naar het net gaat maar wel naar de toestellen?
De omvormers hebben een stabiel net nodig om te kunnen werken, de enigste manier om niet op het net aangesloten te moeten zijn is met batterijen gaan werken.

Hou er rekening mee dat het prosumenten tarief over 2 jaar vermoedelijk wegvalt dus is er eigenlijk geen reden om het net niet als "batterij" te gebruiken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Startup
Installatie Land: België

Bericht door Startup » 06 jun 2017, 06:24

Dank u Janus,

Wat maakt dat omvormers het net nodig hebben? Als ik 'snachts ga kijken is deze toch 'dood'?

Is het uberhaupt (technisch) mogelijk dat opgewekte eigenstroom niet naar het net vloeit?

PS Doe zo voort, Ik heb al veel nuttige info op uw forum gevonden

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 06 jun 2017, 06:57

Startup schreef:
06 jun 2017, 06:24
Wat maakt dat omvormers het net nodig hebben? Als ik 'snachts ga kijken is deze toch 'dood'?
Als je hem nieuw uit de doos neemt dan is hij ook 'dood' 😁
Die dingen heten niet voor niets netgekoppelde omvormers.
SolarEdge gecertificeerd dealer

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 06 jun 2017, 07:33

Startup schreef:
Dank u Janus,

Is het uberhaupt (technisch) mogelijk dat opgewekte eigenstroom niet naar het net vloeit?

PS Doe zo voort, Ik heb al veel nuttige info op uw forum gevonden
Doordat het net een wisselspanning is kun je niet met een (zware) diode werken, andere oplossingen zijn zeer complex en worden dan ook niet toegepast op een private netaansluiting.
Zoek maar eens op eilandwerking van een omvormer, dat soort omvormers zijn in Belgie verplicht.

Op je moet een geheel apart net aanleggen in je woning en daar een ander type omvormer opzetten (als je die al kan vinden) en of dat interessant is?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

High-Voltage
junior lid

Bericht door High-Voltage » 28 aug 2017, 14:07

Startup schreef:
Ja dat is mogelijk. Er zijn verschillende methodes voor handen, afhankelijk van hoe "hard" je die scheiding wil maken. De oplossingen zijn op de markt verkrijgbaar.
Is het economisch interessant? Nope, absoluut niet :-)

Als je de scheiding te zacht maakt moet je alsnog de prosumententaks betalen --> geen enkel voordeel dus.
Als je de scheiding hard maakt, dan ben je verlost van de prosumententaks, maar dan haal je nooit hetzelfde rendement uit je panelen, plus je zit met een duurdere en complexere installatie --> opnieuw geen voordeel dus.

Plaats reactie