installatie zonneboiler

Vertel alles over uw zonneboiler installatie.
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
filip62
junior lid
Installatie Land: België

installatie zonneboiler

Bericht door filip62 » 04 aug 2017, 21:04

Hallo,
We zijn zinnens onze 26jr oude elektrische boiler te vervangen door een zonneboiler.
Onze daknok loopt pal noord-zuid. Ik heb dus 2 schuine dakdelen pal oost en west. Op west liggen al 9jr zonnepanelen.
Technisch ben ik voorstander van vlakke panelen (sterker, geen stagnatierisico, ...). Echter pal oost of west vrees ik dat het rendement te klein zou zijn en we dus beter vacuum/heatpipe panelen leggen. Klopt?
Een andere optie kan zijn om 1 paneel oost en 1 paneel west te leggen zodat ik gans de dag kan verwarmen, eventueel licht over gedimensioneerd (opletten voor premie!)
Graag jullie visie hieromtrent.
veel dank

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: installatie zonneboiler

Bericht door janus » 04 aug 2017, 21:57

Voor oost/west plaatsing wordt het geheel nog complexer en duurder.
Bedenk ook dat je sowieso een backup verwarming nodig hebt als de zon eens een dag niet aanwezig is.

Persoonlijk denk ik dat je (beter) kan overwegen om een paar pv panelen bijplaatst en terug een elektrische boiler kiest.
Of al aan een wp boiler gedacht?

Of de premie voor de zonneboiler moet enorm zijn?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

JohnDC
Master lid
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 04 aug 2017, 22:01

Je boiler gaan vervangen door enkel een zonneboiler is geen goed idee. Er zijn momenten (toch zeker tijdens de wintermaanden) dat het ding zo goed als niets opbrengt. Dus een" klein" elektr. boilertje als back up is zeker een noodzaak. Hoeveel warm water gebruik je per dag?
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

filip62
junior lid

Bericht door filip62 » 04 aug 2017, 22:22

ben een beetje te kort geweest ... bedoeling is wel degelijk om een boiler met 2 weerstanden te plaatsen, anders wordt het in de winter koud douchen.
Als ik realistisch 50% van mijn SWW via de zon kan krijgen ben ik tevreden.
We hebben nu een 200l en ik zou naar een 250l gaan (3p).
Ik had gedacht aan elke kant vd nok een collector te leggen en die 'in serie" te leggen (zon van opkomst tot ondergang). indien niet haalbaar dan zal ik
op oost moeten gaan en tevreden zijn met een lager rendement.

WP is niet haalbaar, we verwarmen met elektrische accumulatie. Die warme lucht aan de woning onttrekken om warm water mee te maken is niet zinnig. Ik ben tenandere ook zinnens de accumulatie in de keuken te vervangen door een pelletkachel. In de leefruimte is een basistemperatuur van 15° voldoende, we stoken bij met een nieuwe houtkachel.

JohnDC
Master lid
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 04 aug 2017, 22:34

Een grotere opslag mag MAAR je doet er goed aan om die isolatie die er rond zit zo goed als te vergeten. Zet of hang em ver genoeg van de muur zodat er nog een dikke laag isolatie extra rond kan. Afwerken kan desnoods met een triplex bak er rond.
Meet anders je verlies maar eens bij je huidige boiler, je zal versteld staan!
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 04 aug 2017, 22:52

Die warme lucht aan de woning onttrekken om warm water mee te maken is niet zinnig.
De lucht moet je dan wel van buiten nemen.

Ben je het geheel ook niet wat erg complex aan het maken?
zonneboiler, elektrische accumulatie,nieuwe houtkachel,Pelletkachel?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

filip62
junior lid

Bericht door filip62 » 05 aug 2017, 09:35

Ik verwarm mijn living al >25jr als volgt : basis (ong 15°C) via elektrische accumulatie (11Kw waarvan ik er max 1/3 gebruik) + houtvuur (is nu vervangen door een nieuw). Werkt perfect zo. Keuken wordt met accumulatie verarmd (6Kw) waarbij de stand max op 50% staat. Beide ruimtes zijn goed geisoleerd o.a. vloerisolatie + parket. Mijn jaarverbruik voor accumulatie is 6000 Kw (open bebouwing) wat heel redelijk is. Indien ik in de keuken een pelletkachel zet en de deuren open laat kan ik mogelijks mijn basiswarmte in de living ook halen. Na een testperiode kan de accumulatie daar dan misschien ook weg, ik zie wel.

Terug naar de boiler. WP lijkt mij niet interessant. Deze werkt vnl overdag in de zomer. Nu verarm ik op nachttarief dat tot 50% goedkoper is dan dagtarief. De COP van realistisch maximum 3 wordt door het dag/nachtprijsverschil gereduceerd tot 1,5 à 2. Tegen dat ik het prijsverschil met een gewone electro boiler terug verdiend heb is de WP boiler al versleten. + geen subsidie want enkel voor SWW.
Het zal dus of een zonneboiler worden of een "ouderwetse" electro boiler (liever niet)
Bijkomende PV panelen zie ik niet zitten, het rendement van een zonneboiler is beter + ik heb een hekel aan contractbreuk (taxatie). Ik zal hoe dan ook met de investeringen onder de 10.000Kw gaan wat me ook wat Turteltaks spaart.

Ik financier de zonneboiler als deel van een woonkrediet samen met nog wat andere kleine werken/verbouwingen, is dus fiscaal aftrekbaar.
Tel daarbij 40% subsidie en de netto kost is rond de 10%. Financieel een no brainer...

kwestie van de juiste techniek/plaatsing te kiezen.
Volledig op oost = vacuum ?
op oost en west overgedimensioneerd vlakcollectoren ?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 aug 2017, 11:08

Bij oost/west gaat het ene paneel verwarmen en de ander weer afkoelen, daar zou ik niet aan beginnen.
.

JohnDC
Master lid
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 05 aug 2017, 12:17

Het kan wel, maar dan heb je een degelijke sturing nodig, twee temp. voelers en een driewegklep.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 05 aug 2017, 13:07

janus schreef:
05 aug 2017, 11:08
Bij oost/west gaat het ene paneel verwarmen en de ander weer afkoelen, daar zou ik niet aan beginnen.
Eerder een buikgevoel dan meteen harde cijfers:
Een PV opstelling O/W zorgt ervoor dat de opwekking gespreid wordt in de tijd met een kleinere omvormer maar met wat minder opbrengst tot gevolg. Reden is de orientatie echter alles wat aangeboden wordt wordt ook in het net gepompt.
Bij zonnecollectoren/boiler is dit volgens mijn buikgevoel anders, nl. er wordt gewerkt met watertemperatuur en eenmaal de boiler warmer is dan een paneel wordt niks meer gestockeerd ook al wordt zon aangeboden.
Mocht je evenwel na het middagnieuws douchen dan gaat mijn redenering niet op.
Indien je slechts 1 opstelling zou doen O of W dan zou ik redeneren kies W, de max opbrengst situeert zich dan eerder naar de avond toe waardoor het water nog op een hogere temp zal staan in de ochtend.
De max opbrengst zal vermoedelijk ook wel pal op zuid zijn.

filip62
junior lid

Bericht door filip62 » 05 aug 2017, 16:37

Ik volg je redenering Bruma. 's Namiddags opwarmen maakt dat er een paar uur minder afkoeling is. Nadeel bij mij is dat de helft van mijn west dak vol
ligt met PV panelen. De afstand tussen collectoren en boiler wordt daardoor ook groter + wat breekwerk nodig om er te geraken. zal afwegen worden, eens met installateurs praten.
bedankt iedereen voor jullie reacties.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 05 aug 2017, 22:17

Als je oost volledig vrij hebt kan je oost gebruiken voor je zonnecollector. je zal wel even moeten rekenen en mogelijks zal je iets moeten naverwarmen.
BTW er bestaan ook WP boilers met serpentain, zou misschien de oplossing kunnen bieden, het bijverwarmen met de stroom van de west panelen

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 05 aug 2017, 22:18

Hoe zit het financieel plaatje van je zonneboiler in elkaar?
Hoeveel kost het, en welke subsidie krijg je?
Hoeveel denk je jaarlijks te besparen?

filip62
junior lid

Bericht door filip62 » 13 aug 2017, 12:54

Ben nog in offertestadium.
Ik reken op ongeveer 250-300€/jr besparing + 120€ minder Turteltaks.

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 13 aug 2017, 15:12

Turteltaks?

Plaats reactie