Met 40 km/h

Alles over de elektrische fiets
Plaats reactie
ivanacke
Master lid
Installatie Land: België

Re: Met 40 km/h

Bericht door ivanacke » 06 sep 2016, 17:25

rijden tegen 40 km/h op een fietspad is vragen voor ongelukken.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 06 sep 2016, 20:35

Als snelle elektrische fiets met ondersteuning tot max 45 km/h ben je voor de wet een bromfiets klasse B. En die mogen niet op het fietspad als er een bord staat 'B verboden'. En als dat bord er niet staat, dan heb je de keuze, fietspad of weg.

Daarnaast is het uiteraard niet de bedoeling dat je op het fietspad aan 40+ km/h rijdt, ik denk dat je daar niet sneller dan 25 à 30 per uur mag eigenlijk. Maar dat heb ik alleen van horen zeggen, in principe moet dat ergens in de wet staan. Maar ik ga er vooral vanuit dat je je verstand moet gebruiken en je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. Als er veel andere fietsers zijn, of als het fietspad onvoldoende breed is, is het totaal onverantwoord om tegen de 40 te rijden, maar helaas zie ik dat regelmatig gebeuren door fietsers zonder nummerplaat en waarschijnlijk ook zonder verzekering (beide zijn verplicht). Voor mij zijn er drie redenen om niet op het fietspad te rijden als het wel mag:
1/ Het fietspad is niet goed bereidbaar, te veel verzakkingen bvb
2/ Er is geen voetpad en de opritten zijn te veel afgeschermd
3/ Het is veel te druk op het fietspad
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 07 sep 2016, 01:40

Er zijn volgens de wegcode 2 soorten bromfietsen:

Klasse A bromfietsen, die moeten op het fietspad rijden (als er een is). Ze halen een maximumsnelheid van 25 km/u.

Klasse B bromfietsen halen een maximumsnelheid van 45 km/u. Ze mogen op het fietspad rijden op wegen waar de maximaal toegelaten snelheid 50 km/u is. Maar ze moeten op het fietspad op wegen waar het verkeer sneller mag dan 50 km/u.

Het spreekt voor zich dat ze de andere weggebruikers niet in gevaar mogen brengen.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

jsbeeckm
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jsbeeckm » 07 sep 2016, 10:14

ivanacke schreef:rijden tegen 40 km/h op een fietspad is vragen voor ongelukken.
Met een 'standaard' snelle elektrische fiets (d.w.z. een motor van 350W) rij je niet zo vaak 40 km/h. Meestal zit ik rond de 30 a 35 km/h. Uitgemiddeld over 2000 km ondertussen zit ik aan 27 km/h gemiddeld, maar daar zitten allicht ook alle rode lichten e.d. bijgerekend.

Goede wielertoeristen op een koersfiets kunnen mij perfect volgen of gaan zelfs sneller op sommige stukken. Hun luchtweerstand is veel lager. Die mogen toch ook op het fietspad rijden?

Ik geef toe dat ik mijn snelheid aanpas wanneer er andere fietsers op het fietspad zijn. Maar snelle elektrische fietsen verbieden om op fietspaden te rijden vind ik een brug te ver.
YveST3 schreef:Klasse B bromfietsen halen een maximumsnelheid van 45 km/u. Ze mogen op het fietspad rijden op wegen waar de maximaal toegelaten snelheid 50 km/u is. Maar ze moeten op het fietspad op wegen waar het verkeer sneller mag dan 50 km/u.
Ahzo, dat wist ik niet. Bedankt voor de verduidelijking :tu:

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 11 sep 2016, 13:03

jsbeeckm schreef:
Rubanov schreef:Er zijn regelmatig wel plezanterikken die beginnen te toeteren en naar het fietspad wijzen, dit doen ze niet tegen de brommertjes die hetzelfde doen als ik...
Mag je niet op het fietspad rijden met een snelle elektrische fiets? ù% Ik rij altijd op het fietspad ...
Als je harder rijd dan 25 km per uur moet je op de rijbaan (toch hier in belgie) dit word aanzien voor een klasse B en niet voor een A.
https://www.allerleidierenforum.eu/
dieren en arcade amusement

Lotje

Bericht door Lotje » 18 sep 2016, 12:06

Kan je een elektrische fiets die normaal ondersteuning geeft tot 25 km per uur maar die geupgrade werd naar ondersteuning tot 45 km laten registreren tot speed pedelec?

jsbeeckm
lid

Bericht door jsbeeckm » 20 sep 2016, 15:08

Lotje schreef:Kan je een elektrische fiets die normaal ondersteuning geeft tot 25 km per uur maar die geupgrade werd naar ondersteuning tot 45 km laten registreren tot speed pedelec?
In de fietsenwinkel werd mij destijds verteld dat de onderdelen van een 'snelle elektrische fiets' gehomologeerd moeten worden. Een voorbeeldje daarvan zijn de buitenbanden: op een 'gewone elektrische fiets' zijn alle banden toegelaten, op een 'snelle' enkel degene die gehomologeerd zijn. Zie bvb. https://www.elektrischefietsen.com/acce ... /schwalbe/. Het zou mij dan ook ten sterkste verwonderen dat een geupgrade fiets kan geregistreerd worden aangezien alle onderdelen moeten conform zijn. Ik vermoed dat het upgraden (de snelheidsbegrenzing van de motor omzeilen?) ook totaal niet mag tenzij je ook alle onderdelen begint te vervangen. Dat laatste is waarschijnlijk onnozel omdat het goedkoper zal zijn om direct een snelle elektrische te kopen.

Maar dit is enkel wat ik denk. Ik kan je daar geen zekerheid over geven. Misschien best toch eens informeren bij de DIV.

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 26 jan 2017, 15:48

Intussen rijdt de fiets min of meer reglementair. Dat klinkt een beetje raar maar dit komt door de batterij die tijdens de winter wat meer onderhevig is aan temperaturen dan tijdens de zomer. Ik rijd een klein beetje sneller dan 25km/u maar gewone fietsers kunnen me -mits wat inspanning- bijhouden. Ik heb de volgende maatregelen genomen :

- gashendel verwijderd
- cruisecontrol verwijderd
- vermogen softwarematig aangepast

Ik probeer zo hoffelijk mogelijk gebruik te maken van de openbare weg, wacht geduldig mijn kans af als ik achter een traag groepje fietsers rijd. Ik stel vast dat er nog altijd geen controles zijn, en ik reken er op dat ik nog wel wegkom met een waarschuwing mocht het toch verkeerd gaan. Wellicht wordt er een technische tolerantie ingerekend als de fiets op de een of andere manier wordt getest.

Wat niet is veranderd :
- autobestuurders zijn nog even agressief en houden geen rekening met fietsers
- het fietspad wordt nog altijd gebruikt als belstrook of als parkeerplaats
- jongeren rijden zwalpend over het fietspad omdat ze hun smartphone al rijdend gebruiken

Anderzijds ben ik best tevreden met de huidige situatie. De fiets rijdt wat trager, ik sta vijf minuten vroeger op maar toch kom ik fit op het werk aan. De fietsvergoeding is meegenomen.

Bij ijzel draag ik een fietshelm.

L.

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 04 mar 2017, 20:30

Nu praten ze ook over een rijattest voor een elektrische fiets, maar moeten ze dan ook de mensen of wielertoeristen die met een gewone fiets 30a35 km per uur rijden ook een rijattest laten afleggen? mijn gemiddelde met een gewone fiets is regelmatig 30 km per uur dan de toegelaten snelheid.
dus met een koersfiets haal ik zonder moeite mijn 45 per uur zelfs meer, oei oei wat now als me laten staan ook op de rollen plaatsen :lol: :lol:

Loded
Senior lid

Bericht door Loded » 05 mar 2017, 11:32

Misschien moeten ze je inderdaad maar eens op de rollen plaatsen en tegelijk eens controleren of je fiets aan alle wettelijke voorschriften voldoet, denk hierbij aan :
- reflectoren voor en achter
- reflecterende banden of reflectoren op de velg
- voor- en achterlicht
- bel

Blijkbaar zit iedereen op de kap van de elektrische fietser maar de wielerTERRORIST wordt gewoon met rust gelaten, zelfs als de fiets niet reglementair is, niet de juiste plaats op de rijweg wordt ingenomen of er gewoon asociaal verkeersgedrag is. Het zal u niet verwonderen dat hetzelfde publiek zich graag met een dikke Mercedes, BMW of Landrover verplaatst.

Wellicht zijn alle grote problemen in BE opgelost aangezien de politiek hier tijd voor heeft. Een fiets die eventueel iets sneller zou kunnen rijden dan 25 wordt door iedereen als een probleem gezien. Regelmatig rijd ik op een fietspad waarbij auto's naast mij 50/70 km/u mogen rijden maar in de praktijk 90 of sneller rijden. Als je gaat rekenen wie het grootste risico vertegenwoordigt, dan meen ik al te weten wie dat is en het is beslist niet de fietser.

L.

PieF
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door PieF » 05 mar 2017, 15:41

15x Sunpower 300 Black
1x Fronius IG plus 50
H=45° O=240°

Zonstraal VZW lid nr. 24

jsbeeckm
lid

Bericht door jsbeeckm » 09 mar 2017, 09:10

Loded schreef:
05 mar 2017, 11:32
Wellicht zijn alle grote problemen in BE opgelost aangezien de politiek hier tijd voor heeft. Een fiets die eventueel iets sneller zou kunnen rijden dan 25 wordt door iedereen als een probleem gezien.
Volledig mee eens Loded. Als je met een (snelle) elektrische fiets een niet-elektrische fiets voorbijsteekt word je scheef bekeken. Maar auto's die vele malen sneller gaan, daar heeft niemand een probleem mee. Steek eens een wielertoerist voorbij met een elektrische fiets. Die kan het echt niet verkroppen dat je hem voorbijsteekt en doet dan halsbrekende toeren om je uiteindelijk weer in te halen.

Bovendien vind ik dat de wetgeving rond snelle elektrische fietsen nu absurd is. Volgens mij is de wetgeving geschreven voor fietsen die hier niet rondrijden: namelijk voor vermogens tot 4 kW. Heeft er eigenlijk iemand een idee of er überhaupt zo 1 fiets rondrijdt in België? Ik weet geen enkele fietswinkel die elektrische fietsen aanbiedt met een vermogen van meer dan 500 W?

viaviavia
Senior lid

Bericht door viaviavia » 09 mar 2017, 20:41

Loded schreef:
05 mar 2017, 11:32
Blijkbaar zit iedereen op de kap van de elektrische fietser maar de wielerTERRORIST wordt gewoon met rust gelaten, zelfs als de fiets niet reglementair is, niet de juiste plaats op de rijweg wordt ingenomen of er gewoon asociaal verkeersgedrag is. Het zal u niet verwonderen dat hetzelfde publiek zich graag met een dikke Mercedes, BMW of Landrover verplaatst.
L.
Het ene vooroordeel is het andere waard, ik constateer dat het net de hangbuikzwijnen die zich met een dikke Mercedes, BMW of Landrover verplaatsen, degenen zijn die zich gaan vermaken met een speed pedelec, en zich zonder enige kennis en kunde mengen tussen de ervaren en kundige terroristen.

jsbeeckm
lid

Bericht door jsbeeckm » 13 mar 2017, 14:10

Ben ik niet mee eens Viavia. De mensen met een speed pedelec die ik ken gebruiken die hoofdzakelijk voor woon-werk verkeer. Ik denk niet dat er veel mensen een speed pedelec gebruiken voor recreatief gebruik. En het zou mij verwonderen dat de mensen met een dikke Mercedes/BMW/whatever met een speed pedelec naar het werk gaan. Waar hebben ze hun dikke ... immers voor nodig :-)

Maar ik heb geen cijfers over de doelgroep van speed pedelecs. Het is alleen maar een beperkte statistische observatie van de mensen met een speed pedelec die ik ken. peace

toska
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door toska » 02 jul 2017, 11:11

Ik rij alle dagen met de fiets naar het werk ongeveer 18 km heen en weer, maar oprijden heb ik geen problemen maar na het werk weer afkomen heb ik er wel soms moeilijk mee.Natuurlijk als je een hele dag op je benen staat om te werken is dat wel normaal denk ik, maar toch heb ik het er moeilijk mee omdat er thuis ook nog werk te wachten staat,je bent al moe voor je kan beginnen.
Daarom denk ik eraan om ook zo,n fiets aan te kopen,dus stel ik na zovele meningen hier mijn vraagje, welk merk of fiets raden jullie me dan echter aan?

mvg

toska

Plaats reactie