Smart Home

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Re: Smart Home

Bericht door Mari » 08 feb 2014, 09:24

Is de homewizzard niets voor je ?

Ik zit er aan te denken om te beginnen met de set voor zonnepanelen. ( basisset + energylink)
Je kunt behoorlijk uitbreiden.

Heb de vrouw al gewaarschuwd dat als ik late dienst heb ze niet moet schrikken als ik vanaf mijn werk plots het licht uit doe :lol: :lol:

http://www.homewizard.nl/

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 08 feb 2014, 10:23

dat later de boiler laat verwarmen als de zon schijnt, de was, de droogkast, ....
Eigenlijk voeren jullie achterhoedegevechten om iets te rekken dat toch niet blijft duren.
Jullie zouden zich beter bezig houden met vragen als:
- Heb ik wel permanent een warmwaterboiler nodig?
- Kan de wind niet even goed of beter doen wat een droogkast doet?
- Kan ik zelf niet zien wanneer de zon schijnt om de wasmachine op te zetten?
- Is het echt nodig dat ik zo vaak van huis ben dat ik zelf niet de tijd heb om op een gunstig ogenblik
die noodzakelijke machines in te schakelen?
- Is het wel noodzakelijk dat het altijd zo warm of gekoeld is in huis?
- Is een afwasmachine altijd zuiniger dan handwas?
- ....

Het antwoord op de meeste vragen kan ik zo uitrekenen met een blad papier en een potlood.
Daar heb je geen ingewikkelde software en algoritmes voor nodig die later niemand meer kan volgen
en dan maar aanneemt voor waar (en waar algoritmes die door niemand meer te begrijpen zijn toe leiden moet
je maar eens vragen aan het bankwezen).

Jullie proberen rubberbootjes te ontwerpen wetende dat er een Tsunami op komst is en het dus verstandiger en
veel eenvoudiger is gewoon hogere grond op te zoeken.

Mari
Master lid

Bericht door Mari » 08 feb 2014, 10:35

ivob:

Als ik je stukje lees kan ik eigenlijk niet meer doen dan zeggen dat je gelijk hebt.
Nog even en we doen alles vanuit een stoel met een app.
Maar de tijd is gewoon voortaan zo dat het steeds makkelijk moet gaan.
Op zich is het natuurlijk niet stom dat bijv een wasmachine aanspringt als de zon schijnt.
Stel je werkt overdag dan is er toch niets beters voor ( doorgaans een vrouw) dat die na het werk niet meer hoeft te wassen.
Alleen nog ophangen en klaar

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door thomasb » 08 feb 2014, 11:45

Mari schreef:Is de homewizzard niets voor je ?

Ik zit er aan te denken om te beginnen met de set voor zonnepanelen. ( basisset + energylink)
Je kunt behoorlijk uitbreiden.

Heb de vrouw al gewaarschuwd dat als ik late dienst heb ze niet moet schrikken als ik vanaf mijn werk plots het licht uit doe :lol: :lol:

http://www.homewizard.nl/
Dit lijkt me idd een goed product. Iemand die de homewizard gebruikt en er ervaringen mee heeft? Hoe zit de logging van de zonnepanelen in elkaar?

@ivob: natuurlijk kan ik veel van die dingen zonder automatische aansturing. Maar ik ben nogal zot op dit soort gadgets, "toys for boys" zou ik zeggen. Laat me toch ook nog eens een beetje kind zijn aub ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 feb 2014, 14:22

dat die na het werk niet meer hoeft te wassen.
Alleen nog ophangen en klaar
:D Precies het antwoord van een vrouw ;-)
"Ik moet wassen". ?
Ik dacht dat die machine dat deed. Je moet het er alleen instoppen en
uithalen. De 'was doen' is nog iets van de jaren 50-60.
En dat alleen ophangen en klaar. Tja daar gaat je software het echt moeilijk
mee hebben.
Is het dus een voordeel dat je zelf je was in de machine steekt (zal nog wel een tijdje zo
blijven) maar dat de software dan gaat bepalen wanneer je machine aangaat bij zon (de grote
vernieuwing dus) om dan te wassen (doet de machine nu ook al) maar nadien (want je was er niet) nog uren
nat in een gesloten trommel te liggen gisten (een grote stap terug dus)
ps. ik doe al mijn was zelf.
errata: ik stop al mijn was zelf in de volautomaat en haal hem er zelf op en hang hem te drogen.
Max. 10' 'werk' Geen kunst aan.
Het enige echte werk in huishouden vind ik strijken. Daar mogen ze wel een app voor uitvinden.
Wie dat klaarspeelt is ook direct binnen denk ik. Niet voor software die toestellen aanschakelt als de
zon schijnt want die krijg je alleen verkocht aan mensen met een PV-installatie (en hobbyisten :D ).
In afwachting laat ik mijn strijk dus maar gedeeltelijk door de belastingbetaler doen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ivob op 08 feb 2014, 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 08 feb 2014, 14:26

ivob schreef: Is het dus een voordeel dat je zelf je was in de machine steekt (zal nog wel een tijdje zo
blijven) maar dat de software dan gaat bepalen wanneer je machine aangaat bij zon (de grote
vernieuwing dus) om dan te wassen (doet de machine nu ook al) maar nadien (want je was er niet) nog uren
Er bestaan al wasmachines die ook droogkast zijn, zo moet je de was alleen maar eruit halen en in de kast leggen als je na een lange werkdag terug thuis bent ;-)
Groeten, Thomas

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 feb 2014, 14:29

thomasb schreef:
ivob schreef: Is het dus een voordeel dat je zelf je was in de machine steekt (zal nog wel een tijdje zo
Er bestaan al wasmachines die ook droogkast zijn, zo moet je de was alleen maar eruit halen en in de kast leggen als je na een lange werkdag terug thuis bent ;-)
Groeten, Thomas
Zo als ik al aangaf is een droogkast oneconomisch en een energieverspiller pur sang.

Mari
Master lid

Bericht door Mari » 09 feb 2014, 09:45

@ thomasb:

Lees hier eens, wellicht heb je er wat aan.
Je kunt natuurlijk ook vragen stellen daar.
Zijn een groot aantal paginas

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1484443/0

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 09 feb 2014, 18:21

ivob schreef:
thomasb schreef:
Groeten, Thomas
Zo als ik al aangaf is een droogkast oneconomisch en een energieverspiller pur sang.
heb jij al een formule tegen gekomen die aangeeft hoeveel (bijkomende) energie het kost om was die binnen te drogen hangt nodig heeft?
idealiter hang je die buiten, als het weer het toelaat en er iemand is die dit kan doen

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 09 feb 2014, 19:56

bruma schreef: heb jij al een formule tegen gekomen die aangeeft hoeveel (bijkomende) energie het kost om was die binnen te drogen hangt nodig heeft?
idealiter hang je die buiten, als het weer het toelaat en er iemand is die dit kan doen
Ja, we hangen de was ook buiten, zoveel als het kan. Maar met kleine kinderen heb je soms twee machines per dag, en dit lukt echt niet in de winter. En bovendien zijn we op werkdagen nooit thuis, buitenhangen is dus niet altijd mogelijk (als er kans is op regen). Dus moet de droogkast toch af en toe draaien, en wil ik dit graag op de juiste momenten.
Groeten, Thomas

capaburro
lid

Bericht door capaburro » 31 mar 2017, 23:08

thomasb schreef:
05 feb 2014, 13:22
Beste forumgebruikers,

heeft iemand van jullie al ervaring kunnen opdoen met Smart Home toepassingen? Het feit dat Google onlangs Nest gekocht heeft voor veel geld wil toch zeggen dat dit in toekomst belangrijk gaat worden.
In België is b.v. Elektrabel vorig jaar gestart met een oplossing voor het meten/aansturen van tostellen vanop afstand (Smart Energy Box, zie: https://www.electrabel.be/nl/particulie ... tenergybox). Iemand die dit gebruikt?

De oplossing van Elektrabel maakt gebruik van technologie ontwikkeld door fifthplay (zie http://www.fifthplay.com/). Daar hebben ze o.a. ook een "PV-plug", zie http://www.fifthplay.com/smart-homes/de ... ng/pv-plug. Zo kun je ook je PV loggen naar het schijnt. Iemand die dit al gebruikt? Werkt dit goed?

Welke andere Smart Home oplossingen gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes, Thomas
via mijn eib/knx domotica systeem ben ik een algemene logging aan het opzetten van EGW verbruik + wat ik terugsteek op het net met de zonnepanelen + logging van al mijn meterstanden en nog tal van andere parameters. Deze waarden worden door de domotica in logfiles aangeleverd per 24u en verder geïmporteerd in een database zodat je met die waarden eender welke grafiek(en) kan samenstellen. Waarom? Gewoon omdat ik beetje controlefreak ben zoveel mogelijk details wil weten van alles wat er in en rond mijn huis gebeurt.
Zijn er nog mensen die dit doen? Zou leuk zijn om wat ideeën uit te wisselen.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 31 mar 2017, 23:12

Zijn er nog mensen die dit doen? Zou leuk zijn om wat ideeën uit te wisselen.
Diversen ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

capaburro
lid

Bericht door capaburro » 31 mar 2017, 23:19

Mensen die dit doen mogen altijd contact opnemen via pm als ze eens van gedacht willen wisselen.
Ik zit volop in de "bedenkfase" van wat ik allemaal wil met al die meters en data.
Het triestige is dat er in de domotica (gira hs) niks intelligents zit waarmee je deze dingen kunt doen, dat wil dus zeggen dat ik vanaf de aanlevering van logfiles zelf alles moet gaan fabriceren. Dus alle intelligente input is welkom :)

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 31 mar 2017, 23:53

En waarom via pb?

Een forum dient ervoor om in het openbaar te discuteren en van elkaar te leren.

De discussie direct via pb te willen gaan voeren staat loodrecht op deze principes.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

capaburro
lid

Bericht door capaburro » 01 apr 2017, 11:37

Ja daar heb je helemaal gelijk in :)
Misschien is het best dat ik daar een nieuwe topic voor start, kan wel interessant zijn voor mensen die ermee bezig zijn maar ook voor andere mensen die er nog niet aan gedacht hebben. En elke nuttige tip dat eruit kan voortvloeien is welkom.

Plaats reactie