Renson Endura E+ --- Combi Gasboiler

Allerlei warmtepompen.
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Renson Endura E+ --- Combi Gasboiler

Bericht door ivob » 17 aug 2016, 15:44

Mijn architect heeft hier niets mee te maken, dit zijn persoonlijke keuzes.
Jawel uw architect heeft een verantwoordelijkheid en moet werken volgens de wettelijke normen. Hij dient er om U daar op te wijzen.
Je kan tegenwoordig (ik neem toch aan dat het over een nieuwbouw in België gaat?) niet zomaar een nieuwbouw neerzetten "volgens eigen keuzes".
Je betaalt wel dure vakmannen (architect/aannemer/loodgieter/CV installateur/...) maar krijgt niet eens de minimale dienstverlening (inplanting/zonnewinsten/warmteverliesberekening)
of verkiest ze in de wind te slaan om vervolgens "advies" te vragen van wildvreemden op een forum? :eek:
De keuze van mijn systeem is veel doordachter dan de volledige uitleg die je hierboven vermeld hebt.
Dat is te hopen. Wij kennen dan ook noch het plan noch de noodwendigheden noch de wensen in detail.
Het zou er nog maar moeten aan ontbreken dat wij dan beter en doordachter advies zouden kunnen geven dan alle voornoemde personen.
Eigenlijk heb je dus alles al doordacht en berekend en vraag je gewoon hier een externe bevestiging als geruststelling gezien je toch al bijna zeker bent dat jouw visie de juist is?
Het is jouw huis en jouw visie maar naardemondpraters ga je hier niet veel vinden denk ik :D
doe je dat niet dan zit je met hoger elektriciteit verbruik en wat kost er in België meer Gas of elektriciteit?
Zou het niet weten en zeker niet wat de (nabije) toekomst brengt (cfr. afsluiten NL import van gas).
Heb gewoon de rollen omgedraaid en een huis verbouwd waarvan de volledige energiebehoefte wordt gedekt door PV (met ruim overschot). Maakt mij dus niet uit wat het duurste is/wordt.
Bijkomend voordeel was dat het volledig SWW/split WP L/W-L/L incl. alle binnentoestellen (Jaga DNB) geen 13.000 euro gekost hebben, laat staan een meerkost van die grootte.
Je hebt hier dus de 100% flexibele oplossing
Handmatig cijfertjes zitten ingeven in je CV? Is dat flexibel?
Sinds de installatie van onze WP staat de binnentemp 24/24 7/7 ingeschakeld op 22°C.
Kamerthermostaat al tijden niet meer aangeraakt.
Enige knop die nog bediend moet worden is de draadloze afstandsbediening van de airco in iedere slaapkamer voor die zeldzame nachten dat de binnentemp daar hoger dan 20°C komt.
Dat noem ik flexibel ;-) .
maar zijn visie vind ik ouderwetser, zeker gezien het kostenplaatje die er aan vast hangt...
Hoe?, kende je dan mijn kostenplaatje?
Verbruikskost (alle huishoudelijke energie, ttz SWW,CV,Airco,huishoudtoestellen full elektrisch, verlichting,...) is momenteel ong. 500 € per jaar (zonder rekening te houden met doorlopende winsten uit het verleden ;-) ).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 aug 2016, 16:16

Voor alle duidelijkheid, ik heb ook geen balansventilatie (om ong. dezelfde redenen die jij aangeeft). Ik wees daar alleen maar op omdat er voor nieuwbouw nu eenmaal verplichtingen worden opgelegd (sommige zinvol andere zullen over enkele jaren totale onzin blijken). En, die EPB verslaving is al helemaal van de pot gerukt want gebaseerd op softwarematige instellingen waarvan de uitkomst nog al eens wil verschillen van de operator die je toevallig over de vloer krijgt. Je zal daar maar een subsidiesysteem van laten afhangen. :roll:
Hier staan de ramen gewoon altijd open als er iemand thuis is. :mrgreen:
In dat opzicht ben ik idd uitermate ouderwets: hoe minder elektronica en hoe minder ingewikkelde systemen in huis hoe meer je alles zelf in de hand kan houden en het huis een eigen leven gaat leiden. :lol:

Sdeb
lid
Installatie Land: België

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 16:25

ivob schreef:
Mijn architect heeft hier niets mee te maken, dit zijn persoonlijke keuzes.
Jawel uw architect heeft een verantwoordelijkheid en moet werken volgens de wettelijke normen. Hij dient er om U daar op te wijzen.
Je kan tegenwoordig (ik neem toch aan dat het over een nieuwbouw in België gaat?) niet zomaar een nieuwbouw neerzetten "volgens eigen keuzes".
Je betaalt wel dure vakmannen (architect/aannemer/loodgieter/CV installateur/...) maar krijgt niet eens de minimale dienstverlening (inplanting/zonnewinsten/warmteverliesberekening)
of verkiest ze in de wind te slaan om vervolgens "advies" te vragen van wildvreemden op een forum? :eek:
Zowel mijn EPB verslag gever, als mijn EPB verslag als de architect, het ventillatie verslag ... Vinden de approach goed. deze voldoet volledig aan de wettelijke vereisten.
Heeft u wel enig idee wat het Renson Endura E+ systeem is? (misschien moeten jullie eerst enkele testimonials opzoeken)

Indien de gekozen oplossing geen goeie zou zijn, zou de architect mij zeer zeker tegenhouden en op de vingers tikken. Hij is net als mij gefascineerd door nieuwe oplossingen en technologieën. Hij heeft deze ook gaan navragen en beginnen uitzoeken om wel na te gaan hoe het werkt en of dit wel degelijk correct is of niet.

Gezien dat E+ systeem ook meer en meer geplaatst wordt, of vergelijkbare hybride systemen, moet het toch zijn dat ik zeker niet de enige ben die zo redeneert.
Dergelijke systemen zouden ook zeker niet overleven indien deze niet goed genoeg zouden zijn...
ivob schreef:
De keuze van mijn systeem is veel doordachter dan de volledige uitleg die je hierboven vermeld hebt.
Dat is te hopen. Wij kennen dan ook noch het plan noch de noodwendigheden noch de wensen in detail.
Het zou er nog maar moeten aan ontbreken dat wij dan beter en doordachter advies zouden kunnen geven dan alle voornoemde personen.
Eigenlijk heb je dus alles al doordacht en berekend en vraag je gewoon hier een externe bevestiging als geruststelling gezien je toch al bijna zeker bent dat jouw visie de juist is?
Het is jouw huis en jouw visie maar naardemondpraters ga je hier niet veel vinden denk ik :D
Indien er een goedkopere / beter oplossing bestaat, ben ik hier zeker voor te vinden.
ivob schreef:
doe je dat niet dan zit je met hoger elektriciteit verbruik en wat kost er in België meer Gas of elektriciteit?
Zou het niet weten en zeker niet wat de (nabije) toekomst brengt (cfr. afsluiten NL import van gas).
Heb gewoon de rollen omgedraaid en een huis verbouwd waarvan de volledige energiebehoefte wordt gedekt door PV (met ruim overschot). Maakt mij dus niet uit wat het duurste is/wordt.
Bijkomend voordeel was dat het volledig SWW/split WP L/W-L/L incl. alle binnentoestellen (Jaga DNB) geen 13.000 euro gekost hebben, laat staan een meerkost van die grootte.
SWW?
Bij ons werden de verschillende kostenplaatjes berekend door firma's en aannemers. Daar was het al vlug duidelijk dat:
Grond warmte pomp de voordeligste was per maand, maar de zwaarste investering
L/W warmte pomp met ventilatie d, de meest genomen formule, maar dan moet je toch al heel wat PV's leggen (wat ook een kostenplaatje mee brengt, ook met de nieuwe turteltax)
En het Hybride systeem van reson, voldoet aan de eisen, bespaart en geeft ons de flexibiliteit die we zoeken.
Ik zie hier toch niet echt het probleem van in hoor...

ivob schreef:
Je hebt hier dus de 100% flexibele oplossing
Handmatig cijfertjes zitten ingeven in je CV? Is dat flexibel?
Sinds de installatie van onze WP staat de binnentemp 24/24 7/7 ingeschakeld op 22°C.
Kamerthermostaat al tijden niet meer aangeraakt.
Enige knop die nog bediend moet worden is de draadloze afstandsbediening van de airco in iedere slaapkamer voor die zeldzame nachten dat de binnentemp daar hoger dan 20°C komt.
Dat noem ik flexibel ;-) .
als ik in mijn nieuwbouw een airco durf steken wordt ik nogal afgestraft op EPB...
Die cijfertjes hoef je ook maar 1x in te geven, daarna kijk je of de balans goed zit anders kan je opteren om nog bij te sturen. Eenmaal op punt moet je daar gewoon niet meer aan komen. Als je plots ziet dat gas niet meer betaalbaar is en elektriciteit wel, pas je die parameters gewoon terug aan.. probleem opgelost
ivob schreef:
maar zijn visie vind ik ouderwetser, zeker gezien het kostenplaatje die er aan vast hangt...
Hoe?, kende je dan mijn kostenplaatje?
Verbruikskost (alle huishoudelijke energie, ttz SWW,CV,Airco,huishoudtoestellen full elektrisch, verlichting,...) is momenteel ong. 500 € per jaar (zonder rekening te houden met doorlopende winsten uit het verleden ;-) ).
met kostenplaatje bedoel ik vooral ook je investering die je ervoor hebt moeten doen. Je warmtepomp, je pv panelen, je speciale radiatoren als je die zou hebben (hangt er van af of je dit nodig vind of niet)

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 16:31

ivob schreef:Voor alle duidelijkheid, ik heb ook geen balansventilatie (om ong. dezelfde redenen die jij aangeeft). Ik wees daar alleen maar op omdat er voor nieuwbouw nu eenmaal verplichtingen worden opgelegd (sommige zinvol andere zullen over enkele jaren totale onzin blijken). En, die EPB verslaving is al helemaal van de pot gerukt want gebaseerd op softwarematige instellingen waarvan de uitkomst nog al eens wil verschillen van de operator die je toevallig over de vloer krijgt. Je zal daar maar een subsidiesysteem van laten afhangen. :roll:
Hier staan de ramen gewoon altijd open als er iemand thuis is. :mrgreen:
In dat opzicht ben ik idd uitermate ouderwets: hoe minder elektronica en hoe minder ingewikkelde systemen in huis hoe meer je alles zelf in de hand kan houden en het huis een eigen leven gaat leiden. :lol:
Ik wil je ook niet aanvallen of afbreken hoor... Tijden veranderen gewoon zeer snel.
Wij zijn nu aan het kijken om te bouwen wat wil zeggen dat je een E40 moet halen, wil je voldoen aan de normen van 2021 of wil kans maken op subsidies dan moet je naar een E30.
Als je dit wil halen, E40 kan nog relatief simpel... voor E30 moet je toch al meer inspanningen doen. En dan moet je toch al snel gaan kijken hoeveel je wil uitgeven om daar te geraken. In ons geval voor onze noden en eisen komen we steeds uit op het Renson verhaal (of natuurlijk een gelijkaardig verhaal van de concurrenten)

Ik ben ook nie overtuigd van het hele EPB verhaal... Vandaar ook mijn originele vraag gezien ik daar al onenigheid heb tussen het programma en de aanbevelingen van de ervaren aannemers.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 aug 2016, 16:33

Voor alle duidelijkheid: ik voel me allerminst aangevallen noch gebroken. :D
Persoonlijk zou ik nog altijd meer vertrouwen op de jarenlange ervaring van betrouwbare aannemers die in het veld staan dan op een softwareprogramma dat met
haken en ogen aan elkaar hangt.
Dat kan ouderwets overkomen of misschien de ervaring van elke dag (vorig jaar een volledige software uitval gehad in een rijdende auto :shock: ,vorige week een softwareupdate gehad in de hydro- en aircounit :twisted: , en
ik leef soms samen met iemand die wekelijks softwarelijken uit de kast moet halen en reanimeren :oops: ).

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 aug 2016, 17:35

De keuze is geheel aan jouw en als je er voldoende over nagedacht hebt vind ik het ook prima.

Maar blijf het zeer vreemd vinden dat je geen warmteverliesberekening hebt nog steeds spreekt over nachtverlaging, gemengde circuits en dure kamerthermostaten. ù%
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 17 aug 2016, 17:56

@Sdeb, Janus komt met goede argumenten. Nog eentje van mij is KIS; keep it simple, want deze Endura E+ is te complex voor het geleverde vermogen. Goede isolatie, goede ventilatie met een eenvoudige warmtewisselaar, 100% laag temperatuur verwarming en wat zonnepanelen op het dak dan heb je een stevige basis. Heb je ook een Altherma overwogen?
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 aug 2016, 19:54

met kostenplaatje bedoel ik vooral ook je investering die je ervoor hebt moeten doen
Dat kan je idd niet vergelijken gezien mijn PV gratis was (2011) en zoals gezegd was mijn WP investeringskost lager dan wat jij aangeeft als extra investering.
En deze investeringskost wordt dan ook nog eens terugbetaald door de extra winst van de PV panelen.
En wat de Turteltaks met PV te maken heeft weet ik niet want iedereen moet die betalen.
En de airco is maar een bijproduct van de verwarming in de slaapkamers waarbij ik gelukkig geen rekening moet houden met dat EPB gemoei. Daarom dat ik de WP subsidies ook maar
gelaten heb voor wat ze was.
En voor één keer ben ik het met Japio eens: hij zegt in twee zinnen wat ik je in het lang en breed wou duidelijk maken. :D
Maar dat is een argument dat voor een gadget/technoliefhebber geen hout snijdt en dat is je goed recht. Ieder zijn hobby.
Laatst gewijzigd door ivob op 17 aug 2016, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 19:58

janus schreef:
Maar blijf het zeer vreemd vinden dat je geen warmteverliesberekening hebt nog steeds spreekt over nachtverlaging, gemengde circuits en dure kamerthermostaten. ù%
Ja die warmteverlies berekening moet in idd eens voor kijken. Of is dat die Kw waarde van EPB verslag?

Nachtverlaging zal ik op het moment zelf wel zien hee. Als da effectief voor besparing zou zorgen des te beter... Indien niet dan blijft het continu aan...

Die thermostaat heeft maar minieme meerprijs tegenover de standaard thermostaat dus dat valt ook goed mee. Indien ik natuurlijk die later zou hangen is dit heel duur.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 20:02

japio schreef:@Sdeb, Janus komt met goede argumenten. Nog eentje van mij is KIS; keep it simple, want deze Endura E+ is te complex voor het geleverde vermogen. Goede isolatie, goede ventilatie met een eenvoudige warmtewisselaar, 100% laag temperatuur verwarming en wat zonnepanelen op het dak dan heb je een stevige basis. Heb je ook een Altherma overwogen?
Altherma moet ik even opzoeken ;-)

Ik geef je inderdaad gelijk dat soms simpel beter is. Op zich is endura niet complexer dan gewone warmte pomp. Alleen hybride met gasboiler maakt het iets complexer. Maar deze dient enkel om bij te verwarmen indien nodig of indien je liever bij verwarmd met gas.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 aug 2016, 20:05

Indien ik natuurlijk die later zou hangen is dit heel duur.
Je kan uiteraard ook altijd gewoon de bedrading voorzien wat niet veel extra kost als ze toch bezig zijn.
Ik heb zelfs extra aanvoer/retourbuizen laten leggen naar het SWW vat tegen de tijd dat de elektriciteit niet meer volgens verbruik maar
tegen een vast aansluittarief zal verrekend worden.
En dat blijkt heden al veel korter bij dan ik enkele jaren geleden zelf voor mogelijk had gehouden.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 aug 2016, 21:11

Ja die warmteverlies berekening moet in idd eens voor kijken. Of is dat die Kw waarde van EPB verslag?
Je moet het verlies van de woning weten (in kw) bij een bepaalde buitentemperatuur -10 of zo (afhankelijk van de regio waar je woont)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 21:16

ivob schreef:
Indien ik natuurlijk die later zou hangen is dit heel duur.
Je kan uiteraard ook altijd gewoon de bedrading voorzien wat niet veel extra kost als ze toch bezig zijn.
Maar je moet toch sowieso een bediening voorzien dus waarom niet direct gaan voor wat jij het mooiste en makkelijkste vind als prijs bijna zelfde is...
ivob schreef: Ik heb zelfs extra aanvoer/retourbuizen laten leggen naar het SWW vat tegen de tijd dat de elektriciteit niet meer volgens verbruik maar
tegen een vast aansluittarief zal verrekend worden.
En dat blijkt heden al veel korter bij dan ik enkele jaren geleden zelf voor mogelijk had gehouden.
SWW? Zag deze afkorting nog passeren maar geen idee wat hiermee bedoeld wordt. Vast aansluittarief?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 aug 2016, 21:26

SWW = sanitair Warm Water

Weet je zeker da die Nest wel 100% samenwerkt met je renson E+ combi gasboiler
.

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 21:34

janus schreef:SWW = sanitair Warm Water

Weet je zeker da die Nest wel 100% samenwerkt met je renson E+ combi gasboiler

Waarom die leidingen voorzien? Die redenering begrijp ik niet zo goed.

Nest moet niet compatibel zijn met de Renson maar met je gasboiler (en die firma heeft mee helpen programmeren wanneer nest naar Europa kwam). Deze stuurt de vraag aan. De E+ verwarmt het water, afhankelijk van hoeveel elektriciteit gebruikt mag worden, tot een bepaalde temp. Daarna moet de gasboiler indien nodig gewoon bij verwarmen...

Plaats reactie