Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Gesloten
alfa
Master lid
Installatie Land: België

Re: Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Bericht door alfa » 27 feb 2016, 13:47

Rubanov schreef:Het onbeslist arrest van de RvS leidde ertoe dat de netvergoeding in voege is gebleven, wat gevolgen heeft in het elektriciteitsgebeuren voor mij persoonlijk, namelijk dat een bidirectionele meter interessant wordt (in mijn geval). Volgens mij is dit dus niet off topic, en dient dit niet verplaatst te worden. Op welke wijze zou dit off topic zijn dan?
Terug naar mijn bron antwoord :
Slimme meter of bidirectionele meter draait combinatie PV en Wp de nek om. ;-)

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 27 feb 2016, 15:12

Terug naar wat ik al verschillende keren heb gezegd: Slimme meter of bidirectionele meter draait combinatie PV en Wp meestal de nek om. En een WP is momenteel gewoon niet rendabel.

We kunnen dit eindeloos blijven herhalen, dat verandert niets. We kunnen ook acccepteren dat we het in grote lijnen eens zijn en het achter ons laten.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 27 feb 2016, 15:19

Je vorige betoog kon ik volledig volgen.
Je zou dan ook beter, zoals mij in een ander topic, beweren dat voor jou een bimeter rendabel zou kunnen zijn.
an stopt de discussie onmiddellijk.
En een WP is momenteel gewoon niet rendabel.
Ook zo'n uitspraken zou je best nuanceren. "Een WP is momenteel voor mij gewoon niet rendabel".
Voor mij persoonlijk net wel.
Net zoals een forfaitaire taks op energie bi mij leidt tot een meerverbruik. Het kost mij toch niets meer en ik heb geen enkel voordeel om minder energie te
verbruiken (en ik heb zo'n lcht vermoeden dat er zo nog wel een paar zullen zijn maar die moeten dat dan maar persoonlijk komen verklaren.

Je haalt zelf het pijnpunt aan waarom ook voor jou een bimeter blijkbaar toch zo'n goed idee niet is."Door de overheid aangegane verbintenissen geven geen binding naar de toekomst, integendeel."
Stel je plaats nu een bimeter. Over enkele jaren wordt je misschien belast op het max. vermogen van je aansluiting. Dan ben je weer gecharelt met je driefase aansluiting.
Dan hebben ze je 2 keer liggen gehad. Een keer met de prosumentenvergoeding op je overgedimensioneerde omvormer en een tweede keer op je 3-fasige aansluiting.
Dat is nu net het probleem hier. Energie en investeren in soort energie vraagt een middellange termijn planning terwijl het bleid gewoon geen planning heeft en de waan van de dag uitvoert.
Eén oplossing: zorgen dat je zo weinig mogelijk afhankelijk bent van welke monopolist dan ook waar het beleid kan aan verdienen.
dat verandert niets.
Het verandert constant dat is de hoofdkwestie.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 27 feb 2016, 18:55

ivob schreef: Je zou dan ook beter, zoals mij in een ander topic, beweren dat voor jou een bimeter rendabel zou kunnen zijn. an stopt de discussie onmiddellijk.
Ik dacht dat ik dat altijd had gezegd hoor, in mijn geval, of voor mij. Maar de discussie stopt daar niet door hoor
ivob schreef:"Een WP is momenteel voor mij gewoon niet rendabel". Voor mij persoonlijk net wel.
Nu heb je me nieuwsgierig gemaakt, kan je me uitleggen waarom?
ivob schreef:Net zoals een forfaitaire taks op energie bi mij leidt tot een meerverbruik. Het kost mij toch niets meer en ik heb geen enkel voordeel om minder energie te
verbruiken (en ik heb zo'n lcht vermoeden dat er zo nog wel een paar zullen zijn maar die moeten dat dan maar persoonlijk komen verklaren.
Ik dacht dat we het erover eens waren dat dat kwam door de terugdraaiende teller? Ik vind niet dat die forfaitaire taks een goede zaak is, en het geeft geen motivatie om minder te verbruiken, maar meer verbruiken door die forfaitaire taks lijkt mij toch geen logisch gevolg.
ivob schreef:Energie en investeren in soort energie vraagt een middellange termijn planning terwijl het beleid gewoon geen planning heeft en de waan van de dag uitvoert.
Dat klopt jammer genoeg. Dat maakt het in ons land in elk geval moeilijk om iets te doen.
ivob schreef:
dat verandert niets.
Het verandert constant dat is de hoofdkwestie.
Ik had het hier niet over het energiebeleid, maar over dat altijd hetzelfde herhalen niets verandert. En feitelijk is er eigenlijk weinig dat verandert aan hoe energie wordt beschouwd in ons land, en dat is er de oorzaak van dat monopolies hun stempel kunnen blijven drukken. Kijk maar naar hoe de CREG onder politieke curatele werd geplaatst nadat deze weerwerk had geleverd tegen de grootste monopolist en nadat zij op Europees niveau een klacht hadden ingediend tegen de Belgische staat omwille van hoe Europese energieregelgeving in nationale wetgeving werd vertaald. Electrabel blijft alomtegenwoordig in alle regionen in ons land en dat verandert dus niet.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 27 feb 2016, 23:34

@ Rubanov
Heb uw verbruik van warmte vraag in kwh eens berekend (2015 )heb je eigenlijk geen te zotte kosten gemaakt?
Daar had ik een simpel gasketeltje voor gezet en veel PV panelen voor weggelaten.
Als ik 1 km van mijn werk woon zijn er zuinigere voertuigen dan een camionette om op het werk te geraken. ;-)

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 28 feb 2016, 08:07

Vier jaar geleden zijn wij inderdaad begonnen met een gasketeltje.
Twee jaar geleden hebben we dat laten veranderen naar een WP, hebben PV gelegd en een groot gedimensioneerde ZB geplaatst. Deze ZB ondersteunt ook de verwarming. Het doel van deze veranderingen was niet om investeringen te doen met een financieel rendement, maar eerder vanuit mijn verantwoordelijkheidsgevoel voor mijn gezin en het milieu. Onze jaarkost van energie verlagen en de milieu-impact ervan verminderen dus. En ik ben blij dat ik een aantal van mijn dromen kan realiseren.
Uw vergelijking gaat trouwens niet op, een camionette voor 1 km is zo ongeveer het minst duurzame voertuig. Misschien zou je het kunnen vergelijken met een hybride wagen te kopen voor afstanden van 20 km of zo ipv voor afstanden van 40 km. Die hybride wagen hebben we ook, maar dan wel om 25000 km per jaar af te leggen (op dit moment de grootste bron van CO2-uitstoot bij ons). Hier valt weinig aan te doen, aangezien we redelijk ver van onze familie wonen. Maar er wordt wel over nagedacht over hoe de impact hiervan kan verminderd worden. En trouwens, bij die hybride wagen speelt luxe ook een grote rol; puur alleen al het feit dat die wagen weinig lawaai maakt (ook als de brandstofmotor draait), maar ook het vermogen dat beschikbaar is bij combinatie van brandstofmotor en elektromotor... Het is pas na een 5-tal jaar dat de extra milieu-impact van de productie wordt gecompenseerd door een lager verbruik in ons geval, maar daar zijn we al voorbij. Dat we dat moeilijk financieel kunnen recupereren is ook waar. Maar waarom moet voor milieumaatregelen het altijd financieel rendabel zijn, terwijl dat voor bijna alle andere "investeringen" die men in zijn leven doet (als niet-belegger wel te verstaan) niet naar het financieel rendement wordt gekeken?

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 28 feb 2016, 09:29

ù% ù% heb al spijt een vergelijking te maken met een camionette .
Het doel van deze veranderingen was niet om investeringen te doen met een financieel rendement, maar eerder vanuit mijn verantwoordelijkheidsgevoel voor mijn gezin en het milieu.
Daar geloof ik niets van , maar is voor mijn rekening

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 28 feb 2016, 10:37

Over wat jij wel en niet gelooft kan ik me niet uitspreken. Voor mij zijn er in elk geval ook andere doelen behalve het financiële. Maar nu beginnen we wel serieus ^¨ te komen, dus on topic

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 28 feb 2016, 22:26

@ Rubanov
Vriend ,alles draait om euro's begint hier niet de groene uit te hangen die passage zijn wij al lang voorbij.
Dus Janus, verzet dit naar onderwerpen dat aanleunt bij WP
Laatst gewijzigd door alfa op 28 feb 2016, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 feb 2016, 22:35

alfa schreef:Dus Janus verzet dit naar onderwerpen dat aanleunt bij WP

Ten eerste laat ik mij niet commanderen en ten tweede ga ik geen tijd verspillen aan leden die zelf niet de discipline kunnen opbrengen om on topic te blijven.

Advies: begin een draadje in het wp forum.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 28 feb 2016, 22:38

:tu:

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 feb 2016, 22:52

Dus Janus verzet dit naar onderwerpen dat aanleunt bij WP
Mijn Nederlands is niet zo heel goed maar ik zie hier toch geen vraag in.
Verder blijf je andere leden beledigen alleen omdat ze een andere mening hebben ik raad je aan om daar mee op te houden.
Hier proberen we een ieder zijn mening te respecteren en gaan we leden met een andere mening niet uitmaken voor clown of dommerik.

Ik denk ook dat dit draadje beter gesloten kan worden er valt immers niets meer aan toe te voegen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Gesloten