Mijn PV installatie dekt idd ruimschoots mijn totaal e-verbruik.
Combinatie van hogere productie dan berekend (in die tijd gingen we, ik toch, nog gewoon op de berekeningen van de installateur af),
woning die minder verbruikt dan ingeschat (tegenwoordig vind je bijna geen toestellen meer die veel energie verbruiken, het is al eco wat de klok slaat

) ,
te goed geïsoleerd op sommige punten (juist aan het renoveren toen de overheid met praktisch gratis isolatie naar uw kop smeet).
Al die combinaties maakten dat ik met mijn levensstijl slechts 50% van mijn PV vermogen benutte. Was ook geen probleem en met plezier enkele jaren gratis aan de
"gemeenschap geschonken" (eigenlijk aan de DNB die ze gewoon doorverkochten aan de buren maar dat willen ze niet gezegd hebben).
En nu de overheid ons een been wil uitdraaien en op alle eerdere afspraken wil terugkomen (nulfactuur wie investeerde in PV) voel ik mij ook niet meer
geroepen om de "gemeenschap" gratis bij te staan. Als ik er dan toch voor moet betalen (willens nillens) dan zal ik het verbruiken ook. Met "spijt in het hart"
heb ik dus mijn levenstijl moeten aanpassen: verwarming 24/24 op 22°C ipv 15/17/19, buitenverlichting (spijtig genoeg leds maar dat kon ik toen nog niet weten) de hele
nacht laten branden (en in tegenstelling tot wat sommige burgemeesters beweren trekt dat de dieven niet aan), afwas ipv met de hand in de afwasmachine (en op 70°C
ipv 50°C, zou mijn doktersrekening ook naar beneden moeten halen als ik sommige topics hier voor waar moet nemen dus ook weer meegenomen), in de lente-zomer-herfst
vijverfontein 12 uur per dagen laten spuiten (maar spijtig genoeg alleen nog te krijgen in ecoversie), etc.
Verklaart een toename van 70% in twee jaar tijd (de factuur blijft toch gelijk, of ik nu 0 of 5000 watt per jaar verbruik).
Maar het zit niet mee want nu wil de zon toch de laatste tijd (2014-2015) toch zo overvloedig schijnen dat er nog meer PV productie is en ik weer overschotten heb.
Dus, toevallig, gisteren dan maar infraroodverwarming van 2 kWh/hr besteld voor het buitenterras en een automatische weerafhankelijke bediening van het lamellendak en de zijpanelen (op elektriciteit)
(spijtig genoeg was de plafondverlichting weer in full led 3de generatie uitgevoerd, grrr). Hopelijk wordt 2016 dus een frisse zomer en halen we het eind 2016 dan wel.

En om op het topic terug te komen: de SPF van mijn WP is er geen snars door veranderd (die is zelfs hoger dan in 2013 maar dat komt omdat de graaddagen in 2015 ook zeer gunstig waren voor een WP
in vergelijking met de jaren ervoor.