prosumententarief

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: prosumententarief

Bericht door DaRkMaN_FX » 23 nov 2015, 12:48

Ook al heb je een overeenkomst met je energieleverancier.
Je zal dan wel nog altijd de kWh injectiekost/vergoeding moeten betalen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Gekvanenergie
Contacteer:

Bericht door Gekvanenergie » 23 nov 2015, 13:28

Voor zij die nog zonnepanelen hebben met een certificatenvergoeding zou ik niet te veel van mijn oren maken over het forfaitaire bedrag. In 2013 heeft men ook eens getracht een forfait aan te rekenen. Je kon toen ook opteren voor het gebruik van een semi-intelligente meter die je werkelijke injectie aantoonde. Met wat al eerder gepost werd geloof ik ook dat een gemiddeld gezin met 4000kWh aan verbruik en zonnepanelen voor dezelfde hoeveelheid stroom, ongeveer 75% van zijn stroom injecteerd. Op basis van de werkelijke injectie moet ditzelfde gezin minstens 75% eigen verbruik hebben om op dezelfde kost van de toenmalige forfait te komen. Absurd met andere woorden om dan niet te kiezen voor het forfait.
Feit is wel dat dit aantoont dat de forfaitaire kost eigenlijk nog niet zo duur is. De vergoedingen die men nu rekent (tov het voorstel van 2013) zijn ook een pak duurder al. Toen sprak men over ongeveer 65€/kW aangesloten vermogen. Nu is dit ongeveer 95€. Of zo'n 50% duurder.
Mijn gezond verstand zegt me dat, mocht je nu kiezen voor een intelligente meter, het aandeel eigenverbruik dan ook daalt richting de 60% voor een breakeven tov de forfait. Die 60% is haalbaar als je investeert in een batterijmanagementsysteem die de onballans tussen dag en nacht compenseert. Wat je overdag te veel produceert sla je op in een batterij die 's avonds en 's nachts weer verbruikt. Studies van SMA (een leidinggevende fabrikant van omvormers en batterijopslagsystemen) tonen aan dat dan een eigen verbruik richting de 60à70% gaat. Maar dan nog betaal je even veel als het voor het forfaitaire bedrag plus het feit dat een batterijsysteem niet bepaald goedkoop is.
Toch is het volgens mij ook de enige weg om het gebruik van een intelligente meter in te voeren omdat het de enige faire en correcte vergoeding kan bepalen. Maar dat gaat wel tot gevolg hebben dat zij die teveel zonnestroom in de zomer hebben hier nog weinig voordeel uit kunnen halen. En logisch... zonnepanelen dienen niet om stroom te maken voor een verbruik in de winter. Wie vandaag nog zonnepanelen wil plaatsen denkt hier best eens goed over na.
Mijn advies is niet meer te produceren dan wat je in de zomer verbruikt.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 23 nov 2015, 14:33

@Gekvanenergie
Dan benadeel je alle mensen die geinvesteerd hebben in een WP + PV.
Wat de overheid heel mooi heeft doen promoten om energiezuiger + kyoto "2020" norm te halen.

PV leggen omdat je een airco wilt laten draaien in de zomer lijkt mij niet energiezuinig beleid uitstippelen.

Hoe de netvergoeding / pronconsumtentarief nu wordt verrekend begrijp ik voor een stuk.
Maar er zijn niet genoeg wettige regels om hier een alternatief op aan te bieden, dit is juist een probleem.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 23 nov 2015, 14:46

Mijn advies is niet meer te produceren dan wat je in de zomer verbruikt.
Nou zeg dan toch gewoon dat je tegen zonnepanelen bent en adviseert om geen zonnepanelen te leggen.
Als je investeert in een PV installatie om alleen je zomerverbruik, twee keer niks, te dekken ben je goed gek.
Mensen zonder GSC die nu nog in PV investeren doen dat ook alleen nog maar omdat ze weer door de overheid
een rad voor de ogen gedraaid worden om allerlei kortingen te krijgen op hun KI en/of allerlei verplichte normen te
halen voor nieuwbouw.
Verder nog veel succes met je berekeningen om met je investering in een brandstofcel en batterij managementsysteem
een 9,8kWp zonneVinstallatie te ondersteunen om in je winterverbruik te voorzien en je L/L WP daarmee draaiende te
houden.
We zijn nieuwsgierig over je sluitende begrotingscijfers daarover.

Gekvanenergie
Contacteer:

Bericht door Gekvanenergie » 23 nov 2015, 14:53

@DaRkMaN

Ik ben in ieder geval niet benadeeld met mijn PV en WP. Met de prosumentenvergoeding verdien ik jaarlijks nog ongeveer 1920€!!!. Weliswaar met de certificatenvergoeding.
Het is toch omwille van de certificaten dat ze nu een prosumentenvergoeding in het leven hebben geroepen! Zonder deze vergoeding had ik een jaarlijkse winst op mijn verbruik van nog eens 800€ meer! Mij hoor je niet klagen. En nogmaals ik maak niet te veel van mijn oren over die forfaitaire vergoeding.

Echter vandaag de dag is dit succesverhaaltje niet meer aan de orde en moet je anders gaan denken. Zonne-stroom is goed voor als de zon schijnt. Dat is de essentie!
Voor ons winterverbruik zijn zonnepanelen NIET de oplossing.
Daarvoor zijn er andere technieken nodig. Zoals een brandstofcel die met het huidige aardgas, met biogas (100% CO2-neutraal) en in de toekomst met synthetisch gas (100% CO2-neutraal = "Power to Gas") elektriciteit opwekt en daarenboven ook nog met de restwarmte ons sanitair water kan maken.
Als we in de toekomst onze overtollige zonnestroom met CO2 uit de lucht kunnen omzetten in synthetisch gas, dat vervolgens met het bestaande aardgasnet kan opgeslagen en getransporteerd worden, kunnen die brandstofcellen CO2 neutraal gans het jaar door stroom produceren. Decentraal en on demand!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 nov 2015, 16:05

dat vervolgens met het bestaande aardgasnet
Dat al aan de limiet van zijn uitbreiding zit.
Je zit met je verhaal wel in het verkeerde topic.
Persoonlijk heb je,begrijpelijk, niet al te veel last van de prosumentenvergoeding en je pleit, in een toekomstbeeld, voor iets helemaal anders
om in energie te voorzien. Mensen die nu nog aan PV beginnen weten trouwens waar ze aan toe zijn. Dus die hebben ook al helemaal geen reden om iets tegen het
prosemententarief in te brengen.
Allemaal goed en wel maar wat je redeneringen dan in dit topic doet is me een raadsel.
Er lopen nog andere topics waar enkelen hun wilde ideeën op ons los laten (maar nog geen enkele een werkelijk betaalbaar/werkbaar alternatief naar voren heeft
gebracht). Zelfs topic die bijna volledig voor hetzelfde pleiten. Je bent heus de eerste niet.
Het prosumententarief loopt trouwens nu. Jouw oplossingen, als ze al werkbaar zijn, zijn voor over x-jaar. Een x die de meesten hier niet eens bewust meer
gaan meemaken.
Er is niets tegen dromen maar spijtig genoeg lijkt het huidge energie/klimaatbeleid meer op een nachtmerrie met een resultaat dat velen hier nog wel aan den lijve
gaan ondervinden.

Gekvanenergie
Contacteer:

Bericht door Gekvanenergie » 23 nov 2015, 20:08

ivob schreef: Nou zeg dan toch gewoon dat je tegen zonnepanelen bent en adviseert om geen zonnepanelen te leggen.
Ik ben niet tegen zonnepanelen. Voor gezinnen die hun woning niet verwarmen met een warmtepomp zou het eigenlijk nog moeten kunnen om gans hun verbruik te dekken.
Bij nieuwe woningen met energiezuinige toestellen en verlichting is dat niet veel. Meestal zal ik functie van het E-peil ook de zonne-installatie conform het mimimum zijn ivm deze regelgeving.
Echter voor wie een groot verbruik heeft door een warmtepomp is het toch niet logisch om deze stroom met zonnepanelen op te wekken, de stroom in de zomer op het net te zetten om in de winter die er terug af te halen! Die stroom ga je nooit kunnen opslaan in een batterijsysteem. Ten eerste omdat batterijen de stroom niet zolang bijhouden (verlies in de opslag) en ten tweede omdat 5kWh aan liIon batterijen vandaag de dag ongeveer 8.000€ kosten incl managementsysteem (of neem zo'n 800€/kWh aan batterijen)
Reken dan maar uit hoeveel bv 1000kWh aan batterijen zou kosten!
ivob schreef:Mensen zonder GSC die nu nog in PV investeren doen dat ook alleen nog maar omdat ze weer door de overheid
een rad voor de ogen gedraaid worden om allerlei kortingen te krijgen op hun KI en/of allerlei verplichte normen te
halen voor nieuwbouw.
100% mee akkoord.
ivob schreef:Verder nog veel succes met je berekeningen om met je investering in een brandstofcel en batterij managementsysteem
een 9,8kWp zonneVinstallatie te ondersteunen om in je winterverbruik te voorzien en je L/L WP daarmee draaiende te
houden.
We zijn nieuwsgierig over je sluitende begrotingscijfers daarover.
Over mijn eigen installatie en persoonlijke situatie kan je meer lezen op mijn website https://gekvanenergie.odoo.com
Voor mijn eigen installatie denk ik in eerste instantie om een bestaande zonne-panelen installatie af te breken/te verkopen. Dit is een installatie van 6kWp met nog een certifcatenvergoeding van 350€ over een restperiode van 15 jaar.
Hierdoor zou mijn opgewekte jaarlijkse energie dalen van 9500kWh naar 3500kWh
Mijn totaal verbruik is 14.000kWh (incl ook nog zwembadverwarming). Dat wil zeggen een tekort van 10.500kWh.
Met de brandstofcel kan ik 13000kWh stroom opwekken per jaar. Dat is continu 1500W of 36kWh/dag. + sanitair warm water ongeveer 12kWh per dag (die ik dan niet meer met de warmtepomp hoef te maken. Met een gemiddelde COP van 2,4 een besparing van 5kWh/dag). Ik schat dat mijn verbruik hierdoor nog zal zakken met 1000kWh op jaarbasis. Dus nog een tekort van 9500kWh en nog een extra stroomcapaciteit van 3500kWh (lees verder over elektrisch rijden)
De laatste 3 dagen lag mijn energieverbruik rond de 55kWh per dag. Dat is dus gemiddeld iets hoger dan de 36kWh + 5kWh die ik kan opwekken. Anderzijds leveren mijn zonnepanelen ook nog een beetje. De laatste dagen ongeveer (tenminste die ene installatie die ik behoud) 4kWh/dag. Dan kom ik toch tot meer dan 80% van de 55kWh.
Met een batterij systeem van 5kWh kan ik dan de ongelijktijdigheid van verbruik en opwekking bufferen! Nu zolang er een forfait moet betaald worden en er niet gewerkt wordt met een terugdraaiende teller ga ik echt niet investeren in batterijen. Dat heeft totaal geen zin.
De meeste dagen van het jaar zal ik dus nog injecteren in de zonnige perioden en stroom van het net afhalen in de donkere/koude perioden maar dit schat ik niet hoger in dan 30% van de geproduceerde stroom. Temeer je de brandstofcel op 15' tijd kan moduleren tussen de 500W en 1500W productie.
Met de 13000kWh stroom heb ik echter nog extra capaciteit over (13000-9500=3500kWh) waarmee ik op termijn ook nog elektrisch kan gaan rijden. Op zich is dat ook een batterij management systeem waar ik mijn overtollige stroomproductie van de nachturen (want dan verbruik ik ook geen 1500W) dagelijks in kan opslaan.

Als ik mijn zonnepanelen met een fair rendement op de nog resterende certificaten kan verkopen kan ik met die opbrengst de brandstofcel aankopen.
Wat is dan het verschil in centen met de huidige installatie? Nu betaal ik nog 4500kWh aan stroom aan 0.24€ = 1080€.
De brandstofcel verbruikt 22000kWh gas aan 0,05€ = 1100€ + onderhoudscontract van 600€ - WKK certificaten van 300€.
Mijn injectievergoeding zakt wel van een 6kW omvormer naar een 2kW omvormer van de brandstofcel = 4 x 95€ = 380€.
Als ik alles samentel kom ik op een jaarlijkse kost die dan 60€ lager ligt dan wat ik nu moet betalen.

Het grote verschil zijn dan de 6 GSC aan 350€ die ik niet meer heb = 2100€.
Enkel en alleen door elektrisch te gaan rijden kan ik dit verlies nog halveren.
Als een elektrische wagen ongeveer 18kWh/100kWh aan stroom verbruikt, rij ik 20.000km met 3600kWh aan stroom. Met de brandstofcel een kost van 300€ aan gas tov een diesel die 6l aan 1,1€/l verbruikt 1320€. Ook een besparing van ongeveer 1000€
Ik ga er van uit dat het resterende verschil van ongeveer 1000€ door de stijging in kosten elk jaar kleiner wordt en ook dat mijn woning (door het EPC-peil dat dan zeker onder de 50kWh/m³ zakt) in waarde alleen maar zal stijgen.

Wat mij momenteel nog tegenhoud is de aankoopprijs van een elektrische wagen. Hiervoor wil ik nog wat wachten tot mijn huidige wagen aan vervanging toe is. Maar de idee is er wel en vroeg of laat komt het ook zover dat ik deze stap doe.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 nov 2015, 20:52

Onbegrijpelijk welke investeringen sommige mensen allemaal willen doen om een paar euro prosumentenvergoeding te ontlopen.
Je spreekt voortdurend over "mijn verbruik zal dan dalen naar". Je verbruik daalt helemaal niet. Je verschuift het gewoon van de ene
energievorm naar de andere, met nog eens extra investeringen er bovenop. Op een gasaansluiting wordt trouwens ook een forfait
geheven. Maar blijkbaar vindt men dat dan wel normaal gewoon omdat dat al jaren de standaard is? :D
Nu zolang er een forfait moet betaald worden en er niet gewerkt wordt met een terugdraaiende teller ga ik echt niet investeren in batterijen. Dat heeft totaal geen zin.
Inderdaad. Maar ik zie het anders. De prosumentenvergoeding is voor mij een (vooralsnog redelijk goedkope) batterij op afbetaling.
Ik wek zelf stroom op die mijn totale energiebehoefte ruimschoots dekt (de belangrijkste winst doet men door effectief en allereerst energieverbruik terug
te dringen, niet door het te verschuiven van de ene bronbehoefte naar een andere, wat je niet verbruikt maakt je ook niet afhankelijk van wat dan ook).
Een deel van de energie verbruik ik onmiddellijk. Wat ik teveel heb wordt onmiddellijk in mijn wijk verbruikt. Dus op dat ogenblik moet een deel van de wijk niet
voorzien worden van grijze/zwarte energie. Later, bij tekort aan opwekking, haal ik mijn energie terug van het net (de goedkope batterij dus). De grijze/zwarte energie die anders toch door de buren op een ander tijdstip van het net zou afgenomen zijn.
Eigenlijk verbruik ik op jaarbasis dus alleen mijn eigen groene energie (zij het via een omweg langs de buren/wijk die geen PV hebben).
Ik heb dus eigenlijk niets tegen het net als batterij noch dat daar een vergoeding tegenover zou staan. Ik maak wel principieel bezwaar tegen het feit dat de
DNB en haar politieke marionetten mij willen doen geloven dat ik het net twee keer gebruik en daar voor moet afgestraft worden en dat mijn tijdelijke groene overcapaciteit in 'het niet' zou verdwijnen. Nope daar betalen mijn buren in tijden dat ik teveel heb al de volle pot voor.
Maar ik ben niet gek van energie noch laat ik er mij gek door maken. Energie is voorlopig gewoon een noodzakelijk kwaad. Ik ga daar dus geen zotte kosten meer voor doen door voor de zoveelste keer te herinvesteren in weer één of ander 'beloftevol' systeem of de waan van de dag: elektrisch rijden (wel handig in je berekening om de extra aanschafkosten van een e-wagen even niet in te calculeren). Een gimmick die terstond de nek zal omgedraaid worden als ze het rekeningrijden invoeren. Dan betaal je x cent/km extra voor iedere 20.000 km dat je rijdt. Dan klopt alleen al voor dat onderdeel je hele redenering niet meer.
Maar iedereen zijn hobby uiteraard. En een hobby mag geld kosten. ;-)
Dat je uitwijkmogelijkheden zoekt kan ik na je uitleg wel begrijpen. Je bent gewoon een grootverbruiker. Dan is een alternatief al vlugger een overweging waard.
Maar als je relatief niet veel verbruikt is iedere uitwijkeuro er eentje die je weg gooit.

erwin.vanloo
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door erwin.vanloo » 18 dec 2015, 21:46

Weet niet of het hier thuis hoort, anders maar verplaatsen:

http://pvda.be/artikels/rechtbank-geeft ... J.facebook

Rechtbank geeft PVDA definitief gelijk: uw energiefactuur is al jaren te hoog

18 december 2015

Het Hof van Cassatie bevestigt dat het doorrekenen van de gestegen zonnepanelenkosten in 2011 onwettelijk was en legt daarmee een bom onder de stroomfactuur. De consumenten hebben jarenlang teveel betaald, zegt de linkse oppositiepartij PVDA, die eist dat de distributienetbedrijven het geld terugstorten aan de klant.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 18 dec 2015, 21:55

Bovenstaande is inmiddels al in 2 andere draadjes vermeld, (dus hier alleen ter info laten staan.)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

JeroenBrussich
lid

Bericht door JeroenBrussich » 06 jan 2016, 09:13

Vandaag mailtje gekregen van mijn energieleverancier.
Los van het feit dat wij (nog) geen pv-installatie hebben - de vorige eigenaars/bewoners wel, maar die hebben hun panelen meegenomen (en aangegeven bij Eandis) -, ben ik wel wijzer geworden:

het prosumenttarief is niet voor het dubbel gebruik van het net :D
mijn energieleverancier schreef:
Beste Jeroen,

Sinds 1 juli 2015 is er (opnieuw) een bijdrage op decentrale elektriciteitsproductie verschuldigd aan de netbeheerders Eandis en Infrax. In de media wordt dit ook wel "zonnepanelentaks" of "prosumententarief" genoemd. Deze bijdrage wordt geïnd via uw energiefactuur, dus via xxxxx. Wij storten dat bedrag dan integraal door aan uw netbeheerder.

We kregen van uw netbeheerder (GASELWEST) het bericht dat u over een installatie van 5 kilowattpiek beschikt (quod non), wat overeenstemt met een jaarlijkse bijdrage van 565,13 euro, of 47,09 euro per maand.

De bedoeling van deze nieuw bijdrage is het wegwerken van de ongelijkheid tussen gezinnen mét zonnepanelen, en gezinnen zonder. Op de website van de VREG komt u er meer over te weten.

Vriendelijke groeten,

werknemer
bij een energieleverancier
Het is maar hoe je het uitgelegd krijgt, zeker :roll:

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 06 jan 2016, 10:18

@Jeroen
Als je geen panelen meer hebt (doordat de vorige eigenaar ze heeft meegenomen) moet je ook niet betalen.

Ze moeten hun administratie dan maar grondig bijwerken ;-)

JeroenBrussich
lid

Bericht door JeroenBrussich » 06 jan 2016, 10:35

DaRkMaN_FX schreef:@Jeroen
Als je geen panelen meer hebt (doordat de vorige eigenaar ze heeft meegenomen) moet je ook niet betalen.

Ze moeten hun administratie dan maar grondig bijwerken ;-)
Dat heb ik hen ondertussen al laten weten, hoor :)
Heb zelfs al naar Eandis mogen bellen nadat ze mijn een waarschuwingsbrief (dreigbrief) gestuurd hadden: geef je installatie aan of we moeten je afsluiten.
Bleek daar toch al in het systeem te staan maar de computers wisten dat nog niet, of zoiets... ù%

Maar toch lief dat ze eindelijk de waarheid beginnen vertellen: prosumententarief = extra taks omdat wij te weinig aan jou verdienen...

erwin.vanloo
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door erwin.vanloo » 06 jan 2016, 11:49

Beste Jeroen,

Je schrijft: "De bedoeling van deze nieuw bijdrage is het wegwerken van de ongelijkheid tussen gezinnen mét zonnepanelen, en gezinnen zonder. Op de website van de VREG komt u er meer over te weten."

Kan je eens vragen waar je ergens info kan vinden over "het wegwerken van de ongelijkheid tussen gezinnen mét zonnepanelen, en gezinnen zonder"?

Met vriendelijke groeten
Erwin

JeroenBrussich
lid

Bericht door JeroenBrussich » 06 jan 2016, 12:53

erwin.vanloo schreef:Beste Jeroen,

Je schrijft: "De bedoeling van deze nieuw bijdrage is het wegwerken van de ongelijkheid tussen gezinnen mét zonnepanelen, en gezinnen zonder. Op de website van de VREG komt u er meer over te weten."

Kan je eens vragen waar je ergens info kan vinden over "het wegwerken van de ongelijkheid tussen gezinnen mét zonnepanelen, en gezinnen zonder"?

Met vriendelijke groeten
Erwin
Ik word doorverwezen naar http://www.vreg.be/nl/prosumententarief-0 alwaar te lezen staat:
De prosumenten droegen tot voor kort niet bij aan het gebruik van het elektriciteitsdistributienet van de netbeheerder, terwijl ze het net wel in twee richtingen gebruiken (afname en injectie). De netkosten werden vooral gedragen door netgebruikers zonder een decentrale productie-installatie. Deze ongelijkheid wordt via het prosumententarief rechtgetrokken zodat de netkosten verdeeld worden over iedereen die van het elektriciteitsdistributienet gebruik maakt.
Daarmee zullen we het moeten doen, vrees ik.

Plaats reactie