prosumententarief

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
erwin.vanloo
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: prosumententarief

Bericht door erwin.vanloo » 20 nov 2015, 22:16

Weet dat ik te laat ben, maar wist destijds niet dat ik er tegen in kon gaan want dan had ik dat zo gedaan.
Betekent evenwel niet dat ik mij er moet bij neerleggen en niet op mijn manier het gevecht mag aangaan..... en zonstraal niet zou ogen informeren over mijn vorderingen, gezien zij hiervan mogelijk gebruik kunnen maken in hun rechtszaak

Ik heb het bericht van ERIKDD gelezen, maar hij stelt:
er is geen regelgeving voor het geval u 'leverancier' bent van stroom : bijgevolg bent u geen leverancier en kan je dus je stroom niet verkopen.

Ik ben geen producent in de strikte zin van het woord en wens trouwens mijn over productie niet te verkopen, maar als een 'te goed' houden, voor wanneer mijn verbruik naar de toekomst terug zal stijgen en ook met deze redenering lijkt de VREG niet over weg te kunnen ....
De samenvatting is: Aangezien ik voor mijn over productie niet betaald word, heb ik mijn energie niet verkocht en verricht ik ook geen commerciële activiteiten.

Verder stelt ERIKDD
De studie van Dr Ir De Smet is mij bekend en werd door de VREG aangehaald om het eigen verbruik op 28% vast te leggen. 72% wordt dus op het net 'gebufferd' en daarmee wordt de netvergoeding bepaald.

Ik heb nu het volledige dossier van Dr Ir De Smet in mijn bezit en ben het nog aan het bestuderen, maar het is toch niet omdat hij met enkele metingen iets heeft vastgesteld dat je dit zomaar kan veralgemenen. In de statistiek wordt duidelijk gesteld dat je voldoende relevante steekproeven moet bestudeerd hebben, iets wat, nogmaals voor zover ik zijn dossier al gelezen heb, bij hem niet gebeurd is.... Ik heb dus ernstige twijfels omtrent de studie gebruikt door de VREG om het prosumenten tarief in het leven te roepen.

Met vriendelijke groeten
E. Van Loo

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Bericht door DaanW » 21 nov 2015, 05:34

janus schreef:Erwin,

We geloven allemaal in je goede bedoelingen maar je bent gewoon een jaar te laat.
Je hebt het antwoord van ErikkDD toch wel gelezen?
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic ... 30#p214052

De VZW heeft de enige juiste weg bewandeld en we moeten (gelaten) afwachten wat de uitslag wordt.
Dat neemt niet weg dat we de VREG met alle middelen tot andere inzichten moeten bewegen. Hun standpunten tegenwoordig zijn te zeer ingegeven door de DNB en niet van uit de consument.
Ik ben er van overtuigd dat alle tariefwijzigingen die nu al doorgevoerd zijn of nog doorgevoerd gaan worden de eerstvolgend maanden, door d CREG niet zomaar waren goedgekeurd. Die hadden als regulator veel meer weerwerk geleverd en de DNB gedwongen hun huiswerk nog eens over te doen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 21 nov 2015, 09:41

prosumententarief gaat over het dubbel gebruik
Er staat nergens in de beslissing van de VREG iets over 'dubbel gebruik' van het net : dat is iets van ons Freya en dat wordt telkens in de media herhaald, maar de VREG zegt daar niets over.
Voor de VREG gaat het enkel over het 'gebruik' van het net voor afname : je betaalt met de netvergoeding enkel distributiekosten op het geschatte aantal kWh die je effectief van het net afneemt. Voor injectie krijg je niets, maar daar moet je ook niets voor betalen. Of het nu 28% eigen verbruik is, 35% of 20%, daar zijn weinig gegevens over, maar ver van de waarheid zal het zeker niet zijn in het geval van een gemiddeld gezin.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

verocom
lid

Bericht door verocom » 21 nov 2015, 10:15

Of die 28% eigen verbruik klopt heb ik toch mijn twijfels.
Ben sinds 8 januari om de 5 minuten aan het meten en zit momenteel aan 41,9% eigen verbruik. We verwarmen en koelen soms de slaapkamers met een warmtepomp.
22x REC 255PE BLK 5610 Wp | SMA SB 5000TL 21 | O: 230° | H: 20°
Live at PVoutput with smappee consumption | PVDiary

viaviavia
Senior lid

Bericht door viaviavia » 21 nov 2015, 12:03

verocom schreef:Of die 28% eigen verbruik klopt heb ik toch mijn twijfels.
Ben sinds 8 januari om de 5 minuten aan het meten en zit momenteel aan 41,9% eigen verbruik. We verwarmen en koelen soms de slaapkamers met een warmtepomp.
Koelen van slaapkamer doe je waarschijnlijk 's avonds als de zon niet meer schijnt en verwarmen in de winter als ze ook niet schijnt, dus dat zal het injecteren niet veel tegenhouden. Als ik hier 1 zonnepaneel zou liggen hebben ipv 40 dan zou ik gemakkelijk aan 90% eigen gebruik geraken en ook heel weinig prosumententarief betalen.

bruma
Master lid

Re: RE: Re: prosumententarief

Bericht door bruma » 21 nov 2015, 12:16

ErikDD schreef:
prosumententarief gaat over het dubbel gebruik
Er staat nergens in de beslissing van de VREG iets over 'dubbel gebruik' van het net : dat is iets van ons Freya en dat wordt telkens in de media herhaald, maar de VREG zegt daar niets over.
Voor de VREG gaat het enkel over het 'gebruik' van het net voor afname : je betaalt met de netvergoeding enkel distributiekosten op het geschatte aantal kWh die je effectief van het net afneemt. Voor injectie krijg je niets, maar daar moet je ook niets voor betalen. Of het nu 28% eigen verbruik is, 35% of 20%, daar zijn weinig gegevens over, maar ver van de waarheid zal het zeker niet zijn in het geval van een gemiddeld gezin.
Indien er bij de VREG geen melding is van dubbel gebruik en het slaat op hoeveel energie je van het net hebt gehaald is het toch duidelijk: wat je op het net zette en er niet van afhaalde (overproductie) daar kan je toch geen distributiekost op betalen (via die prosumenttarief)

verocom
lid

Bericht door verocom » 21 nov 2015, 12:31

Viaviavia: toch niet want als de zon in de zomer ondergaat slapen de kindjes al lang en we koelen niet meer. Dit is allemaal eigen verbruik van de panelen.
22x REC 255PE BLK 5610 Wp | SMA SB 5000TL 21 | O: 230° | H: 20°
Live at PVoutput with smappee consumption | PVDiary

viaviavia
Senior lid

Bericht door viaviavia » 21 nov 2015, 23:31

verocom schreef:Viaviavia: toch niet want als de zon in de zomer ondergaat slapen de kindjes al lang en we koelen niet meer. Dit is allemaal eigen verbruik van de panelen.
Knipper nog 2 maal met de ogen en de kindjes zijn al groot.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 22 nov 2015, 13:11

wat je op het net zette en er niet van afhaalde (overproductie) daar kan je toch geen distributiekost op betalen (via die prosumenttarief)
Er wordt verondersteld dat je niet meer produceert dan verbruikt : dat heb je met een forfaitair tarief
www.zonstraal.be/vzw

erwin.vanloo
lid

Bericht door erwin.vanloo » 22 nov 2015, 13:33

Er moet niets verondersteld worden. Men 'veronderstelt' ons verbruik toch ook niet, dat meet men.
Waarom meet men dan ook niet standaard en voorafgaandelijk aan facturatie, de op het net geplaatste energie?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 22 nov 2015, 19:12

Daarom dat het (theoretische) alternatief bestaat van de bidirectionele meter : dan betaal je enkel de van het net afgenomen kWh en geen netvergoeding
www.zonstraal.be/vzw

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 23 nov 2015, 09:31

ErikDD schreef:Daarom dat het (theoretische) alternatief bestaat van de bidirectionele meter : dan betaal je enkel de van het net afgenomen kWh en geen netvergoeding
Zij die volledig op westen liggen halen daar voordeel uit (+-25%) wel als zij meter gratis krijgen!
Vermogen omvormer tegenover reële opbrengst .

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 23 nov 2015, 11:35

ErikDD schreef:Daarom dat het (theoretische) alternatief bestaat van de bidirectionele meter : dan betaal je enkel de van het net afgenomen kWh en geen netvergoeding
maar eigenlijk hadden ze evengoed, en correcter, kunnen stellen:
-) een forfait prosumententarief, zoals nu (28%-82%)
-) de klant investeert in dubbele domme meter en betaalt prosumententarief op verschil (het geinjecteerde dat je achteraf van het net haalt), terugdraaiend teller principe (werkelijk %, maar teller kost voor rekening van de klant)

bij de huidige dubbele domme meter ben je het geinjecteerde kwijt, geen terugdraaiend teller principe meer.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 23 nov 2015, 11:56

9. Kan ik kiezen voor een slimme meter of een meter die niet meer terugdraait?
Er zijn op dit moment nog geen slimme meters. De enige slimme meters die in Vlaanderen geplaatst
zijn, kaderen in een proefproject van Eandis en Infrax.
Als u een terugdraaiende meter heeft, is er geen aparte meting van wat u op het net injecteert en wat
u van het net afneemt. Het is voor deze groep van zonnepaneleneigenaars dat er een
prosumententarief is vastgesteld dat bepaald wordt door het maximaal vermogen van de
omvormer(s).
Als u wil weten wat u werkelijk afneemt en wat u werkelijk verbruikt, moet u een bidirectionele meter
laten plaatsen (een meter die zowel de bruto afname als de bruto injectie meet).
U betaalt de eenmalige kost voor de vervanging van de terugdraaiende meter door een bidirectionele
meter (niet-periodiek tarief van uw distributienetbeheerder). Nadien betaalt u als prosument nog het
periodiek distributienettarief voor het gedeelte bruto afname, zonder prosumententarief. U betaalt
geen periodiek distributienettarief voor het gedeelte injectie.
U geniet dan niet meer van een terugdraaiende meter.
Om te weten wat een metervervanging kost, neemt u best contact op met uw distributienetbeheerder.
Wat u zal betalen aan uw leverancier voor het gedeelte afname én injectie hangt af van uw
leverancier.
Uw leverancier is niet verplicht om de injectie te compenseren met de afname. Neem contact op met
uw elektriciteitsleverancier om te bespreken welke vergoeding hij u eventueel wil betalen voor de
stroom die u in het net injecteert. Dit moet u overeenkomen met uw leverancier. Hij is hiertoe niet
verplicht.
Bron : vreg.be
http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... tarief.pdf
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 23 nov 2015, 12:01

bruma schreef:

bij de huidige dubbele domme meter ben je het geinjecteerde kwijt, geen terugdraaiend teller principe meer.
Daar ben ik niet zo van overtuigd.
Je betaalt de gewone nettarieven voor afname van stroom via de afname meter en je betaalt niets of zeer weinig voor injectie.
Het stuk energiekost moet je bespreken met je energieleverancier maar hier zou het princiepe van salderen moeten gelden (kWh afname - kWh injectie = netto verbruik of productie)
De netto productie wordt 0 zoals bij de terugdraaiende meter. Netto afname ga je betalen aan de normale tarieven zoals bij de terugdraaiende teller.

Alleen is er in het energeidecreet, volgens mij, voor particulieren nog geen regeling die het princiepe van salderen afdwingbaar maakt.
Dat is ok de reden waarom Zonstraal VZW het prosumententarief aanvecht. Er is geen wettelijk afdwinbaar alternatief voor de consument. Hij is afhankelijk van de willekeur van de energieleverancier. En dat terwijl alle overheden of overheidsdiensten (VREG, VEA, Vlaamse regering, Provincies, gemeente besturen, netbeheerders....) in het verleden ons GRATIS stroom hebben beloofd als we zonnepanelen zouden leggen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie